[LIVE] 12 Tips voor een Succesvolle Facebook Marketing Strategie
Direct Toegang >>

Page content

article content

Facebook Marketing geschikt of ongeschikt voor mijn business?

Steeds vaker hoor je positieve verhalen over dat ‘adverteren op Facebook’ en vraag je je af of Facebook adverteren ook geschikt is voor jouw business. Want hé, iedere business is weer anders dus het is logisch dat je je afvraagt of Facebook ook relevant is voor jouw bedrijf.

Ik help honderden ondernemers met hun Facebook marketing strategie en zij hebben allemaal een ander bedrijf. Nog nooit heb ik te maken gekregen met een bedrijf waarvoor geen Facebook marketing strategie te bedenken was. Soms vraagt het wat creativiteit maar het lukt mij - in samenwerking met de ondernemer - altijd.

In dit artikel wil ik je een aantal voorbeelden geven hoe bepaalde bedrijven gebruik maken van de verschillende strategieën die er zijn. Mocht je hierna nog steeds twijfelen of Facebook ook iets voor jouw bedrijf is, meld je dan gerust aan voor mijn gratis online training over Facebook marketing voor meer inspiratie.

Hoe zet je Facebook Marketing in als Tandarts?

Zoals ik al zij… Voor iedere business is iets te verzinnen en daarom wil ik je wat inspiratie geven voor niet alledaagse advertenties op Facebook.

Zo kunt je als tandarts Facebook inzetten om nieuwe klanten te krijgen voor de tandartsenpraktijk. Bied bijvoorbeeld een gratis tandbleekbehandeling aan om contact te maken met een nieuwe klant of een gratis Oral-b elektrische tandenborstel wanneer je je inschrijft bij de tandartsenpraktijk.

De behandelingen worden toch vergoed door de verzekering dus door er een beloning tegenover te hangen komen de mensen vanzelf wel naar de tandartsenpraktijk. Je kunt lokaal adverteren zodat je enkel mensen uit de omgeving naar de praktijk zult krijgen.

Maar… Wat moet ik op Facebook als advocaat?

Facebook is natuurlijk echt even iets anders dan Google Adwords. Op Facebook zoeken mensen niet naar informatie maar kom je echt op het pad terecht bij iemand en moet je maar net de juiste doelgroep hebben geselecteerd. Voor een advocaat is natuurlijk niet echt één doelgroep, iedereen heeft je op een ander moment nodig. Daarom kun je als advocaat de stap maar beter zo laagdrempelig mogelijk maken en kijken naar nog een stapje voordat iemand je nodig heeft. Twee voorbeelden:

Echtscheidingsadvocaat: Iemand die gaat scheiden zit in een enorme onzekerheid. Wat gaat er op hem of haar af komen? Hoe zit het met de kids? Kan ik straks nog wel in dit huis blijven wonen?

Als echtscheidingsadvocaat kun je als stapje vooraf bijvoorbeeld een informatie whitepaper schrijven met 12 tips hoe je kunt omgaan met lastige situaties bij een echtscheiding of bijvoorbeeld ’14 dingen die op je afkomen bij een echtscheiding’.

Vervolgens kun je iemand die de whitepaper heeft gedownload eens bellen of per mail informeren of diegene plannen heeft om te scheiden of wellicht al in die lastige situatie zit en daar hulp bij nodig heeft. Daar kun jij als advocaat vervolgens weer jouw dienstverlening aanbieden.

Arbeidsrecht advocaat: Vorig jaar (2016) was er een boel ophef over de nieuwe wet: Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) voor ZZPérs. Een boel ZZPérs zaten met vragen over hoe zij nu verder moesten met hun onderneming en welke stappen ze moesten zetten.

Voor deze groep ZZPérs kun je bijvoorbeeld een gratis model-overeenkomst aanbieden op Facebook of een informatie-webinar waarin je de wijzigingen in normale mensentaal uitlegt. Is er vervolgens vraag naar een persoonlijk opgestelde overeenkomst dan kun jij jouw dienstverlening aanbieden.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Ik werk B2B, is Facebook dan ook geschikt voor mij?

100%! Het is een misvatting dat Facebook alleen voor consumenten is. Ondernemers vragen mij vaak of Facebook ook geschikt is voor B2B producten en dienstverlening.

Ondernemers & managers zijn ook massaal aanwezig op Facebook en zijn ook regelmatig actief. De doelgroep ‘eigenaren van kleinbedrijven’ is alleen al 170.000 personen groot in Nederland. En dit zijn alleen directeuren, dan heb je ook nog de managers.

En mijn erotische webwinkel dan? Dat mag toch niet op Facebook?

Dat is inderdaad een lastige. Erotiek, dating etc. is niet toegestaan op Facebook. Tenzij… Je het slim & creatief aanpakt.

Natuurlijk kun je geen naaktfoto’s o.i.d gebruiken maar neem eens een zijspoor. Een e-book ’12 tips voor een spannende nacht met z’n twee’ of ’12 romantische dates’ vervolgens maak je van deze leads via e-mailmarketing je klanten.

En mijn 'normale' webwinkel?

Voor je normale webwinkel kun je natuurlijk je producten verkopen via Facebook maar misschien nog wel belangrijker.. Je kunt retargeting toepassen. Met retargeting kun je iedereen die bijvoorbeeld een product heeft bekeken of in de winkelwagen is geweest maar nog niet heeft betaald een advertentie laten zien op Facebook waar je een korting aanbiedt of waar je nog even de voordelen van jouw shop kunt benadrukken.

Dat is allemaal heel leuk Youri maar hoe promoot ik mijn software-oplossing dan op Facebook?

Natuurlijk is ook dat geheel afhankelijk van de type software die je hebt. Ik zal je wederom twee voorbeelden geven.

Webwinkelsoftware: Je geeft een e-book vol met tips voor webwinkels - die het makkelijkst zijn toe te passen met jouw software - helemaal gratis weg en daarbij krijgt iemand die het e-book download ook nog eens een gratis proefabonnement van 14 dagen. Oh, en als diegene binnen 14 dagen upgrade naar een betaald abonnement dan krijgt ‘ie ook nog eens een mooie korting.

Boekhoudingssoftware: Stel je voor je hebt een softwarepakket ontwikkeld specifiek voor ondernemers. Hoe ga je dat promoten? Natuurlijk kun je hiervoor ook een x aantal tips in een e-book plaatsen maar je kunt ook een webinar organiseren waarin je alle vragen over boekhouder gaat beantwoorden en natuurlijk is de oplossing jouw softwarepakket. Of je kunt een strategiesessie doen met een ondernemer, waar kan op worden bespaard? De uitkomst is dan dat dat makkelijk is in te zien via het boekhoudpakket. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer en veel betere mogelijkheden te bedenken.

Als monteur repareer je auto’s maar via Facebook is het heel lastig om mensen te bereiken die net een kapotte auto hebben of die een ongeluk hebben gehad. Wel heeft iedereen een APK-keuring nodig of een winter, lente, zomer, herfst-check.

Door zo’n check gratis aan te bieden via Facebook - of maak het nog eens spannend, je geeft er maar 10 gratis weg - kun je vervolgens wel aangeven dat de banden moeten worden vervangen of dat de olie moet worden ververst. Voor deze handelingen kun jij dan natuurlijk wel een factuur sturen.

Als iemand vervolgens tevreden is met de service zal deze mogelijk ook standaard het onderhoud bij deze garage laten verrichten. Dit kun je ook nog eens stimuleren door een pechhulp of onderhoudscontract aan te bieden.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Comment Section

0 reacties op “Facebook Marketing geschikt of ongeschikt voor mijn business?

Plaats een reactie


*