[LIVE] 12 Tips voor een Succesvolle Facebook Marketing Strategie
Direct Toegang >>

Page content

Adverteren op Facebook voor Lokale Bedrijven

article content

Adverteren op Facebook voor Lokale Bedrijven

Je hebt een tandartsenpraktijk in Groningen of je bent personal trainer in Breda en je bent op zoek naar nieuwe klanten. Je hebt de plaatselijke krant al geprobeerd en hebt een account op social media zoals Facebook en Twitter maar nouja… Het loopt nog niet echt lekker.

Totdat iemand je vertelde over advertenties op Facebook. Maarja, je bent een lokale tanarts of personal trainer en je hebt er natuurlijk maar weinig aan om in heel Nederland te adverteren. Via Facebook kun je dan adverteren op bepaalde gebieden zoals een Provincie, Stad, of Postcode en een bepaalde omtrek. Relevant!

Nog een ander voordeel van adverteren op Facebook voor lokale bedrijven is dat de advertenties op Facebook vele malen voordeliger zijn dan de plaatselijke krant en de resultaten bij mijn klanten een stuk beter zijn. Dat moeten we hebben!

Voordat ik je ga vertellen hoe je een advertentie voor lokale bedrijven kunt instellen in Facebook wil ik eerst een aantal strategieën met je delen want 'gewoon' maar een advertentie plaatsen dat gaat 'm niet worden.

Nee. Ook voor het adverteren op Facebook heb je een strategie nodig. Het zou zonde zijn om je marketing euro's verkeerd te besteden. Dat brengt mij op het volgende… Wat zijn dan de strategieën voor lokale bedrijven die echt werken?

Facebook Marketing Strategieën voor Lokale Bedrijven

#1 - Maak het meetbaar

Als er iets is waar ik niet van hou dan is dat geld 'weggooien'. Ik ben er dus altijd de grootste voorstander van om resultaten van bepaalde inspanningen te meten en zo ook de resultaten van advertenties voor lokale bedrijven op Facebook.

Omdat er bij lokale bedrijven veel 'offline' gebeurd ofwel omdat de klanten vaak naar de fysieke winkel komen maakt dat het er niet altijd makkelijker op. Daarom ben ik er voorstander van om iets extra's te bieden voor klanten via Facebook. Een voucher, gratis bezorging, 10% korting o.i.d.

Op die manier zorg je ervoor dat de klant aangeeft dat hij/zij via Facebook is gekomen en kun je dat zelf meenemen in de statistieken van Facebook om zo te kijken of je marketing euro's goed worden besteed.

#2 - De winkel in

Het doel van je marketingstrategie op Facebook zou moeten zijn om iemand de winkel in te krijgen. Niet zozeer om direct al een verkoop te maken en daarom werken we met lokkertjes door een hoge korting aan te bieden, een evenement te organiseren, coupons te verspreiden of gratis bezorging aan te bieden.

Jouw doel moet zijn dat het hele dorp (stad of omgeving) jou leert kennen, eenmaal in contact is het enkel nog zaak dat je ervoor zorgt dat een klant regelmatig terugkomt.

Voorbeeld #1 - Kappersketen in Barneveld

Je hebt een kapperszaak in Barneveld, daar zijn nog 6 andere kapperszaken actief. In 60% van de gevallen komt iemand terug naar dezelfde kapper en zal niet eens naar een andere zaak zoeken. Je weet ook dat iemand gemiddeld iedere 2 of 3 maanden opnieuw naar de kapper komt. Je kunt dus best wat investeren om die nieuwe klant voor het eerst in jouw zaak te krijgen.

Je wilt dus meer klanten voor het eerst in de kapperszaak krijgen. Nu zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden. Een onderscheidend vermogen van jouw kapperszaak is dat je zowel op maandag als in de avonduren bent geopend in tegenstelling tot de andere kapperszaken. Je kunt op die dagen en tijdstippen een advertentie tonen om iemand te laten knippen.

Sterker nog je kunt voor een speciale gelegenheid ook kiezen om een couponcode te gebruiken waarmee iemand op de eerste knipbeurt nog eens een extra 50% korting krijgt, of een gratis Andrelon shampoo pakket o.i.d. Zo zorg je ervoor dat je in contact komt met een aantal nieuwe klanten.

Hierna wordt het belangrijk om deze klant nog eens te laten terugkeren naar de kapperszaak. Je moet er in eerste instantie dus voor zorgen dat zo'n nieuwe klant in het klantenbestand komt te staan. Vervolgens moet er automatisch na twee maanden een mail of een fysieke kaart worden verzonden aan deze klant om aan te geven dat het weer tijd is voor een volgende knipbeurt.

Dit kun je vervolgens blijven doen om de klantwaarde flink te verhogen en een klant er helemaal niet aan te laten denken om een andere kapsalon op te zoeken.

Voorbeeld #2 - Pizzeria 'Groningen'

In het centrum van Groningen zitten tientallen pizzeria's maar hoe en waar worden de pizza's nu daadwerkelijk besteld?

Één ding is zeker. Wij mensen raken steeds meer gewend aan gemak. Als we eenmaal het telefoonnummer van de pizzeria in onze telefoon hebben staan dan is er geen noodzaak om een andere pizzeria te zoeken.

Je weet ook dat de meeste pizza's tussen 16.00 - 20.00 uur worden besteld dus wat je kunt doen via Facebook is dat je de advertenties enkel tussen deze tijdstippen laat draaien.

Vervolgens wil je dat je mensen overtuigd om een pizza bij jou te bestellen en niet bij hun vaste pizzeria. Je kunt er daarom voor kiezen om iets extra's bij een pizza te doen. Een gratis blikje cola? Gratis bezorging?

Door gratis bezorging aan te bieden via Facebook maak je het een stuk aantrekkelijker om eens een pizza bij jou te bestellen. Als je vervolgens ook nog eens een 5 euro kortingsbon bij de pizza op de doos doet is de kans groot dat je nog eens een pizza mag bezorgen op dat adres.

Voorbeeld #3 - Extreme korting bij Tandartsenpraktijk Amsterdam

Een groot voordeel bij tandartsen is dat veel van de activiteiten in de basisverzekering vallen maar het maakt het daardoor niet minder waardevol om een eerste klant naar je praktijk te trekken.

Overigens heb ik geen idee wat er wel precies in de basisverzekering valt en wat niet dus bind me er niet aan vast 😉

Iedereen wil er goed uit zien, goed voor de dag komen. De laatste jaren is het bleken van tanden bijvoorbeeld heel erg in opkomst. Een behandeling die - bij mij weten - niet wordt gedekt door de basisverzekering. Om een nieuwe klant een stap in de tandartsenpraktijk te laten zetten kun je aanbieden om de bleeksessie van 160 euro voor maar 20 euro aan te bieden.

Op het eerste gezicht een slechte deal natuurlijk want zo liggen je eerste inkomsten wel heel laag… Maar hoe vaak komt iemand terug om zijn tanden te laten bleken? Dan kun je wel het normale tarief vragen of nog beter; breng tijdens deze sessie wat gaatjes aan het licht of stel een controle voor die wel wordt gedekt door de verzekering.

De persoon die eigenlijk alleen zijn tanden kwam laten bleken kan nu ook nog eens - voor hem gratis - van die kiespijn afkomen. Poef! Je hebt er een nieuwe klant bij die vanaf nu ieder half jaar bij jou in de stoel ligt op kosten van de verzekeraar.

#3 - Fijne verjaardag buurman!

Ben jij al eens gefeliciteerd middels een advertentie op Facebook? Ik nog nooit! Hoe gaaf zou het zijn als je het hele dorp kan feliciteren, alleen op de dagen dat iemand ook daadwerkelijk jarig is?

Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijke verjaardagstaart aanbieden, een voucher van 10 euro voor bij de kapper of een etentje voor twee met 25% korting.

Een verjaardag is een ideale manier en reden om nieuwe klanten te werven voor jouw lokale onderneming. Hoe je op Facebook de advertenties instelt zodat deze alleen worden getoond op de verjaardag en wat de kansen hiervan zijn kun je het beste even verder lezen in dit artikel: http://ova.nl/facebook/advertentie-verjaardag

#4 - Organiseer een winactie!

Een winactie is een mooie manier om niet alleen aan je likes te werken maar ook om kennis te maken en mensen direct naar je winkel te krijgen.

Zo organiseerde wij onlangs een winactie voor een pizzeria in Barneveld waarmee je kans maakte op een familiepizza. Om mee te doen moest je het bericht 'liken' en je naam en e-mailadres achterlaten op een website.

Nadat je deelneemt aan de winactie ontvang je een mail met meer informatie over de winnaars. Heb je niet gewonnen? Dan ontvang je een korting bij het bestellen van een pizza. Het voordeel aan zo'n actie is dat we ook de naam en het e-mailadres hebben verzameld en nu deze deelnemers dus ook op de hoogte kunnen houden van acties en aanbiedingen per mail.

Deze winactie zag er als volgt uit:

Om zulke pagina's te maken voor een winactie waarop je je naam en e-mailadres kunt achterlaten en met drie klikken op de knop een goed uitziende pagina te maken gebruiken wij UpViral.

Hoe maak je een Lokale advertentie via Facebook?

Om lokaal te adverteren op Facebook kun je in het advertentiebeheer een advertentie gaan aanmaken. Heb je nog nooit een advertentie aangemaakt? Lees dan eerst dit artikel over de Facebook Advertentiemanager >>

Bij het aanmaken van de Facebookadvertentie kun je in de advertentieset waar de doelgroep wordt bepaald aangeven in welke locaties je wilt gaan adverteren en of de mensen in die locatie moeten wonen of dat ze daar ook 'op bezoek' mogen zijn.

Je kunt deze data ook nog combineren met eventuele intresses zoals huisdieren of demografische gegevens zoals de leeftijd of het geslacht van iemand om zo nog relevanter te kunnen adverteren.

Lokale Facebook Marketing Uitbesteden?

Kom je er niet uit of wil je je helemaal niet bezig houden met het adverteren op Facebook maar wil je dat het voor je wordt gedaan? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op om te kijken of ik de marketing voor jou uit handen kan nemen via http://ova.nl/samenwerken/

Comment Section

1 reactie op “Adverteren op Facebook voor Lokale Bedrijven


Door Jozef De Ruyver op 19 juni 2017

Hallo, Hoe kan ik meer particulieren en bedrijven uit de regio Zottegem bereiken om een gift te doen voor de "Steunactie Zobi" voor de vernieuwing van de kindertoiletten in Bijilo Nursery School in Gambia. Euromuntjes verzamelen via een giftbox op de toog van het café lukt vrij aardig maar storten op rekeningnummer geeft weinig respons.

Plaats een reactie


*