Veelgestelde vragen over E-mailmarketing

[LIVE] 12 Tips voor een Succesvolle Facebook Marketing Strategie
Direct Toegang >>

Page content

Veelgestelde vragen over E-mailmarketing

article content

Veelgestelde vragen over E-mailmarketing

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van onze business, daarom is het goed om dit direct goed in te richten. Altijd wanneer ik het heb over e-mailmarketing zijn er wel vragen, logische ook.

In dit artikel zal ik de meestvoorkomende vragen over e-mailmarketing behandelen. Mocht je zelf een vraag over e-mailmarketing hebben, plaats jouw vraag dan gerust hieronder in de reactie’s dan denken we met je mee.

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is een automatische follow-up van emails die je kunt sturen naar een nieuwe aanmeldingen op je mailinglijst. Je kunt dus wanneer iemand zich aanmeld op je mailinglijst, volledig automatisch, een aantal e-mails inplannen die die persoon in de toekomst zal ontvangen.

In een autoresponder kun je je bijvoorbeeld voorstellen zodat de inschrijver weet met wie hij/zij te maken heeft en wat hij kan verwachten in de e-mails die hij/zij in de toekomst van jou zal gaan ontvangen.

Ook kun je in de autoresponder al je beste en meest waardevolle artikelen plaatsen waarvan je zeker weet dat je een gebruiker helpt. Hiermee bouw je alvast een relatie op met de nieuwe inschrijving en laat je je beste kant zien zodat deze gebruiker je hoogstwaarschijnlijk wel blijft volgen.

Wanneer je adverteert om nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen dan kun je de autoresponder ook gebruiken om je advertentiekosten direct al terug te verdienen. Zo kun je in de autoresponder een aanbod doen, of een uitnodiging versturen naar een eerstvolgend webinar bijvoorbeeld waar je dan vervolgens een aanbod in doet.

Wat is een optinpagina?

Een optinpagina is een pagina op je website met maar één doel: een nieuwe aanmelding op jouw mailinglijst verkrijgen. Deze pagina heeft verder geen afleidingen dus in het meest voordelige geval wordt het menu, de sidebar en alle tierelantijntjes ook van deze pagina verwijderd.

Op een optinpagina staat dus een optie om je in te schrijven op je mailinglijst en alles hieromheen is hierop ingespeeld. Zo benoem je de benefits, geef je visueel aan wat iemand kan verwachten en speel je in op de behoefte van een bezoeker.

Het aantal bezoekers op je optinpagina delen door het aantal nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst via deze pagina is het conversiepercentage van je optinpagina. Hoe hoger deze is hoe meer inschrijvingen je krijgt op je mailinglijst. Je kunt je optinpagina optimaliseren door deze pagina te splittesten.

Hoe maak ik een optinpagina?

Zo’n optinpagina die als doel heeft om bezoekers te converteren naar een inschrijving op jouw mailinglijst klinkt natuurlijk super, maar hoe maak je nu zo’n pagina?

Er zijn verschillende manieren hoe je een optinpagina kunt maken, sommige e-mailmarketing providers bieden deze optie aan maar lang niet allemaal. Wanneer je alles onder één dak wilt hebben (je mailinglijst en deze optinpagina’s) raad ik je aan om met GetResponse te werken.

Je kunt ook gebruik maken van tools zoals Instapage of Clickfunnels of je kunt zo’n pagina zelf gaan bouwen als je hier genoeg kennis van hebt. Kort geleden verscheen er ook een artikel met alle details om een optinpagina te maken.

Welke e-mailmarketing software moet ik gebruiken?

Welke e-mailmarketing software je het beste kunt gebruiken hangt helemaal van je eigen wensen af. Over het algemeen ben ik fan van de wat grotere partijen zoals Aweber en GetResponse maar wanneer je liever een Nederlandse partij gebruikt voor het versturen van je mailings zodat je een Nederlandse backend hebt en Nederlandstalige support hebt dan raad ik je Enormail aan.

Wanneer je er niet uitkomt welke software nu eigenlijk het fijnste voor jou werkt kun je altijd even een mailtje sturen naar support@ova.nl met jouw behoeftes dan denken we graag met je mee.

Hoe kan ik mijn weggever automatisch laten versturen?

Één van de tips die ik je geef wanneer je start met e-mailmarketing is om je nieuwsbrief geen nieuwsbrief te noemen maar om een weggever te maken waarvoor bezoekers zich kunnen inschrijven omdat dit simpelweg veel beter converteert maar hoe kun je deze nu automatisch versturen?

De eerste vraag die ik heb behandeld is ‘Wat is een autoresponder?’ ik raad je aan die vraag nog even terug te lezen. Wat je namelijk kunt doen is je ebook of een andere weggever in een autoresponder plaatsen. Dan kun je deze volledig automatisch laten versturen door een autoresponder.

Hoe vaak kun je mailen?

Te vaak mailen is niet goed, maar te weinig mailen is ook niet goed. Hoe vaker je mailt hoe meer mensen je zult zien die zich uitschrijven van je mailinglijst maar is dit erg? Mensen die zich uitschrijven van je mailinglijst die zijn hun interesse in jou verloren en zouden toch al niet gebruik maken van jouw producten en diensten.

Door met enige regelmaat te mailen bouw je een relatie op met de lezer van jouw mails. Op het moment dat je een goede relatie hebt en deze goed onderhoud is een persoon veel eerder geneigd om gebruik te maken van jouw producten en diensten.

Hoe vaak je moet mailen is niet te zeggen omdat dit per business en per persoon verschilt. Mail niet om het mailen, mail alleen als je iets relevants te delen hebt.

Waarom wordt mijn nieuwsbrief niet geopend?

Je mailing of nieuwsbrief komt terecht in een mailbox waar waarschijnlijk nog honderden andere mailtjes in staan. Tegenwoordig krijgt iedereen zo ontzettend veel mail dat je hier ook echt in moet gaan opvallen.

Het eerste wat een gebruiker te zien krijgt in zijn of haar mailbox is de afzender en het onderwerp van de e-mail. In sommige gevallen ook nog de eerste zin uit de mailing maar in eerste instantie raad ik je aan om de afzender en het onderwerp te optimaliseren.

In veel gevallen kun je beter vanuit een persoonlijke naam mailen tenzij je een groot bedrijf bent zoals Coca Cola en iedereen je kent. Tot die tijd lezen mensen liever een mailtje van een persoon dan van een bedrijf.

Een grote factor in de keuze of iemand jouw mail wel of niet opent is ook het onderwerp of de headline. De headline moet opvallen en moet dan ook nog eens aantrekkelijk zijn om aan te klikken.

Wat je kunt doen om op te vallen in iemand zijn mailbox is door een deel van het onderwerp in hoofdletters te schrijven, doe dit niet teveel want dit komt ook schreeuwerig over. Je kunt ook gebruik maken van symbolen en emojis in je headline, dit wordt nog weinig toegepast en je valt hier zeker mee op.

Hoe schrijf ik een goede headline?

Een goede headline valt dus op en wekt de interesse van een lezer om verder te gaan lezen. Je kunt dit op meerdere manieren bereiken. Je kunt een specifieke headline schrijven waarin duidelijk is wat de lezer gaat krijgen wanneer hij je mail opent of je kunt een vaag onderwerp schrijven wat dan juist weer de nieuwsgierigheid kan trekken.

Door voor een specifieke headline te kiezen kun je er vanuit gaan dat de mail vaak iets minder vaak wordt geopend, maar het is wel zo dat wanneer je een CTA in jouw email plaatst er vervolgens wel vaker op die link wordt geklikt.

Een vaag onderwerp heeft als voordeel dat je mail vaker wordt geopend, maar als nadeel dat een deel van de lezers vervolgens afhaken tijdens het lezen van je mail. 

Bij het schrijven van een headline kun je altijd overwegen om een actuele headline te kiezen, iets wat net in het nieuws is geweest. Mensen zijn hier vaak nieuwsgierig naar en openen je mail dan sneller.

In de headline verkoop je eigenlijk de klik of de opening van je e-mail.

Hoe krijg ik meer inschrijvingen op mijn nieuwsbrief?

Met e-mailmarketing kun je veel nieuwe klanten krijgen voor jouw product of dienst maar met een mailinglijst opbouwen ben je ook wel even bezig. Een tijdje geleden schreef ik om deze reden het artikel: 29 Tips & manieren om je mailinglijst te laten groeien

Om drie tips kort toe te lichten hier:

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief maar gebruik een ebook of een checklist om weg te geven in ruil voor een naam en e-mailadres. Doordat een gebruiker hiermee direct resultaat heeft zal hij/zij veel sneller zijn gegevens achterlaten.

Vraag ook niet om te veel informatie van een gebruiker. Ik zie soms weleens pagina’s waar je echt al je gegevens moet achterlaten, houd het bij de meest belangrijke gegevens, de gegevens die je echt nodig hebt. Ik houd het eigenlijk altijd bij de naam en het e-mailadres van iemand.

Om te kijken of jij jouw optinpagina kunt optimaliseren wil ik je ook aanraden op je optinpagina te splittesten. Wil je een blauwe of een groene knop? Werkt headline 1 of headline 2 beter? Ga je afbeelding A of B gebruiken?

Hoe splittest ik mijn optinpagina

Je optinpagina splittesten kan in veel tools zoals Instapage, ClickFunnels en GetResponse. Wanneer je een andere tool gebruikt kun je gebruik maken van Google Content Experiments om je optinpagina mee te splittesten.

Het is belangrijk om je optinpagina te splittesten omdat je door alleen je optinpagina te optimaliseren al onwijs veel nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst kunt krijgen. Welke afbeelding je gebruikt bijvoorbeeld kan een groot verschil maken in de conversie die je behaald via je optinpagina.

In dit artikel wat ik een tijdje geleden schreef lees je alles over het splittesten van je optinpagina.

Waarover kan ik mailen?

Waarover kun je nou eigenlijk een mailing versturen? Wat vinden de lezers van je mail interessant om te ontvangen? Je kunt artikelen mailen die je net hebt gepubliceerd op je blog, je nieuwste producten, een speciale aanbieding, een tof interview, de lezers van je mail uitnodigen voor een event of natuurlijk een connectie hebben met de lezers van je mail, stel ze eens een vraag.

Wanneer kan ik het beste een nieuwsbrief versturen?

De dag en tijd waarop je het beste je mailing kunt versturen is helemaal afhankelijk van de markt waar je inzit maar over het algemeen maakt dit helemaal niet zo heel veel uit.

Het is belangrijker dat je altijd waardevolle mails verstuurd zodat lezers zitten te wachten op de volgende mail van jou, dan vallen deze vanzelf al wel op.

Maar om toch antwoord te geven op deze vraag: de dag en tijd waarop je het beste een mail kunt versturen kun je achterhalen door je doelgroep te analyseren. Zit je in de B2B sector dan is het logischer om een mail tussen 8 en 18 uur te sturen maar zit je in een B2C of hobby sector dan kun je een mail beter in de avonduren of in het weekend versturen.

Waarom wordt er niet op de links in mijn mailing geklikt?

Een groot deel van de mailings die je verstuurd zijn er natuurlijk voor bedoeld om lezers ervan door te sturen naar jouw website of naar een product. Het enige probleem is dat de lezer hiervan dan wel op jouw link moet klikken.

Het kan zo zijn dat de mail niet interessant genoeg is geweest of dat de Call to Action niet helemaal duidelijk was waardoor een lezer mogelijk niet op de link heeft geklikt.

Wat je kunt doen om het aantal klikken vanuit je mail te verhogen is een CSS button plaatsen in je mail. Dit is geen afbeelding waardoor de button altijd zal worden weergegeven. Mensen hebben de associatie met een button dat deze klikbaar is en zullen dus sneller klikken. Ook valt een button natuurlijk gewoon meer op.

Het kan ook zijn dat de mail niet op het juiste moment is verstuurd, bijvoorbeeld omdat de relatie nog niet goed genoeg is opgebouwd. Wanneer je te snel een aanbieding verstuurd dan zullen veel mensen daar geen gebruik van maken.

Een ander ‘trucje’ wat vaak goed werkt om meer klikken te krijgen vanuit je mailinglijst is om een afbeelding van een videoplayer in je mailing te verwerken. Een videoplayer wekt de suggestie dat het een video is en dat je die kunt afspelen. In plaats daarvan gaat iemand die op de videoplayer klikt gewoon door naar jouw website. (Als je het netjes doet staat daar dan wel een video ;))

Kan ik emailadressen kopen?

Een andere manier om snel je mailinglijst te laten groeien is om e-mailadressen te kopen. Alleen ben ik hier geen fan van, vaak wanneer je e-mailadressen koopt zijn de openratio’s en de klikratio’s enorm laag, je hebt dan ook nog nooit een relatie met deze mensen opgebouwd.

De e-mailadressen worden waarschijnlijk door meerdere partijen gebruikt waardoor de eigenaren van deze e-mailadressen gewend zijn aan het ontvangen van spam. Ik wil je dus uitdagen om echt zelf je mailinglijst te gaan opbouwen.

Comment Section

0 reacties op “Veelgestelde vragen over E-mailmarketing

Plaats een reactie


*