26 E-mailmarketing tips voor een betere e-mailmarketing strategie
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 mei 2016 

26 E-mailmarketing tips voor een betere e-mailmarketing strategie

E-mailmarketing is voor mij en voor mijn klanten vaak een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Veel marketing effort gaat naar het verzamelen van meer e-mailadressen voor onze business maar wat doen we hierna met deze e-mailadressen?

In dit artikel lees je 26 tips om meer e-mailadressen te verzamelen en om hierna het maximale resultaat uit je mailinglijsten te halen. Zowel voor iemand die nieuw is in de e-mailmarketing wereld als de gevorderde e-mailmarketing experts is dit artikel van toegevoegde waarde.

11 e-mail marketing tips om meer namen en e-mailadressen te verzamelen

Deze tips gaan over het verkrijgen van nieuwe naam en e-mailadressen voor je mailinglijst. Wanneer je geïnteresseerd bent in het verzenden van betere emails dan kun je naar beneden scrollen tot de sectie 15 Tips om betere e-mailmarketing toe te passen.

1: Gebruik een opt-in pagina

Een opt-in pagina is een aparte pagina met slechts één doel: een nieuwe inschrijving krijgen op je mailinglijst. Omdat dit een aparte pagina op je website is zijn er geen afleidingen naar andere onderdelen van je website, dit maakt de opt-in pagina ook super effectief. Houd de opt-in pagina ook lekker clean en wees er zeker van dat deze ook op smartphones goed te bereiken is.

Optinpagina

2: Splittest je opt-in pagina

Een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing is om alles te splittesten, wat voor de ene ondernemer heel goed werkt hoeft niet perse voor een andere ondernemer ook te werken. Dit artikel is een goede basis alleen hierna kun je je opt-in pagina zelf gaan verbeteren.

3: Kies een krachtige headline voor je opt-in pagina

Waarom zou iemand bij jou zijn naam en e-mailadres moeten achterlaten? Iedereen krijgt tegenwoordig zoveel mail dat er wel hele goede voordelen tegenover moeten staan 😉

4: Splittest je headline

Wat werkt beter, specifiek en duidelijk zijn in wat je weggeeft of de nieuwsgierigheid bij een bezoeker triggeren door een beetje vaag te blijven. In verschillende markten zie ik verschillende resultaten. Testen!

5: Maak gebruik van een weggever

Een weggever is een goed voorbeeld van iets waarvoor mensen hun naam en e-mailadres willen achter laten. Een weggever kan een gratis training zijn, een ebook of een webinar bijvoorbeeld. Maak het zo aantrekkelijk dat een bezoeker zich wel moet inschrijven voor je mailinglijst.

Weggever Optinpagina

6: Gebruik de 2-step optin

De 2-step optin is een tussenstap die een gebruiker moet nemen voordat hij/zij zijn naam en e-mailadres kan invullen. Wat er gebeurd is dat een gebruiker in eerste instantie op de optinpagina alleen een download button ziet staan van je weggever. Wanneer iemand op de button klikt krijgt diegene pas het formulier te zien om zijn of haar naam en e-mailadres achter te laten.

Psychologisch heeft een gebruiker door op de button te klikken al de keuze gemaakt dat hij/zij de weggever wil hebben. Voor al mijn klanten heeft dit een positief verschil gemaakt in de conversieratio van de opt-in pagina.

7: Splittest je CTA

Splittest de Call to Action op je optinpagina. Werkt het beter om te zeggen “Direct Toegang” of werkt het beter om te zeggen “Gratis Downloaden”? Soms zijn het de kleine dingen die een groot verschil maken.

8: Vraag alleen om de informatie die je nodig hebt

Heb je alleen de naam en het e-mailadres nodig van een gebruiker om hem/haar te mailen? Vraag dan niet op het adres, het inkomen, de auto die iemand rijdt of andere informatie. Hoe meer informatie iemand moet invullen hoe lager de conversie van je opt-in pagina zal zijn.

9: Maak goed gebruik van de bedanktpagina

De bedanktpagina is een pagina die door veel mensen wordt vergeten. Wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor jouw mailinglijst komen ze op een zogenaamde bedanktpagina.

Op de bedanktpagina geef je aan dat ze toegang tot de weggever krijgen door naar hun e-mail toe te gaan en dat je de weggever daarna hebt toegestuurd of je plaatst de weggever direct op de bedanktpagina.

Maar wat (bijna) niemand doet is deze pagina inzetten om daadwerkelijk business te doen. Waarom zet je op de bedanktpagina niet alvast een aanbod welke mensen kunnen aanschaffen of vraag je ze deel te nemen aan je eerstvolgende live webinar?

Door de bedanktpagina goed in te zetten kun je de advertentiekosten die je betaald om naam en e-mailadressen te verzamelen vaak alweer terugverdienen binnen 5 minuten!

10: Zet Facebook Ads in voor het verzamelen van naam en e-mailadressen

Facebook advertentie’s zijn op het moment van schrijven voor veel van mijn klanten een belangrijke manier om meer naam en e-mailadressen te verzamelen. De advertentie’s zijn relatief voordelig en de conversies zijn goed.

Iedere markt, iedere doelgroep zit op Facebook. Wanneer je je mailinglijst exponentieel wilt laten groeien kun je Facebook adverteren eens uittesten.

11: Ken je cijfers

Wat is de lifetime value van een klant? Als je die kent dan weet je ook wat je kunt uitgeven om een nieuwe klant en een nieuw e-mailadres binnen te krijgen op je mailinglijst.

Met deze cijfers kun je gaan adverteren op Facebook, Google en andere platformen. Wanneer je een nieuwe klant kunt krijgen voor een lager bedrag dan dat het je oplevert dan ben je goed bezig en kun je all-out gaan.

Lees meer over het krijgen van naam en e-mailadressen >>

Lees meer over het optimaliseren van je opt-in pagina >>

15 Tips om betere e-mailmarketing toe te passen

Deze tips gaan over het versturen van betere emails en om meer resultaat te behalen uit je e-mailmarketing strategie. Wanneer je meer wilt lezen over het verkrijgen van nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst kunt je het beste even terug naar boven scrollen naar de sectie 11 Tips om meer naam en e-mailadressen te verzamelen.

1: Start met het opbouwen van een mailinglijst

Wanneer je nog niet bent begonnen met het opbouwen van een mailinglijst dan is de eerste tip die ik je ga geven om hiermee te gaan beginnen. Maak gebruik van een gratis trial van GetResponse [TIP!] om eens te kijken of deze fijn voor je werkt en begin met het opbouwen van je mailinglijst!

2: Verstop de uitschrijflink niet

Het is natuurlijk jammer om te zien dat wanneer je een mailing verstuurd er ook mensen zijn die zich uitschrijven van je mailinglijst, maar verstop de uitschrijflink nooit in je e-mail.

Mensen die zich willen uitschrijven van je mailinglijst die gaan toch niet kopen. Je kunt beter een mailinglijst hebben waar iedereen actief interactie met je heeft dan een grote mailinglijst. Hoe beter de interactie met klanten is hoe eerder je mail in de inbox beland in plaats van de spambox. Je wilt absoluut niet in de spambox belanden.

3: Segmenteer je doelgroep

Segmenteer je doelgroepen voordat je een mail gaat versturen. Alle grotere e-mailmarketing software kunnen dit. Plaats je klanten op een aparte lijst en plaats oude klanten op een aparte lijst.

Wanneer je een aanbieding verstuurd is dit vaak irrelevant voor bestaande gebruikers. Die wil je dan ook niet lastigvallen met zo’n mail. Terwijl een aanbieding voor oude klanten en nieuwe naam en e-mailadressen juist super interessant kan zijn.

4: Verzend mailings vanuit je persoonlijke naam

Ontvang jij liever een e-mail van ‘Facebook’ of van ‘Mark Zuckerberg’? Een mail die vanuit een persoonlijke naam wordt gestuurd word vaak beter geopend dan een mail vanuit een bedrijfsnaam. Je kunt dit natuurlijk testen.

5: Get the open, get the click

Ieder onderdeel van je mailing heeft een functie zo is de functie van het onderwerp van je mailing om je email geopend te krijgen. Niets anders. Je kunt verschillende type titels uitproberen op je mailinglijst. Zo kun je een beschrijvende titel gebruiken of juist een titel die nieuwsgierigheid opwekt.

Het doel van de Call to Action is vervolgens om lezers van de mail door te laten klikken naar je website of naar de aanbieding die je hebt gedaan in de mail.

6: Gebruik Emojis in je onderwerp

Emojis zijn een soort smileys door deze symbolen in te zetten in je onderwerpregel spring je er in ieder geval uit in de inbox van de ontvanger van de mailing. Dat is een goed teken 😉

7: Maak je mails persoonlijk

Maak je mails persoonlijk door met de juiste segmentatie te werken en de juiste aanhef aan te houden. Wanneer je al klant bent en product X al hebt aangeschaft dan wil je daar geen mailingen meer over ontvangen terwijl product Y juist super relevant kan zijn.

8: Maak je mails herkenbaar

Waar je naar toe wilt is dat de lezers van je mailing zitten te wachten op je volgende mail. Dit kan alleen wanneer je consistent bent in het gebruik van de afzender en een herkenbare factor van je emails. Zo kun je bijvoorbeeld je logo verwerken in iedere e-mail.

9: Houd het kort, gebruik bullets in je mailing

Iedereen is zuinig op zijn/haar tijd, jij wilt ook niet dat jouw tijd wordt verspild aan waardeloze mails. Wees waardevol in je mailing, houd het kort en maak gebruik van bullet-points om voordelen op te sommen.

10: Bouw aan een relatie

Je wilt niet alleen dat lezers zitten te wachten op de volgende e-mail die ze van je gaan krijgen maar je wilt ook dat ze daadwerkelijk een bestelling bij je gaan plaatsen. Om deze reden is het belangrijk dat je een relatie opbouw met een gebruiker.

Wanneer een gebruiker met enige regelmaat content van je krijgt en waarde dan blijft deze gebruiker wel hangen. Sterker nog hij/zij krijgt respect voor je en wil dan graag iets voor je terug doen. Wanneer je op de juiste manier aan een relatie bouwt zijn lezers van je mails bereid om een dienst of product bij je af te nemen.

11: Wees niet bang om commercieel te zijn

Veel ondernemers die ik ken die sturen alleen maar waardevolle mailingen omdat ze weten dat wanneer ze commercieel zijn in een mailing ze meer uitschrijvingen krijgen dan normaal.

Het is natuurlijk heel normaal dat mensen liever een waardevolle mail krijgen dan een verkoop email daarom raad ik je ook altijd aan dit te combineren, waardevol zijn maar toch met een aanbod te komen.

Ook geeft het niet dat mensen zich uitschrijven, deze mensen hadden toch je product niet gekocht. En door commercieel te durven zijn in je emails komt er omzet binnen dat is ook belangrijk.

12: Voeg altijd een CTA toe aan je mailing

Ook wanneer je een content mailing stuurt, voeg altijd een waardevolle Call to Action toe aan je email. Je kunt altijd linken naar een blogartikel, naar je YouTube kanaal of naar een relevant product. Wanneer je dit goed doet zul je zien dat je bij iedere email die je verstuurd omzet zult gaan draaien.

13: Wees jezelf, schrijf zoals je bent

Ik kan je heel veel tips gaan geven over hoe je effectieve emails kunt schrijven maar wanneer je in business bent voor de lange termijn dan moet je schrijven zoals je zelf bent.

Wanneer je je helemaal gaat aanpassen dan prikken mensen daar doorheen, wanneer je jezelf bent dan bouw je een relatie met je publiek op en alleen dan kun je uniek zijn in jouw markt.

14: Bouw een funnel

Wat gebeurd er wanneer een nieuwe lead zich inschrijft op jouw mailinglijst? Welke mailings ontvangt hij/zij. Met een funnel of autoresponder kun je het versturen van emails aan nieuwe inschrijvingen automatiseren.

Zo kun je jezelf voorstellen in een autoresponder voordat leads de normale mails gaan krijgen. Abonnees krijgen zo eerst een indruk van wie je bent en waarom ze op jouw mailinglijst moeten blijven staan. Dit is het begin van een mooie relatie.

15: Zorg voor interactie in de eerste mails

Je wilt niet in de spambox van een nieuwe lead belanden. Daarom is het van belang dat je in de eerste mail die je naar een lead stuurt al de interactie aangaat. Wanneer je interactie met iemand hebt zien de meeste e-mailproviders dit als waardevol en wordt de afleverratio verhoogt. Je komt vaker in de inbox in plaats van de spambox.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?