Page content

Wat is e-mail marketing?

Wat is e-mail marketing?

Hoe bereik je een zo groot mogelijk groep met mensen op een efficiënte manier? Dat kan eenvoudig door gebruik te maken van e-mail marketing. Maar wat is e-mail marketing? Hierbij worden de (potentiële) klanten direct benaderd via de e-mail. Deze manier van direct marketing kan gebruikt worden om nieuwe klanten binnen te halen, informatie te verstrekken, klantcontact te onderhouden of mensen die al klant zijn te overtuigen van een nieuw product. Door gebruik te maken van e-mail om deze doelen na te streven, komen we bij de term e-mail marketing.

E-mail marketing

In dit artikel gaan we in op de volgende onderwerpen:

Wat is e-mail marketing?

Om nieuwe diensten of producten te promoten of om bijvoorbeeld contact te onderhouden met bestaande klanten kun je gebruik maken van e-mail marketing. Marketing komt voor op veel verschillende manieren. Als je voor jouw bedrijf online aan marketing doet dan noemen we dat internet marketing. Onder deze categorie valt e-mail marketing dus ook. Verder kun je ook online aan marketing doen via sociale media, reclames via websites of doormiddel van bijvoorbeeld blogs. Met e-mail marketing is het mogelijk om bepaalde klanten of doelgroepen direct te benaderen. Dit kan door de interesses en het gedrag van de ontvangers van de berichten te analyseren. Verderop in dit artikel zal hier meer toelichting over worden gegeven.

Direct marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Je kunt gericht een bepaalde doelgroep informatie sturen over producten of diensten. Je hebt direct de potentiële of bestaande klanten die je voor ogen hebt binnen handbereik. Als je voor het maken van reclame of andere marketingdoeleinden direct contact zoekt met een doelgroep of bepaalde klanten, dan wordt er gesproken van direct marketing. Dit kan op verschillende manieren zoals per post, e-mal, sociale media of bijvoorbeeld via websites.

Wanneer maak je gebruik van e-mail marketing?

Het gebruik van e-mail marketing is een goede manier van contact hebben met geïnteresseerden op verschillende manieren. Zo kun je doormiddel van een nieuwsbrief informatie versturen over producten of diensten. Heeft het bedrijf een speciale aanbieding? Dan kun je met e-mail marketing gericht mailen naar de mensen die geïnteresseerd zijn in het bepaalde product. Het is de bedoeling om de lezer te prikkelen en over te halen om de website te bezoeken via links in de e-mails. Vervolgens is er dan een grote kans aanwezig dat zij een aankoop gaan doen.

Hoe werkt e-mail marketing?

Als je gebruik wilt maken van e-mail marketing om een bepaalde doelgroep te gebruiken dan kun je niet lukraak zomaar e-mail versturen. Je wilt graag klanten werven en mensen niet in het harnas jagen door spam e-mails te versturen. Om dit te doen heb je e-mail marketing software nodig, waarvan er verschillende soorten zijn die jou in staat stellen om e-mails gericht te versturen aan bepaalde doelgroepen met mensen. De e-mail adressen die je hiervoor kunt gebruiken kun je krijgen door potentiële klanten zich te laten aanmelden via een formulier op bijvoorbeeld jou website.

Aanmelden

De e-mail adressen die je wilt gebruiken voor de e-mail marketing krijg je door mensen een formulier in te laten vullen op jouw website. In dit formulier kunnen zij gegevens achterlaten zoals hun naam en natuurlijk het e-mailadres. Hoe meer informatie je verzameld met dit formulier, hoe gerichter je aan e-mail marketing kunt doen. De gegevens worden in de software verwerkt die je gebruikt voor de e-mail marketing. Afhankelijk van de software die je gebruikt is het in veel gevallen mogelijk om gericht aan bepaalde doelgroepen mails te sturen.

Versturen en ontvangen

Doordat je nu adressen hebt verzameld is het mogelijk om aan e-mail marketing te gaan doen. Met de informatie die je via het formulier op de website hebt gekregen, is het mogelijk om nu gericht berichten te versturen. Verkoop je bijvoorbeeld boeken en is iemand geïnteresseerd in de nieuwste thrillers, dan kun je deze persoon toevoegen aan de mailing met informatie en aanbiedingen over thrillers. De ontvanger krijgt dan de e-mails waarvoor hij of zij heeft aangegeven interesse te hebben. Met behulp van de e-mail marketing software is het dan in veel gevallen ook mogelijk om te achterhalen welke ontvanger de mail heeft geopend en op welke links uit de mail er geklikt worden. Zo kun je nog gerichter te werk gaan.

Waarom kiezen voor e-mail marketing?

Je kunt zo je eigen redenen hebben om gebruik te maken van e-mail marketing. Je bereikt niet alleen veel mensen met deze manier van marketing, maar kunt ook zeer gericht te werk gaan. Het zorgt er ook voor dat je kunt meten wie er gebruik maken van de links in de berichten die je verstuurd en naar welke pagina’s er veel wordt gelinkt. Hierdoor is het mogelijk om nog gerichter te werk te gaan. Naast deze voordelen is gebruik van e-mail marketing ook een zeer goedkope manier van werken.

Verkoop en kosten besparen

Als je duidelijk hebt waarom je gebruik wilt maken van e-mail marketing dan kun je een bepaald doel gaan stellen. De reden waarom je gericht gebruik wilt maken van e-mail marketing is dan belangrijk. Er zijn een aantal doelen die belangrijk zijn als je gebruik wilt maken van e-mail marketing. De belangrijkste van deze doelen is het verkopen van producten of diensten. Je wilt mensen overhalen om jouw producten te kopen. Natuurlijk is e-mail marketing ook een uitstekende manier om op een goedkope manier aan marketing te doen, maar je kunt er ook kosten mee besparen.

Gegevens genereren en statistieken analyseren

Het verzamelen van klantgegevens en informatie omtrent deze klanten is een ander doel. Doormiddel van deze gegevens kun je mailings doen. Het is dan mogelijk om gericht klanten te benaderen. Door dat de e-mail marketing software bij houdt op welke links er geklikt worden kun je de statistieken die ontstaan naar aanleiding van de mailings analyseren. Dit maakt het mogelijk om nog gerichter informatie te verstrekken aan bepaalde doelgroepen. De klantgegevens worden dus ook aangevuld door het gedrag dat de ontvanger vertoond na ontvangst van de mail. Klikt de ontvanger op bepaalde links, dan zal dit uit de statistieken van het e-mail marketing software pakket duidelijk worden.

Gericht en persoonlijk

Zoals eerder gezegd kunnen de gegevens die de klant achterlaat in het formulier gebruikt worden om gepersonaliseerde mailings te doen. Door het analyseren van de statistieken naar aanleiding van het klik gedrag van de ontvanger wordt deze informatie alleen maar uitgebreider. Dit maakt het mogelijk om zeer gericht en ook persoonlijk te werk te gaan. Trouwe klanten die veel kopen kun je bijvoorbeeld bepaalde kortingen geven. Ook als een klant jarig is, dan kun je ervoor zorgen dat deze persoon automatisch een mail krijgt met een felicitatie en bijvoorbeeld een bepaalde korting.

E-maillijsten

Als je gebruik wilt maken van e-mail marketing, zorg er dan voor dat je zelf aan de e-mail adressen van de ontvangers komt. Dit maakt het juist zo persoonlijk en biedt jou de mogelijkheid om gericht te werk te gaan. De lijsten zullen in het begin niet groot zijn, maar dit komt naar verloop van tijd vanzelf wel. Het is af te raden om gegevens zoals e-maillijsten in te kopen bij een derde partij. Daarmee werk je vaak frustratie in de hand waardoor de e-mails uiteindelijk in de spam van de ontvanger zullen belanden.

E-mail marketing software

Om aan goede e-mail marketing te kunnen doen, zal je gebruik moeten maken van e-mail marketing software. Hiermee is het mogelijk om e-maillijsten en klantgegevens te beheren zodat je gerichte mailings kunt versturen. Vaak is het ook mogelijk om automatische mails te versturen. Het is belangrijk dat de software ervoor zorgt dat de e-mail bij de ontvanger terecht komt in het postvak in en niet in de spam. Een leesbare mail is ook erg belangrijk, zeker als deze op een mobiele telefoon geopend moet kunnen worden. Dit kan allemaal door gebruik te maken van e-mail marketing software.

Statistieken

Naast het versturen van e-mails is het inzien van statistieken naar aanleiding van de mailing waarschijnlijk wel de belangrijkste functie van goede e-mail marketing software. Met deze statistieken kun je zien welke ontvangers de e-mail hebben geopend en op welke links in de e-mail er geklikt worden. Zo kun je zien naar welke pagina’s een bepaalde klant gaan en kun je in het vervolg ook informatie over die bepaalde pagina naar de betreffende klant sturen. Dit is allemaal mogelijk als je gebruik maakt van de juiste e-mai lmarketing software.

De voordelen van e-mail marketing

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg redenen te bedenken om gebruik te gaan maken van e-mail marketing software binnen jouw bedrijf. Deze manier van marketing is eenvoudig, goedkoop en je bereikt er gericht een grote groep met mensen mee. Ook kunnen de gegevens die naar aanleiding van de mailings ontstaan goed geanalyseerd en gebruikt worden. Voor het gemak hebben we alle voordelen van e-mail marketing nog even voor je op een rij gezet.

Lage kosten

Gebruik maken van e-mail marketing is zeer goedkoop. Je hebt geen kosten aan het versturen van bijvoorbeeld brieven of het inzetten van personeel om de voorbereiding te doen voor het versturen van bepaalde post. Doordat je de berichten per e-mail verzend en gebruik maakt van een e-mail marketing software pakket heb je alles snel en eenvoudig binnen handbereik. Hierdoor heb je bijvoorbeeld geen productiekosten of kosten voor het verzenden van post. Ook kun je door de lage kosten en het gemak eenvoudig meerdere campagnes tegelijkertijd voeren.

Direct contact

Je bent met e-mail marketing gericht bezig, je hebt dan ook direct contact met de klanten en de doelgroepen die je wilt bereiken. E-mails worden snel bezorgd en vaak dezelfde dag nog geopend door de ontvanger. Dit in tegenstelling tot een mailing per post waarbij het enkele dagen kan duren voordat een brief aankomt en misschien niet eens geopend wordt. Voordeel van dit directe contract is dat je direct wat kunt met de informatie die je krijgt naar aanleiding van het gedrag van de ontvanger.

Meetbaarheid

Doordat je direct contact hebt kan je met behulp van de e-mail marketing software te weten kunt komen wat de ontvanger doet met de informatie in jouw e-mail. Je ziet waar de e-mail belandt is, of het bericht is gelezen, of er op bepaalde links is geklikt en bijvoorbeeld naar welke pagina’s de ontvanger van de e-mail is gegaan op jouw website. Deze informatie maakt het mogelijk om met behulp van de software nog gerichter een mailing op te zetten. Je kunt de ontvanger dan e-mails sturen die te maken hebben met de informatie waar zij naar gezocht hebben op jouw website.

Massaal en op maat

Je kunt direct een grote groep met mensen bereiken met op maat gemaakte e-mail marketing campagnes. Dit kan gaan over bepaalde producten of diensten waarin de ontvanger geïnteresseerd is. Het voordeel is dat de ontvangers zelf hebben aangegeven interesse te hebben in bepaalde informatie of e-mails. Het is dan ook aan te raden om het formulier waar de klant zijn gegevens invult eenvoudig te houden. Vraag je teveel gegevens dan haken mensen sneller af en is de drempel te hoog om zich aan te melden voor de e-mail marketing campagne.

De nadelen van e-mail marketing

Er zijn ook nadelen verbonden aan het gebruik van e-mail marketing of eigenlijk gezegd, er is één nadeel aan marketing campagnes die gedaan worden met behulp van e-mail. Bij e-mail marketing denken mensen al snel aan de ongewenste e-mails die ze ontvangen. Omdat de ontvanger zijn gegevens achterlaat in het formulier en aangeeft benaderd te willen worden, is de drempel al een stuk lager. Je hebt wettelijk gezien ook toestemming nodig van de ontvanger om berichten te kunnen versturen. De e-mail marketing software die je gebruikt kan in de meeste gevallen zorgen dat de berichten in het juiste postvak belanden.

Is e-mail marketing nog relevant?

Je kunt je afvragen of het nog wel relevant is om gebruik te maken van e-mail marketing. Ten opzichte van het versturen van fysieke post is het een enorme verbetering. Maar met de komst van sociale media zijn er ook andere mogelijkheden op het gebied van direct marketing. Toch is e-mail marketing zeker nog relevant en is het aan te raden om hier gebruik van te maken. Dit komt doordat mensen in het formulier aangeven dat ze benaderd willen worden voor bepaalde informatie of over bepaalde producten. Met sociale media is dit niet het geval en kun je minder gericht te werk gaan. Ook maken meer mensen gebruik van e-mail dan van sociale media en is het analyseren van statistieken eenvoudiger met e-mail marketing.

E-mail marketing en sociale media

Een groot voordeel van e-mail marketing ten opzichte van sociale media is dat de berichten eerder gelezen zullen worden. Met sociale media is de kans bijvoorbeeld groter dat de ontvanger over het bericht heen leest. Met e-mail marketing wordt er gericht een bericht naar de ontvanger verstuurd. Deze blijft in het postvak zitten totdat de ontvanger een handeling uitvoert zoals het lezen van het bericht of eventueel het verwijderen van de e-mail. Sociale media kan wel een goede toevoeging zijn van de marketing campagne. Hiermee bereik je vaak ook andere doelgroepen. Voeg daarom de mogelijkheid aan de e-mails toe waarbij klanten naar de pagina’s van jouw bedrijf kunnen gaan op sociale media.

5 Tips voor een succesvolle e-mail campagne

Ga je gebruik maken van e-mail marketing? Zorg er dan voor dat je geordend te werk gaat met behulp van een goed e-mail marketing software pakket. Als je daar gebruik van maakt, dan zorg je ervoor dat je de e-mail marketing campagne optimaal kunt benutten. Om je een handje te helpen deel ik hieronder 5 tips om van de campagnes een succes te maken.

Verkrijgen van gegevens

Zorg ervoor dat de gegevens die je verkrijgt voor de e-mail marketing campagne ook door jouwzelf worden verkregen. Werk zelf aan een klantenbestand en maak alleen gebruik van de gegevens die door potentiële klanten zijn achter gelaten op jouw website. Doe je dit niet en maak je gebruik van gegevens die je bijvoorbeeld hebt ingekocht, dan zullen ontvangers van de mails snel afhaken. Daar komt overigens nog bij dat je verplicht bent om toestemming te vragen aan de ontvanger om gericht e-mails te kunnen versturen.

Houd je aan de regels

Niet alleen het opbouwen van een klantenbestand maar ook het volgen van de regels omtrent e-mail marketing zorgt voor meer succes. Zorg er dus voor dat je toestemming hebt van klanten om e-mails te kunnen versturen. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn voor klanten om zich in elke e-mail af te kunnen melden voor de mailings die je doet. De e-mails die je verstuurd moeten ook eerlijk zijn en niet misleidend. Dit is vastgelegd in Nederlandse en in Europese regelgeving. Houdt je jezelf niet netjes aan de regels, dan is de kans aanwezig dat je een boete kunt krijgen.

Variatie

Breng variatie aan in de e-mails die je verstuurd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je niet alleen maar e-mails met reclame verstuurd naar de zelfde groep met klanten. Ga gericht te werken en probeer een band op te bouwen met de klanten die je hebt. Geef trouwe klanten bijvoorbeeld bepaalde kortingen of laat klanten gebruik maken van een speciale aanbieding als ze jarig zijn. Door attent te zijn met berichten zoals een felicitatie, bouw je sneller een band op met de klant. Verstuur ook niet lukraak nieuwsbrieven, maar houdt de klant op een creatieve manier op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Houd de klant te vriend

Het is niet alleen belangrijk om gevarieerde berichten te versturen en een band op te bouwen met de klanten, je moet de klant ook te vriend houden. Zonder jouw klanten kun je namelijk geen producten of diensten verkopen. De klant heeft zijn of haar gegevens aan jouw gegeven dus is het belangrijk dat je hier met respect mee omgaat. Ga je op de juiste manier om met je klanten dan houd je ze ook te vriend. Dit zorgt ervoor dat de klant meer affiniteit met het bedrijf krijgt en sneller iets van je afneemt of onbewust reclame maakt voor jouw bedrijf aan zijn of haar omgeving.

Regelmaat

Als je eenmaal gebruik maakt van e-mail marketing, zorg er dan voor dat je regelmaat hebt in de frequentie van mailen. Als je elke week op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip een e-mail verstuurd met bijvoorbeeld de nieuwste aanbiedingen of informatie, dan weet de klant wat hij van jou kan verwachten. Zorg er ook voor dat je regelmatig een mailing doet, maar niet te vaak. Je moet ook niet te weinig berichten versturen omdat je dan moeilijker de klant aan je kunt binden.

Conclusie

E-mail marketing is een zeer interessante en eenvoudige manier van marketing. Door gebruikt te maken van de juiste e-mail marketing software pakketten kun je gericht te werk gaan en de klant aan jouw bedrijf binden. Hierdoor behaal je sneller doelen zoals het verkopen van producten of diensten en kun je de klant binnen een paar klikken op de hoogte brengen van het laatste nieuws. E-mail marketing is in deze tijd van sociale media nog zeer relevant omdat het gericht aan komt bij de ontvangers. Je kunt analyseren wat de ontvanger met jouw berichten doet en op welke pagina’s de klant graag kijkt. De grootste voordelen van e-mail marketing is dat het kosten besparend is en dat je er weinig tijd aan kwijt bent in verhouding tot ouderwetse manieren van marketing doen.

Aanbevelingen

Als je nog geen gebruik maakt van e-mail marketing als bedrijf zijnde, dan is dit zeker aan te raden. Zoals gezegd bespaar je op verschillende kosten zoals productiekosten en verzendkosten omdat er alleen maar e-mails verstuurd hoeven te worden. Natuurlijk moet je wel investeren in een goed e-mail marketing software pakket. Ga verstandig om met e-mail marketing en de gegevens van klanten die je tot je beschikking hebt. Als je de e-mail campagnes op de juiste manier invulling geeft, dan zal jouw bedrijf snel het resultaat van deze manier van marketing doen zien. Aan het begin van dit artikel stelden we de vraag: “Wat is e-mail marketing?”. Het antwoord daarop is simpel: “E-mail marketing is de snelste en voordeligste weg naar meer klanten!”.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank over ActiveCampaign vind je tientallen relevante artikelen die je helpen om sneller en beter te werken met ActiveCampaign. Leer bijvoorbeeld meer over:

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is e-mail marketing?

    Plaats een reactie


    *