Over Youri Meuleman

Wie is Youri Meuleman?

Op de support krijg ik regelmatig de vraag wie er nu achter OVA.nl zit en wat mijn achtergrond is. Op deze pagina wil ik je meenemen in mijn verhaal en waarom ik ben gaan doen wat ik nu doe.

Mijn verhaal start in 2009, sinds 2009 ben ik actief op het internet als 'ondernemer'. (Op dat moment was ik 12 jaar oud) Met liefde ging ik naar vrijmarkten om mijn eigen spullen te verkopen, maar als ik dan zelf een rondje ging lopen kwam ik terug met tassen vol andere spullen. Ik dacht dat ik die spullen voor meer geld kon verkopen, en vaak lukte dat ook.

Ik had zoveel plezier in het handelen op vrijmarkten en dat wist mijn omgeving ook. Zo ook mijn oom, op een gegeven moment ging ik bij hem logeren en bood hij aan een webwinkel voor mij te bouwen zodat ik niet alleen op markten mijn spullen kon verkopen maar ook via het Internet.

Op 12-jarige leeftijd (2009) had ik dus mijn eerste webwinkel (vanalles.wizzwinkel.nl) welke overigens nog steeds online staat maar waar geen focus meer op ligt. Mocht je het leuk vinden dan kun je de webshop nog bekijken via Vanalles-Online.nl

Terwijl ik bezig was met het verkopen van de producten die ik kocht op vrijmarkten en inmiddels ook via Marktplaats, leerde ik nog een skill. Ik leerde hoe ik websites kon maken, ze zagen er niet uit.. Maar oké ik kon ze binnen een middag opzetten en zo begon ik verschillende inkomstenbronnen te genereren. Op de ene website verkocht ik websiteteksten terwijl ik op de andere website een ebook over zoekmachine optimalisatie verkocht die ik zelf met PLR rechten had gekocht in Amerika.

Dit was ook de periode dat ik naar de middelbare school ging, en ook daar ging het verder. Ik zag klasgenoten iedere dag naar de snoepautomaat lopen en daar geld uitgeven terwijl de Albert Heijn om de hoek zat. Ik besloot Mentosrollen in de aanbieding te kopen en net iets onder de prijs van de snoepautomaat weer te verkopen. Mijn kluisje lag zo vol met snoep dat mijn jas en boeken er niet meer bij in pasten.

Ook de 'Bjorn Borg' onderbroeken raakte toen populair, een onderbroek van 25 euro. Op een gegeven moment kon ik ergens een partij opkopen van een bedrijf welke falliet was gegaan. Ik kocht dus 25 onderbroeken voor 12,50 per stuk en verkocht deze, je raad het al, ook vanuit mijn kluisje op mijn middelbare school.

Terwijl ik op school lekker aan het handelen was liep mijn webwinkel ook lekker door, heel lekker zelfs. Ik raakte bijna door de spullen heen die ik nog had liggen. Toen besloot ik om mijn assortiment te vergroten met het assortiment van de grotere winkelketens, zo heb ik vulpennen van de Hema verkocht, die ik voor 2,30 euro verkocht terwijl de Hema deze verkocht voor 2 euro. Als er dan een bestelling was dan fietste ik naar de Hema om vervolgens de vulpen op te sturen.

Eind 2009 heb ik de switch gemaakt om geen tweedehands producten meer te verkopen maar producten te gaan inkopen, via via kwam ik terecht op een website in China waar je goedkoop allerlei producten kon kopen. De marges waren hier veel groter dan toen ik producten van de Hema verkocht.

Een tijdje later kwam ik terecht op een website met faillissement veilingen, waar je eigenlijk voor dezelfde prijzen als die ik in China betaalde ook de producten gewoon in Nederland kon opkopen. Het voordeel hiervan was dat het geen gedoe was met het importeren hiervan.

Na een aantal partijen te hebben opgekocht stapelde de dozen thuis op, ik moest over dozen heen klimmen om naar bed te kunnen, als ik dan weer een partij had opgekocht stapte ik in de trein met 3 grote sporttassen om de partij op te halen. En omdat het huis eigenlijk al volstond en mijn moeder ook gewoon nog wilde leven in het huis moest ik een pauze inlassen. Oftewel ik moest de partijen stiekem gaan ophalen waardoor ik met net iets te volle sporttassen in de trein terug naar huis ging om daar aan te komen met kapotte schouders omdat de tassen zo zwaar waren en na 20 minuten lopen van het station naar huis inmiddels wel in mijn schouders begonnen te snijden.

Ik vraag me nog steeds af wat omstanders van mij hebben gedacht als ik weer 's avonds in het donker met drie volle sportassen met moeite naar huis kon lopen haha

Vanaf mijn 14e begon ik me te verdiepen in online marketing en persoonlijke ontwikkeling, zodoende kwam ik uit bij Eelco de Boer en Tonny Loorbach die regelmatig seminars gaven over online marketing. Sindsdien ben ik niet meer gestopt met naar seminars gaan en mijzelf op die manier verder te ontwikkelen.

Langzamerhand begon ik mijzelf ook steeds meer af te zetten tegen het schoolsysteem, dingen leren die je nooit in je leven nodig zou gaan hebben.. Dan kon je toch beter in de praktijk aan het werk zijn of praktische seminars volgen ;)

Altijd was ik op zoek naar andere manieren om wat geld te verdienen, ook vond ik enorm veel dingen leuk. Op mijn hoogtepunt (of nouja hoogtepunt...) had ik meer dan 8 webwinkels, een paar affiliate websites en deed ik ook nog een paar freelance opdrachten. In deze periode werd ik ook geïnterviewd door Winst.nl.


In de periode hierna ben ik mijn webwinkels gaan afbouwen. Webwinkels waren niet het ding wat ik de rest van mijn leven wilde blijven doen. Maar wat dan wel..? Dat wist ik zelf ook niet zo goed.

Precies op dat moment (Sept 2013) kreeg ik van Eelco de Boer van Winst.nl de opportunity om bij Winst.nl aan de slag te gaan als 'All-round medewerker' na een tijdje werd het toch wel duidelijk waar mijn kracht lag, bij marketingcampagnes en voornamelijk Facebook advertising.

In de periode 2013 - (April) 2016 heb ik bij Winst.nl de rol als marketeer mogen vervullen en zoals Eelco zo mooi kon zeggen was ik de 'rechterhand' in zijn business als het ging om marketing. Een mooi compliment.

In deze periode heb ik ook samen met Eelco een Facebook training ontwikkeld voor de klanten van Winst.nl. Met deze training hebben verschillende ondernemers al hele mooie resultaten geboekt. Maar ik wilde zelf ook verder, ik wilde zelf ook doorontwikkelen.

In april 2016 werd voor mij duidelijk wat mijn volgende uitdaging zou worden, ik wilde mezelf doorontwikkelen, nieuwe markten ontdekken en nog een boel ondernemers helpen met hun marketing.

Zo is OVA.nl ontstaan, met deze website wil ik ondernemers de mogelijkheden die er zijn laten zien met behulp van praktische marketing tutorials maar ik ben mij er ook van bewust dat sommige ondernemers hier helemaal geen plezier in hebben, in het doen van marketing. Daarom is er voor deze ondernemers de mogelijkheid om met mij te gaan samenwerken. Zo kan ik mijzelf doorontwikkelen door actief te zijn in andere markten en help ik ondernemers met hun marketing uitdagingen. Ideaal.

Eerder in dit artikel zag je al een interview met mij van Winst.nl toen ik 16 was, misschien kun je wel wat verschillen ontdekken met het interview/casestudy hieronder die ik in het begin van 2016 heb mogen opnemen. Zo'n drie jaar aan ervaring en waardevolle lessen later ;)