Een gratis weggever: zo doe je dat! Een gratis weggever: zo doe je dat!
Een gratis weggever: zo doe je dat!
28 november 2019 
10 min. leestijd

Een gratis weggever: zo doe je dat!

Waarom gratis weggevers jou geld opleveren

Het is misschien een open deur maar gratis doet het goed. Gratis weggevers creëren sympathie bij klanten, laten ze kennis maken met jouw product en zorgen er als het ware voor dat klanten naar jou toe getrokken worden (pull marketing). Ik zal je een voorbeeld geven.


Enkele maanden geleden waren wij aan het adverteren voor een klant via Facebook. In de eerste instantie ging dat lekker: de kosten per lead vielen mee. Maar naar verloop van tijd gingen te kosten stijgen. Toen moesten we creatief zijn.

Zo zijn we gestart met het adverteren van gratis e-books. We keken naar het pijnpunt van de klant en schreven hier een e-book over. Inspiratie e-books, educatieve e-books of zelfs e-books met recepten boden we aan. Het enige wat men moest doen om dit e-book te ontvangen is een e-mail adres achterlaten.

de gratis weggever van OVA


Het e-book werd dus gebruikt als een lead magnet. Met het e-book konden we adverteren. En dat ging een stuk beter dan de “klassieke” advertentie. Bovendien bouwden we supersnel een mailinglijst op. Dat is een voordeel omdat:

  • Je communiceert direct met je klant
  • Je hebt een significant bereik
  • Mensen hebben al interesse in jouw product
  • En ook de conversies blijven niet achter!

Enkele van deze inschrijvingen converteerden meteen naar klant.

  • Deze waren goedkoper dan de standaard advertenties die wij in de eerste instantie gebruikten. 
  • Bovendien kwamen er enkele honderden personen per dag bij op onze mailinglijst. Deze personen konden we regelmatig aanbiedingen blijven sturen, waardoor velen van hen op de lange termijn ook klanten werden.

Een succesvolle strategie dus die ook nog eens rendabel blijkt op de lange termijn!  Wil jij ook je mailinglijst opbouwen en nieuwe klanten binnen halen met behulp van gratis weggevers? Lees dan verder, ik vertel je graag hoe jij dit ook doet!

gratis te downloaden

Je hebt met behulp van je gratis weggever een e-mail adres bemachtigd. Dit is een lead. Deze wil je via jouw e-mail activiteiten uiteindelijk omtoveren tot betalende klant.

Door jou e-book te downloaden geeft de potentiële klant aan dat hij geïnteresseerd is. Dit is waar de funnel begint. De funnel bestaat vervolgens uit enkele mails waarin het e-book wordt afgeleverd, de klant kennis maakt en een aanbod wordt gedaan.

Er hoeft maar een klein percentage te zijn dat een aankoop doet om de advertentiekosten terug te winnen. Dan draai je break-even. Vervolgens kan je het advertentiebudget ophogen om nog meer leads te genereren of je kan winst gaan maken! Hier leg ik je meer uit over de break-even funnel en leadgeneraties.

Voordat we aan de slag gaan geef ik je een aantal basis tips mee waar een goede lead magnet aan moet voldoen. Gebruik dit als checklist bij het opzetten van jouw campagne!

  • Je kaart een probleem aan en biedt vervolgens een oplossing in jouw lead-magnet
  • Deze oplossing moet gemakkelijk uitvoerbaar zijn
  • Daarvoor dien je duidelijk en specifiek te zijn. Niemand zit te wachten op een uitgebreid onderzoek en moeilijke taal. 
  • Maak duidelijk dat dit een waardevol product is en dat de ontvanger mazzel heeft om dit product gratis en voor niets te ontvangen
  • Zorg ervoor dat mensen direct aan de slag kunnen. Verstuur de weggever meteen en zorg ervoor dat ze meteen aan de slag kunnen met de geboden oplossing.
  • Zorg voor een goede follow-up met een toegankelijk product dat niet té duur of te ingewikkeld is. Maak de barrière tot aankoop zo laag mogelijk

Dan is het nu tijd om de lead magnet te gaan ontwikkelen! Ik neem in de eerste instantie het e-book als uitgangspunt, maar zal later in deze blog ook de andere mogelijkheden bespreken.

Misschien ben je inmiddels al enthousiast begonnen met schrijven of krijg je juist spontaan last van een writers block. Geen zorgen: een e-book hoeft geen honderden pagina’s lang te zijn. Maar wat staat er in? Volg dit stappenplan voor het schrijven van een e-book:

1 Identificeer het pijnpunt van jouw klanten

Komen ze doorgaans bij jou terecht omdat ze hun zichtbaarheid willen verhogen? Ben je een coach en merk je dat mensen vaak moeite hebben met het vinden van hun kwaliteiten? Of beheer je een website voor mensen met een glutenallergie die veel baat zullen hebben bij glutenvrije recepten? Dit onderwerp wordt de basis van jouw boek.

2 Maak een overzicht van de onderwerpen die je gaat behandelen in je e-book

Dit geeft je houvast en dient als de inhoudsopgave van je boek

3 Dan kan je nu beginnen met schrijven!

Je ziet, dit is pas stap 3. Veel mensen trappen in de valkuil en beginnen direct met schrijven, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Nu je de inhoudsopgave hebt kan je stap voor stap beginnen met schrijven. Je zult merken dat het op deze manier reuze meevalt! Vergeet ook niet dat jij de expert bent op dit gebied. Voor veel mensen is jouw basiskennis waarschijnlijk al interessant.

  1. Editen: De basis staat klaar. Nu kan je beginnen met editen. Schrap het onnodige, pas de structuur zo nodig aan, voeg afbeeldingen toe en haal de laatste taalfouten eruit.
  2. Redigeren: Je doet er goed aan om iemand het boek te laten redigeren. Zo weet je zeker dat je geen fouten over het hoofd ziet.
  3. Vormgeven: Zorg voor een mooie vormgeving met een aantrekkelijke cover, voorwoord en inhoudsopgave en converteer je e-book naar een PDF (dit kan gemakkelijk online). 

Je e-book kan je in principe gewoon schrijven in Word. Maar ook Canva biedt goede (en gratis!) ontwerptools voor documenten en e-books.

een gratis e-book

Advertenties zijn een uitstekende manier om je lead magnet aan te bieden. In de meeste gevallen maak ik gebruik van Facebook advertenties. Met zo’n 10 miljoen actieve gebruikers is jouw doelgroep hier geheid te vinden! En bovendien kan adverteren al vanaf €1. Een advertentie aanmaken kan via facebook advertentiebeheer. In mijn andere blogs over Facebook advertenties lees je er alles over.

Van e-book naar e-mail adres: de landingspagina

Gefeliciteerd! Je eerste e-book is een feit! Dan kunnen we nu verder naar stap 2: geld verdienen. Want met alleen het schrijven van de e-book ben je er nog niet. Voor niets gaat de zon op. En dus laten mensen in ruil voor jouw gratis e-book hun e-mail adres achter. Dat doen ze op zogenaamde landingspagina. Op deze speciaal ingerichte pagina op jouw website kunnen ze eigenlijk maar één ding doen: inschrijven! Deze zou je zelf kunnen maken met bijvoorbeeld Adpage.io. 

Een goede landingspagina bevat het volgende:

  • Een duidelijke titel waarin meteen duidelijk wordt wat de bedoeling is (“ontvang mijn e-book gratis)
  • Pitch je e-book in een korte maar krachtige opsomming. Waarom moeten mensen jouw e-book downloaden?
  • Sociaal bewijs in de vorm van recensies of aanbevelingen
  • Één of meerdere velden waar de bezoeker een e-mail adres achter kan laten
  • Idealiter zijn er geen andere opties en is het hoofdmenu van de website ook niet zichtbaar. De enige optie op deze pagina is aanmelden!

E-mail marketing software: tijd om potentiële klanten te benaderen!

Je hebt je e-book gepubliceerd en de eerste e-mail adressen zijn binnen. Nu kan je deze mensen gaan benaderen. Dat doe je met e-mail marketing.De tijden van individueel en met de hand geschreven e-mails zijn voorbij. En dat is maar goed ook: want met honderden nieuwe inschrijvingen en klanten heb je daar straks ook geen tijd meer voor 😉

E-mail marketing software

hE-mail marketing software helpt jou om het proces van e-mails versturen te automatiseren. Dat betekent onder andere dat een e-mail naar honderden mensen tegelijk verstuurd kan worden, dat je automatisch een welkomst-mail kan instellen en dat je met behulp van data kunt zien wie jou e-mail openen en wat hun interesses zijn. En dit zijn slechts enkele van de vele voordelen van e-mail marketing software.

Zelf gebruik ik MailBlue, en ik kan het jou ook van harte aanbevelen! Trouwens: je kan MailBlue 14 dagen gratis uitproberen 😉

Uit ervaring weet ik dat een gratis e-book goed werkt om leadgeneraties te krijgen. Maar er zijn meer alternatieven:

    • Niet zo goed in schrijven maar wel een vlotte babbel? Neem een webinar op!
    • Wel graag schrijven maar minder tijd? Denk aan een checklist of handleiding.
    • Deel je kennis op een andere manier en biedt een gratis (online) cursus aan.
    • Ook leuk: ga voor een educatieve video of videoserie.
    • Stel een test samen waarin je een pijnpunt test van de klant die aansluit op jouw product
    • Laat je boek drukken. ik deel graag met je hoe ik dat heb gedaan met mijn boek “Doe mij maar klanten”.

Zie je het niet zitten om zelf in de pen te kruipen? Wellicht kunnen wij je helpen. Dat geldt trouwens ook als je graag advies wil over hoe jij nog meer uit e-mail marketing kan halen. Wees niet verlegen en neem vrijblijvend contact met ons op.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Maak jij nog geen gebruik van MailBlue?

Blue Academy