Leadgeneratie: Hoe ik meer dan 110.000 leads genereerde via Facebook!
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 februari 2019 

Leadgeneratie: Hoe ik meer dan 110.000 leads genereerde via Facebook

Toen ik 2,5 jaar geleden ondernemer werd wist ik dat leadgeneratie misschien wel het belangrijkste onderdeel was van business doen. Direct startte ik mijn eerste Facebook advertentie om leads te genereren, en dat lukte. We zijn nu 2,5 jaar verder en inmiddels is mijn mailinglijst uitgegroeid naar meer dan 110.000 leads!

Leadgeneratie met een mailinglijst

Voordat ik de stap naar ondernemer maakte werkte ik als marketeer bij één van de bekendere business coaches van Nederland. Als marketeer had ik veel contact met de klanten als het ging om het stukje marketing & verkopen. Het gesprek verliep in veel gevallen hetzelfde, het kwam er op neer dat meer dan 75% van de ondernemers die ik sprak aangaf dat hun leadgeneratie misschien wel het meest belangrijke onderdeel in hun business was.

Wanneer ik vervolgens doorvroeg naar hoeveel leads zij dan hadden, dan vond ik dit vaak schrikbarend laag. 500 leads, 1000 leads, misschien eens een uitschieter met 2000 leads op de mailinglijst. Dat terwijl iedere mail voor hen gelijk stond aan meer omzet. Wat zou er dan gebeuren als we de mailinglijst verdubbelden?

Vrij zeker wist ik “dit kan ik beter”, “Dit kan sneller”.

Leads genereren was nog nooit zo makkelijk!

Vandaag de dag is het zo gemakkelijk en voordelig om meer leads te genereren. De doelgroep is dag en nacht online op kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn & Google. Je plaatst een advertentie en je hebt direct een groot bereik.

Wel belangrijk om jezelf af te vragen; hoe wordt iemand nu klant? Vaak heeft het geen zin om direct om een verkoop of telefoonnummer te vragen via kanalen zoals Facebook. De ‘pijn’ is vaak nog niet duidelijk genoeg. Daarom adverteer ik met een whitepaper, e-book, webinar of andere laagdrempelige instap. Het is in deze fase mijn doel om herkenning te creëren bij mijn doelgroep. Mijn doelgroep als het ware hun hand op te laten steken en te laten zeggen “ik heb interesse”. Bij interesse laten ze hun naam- en e-mailadres achter en staat de lead op de mailinglijst.

Met deze strategie groeide mijn mailinglijst maar daarna… Daarna bleef het stil. Er gebeurde niets. Geen verkoop. Niets! Deed ik dit wel goed?

“The money is in the list” werd er gezegd door Amerikaanse marketeers en op dit moment voelde dat ook daadwerkelijk zo. Ik betaalde Facebook en dat leverde bereik en leads op maar de sales, die kwamen niet op gang. Wat kon ik doen om ervoor te zorgen dat de leadgeneratie via Facebook wel omzet op zou gaan leveren in plaats van enkel maar de kosten op te drijven?

Break even funnel & Leadgeneratie

Dankzij de break even funnel was ik in staat om te adverteren en de advertentiekosten ook direct weer terug te verdienen. Iedere euro die ik spendeerde leverde binnen 1,5 week ook weer een euro op. Zo was ik in staat om het advertentiebudget continu op te hogen zodat de mailinglijst exponentieel kon groeien. Vandaag de dag werkt deze strategie nog steeds en komen er gemiddeld tussen de 100 – 250 leads per dag bij. Dit met 1 relatief simpele strategie.

Adverteren deed ik met mijn gratis e-book ’31 Facebook Marketing Tips’ en de grote vraag is dan ‘waarom download iemand mijn e-book?’. Waarom laat iemand zijn e-mailadres achter? In dit geval omdat de aanvrager behoefte heeft aan meer klanten, een groter bereik. Door zijn gegevens achter te laten steekt deze persoon eigenlijk zijn hand op: “ik ben geïnteresseerd, hoe gaan we nu verder?”.

Dit is waar de break even funnel start. De break even funnel bestaat dan uit 5 á 6 mails waarin het e-book wordt afgeleverd, kennis wordt gemaakt, een gunfactor wordt gecreëerd door extra waarde te leveren en vervolgens een aanbod wordt gedaan. Dit allemaal binnen 1,5 week.

Het aanbod wat ik doe is echt een kennismakingsaanbod. Dit is een product tussen de 1 en 47 euro, waarbij het enige doel is om de advertentiekosten terug te verdienen binnen die 1,5 week. Winst maken is op dit punt nog niet het doel. Niet iedereen zal ook direct overgaan tot aankoop van een product. Er hoeft maar een klein percentage te zijn dat het kennismakingsproduct afneemt om de advertentiekosten terug te verdienen. Hierna heb je vrij spel om de overige leads op te volgen met jouw product- of dienstverlening.

Leadgeneratie Funnel

Dit aanbod moet een onweerstaanbaar aanbod zijn, een aanbod waar je eigenlijk geen ‘nee’ tegen kunt zeggen. Hiermee zorg je ervoor dat de advertentiekosten binnen anderhalve week zijn terugverdiend. Vervolgens kun je het advertentiebudget ophogen en doe je weer hetzelfde.

Buiten de directe verkopen van het kennismakingsaanbod creëer je nu lijstgroei. Dat is het doel. Vandaag break even en op de langere termijn een business bouwen. Op dit moment zal nog niet iedereen direct kopen, de ene persoon heeft eerst nog meer vertrouwen nodig, wil je leren kennen, is nog niet overtuigd dat jouw product de oplossing is of heeft behoefte aan meer educatie. Je zult zien dat de meest ‘warme’ leads direct kopen maar dat andere leads bijvoorbeeld pas volgend jaar converteren.

Leadgeneratie op de langere termijn

Doordat ik vandaag de dag mijn mailinglijst op deze manier opbouw, bouw ik aan een lange termijn ‘asset’. Je kunt het zien als vastgoed. De mailinglijst blijft zijn waarde behouden. De doelgroep van mijn mailinglijst zijn ondernemers. Over het algemeen blijft een ondernemer, een ondernemer. Misschien met een ander bedrijf maar het ondernemerschap blijft bestaan.

Stel Facebook advertising werkt niet meer, denk je dat ik deze leads dan nog zou kunnen helpen met andere kanalen zoals LinkedIn, Instagram of Snapchat? Exact! De mailinglijst blijft zijn waarde behouden.

Een mooi voorbeeld is MailBlue. MailBlue is een e-mailmarketing software waar ik sinds mei 2017 partner van ben. Op het moment dat ik partner werd, besloot ik dit te delen met mijn mailinglijst. Direct maakten meer dan 100 ondernemers een account aan. Dit is de waarde die zich bevindt in de mailinglijst.

Is de funnel altijd break even?

Continu bleef ik het budget verhogen van mijn funnel totdat ik er zenuwachtig van werd. Tot 50-60 leads per dag ging dit goed en was ik zelfs winstgevend. Tot ik grotere aantallen wilde gaan bereiken. Boven die 60 inschrijvingen per dag merkte ik dat de kosten per inschrijving snel toenamen. Ik ging bijna 1,5x zoveel betalen voor een inschrijving als voorheen. De funnel was niet langer meer winstgevend.

Of nou ja, de funnel was niet langer meer winstgevend binnen 1,5 week. Nadien ben ik nieuwe producten gaan creëren en lanceerde ik deze producten regelmatig (om de maand) middels een productlancering aan mijn lijsten. Hierdoor zorgde ik dat de lifetime value van een klant altijd hoger was dan de kosten die ik aan de voorkant maakte om een lead te verkrijgen.

Natuurlijk is de ideale situatie dat je direct break even bent of zelfs winstgevend, maar maak je ook geen zorgen als je bijvoorbeeld de helft of 75% van de advertentiekosten direct terugverdiend.

Aan de slag met jouw leadgeneratie funnel!

Vandaag de dag spendeer ik soms 100 euro, 200 euro of op sommige dagen zelfs 1500 euro per dag aan Facebook advertenties, maar vergeet niet dat ik ook ben gestart met adverteren voor een tientje per dag. Zorg ervoor dat jouw break even funnel werkt met een kleiner budget en wanneer dit zo is kun je jouw advertentiebudgetten gaan opschalen!

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Nicole

Door

Nicole

op 9 March 2019

Dag Youri, Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Kan me het succes wel voorstellen. Maar....Je moet dus als ondernemer een e-book gaan schrijven? Daar gaat het even mis. Als je geen marketeer bent is het lastig aan een book te beginnen.Ik kom hooguit tot korte checklisten of inzichten. Mijn lijst is 30 contacten groot omdat ik net begonnen ben. Ik heb mijn oude contacten van mijn vorige vaste baan een aantal e-mails verstuurd om ze kennis te laten maken welke content ik deel. Pas later heb ik ze officieel via een opt in toestemming gevraagd. Op mijn LinkedIn post krijg ik af en toe ook een inschrijving. Verder probeer ik inschrijvingen binnen te krijgen na een cold call telefoongesprek. Maar ik moet echt niet denken aan een e-book te gaan schrijven....Ik heb een dienstverlening in interimbemiddeling met een business model dat geen enkel bureau hanteert en nu ik daarover communiceer lijkt het interesse te groeien.. Maar nogmaals, ik kan geen ebook weggeven en ik kan ook geen webinar ofzo organiseren. Mss herken jij mijn dilemma bij andere klanten? Dank, groetjes en veel succes met de ondernemingen. Heb veel bewondering voor je ondernemerschap!

Youri Meuleman

Door

Youri Meuleman

op 14 March 2019

Ha Nicole, Kun je 10 veel gemaakte fouten benoemen bij het aangaan van een interim overeenkomst? Of 10 vragen vanuit HR bij een zwangerschap van een collega? Een ebook hoeft niet lang te zijn. Een checklist is voldoende. Je kunt het eigenlijk zien als een hele laagdrempelige kennismaking waarbij de aanvrager wel aangeeft dat er ergens al een interesse is in jouw dienstverlening. Wanneer iemand een PDF download met 10 valkuilen bij personeel die met zwangerschapsverlof gaan oid weet je 80% zeker dat die ondernemer daar op dit moment mee te maken heeft.

van Bracht

Door

van Bracht

op 22 May 2019

Hoi Youri, Bedankt voor alle waardevolle informatie. Verzorg jij ook 1 op 1 begeleiding voor het opzetten van een mailinglijst? En hoelang mag je de mailadressen bewaren i.v.m. AVG? Mijn bedrijf KiesKadoos verzorgt kerstmarkten voor bedrijven waarbij het personeel zelf het kerstpakket mag samenstellen. Ik vind het lastig om de advertenties zichtbaar te maken bij de juiste doelgroep en het weggeven van een gratis product of informatie.

Renee Jonkers

Door

Renee Jonkers

op 4 June 2019

Youri, hoe pak je dit aan als je op maat gemaakte, sportieve jassen verkoopt? Doelgroep is op zoek naar een goed passende jas, die ik kan leveren op basis van een vijftal lichaamsmaten.... Maar waar schrijf je dan een e-book over? Richt ik me op het vakmanschap of juist op de activiteiten waarbij de jas gedragen kan worden (urban en outdoor)?

Immie

Door

Immie

op 5 June 2019

Hallo Youri, Ik zit met hetzelfde probleem, hoe krijg ik emailadressen! ik heb er nu denk ik 15. Ik heb al "gratis 10 tips om je hond mooi op de foto te krijgen" maar dat werkt niet. Misschien werkt een mini fotoshoot beter en die dan voor een klein bedrag aanbieden? Dat doe ik dan middels een FB advertentie? en door het op mijn pagina te publiseren?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!