Wie is Youri Meuleman?

Vaak krijg ik de vraag wie er nu achter OVA.nl zit en wat mijn achtergrond is. Op deze pagina vertel ik je graag mijn verhaal en waarom ik ben gaan doen wat ik nu doe.

Mijn verhaal start in 2009. Sinds 2009 (ik was toen 12 jaar oud) ben ik als ‘ondernemer’ actief op het internet. Ik ging graag naar vrijmarkten om mijn eigen spullen te verkopen. Als ik dan zelf een rondje ging lopen, kwam ik met tassen vol andere spullen terug. Ik dacht dat ik die spullen voor meer geld kon verkopen, en vaak lukte dat ook.

Ik had heel veel plezier in het handelen op vrijmarkten. Mijn omgeving wist dat ook, zo ook mijn oom. Op een gegeven moment ging ik bij hem logeren en bood hij aan een webwinkel voor mij te bouwen, zodat ik niet alleen op markten mijn spullen kon verkopen maar ook via het internet.

Op 12-jarige leeftijd (2009) had ik dus mijn eerste webwinkel; vanalles.wizzwinkel.nl. Inmiddels is deze webwinkel offline.

Terwijl ik bezig was met het verkopen van producten op vrijmarkten en inmiddels ook via Marktplaats, ontdekte ik nog een skill. Ik leerde hoe ik websites kon maken. Oké, ze zagen er niet uit..maar heé, de website had ik wel binnen een middag opgezet en hiermee genereerde ik verschillende inkomstenbronnen. Op de ene website verkocht ik websiteteksten, op de andere een e-book over zoekmachine optimalisatie . Dit e-book had ik zelf met PLR-rechten in Amerika gekocht.

Dit was ook de periode dat ik naar de middelbare school ging, en ook daar ging mijn verkoopliefde verder. Ik zag klasgenoten iedere dag hun geld in de snoepautomaat stoppen, terwijl de Albert Heijn om de hoek zat. Ik speelde daar handig op in en kocht bij de AH Mentosrollen in de aanbieding. Deze verkocht ik dan weer, maar wel net iets onder de prijs van de snoepautomaat. Mijn kluisje lag zo vol met snoep dat er geen plek meer was voor mijn jas en boeken.

Ook de 'Bjorn Borg' onderbroeken werden toen populair. Een onderbroek kostte 25 euro. Op een gegeven moment kon ik van een failliet bedrijf een partij onderbroeken opkopen. . Ik kocht er 25 voor 12,50 per stuk en verkocht deze, je raadt het al, ook vanuit mijn kluisje op school.

Terwijl ik op school druk aan het handelen was, liep mijn webwinkel ook lekker door, heel lekker zelfs. Ik was bijna door de spullen heen en dus besloot ik om mijn assortiment te vergroten met producten van de grotere winkelketens. Zo heb ik vulpennen van de Hema voor 2,30 euro verkocht, terwijl ik deze bij de Hema voor 2 euro had ingekocht. Bestelde iemand een vulpen , dan fietste ik naar de Hema om deze te kopen en vervolgens op te sturen.

Eind 2009 heb ik de switch gemaakt en besloot ik om geen tweedehands spullen meer te verkopen, maar producten te gaan inkopen. Via via kwam ik terecht op een Chinese website waar je goedkoop allerlei producten kon kopen. De marges waren hier veel hoger in vergelijking met de producten die ik van de Hema verkocht.

Een tijdje later vond ik een website met faillissement veilingen. De prijzen op deze site waren vrijwel hetzelfde als wat ik voor de producten in China betaalde. Voordeel was dat ik nu gewoon in Nederland kon kopen en geen gedoe meer had met het importeren van producten.

Nadat ik een aantal partijen had opgekocht, werd de stapel dozen thuis groter en groter. Op een gegeven moment moest ik zelfs over dozen heen klimmen om naar bed te kunnen. Maar ik bleef kopen en stapte weer met drie grote sporttassen in de trein om de volgende partij op te halen. Omdat het huis eigenlijk al vol met spullen stond en mijn moeder graag ‘normaal’ wilde leven, moest ik een pauze inlassen. Oftewel ik moest de partijen stiekem gaan ophalen. Het gevolg was dat ik met net iets te volle sporttassen in de trein terug zat en vervolgens met kapotte schouders thuiskwam. De tassen waren zo zwaar dat na 20 minuten lopen (van het station naar huis) de hengsels in mijn schouders begonnen te snijden.

Ik vraag me nog steeds af wat omstanders van mij dachten wanneer zij mij ’s avonds puffend in het donker met drie volle sportassen zagen lopen haha

Vanaf mijn 14e begon ik me te verdiepen in online marketing en persoonlijke ontwikkeling. Zodoende kwam ik uit bij Eelco de Boer en Tonny Loorbach die regelmatig seminars gaven over online marketing. Sindsdien heb ik vele seminars gevolgd om mij op die manier verder te ontwikkelen.

Langzamerhand begon ik me ook steeds meer af te zetten tegen het schoolsysteem, dingen leren die je nooit in je leven nodig zou gaan hebben. Dan kon je toch beter in de praktijk aan het werk zijn of praktische seminars volgen ;)

Altijd was ik op zoek naar andere manieren om wat geld te verdienen. Ik vond ook enorm veel dingen leuk. Op mijn hoogtepunt (of nou ja hoogtepunt...) had ik meer dan 8 webwinkels, een paar affiliate websites en deed ik tevens nog een paar freelance opdrachten. In deze periode werd ik ook geïnterviewd door Winst.nl

Na die periode ben ik mijn webwinkels gaan afbouwen. Webwinkels waren niet hetgeen wat ik de rest van mijn leven wilde blijven doen. Maar wat dan wel..? Dat wist ik zelf ook niet zo goed.

Precies op dat moment (september 2013) kreeg ik van Eelco de Boer van Winst.nl de opportunity om bij Winst.nl aan de slag te gaan als 'allround medewerker'. Na een tijdje werd het toch wel duidelijk waar mijn kracht lag, bij marketingcampagnes en voornamelijk Facebook advertising.

In de periode 2013 - (april) 2016 heb ik bij Winst.nl de rol als marketeer mogen vervullen en zoals Eelco zo mooi kon zeggen was ik de 'rechterhand' in zijn business als het ging om marketing. Een mooi compliment!

In deze periode heb ik ook samen met Eelco een Facebooktraining ontwikkeld voor de klanten van Winst.nl. Met deze training hebben verschillende ondernemers al hele mooie resultaten geboekt. Maar ik wilde zelf ook verder, ik wilde zelf ook groeien.

In april 2016 werd voor mij duidelijk wat mijn volgende uitdaging zou worden, ik wilde mezelf verder ontwikkelen, nieuwe markten ontdekken en heel veel ondernemers gaan helpen met hun marketing.

Zo is OVA.nl ontstaan. Met deze website laat ik ondernemers met behulp van praktische marketing tutorials de mogelijkheden zien. Ik ben mij er echter ook van bewust dat sommige ondernemers helemaal geen plezier en zin in marketing hebben. Daarom is er voor deze ondernemers de mogelijkheid om met mij te gaan samenwerken. Zo kan ik mijzelf verder ontwikkelen door actief te zijn in andere markten en help ik ondernemers met hun marketing uitdagingen. Ideaal.

Eerder in dit artikel zag je al een interview met mij van Winst.nl toen ik 16 was. Misschien kun je wel wat verschillen ontdekken met het interview/casestudy hieronder. Dit interview heb ik begin 2016 opgenomen. Zo'n drie jaar aan ervaring en waardevolle lessen later ;)

[Dit interview is tijdelijk offline gehaald]