Het ultieme handboek voor SEO optimalisatie
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 december 2019 

Het ultieme handboek voor SEO optimalisatie

Hoe kom ik bovenaan in Google?

We krijgen deze vraag vaak van klanten. Ze hebben een website die door weinig mensen gevonden worden of willen hoger in de google resultaten belanden. Het antwoord is: SEO!

De meeste mensen komen op een website doordat ze op Google een zoekopdracht hebben gedaan voor een bepaald product, dienst of informatie. En de meeste mensen hebben niet meer dan 5 websites bezocht. Sterker nog: het overgrote deel vindt wat hij zoekt op de allereerste website in het lijstje. Je website en product kunnen nog zo mooi en goed zijn, maar als je buiten de eerste pagina van de zoekresultaten valt dan gaan je klanten naar de concurrent die wel bovenaan het lijstje verschijnt. Bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnen is geen kwestie van geluk of pech: Je kan Google een handje helpen om jouw website (beter) te vinden en hoger te beoordelen. Dat kan door middel van SEO. Dus: Wil jij bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnen, je website optimaliseren voor zoekmachines en meer website bezoekers trekken? Lees dan verder voor heel veel bruikbare SEO tips!

Voordat we beginnen: Wordt jouw website al geïndexeerd door Google? Test het even door jouw website in te typen in de Google zoekbalk. Gevonden? Dan kunnen we verder! Geen resultaten? Neem dan even contact op met de maker van je website om te kijken wat er aan de hand is.

zoekmachine optimalisatie

1 De betekenis van SEO

SEO oftewel Search Engine Optimalisation is een verzameling technieken die ervoor zorgt dat jouw website makkelijk leesbaar is op google en dus door meer potentiële klanten gevonden kan worden.

Ik zie je denken: Waarom heb ik SEO nodig? Tegenwoordig is alleen een goed product met een goede inhoudelijke website niet meer genoeg in de strijd om vindbaar te zijn in de zoekmachines: de concurrentie is hoog. SEO helpt je om de kwaliteit van je website te verbeteren en uiteindelijk hoger in de zoekresultaten van populaire zoekmachines terecht te komen. En ga maar eens bij jezelf na: Hoe vaak heb jij wel niet een product of dienst via een zoekmachine op het internet gevonden? Goede SEO zorgt niet alleen voor groei, eenmaal bovenaan in de zoekresultaten zorgt het (ondanks dat de regels van SEO veranderen en de concurrentie altijd op de loer ligt) voor stabiliteit, mits je het bijhoudt. In deze blog lees je alles over de basis van SEO optimalisatie en hoe jij kan scoren met jouw website!

1.1 Hoe werkt een zoekmachine?

Jij typt een zoekwoord in op google en krijgt een lijst met resultaten. Maar hoe heeft Google deze websites gevonden? Zoekmachines maken gebruik van “spiders” oftewel bots die het web “crawlen” op zoek naar pagina’s. De spinnen scannen de code van de pagina en voegen ze vervolgens toe aan een index: een grote verzameling van webpagina’s. Als je een zoekopdracht invoert dan zoekt Google in deze index naar de meest relevante resultaten.  Natuurlijk wil je dat jouw website wordt weergeven in de relevante resultaten, en dan het liefst ook zo hoog mogelijk zodat je meer bezoekers kan krijgen. Om dat te bereiken moet je de zoekmachine helpen om jouw webpagina zo goed mogelijk te crawlen oftewel begrijpen. Dat doe je met SEO oftewel Search Engine Optimalisation.

1.2 SEO jargon uitgelegd

Voordat we van start gaan wil ik zeker weten dat je me volgt. Daarom leg ik enkele veelvoorkomende begrippen even uit.

  • Zoekwoorden: Het woord dat je gebruikt om een zoekopdracht uit te voeren in Google. Deze worden ook wel keywords genoemd. 
  • Ranking: Dit is de positie van jouw website in de zoekresultaten.
  • HTML: Een taal bestaande uit codes die gebruikt wordt om webpagina’s op te maken.
  • Link building: Technieken om het aantal links van en naar jouw website te optimaliseren voor SEO.

2 SEO en HTML

code

We beginnen bij het begin: je hoeft geen coding expert te zijn om je website vindbaar te maken, maar een basiskennis van HTML is essentieel. Zoals eerder beschreven in het hoofdstuk hoe werkt een zoekmachine maken zoekmachines gebruik van bots om webpagina’s te scannen en beoordelen. Deze bots lezen de achterkant van de website oftewel de codes en zien de website dus niet zoals wij dat zien. Zij kijken naar onder andere de opmaak, titels en headers. Deze dienen met bepaalde HTML codes opgemaakt te zijn om door de bots gelezen te kunnen worden.

Haak nu niet meteen af; want de basis van HTML is eenvoudig te leren. Hier vind je een handige handleiding waarmee je de basis van HTML kunt leren.

3 Zoekwoorden

Nu we de basis hebben gehad kunnen we aan de slag met het verbeteren van je website oftewel de SEO-optimalisatie, te beginnen met de inhoud. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is hierbij essentieel. Je wil immers dat je gevonden wordt door de juiste personen. Om de juiste zoekwoorden te vinden moet je een zoekwoordenonderzoek doen.

3.1 Zoekwoorden onderzoek

Schrijf voor jezelf wat kernwoorden op die jouw product of dienst het beste omschrijven. Om de juiste zoekwoorden te vinden kan je beginnen met Google suggest. Type een zoekwoord in (bijvoorbeeld jouw voornaamste product of dienst) en kijk welke suggesties er tevoorschijn komen onder de zoekbalk. Van deze woorden weet je dat veel mensen ernaar op zoek zijn. Een andere goede bron is de “zoekopdrachten gerelateerd aan” sectie onderaan de pagina met google zoekresultaten. Ook via forums en populaire websites kan je inspiratie opdoen voor zoekwoorden. De de volgende stap is het gebruiken van een keyword searching tool om de zoekwoorden te beoordelen.

zoekwoorden onderzoek

3.2 Google Keyword Planner

De google Keyword Planner is wellicht de meest betrouwbare keyword tool die er is: Immers is hij gemaakt door Google zelf. De Google Keyword Planner is gratis te gebruiken, maar je moet wel een Google Ads account hebben. Deze maak je gemakkelijk aan. Origineel is de Keyword Planner bedoeld voor advertenties, maar hij heeft ook relevante opties voor SEO. Deze leg ik in dit hoofdstuk aan je uit.

De Google Keyword Planner kan je gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden. Je typt simpelweg een woord of woordcombinatie in die relevant is voor jouw bedrijf. Voor een specifiek en optimaal resultaat raad ik aan om ten minste 2 zoekwoorden te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan “Glutenvrij gebak” of “Tekenles voor kinderen”. 

Google stelt nu een lijst van zoekwoorden samen. In de lijst zie je nog meer belangrijke informatie over je zoekwoorden zoals:

  • Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten: Hoeveel mensen zoeken er per maand op dit woord. 
  • Concurrentie: Hoeveel andere mensen gebruiken dit zoekwoord. Let op! Omdat Google Keyword Planner oorspronkelijk bedoeld is voor Google advertenties wordt de concurrentie gemeten voor advertenties en niet voor SEO/organische zoekresultaten. Toch is het nuttige informatie omdat je hieruit kan opmaken of een zoekwoord commercieel interessant is.
  • Voorgesteld bod: Hoeveel geld betaal je om jouw advertentie bovenaan de pagina te laten verschijnen? Ook dit geeft aan hoe commercieel interessant een zoekwoord is. 

3.3 Andere Keyword tools

De volgende alternatieven voor de Google Keyword Planner zijn ook gratis te gebruiken:

  • Ubersuggest: Niet alleen laat deze tool je zien welke zoekwoorden populair zijn in Google, ook zie je hier het zoekvolume en andere data waarmee je kan bepalen of een zoekwoord potentie heeft.
  • Ahrefs: Deze tool helpt je niet zozeer met het vinden van nieuwe zoekwoorden, maar geeft je wel veel handige informatie over je gekozen zoekwoord.

3.4 Tips voor het kiezen van zoekwoorden

Een van de belangrijkste dingen in het proces van SEO optimalisatie is het kiezen van de zoekwoorden doe je onder andere door te kijken naar het zoekvolume en commerciële waarde (via de Google Keyword Planner) en organische concurrentie (door zelf te zoeken in Google).Over het algemeen geldt: Hoe hoger het zoekvolume en de commerciële waarde hoe beter een zoekwoord is. Immers zitten daar de meeste klanten.

Het lijkt logisch om altijd te kiezen voor de populairste zoekwoorden, maar dit is niet altijd de beste weg naar succes. Wil je ranken op de meest gezochte zoekwoorden, dan probeer je een groot en breed publiek te bereiken. Dit betekent echter ook dat je te maken met hoge concurrentie. De websites die hoog scoren op deze zoekwoorden kunnen rekenen op veel bezoekers. Echter kan het als nieuwkomer lastig zijn om met deze gevestigde websites te concurreren en loop je dus ook het risico om veel lager uit te vallen in de zoekresultaten, waardoor je automatisch door minder mensen wordt gezien.

Besluit je om te focussen op specifieke zoekwoorden met een lager zoekvolume, dan heb je meer kans om hoger in de zoekresultaten te komen staan. Echter verschijn je dan alsnog bij relatief minder mensen op het beeldscherm. De beste keuze hangt af van jouw product en  de concurrentie. 

Voorbeeld: Een klein reisbureau die gespecialiseerd is in reizen naar Ibiza kan met het keyword “Vakantie Ibiza” proberen te concurreren met de grote reisaanbieders. Echter kan dit kleine reisbureau er ook voor kiezen om in te zetten op “Romantische vakanties naar Ibiza” of “Familievakanties op Ibiza”.

4 Ranking factoren

Met het bepalen van de zoekwoorden ben je al een heel eind. Echter omvat het schrijven van SEO vriendelijke webteksten meer dan zoekwoorden alleen. De volgende factoren beïnvloeden jouw ranking in Google ook:

  • Over het algemeen scoren lange teksten hoger dan korte teksten. Google houdt ervan als de informatie op een pagina compleet is en alle vragen van de bezoeker zo goed mogelijk worden beantwoordt. Dat betekent natuurlijk niet dat een eindeloze lap tekst goed scoort: hou het leesbaar en relevant.
  • Google houdt ook van relevante en nuttige teksten. Als een gebruiker op zoek is naar een Glutenvrij dieet dan is een pagina met recepten nuttiger dan een pagina die uitlegt waarom een Glutenvrij dieet een goed idee is.
  • Onderschat ook de structuur niet. Alinea’s, titels en tussenkopjes maken de tekst leesbaarder voor zowel bezoekers als voor de Google bots. Ook kaders en opsommingen doen het goed.
  • Zorg voor originele content. Als jouw pagina informatie bevat die al ergens anders te vinden is dan scoort hij waarschijnlijk niet goed. Let er ook op dat je gedupliceerde content voorkomt, ook op je eigen website! Wanneer google dezelfde tekst (en dat kan al zo kort zijn als enkele zinnen) terugvindt op een andere pagina dan levert dit “strafpunten” op in de beoordeling.
  • Een Backlink is een link op een andere website die naar jouw website. Hoe meer er naar jouw website doorgelinkt wordt door anderen, hoe hoger Google de kwaliteit inschat.
  • De snelheid van je website heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid en dus ook op je positie in de zoekmachines.
  • Anno 2019 worden veel zoekopdrachten uitgevoerd via mobiel en de mobiele versie van je website dient dus goed te werken. Dat geldt overigens ook voor de webversie. Hoe meer fouten en doodlopende pagina’s hoe lager je ranking. 
  • Zoals beschreven in het vorige hoofdstuk zijn zoekwoorden essentieel. Wil je ranken op een zoekwoord dan moet je deze vaak laten terugkomen op je pagina. Dat betekent echter niet dat je het keyword onnatuurlijk vaak in je tekst moet verwerken. Leesbaarheid is altijd prioriteit nummer 1. Tip: probeer ook eens synoniemen van je zoekwoord te gebruiken. Dat verbetert zowel de leesbaarheid als de vindbaarheid.
  • Zorg regelmatig voor nieuwe content. Als je nieuwe pagina’s publiceert dan zal je merken dat deze tijdelijk een boost krijgen: ze ranken hoger. Zorg ervoor dat je content up-to-date is en dat je de pagina’s van je website in ieder geval eens in de paar maanden voorziet van (kleine) aanpassingen.

5 Link building

links

Ik wil graag nog wat dieper ingaan op de linkbuilding zoals beschreven in de ranking factoren. Dit is namelijk erg belangrijk voor je SEO. Sterker nog: Het staat in de top 3 van meest belangrijke factoren om hoog in de zoekresultaten van Google te eindigen. Kort gezegd gaat het bij linkbuilding om de linkjes op andere websites die naar jouw website linken. Hierbij gaat het niet alleen om de kwantiteit maar ook om de kwaliteit. Nu vraag jij je natuurlijk af: Hoe zorg ik voor goede SEO linkbuilding? Lees vooral even verder, dan leg ik het je uit.

  • De autoriteit van de pagina waarop je gelinkt bent is de belangrijkste ranking factor als het op link building aankomt. Hoe hoger de kwaliteit van die website, hoe meer gewicht er aan de link naar jouw pagina wordt gehangen
  • De relevantie van de site waarop de link staat is ook cruciaal. Als jij een blog hebt over marketing en je wordt door een andere autoriteit op marketinggebied doorgelinkt dan doe je het goed. Staat jouw link naar een blog over marketing op een site over wielrennen dan wordt deze door google niet meegeteld.
  • Als jouw link in het midden van de website verschijnt in de tekst dan is deze veel meer waard dan een link in een box of een footer aan de onderkant van de pagina. Kortom: De positie van de link telt.
  • Even een website creëren en willekeurig een link plaatsen naar jouw website is er niet bij. De plaats van de link in tekst telt namelijk ook. 
  • De anchor tekst of linktekst is de tekst waarmee de link naar de website wordt aangeduid. Bijvoorbeeld “klik hier” of “lees meer over marketing”. Hoe relevanter de anchor tekst hoe beter jij scoort op google.
  • Andersom werkt ook: Verwijs jij naar een site met autoriteit dan geeft Google jou ook pluspunten

5.1  Maak je content linkwaardig

Nu je weet welke links jou een betere ranking opleveren is de volgende vraag hoe je interessante content creëert waar mensen graag naar willen linken. De waarheid is dat visuele content het beter doet dan tekstuele content. Een mooie foto, handige infographic of diagram bijvoorbeeld. Mensen kunnen jouw afbeelding gebruiken mits ze teruglinken naar jou. Naar schatting komt ongeveer 75% van de links van afbeeldingen. De overige links gaan vaak naar pagina’s die op een overzichtelijke en leuke manier informatie presenteren (eigenlijk was infographics en diagrammen ook doen) zoals lijstjes,tips en pagina’s met een uitleg hoe iets te doen. Ook gedetailleerde handboeken en wetenschappelijke onderzoeken die nieuwe informatie presenteren zijn aantrekkelijk. Informatief en overzichtelijk is dus het geheim!

5.2 Maak linkbuilding aantrekkelijk met goede content

Helaas is goede content nog geen garantie voor links. Soms moet je het lot een handje helpen. Een handige tool om hierbij te gebruiken is Ahrefs. Heb je bijvoorbeeld een website over Glutenvrije recepten, dan kan je hiermee een zoekopdracht uitvoeren in google. 

  1. Pak de eerste website en plak de link in Ahrefs. Deze laat jou de backlinks zien: mensen die naar deze site hebben gelinkt. Deze mensen zijn geïnteresseerd in glutenvrije recepten én zijn bereidt om door te linken naar andere sites. 
  2. Vind de contactgegevens (dan kan op de website of via een tool als Hunter.io) en stuur ze een aardig mailtje waarin je laat merken dat je hun site gezien hebt en ze op de hoogte brengt van die van jou. Dit als doel om een link te genereren natuurlijk! 
  3. Je kan ook een speciale pagina op je website inrichten waar je zelf doorlinks naar anderen bij wijze van “ruil”.  Blijf rekening houden met de kwaliteit zoals hierboven genoemd, want Google laat slechte links juist lager scoren.

5.3 Interne links en SEO

Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina’s op je website. Je linkt dus van de ene pagina naar de andere. Dit helpt Google om te structuur van jouw website te begrijpen. Hoe meer linkjes er naar één bepaalde pagina leiden, hoe meer gewicht deze pagina volgens google heeft. Zo kan je dus zelf bepalen welke pagina’s op de website jij het belangrijkst vindt. Natuurlijk heeft het ook voordelen voor de gebruiksvriendelijkheid, want bezoekers navigeren zo makkelijk op je website. Gebruik altijd beschrijvende links (oftewel anchors). Dus geen “klik hier” maar “vakanties Ibiza” of “SEO voor gevorderden”.

6 Metatitel en meta-omschrijving

Ook hier wil ik graag wat extra aandacht aan besteden. Dit is namelijk het eerste contact met je bezoeker!  De titel van de pagina en de omschrijving worden ook wel de metatitel en meta-omschrijving genoemd. Deze wordt automatisch gegenereerd. In het beheersysteem van je website kan je deze aanpassen, en ik raad je dan ook aan om dit te doen! Enkele dingen om in je achterhoofd te houden bij het aanpassen:

meta

  • De metatitel is 65 tekens lang en bevat de naam van de website  en – indien er genoeg ruimte is – een korte omschrijving van wat het bedrijf doet. 
  • De meta-omschrijving is 155 karakters lang. Overtuig hierin iemand om jouw website te bezoeken! Laat hierin het liefst het zoekwoord voorkomen en plaats een call-to-action. De kunst is om het overtuigend en aantrekkelijk te maken zonder daarbij over te komen als spam.

7 Visuele content en SEO

Visuele content in de vorm van foto’s of infographics zijn op zichzelf al een goede toevoeging aan jouw pagina. Het helpt de bezoeker om informatie op een prettige, leuke en overzichtelijke manier tot zich te nemen. Als Google ziet dat jij in je tekst gebruik maakt van afbeeldingen en videos dan zien zij dat als een kwalitatief goede pagina. Ook voor SEO kunnen afbeeldingen meerwaarde hebben mits je ze voorziet van de goede titels. Deze informatie is onzichtbaar voor gebruikers, maar helpt Google wel om jouw afbeelding te crawlen. De volgende factoren helpen je om de SEO van je afbeelding te verbeteren:

  • Alt-text: Dit is de text die doorgaans alleen te zien is wanneer de afbeelding op de een of andere manier niet kan worden weergeven of wanneer je met het pijtje op de afbeelding gaat staan.
  • Titel: Maak deze zo relevant mogelijk en gebruik je belangrijkste keywords. Gaat je pagina over glutenvrije desserts? Dan zou de afbeelding een titel kunnen hebben als: glutenvrij-dessert-caramel-vanille
  • De grootte van je afbeelding is ook belangrijk. Google houdt van kwaliteit en dus zijn te kleine afbeeldingen niet gewenst. te grote bestanden hebben een langere laadtijd en scoren zo ook minder hoog bij Google.
  • Gebruik embed codes op je infographics. Dit stelt mensen in staat om jouw afbeelding te delen om hun website en plaatst tegelijkertijd een link naar jouw website. In het hoofdstuk over linkbuilding kees je waarom dit belangrijk is.

8 Meet je SEO resultaten

Je bent al een heel eind op weg met de basis van SEO optimalisatie en hebt je website al redelijk geoptimaliseerd. Nu wil je de resultaten natuurlijk zichtbaar maken om je successen en verbeterpunten in kaart te brengen. De Google Search Console en Google Analytics zijn handige hulpmiddelen om dit te doen. In dit hoofdstuk lees je welke resultaten je kunt meten en hoe.

seo uitvoeren

8.1 SEO resultaten in Google Analytics

Voordat je met Analytics aan de slag kunt dien je een account aan te maken. Vervolgens ontvang je van Google een tracking code die je op iedere pagina van je website dient te plakken. Zo kan het gedrag van je bezoekers gemeten worden. Deze worden overzichtelijk weergeven in handige tabellen en grafieken. Wat je hier onder andere uit kunt halen is:

  • Aantal bezoekers: Hoeveel mensen hebben jouw website of specifieke pagina’s de afgelopen dagen of weken bezocht.
  • Het aantal nieuwe bezoekers: Hoeveel van deze mensen zijn nieuwe bezoekers en hoeveel zijn  terugkerende bezoekers.
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek: Hoeveel verschillende pagina’s een bezoeker raadpleegt
  • Gemiddelde tijd per bezoek: Hoe lang zit een bezoeker op jouw website.
  • Waar de bezoekers vandaan komen: Zowel qua land als qua regio.
  • De belangrijkste pagina’s van je website: Welke zijn het best bezocht.

Zoals eerder uitgelegd baseert Google zijn ranking onder andere op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Deze wordt gemeten door te kijken naar het aantal pagina’s dat een bezoeker bezoekt en hoe lang de bezoeker op de website blijft. Hoe langer, hoe beter! Is een bezoeker gemiddeld al snel weer uitgekeken op je website, dan ziet Google dat als een teken dat de website niet relevant en/of gebruiksvriendelijk is. Gebruik deze informatie dan ook om je website te verbeteren. Wellicht kan de content interessanter, is de structuur onhelder of staat er een afbeelding of video op de pagina die niet werkt bijvoorbeeld.

SEO is een proces dat bijgehouden moet worden want Google is constant bezig met het opnieuw beoordelen van de pagina’s en ook je concurrenten zitten niet stil. Daarbij worden de ranking factoren nogal eens aangepast. Gebruik de inzichten dus goed om je website constant te verbeteren. Heb je net een nieuwe aanpassing gemaakt op je pagina? Dan kan je zien of het aantal bezoekers gestegen of gedaald is. Zo kom je erachter of je de juiste zoekwoorden gekozen hebt en of je interne links zijn vruchten hebben afgeworpen.

Maar let op: Jouw veranderingen zijn niet altijd het resultaat van een stijgende of dalende ranking. Google is constant bezig met optimaliseren, dus je zal vaak variaties in je resultaten zien. Ga af op de grotere en consistente veranderingen. Deze zijn waarschijnlijk het resultaat van jouw werk.

8.2 Google Search Console

Nog zo’n handige tool om de prestaties en het zoekverkeer van je website te meten. Je kunt je gemakkelijk aanmelden voor Google Search Console. Deze tool is speciaal gemaakt om de prestatie van je website in zoekmachines te optimaliseren en de gebruikservaring te verbeteren. 

  • Zoekanalyse: Hier zie je welke zoekwoorden zorgen voor bezoekers en brengen jou de hoogste posities? Dit is dé manier om uit te zoeken of je de juiste zoekwoorden gekozen hebt.
  • Links naar jouw website: Zoals je nu weet zijn links van websites met hoge autoriteit gunstig voor je ranking. De Search Console laat je niet alleen zien welke websites er naar jou doorlinken maar ook hoeveel bezoekers er via deze links naar jouw website komen.
  • Crawlen: Dit onderdeel is belangrijk om regelmatig te bekijken omdat het aangeeft of er fouten zijn op de pagina’s die het proces van crawlen in de weg staan.
  • : Hiermee geef je de bots van Google direct de opdracht om je pagina’s opnieuw te crawlen. Handig als je grote en/of belangrijke aanpassingen hebt gemaakt.

8.3 SEO check

Een SEO check oftewel een SEO audit is een grondige test van je SEO. Behaal je niet de gewenste resultaten of ben je simpelweg benieuwd welke stappen er nog te maken zijn? Je kan de check laten uitvoeren door een SEO specialist, maar je kan ook zelf een audit doen. Deze handige SEO checklist helpt jou daarbij.

9 Zelf doen of SEO uitbesteden?

Gefeliciteerd! Je hebt het einde van dit handboek gehaald. Wellicht voel je je al helemaal een SEO specialist of ben je juist nog een beetje overspoeld door al deze info. Zoals je ziet komt er nog heel wat kijken bij SEO. Lees je in, verbeter jezelf op alle fronten van SEO en vooral: Probeer veel uit. Als je het maximale uit je SEO wil halen dan dien je hier behoorlijk wat tijd in te investeren én tijd te reserveren om je website bij te houden. Kan je die tijd niet vrijmaken of ligt SEO simpelweg niet in jouw straatje? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend SEO advies.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?