28 Tips en manieren om je mailinglijst te laten groeien
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 april 2016 

28 Tips en manieren om je mailinglijst te laten groeien

The money is in the list, right? Je hoort iedere marketeer dit zeggen en vervolgens hoor je getallen van grote lijsten en de goede resultaten die zij met deze mailinglijst hebben behaald. Guess what! Ook jij kunt zo’n grote lijst met naam en e-mailadressen gaan opbouwen.

In dit blogartikel ga ik 28 tips met je delen waarop jij jouw lijst met naam en e-mailadressen op jouw mailinglijst flink kunt laten groeien. Niet alleen WAT je zou kunnen doen maar ook HOE je daadwerkelijk je mailinglijst met deze ideeën laat groeien.

We leven in een mooie tijd en het is echt nog nooit zo makkelijk geweest op een grote mailinglijst op te bouwen. Ondernemers waar ik mee spreek en die soms al 6 jaar in business zijn, die het grootste gedeelte van hun omzet halen uit hun mailinglijst maar slechts een paar duizend e-mailadressen op hun mailinglijst hebben… Je kunt tegenwoordig letterlijk een paar duizend e-mailadressen op je mailinglijst verzamelen PER MAAND.

Veel van de ideeën die ik je in dit artikel ga geven zijn er een boel gratis uit te voeren en een voor een aantal van de ideeën is een investering vereist zoals het adverteren op Facebook bijvoorbeeld. Adverteren op Facebook is een hele investering natuurlijk en daarom is het belangrijk om op korte termijn ook geld te gaan verdienen met je mailinglijst. Hoe je geld kunt verdienen met je mailinglijst en dus je o.a je Facebook campagnes winstgevend kunt draaien dat leer je ook in dit artikel.

28 tips om meer inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen

Mailinglijst laten groeien via je blog

Een deel van de manieren waarop je je mailinglijst kunt laten groeien is  gebaseerd op het hebben van een blog of website. In de meest ideale situatie een blog waar al veel bezoekers heen komen.

Een belangrijk element om je mailinglijst te laten groeien is dus je blog, door te bloggen gaat je website beter vindbaar worden in de zoekresultaten, wanneer je over specifieke onderwerpen blogt dan kun je heel specifiek een aanbod tonen aan je gebruiker omdat je precies weet waar de gebruiker naar op zoek is.

Wanneer je nog geen bezoekers op je blog en/of website hebt is het een goed idee om in ieder geval ook te gaan bloggen. Wanneer je geen bezoekers hebt dan kun je mogelijk een aantal tips uit dit artikel niet gebruiken.

Maak gebruik van focusblokken in je blogartikel

Iedereen kent tegenwoordig wel de advertentie’s aan de zijkant van een website of onder een blogpost maar je kunt ook IN je blogpost banners plaatsen naar je optinpagina bijvoorbeeld waar je vervolgens de bezoekers vraagt hun naam en e-mailadres achter te laten.

Voor de focusblokken in de blogartikelen gebruik ik “XYZ HTML Snippets” in deze plugin kun je een banner plaatsen of een optinformulier bijvoorbeeld en hier vervolgens een shortcode van maken. Deze shortcode hoef je dan alleen nog maar in het artikel te plaatsen waar jij de banner wilt hebben en dan vertoont deze plugin daar die banner. Wanneer je de banner wilt veranderen hoef je dat maar op één plek te doen.

Het voordeel aan deze plugin is ook dat je een onbeperkt aantal shortcodes kunt aanmaken, zo toon ik in iedere categorie verschillende banners om het aanbod te laten aansluiten bij de interesse van de lezer.

Deze plugin voor WordPress is overigens volledig gratis.

Pas het menu van je WordPress website aan per categorie

Het best bekeken gedeelte van je website is waarschijnlijk wel het menu. Je kunt niet voor alle interesses linkjes plaatsen in het menu want dan wordt het al snel onoverzichtelijk.

Op het moment dat je de interesse kent van een bezoeker dan kun je wel de menubalk aanpassen naar de linkjes welke interessant zijn voor die bezoeker. Zelf heb ik hiermee geëxperimenteerd op basis van de categorie waarin het artikel staat.

Lees je een artikel over Facebook, dan krijg je een mogelijkheid om een Facebook give-away te downloaden. Lees je een artikel over E-mailmarketing dan kun je bijvoorbeeld e-mailmarketingtips downloaden. Klinkt logisch, toch?

Het menu van een WordPress website aanpassen op basis van de categorie waar een artikel in staat kan met de volgende plugin en is gratis te gebruiken –> Menu Replacement Plugin

Gebruik popups op je WordPress website

Old fashioned popups… Veel lezers van dit artikel zullen in de weerstand schieten bij het lezen van deze tip. Popups zijn vervelend toch? Guess what.. Ze zijn effectief!

Nee, dan heb ik het niet over irritante popups die je niet weg kunt klikken en die je naar onrelevante websites leiden, maar over popups met een relevant en interessant aanbod daarin.

Wanneer iemand een artikel over e-mailmarketing leest zou het dan waardevol zijn om hem/haar een gratis e-mailmarketingtraining te geven?

Met OptinMonster kun je allerlei geavanceerde instellingen instellen op je aanbod nog relevanter te maken voor je bezoeker. Zo kun je een andere popup tonen aan gebruikers die via Google komen of juist de gebruikers die via Facebook komen.

Ook kun je aangeven wanneer iemand de popup te zien krijgt. Is dit direct al de eerste keer dat hij/zij je website bezoekt of pas de tweede of derde keer?

Moet de popup direct worden getoond of pas na een x aantal seconden wanneer de websitebezoeker al de kans heeft gehad om een stuk van je artikel te lezen, of nog beter na een x% van je artikel te hebben gelezen?

Ook kun je instellen dat een popup pas wordt getoond wanneer een bezoeker je website wilt gaan verlaten, OptinMonster heeft het gedrag van websitebezoekers bestudeerd en op basis daarvan weten ze precies wanneer een bezoeker je website wilt gaan verlaten. Je kunt dan makkelijk een popup plaatsen zodat de gebruiker tijdens zijn of haar bezoek niet wordt lastiggevallen met popups.

Natuurlijk kun je ook een cookie wegschrijven dat een gebruiker maar 1 of 2x per week of per maand de popup te zien krijgt, zo kun je inderdaad voorkomen dat jouw popups als vervelend worden ervaren.

Net zoals bij de focusblokken en de menubar van je website kun je met OptinMonster ook een verschillende popup instellen op basis van de interesse van een gebruiker. Je kunt zo een aparte popup maken per categorie, website en zelfs per artikel.

Met OptinMonster heb ik popups aangemaakt die tussen de 2,5 en 8,5% conversie behaalde uit een websitebezoeker. Wanneer je 1000 bezoekers per maand krijgt op je website betekend dit dus dat je al 25 tot 85 nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst krijgt door alleen OptinMonster al te gebruiken.

Voor OptinMonster is een kleine investering van 49 dollar per jaar vereist. Als ik kijk wat OptinMonster het afgelopen jaar alleen al voor ons heeft opgeleverd dan betaal ik minder dan 0,01 euro per inschrijving op de mailinglijst. Die investering is het dubbel en dwars waard 😉

De sidebar optin

Iedereen weet de sidebar op je blog te vinden, veel lezers van een blog hebben daardoor al een blinde vlek gecreëerd voor de sidebar. De sidecar is daarom een stuk minder effectief geworden dan voorheen, maar je kunt zeker nog naam en e-mailadressen verkrijgen vanuit de sidebar.

Wanneer iemand jouw artikel leest en op de hoogte wilt blijven van andere artikelen dan is de sidebar één van de eerste plaatsen waar en websitebezoeker zal kijken om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, omdat websitebezoekers gewend zijn dat er in de sidebar hier een mogelijkheid voor is.

De sidebar kun je ook weer volledig aanpassen aan de categorie waar een gebruiker in aan het lezen is. Zo kun je het aanbod gericht maken op de lezer van je blog. De plugin die ik hiervoor gebruik is: Custom Sidebars en is gratis te gebruiken.

Links in je blogartikel

Terwijl je een blog schrijft en refereert aan een bepaald ebook of een andere give-away, maak de link dan eens klikbaar. Wanneer je een artikel schrijft over e-mailmarketing dan is het ook relevant om een pdf met 101 e-mailmarketing tips te ontvangen.

Met links binnen je artikel heb je het voordeel dat de tekst aandachtig wordt gelezen en er dus ook veel aandacht naar de link gaat. Je kunt simpelweg een woord of een zin klikbaar maken naar je optinpagina en conversies behalen vanuit je blogartikelen.

HelloBar voor WordPress

Met HelloBar kun je een opvallende welkomstbar op je WordPress website tonen. In deze welkomstbar kun je een call-to-action toevoegen en specificeren naar de interesses van een websitebezoeker. In de welkomstbar kun je bijvoorbeeld linken naar een optinpagina waar je naam en e-mailadressen verzameld om zo je mailinglijst te laten groeien.

Homepage take-over

Wat tegenwoordig steeds vaker gebeurd is dat de homepage als optinpagina wordt gebruikt. Voordat je de website kunt bekijken krijg je eerst de mogelijkheid om je in te schrijven voor een mailinglijst. Onder het inschrijfformulier vind je dan bijvoorbeeld pas de blog.

De homepage take-over is de enige tip in dit artikel die ik zelf nog niet heb toegepast maar waar ik over heb gelezen en hier zijn hoge conversies en goede resultaten mee behaald. Om deze reden wil ik deze tip toch met je delen.

Gebruik Facebook Ads om je mailinglijst te vergroten

Met Facebook advertentie’s kun je in een korte tijd mega veel mensen bereiken en je mailinglijst enorm laten groeien. Letterlijk binnen een maand tijd tienduizenden nieuwe naam en e-mailadressen vergaren is mogelijk. Wel is er één nadeel: je moet investeren.

Bij Facebook betaal je per klik of per 1000 weergaven van je advertentie, om veel mensen te bereiken moet je dus ook een grotere investering doen. Eind 2015 heb ik zo een campagne gedraaid die binnen 1 maand al meer dan 30.000 inschrijvingen op een mailinglijst heeft opgeleverd.

Voor die 30.000 inschrijvingen was ook een behoorlijke investering nodig, niet voor iedereen is dit direct haalbaar, maar wat als je de aankomende maand 1000 nieuwe inschrijvingen zou krijgen op je mailinglijst. Zou dit je al meer business opleveren?

Dat ik 30.000 nieuwe inschrijvingen op een mailinglijst heb gekregen had eigenlijk 1 simpele reden. We wisten een deel van de inschrijvingen binnen een paar dagen al te converteren naar een eerste sale. Doordat we al vrij snel een upsell aanboden van 75 euro konden we de advertentie’s winstgevend krijgen. Op lange termijn is deze campagne dan ook goud waard.

Dat Facebook ads effectief zijn is wel duidelijk, maar hoe kun je nu adverteren?

Wanneer je een blog hebt met artikelen en deze blog hebt geoptimaliseerd voor het verkrijgen van optins dan kun je simpelweg adverteren naar een artikel op je website. Waarde geven door het artikel te delen op Facebook en dan ook nog eens zorgen dat de advertenties winstgevend zijn. Dat is ideaal 😉

Een andere (goedkope) manier van adverteren op Facebook is retargeting. Je kunt je websitebezoekers retargeten op Facebook om vervolgens naar een landingspagina of optinpagina te sturen waar ze hun naam en e-mailadres op moeten geven. Dit kun je weer per categorie en zelfs per artikel op je website doen. Doordat ze al op je website zijn geweest en je dus al een beetje kennen is de advertentie relevanter en gaan de kosten voor het adverteren omlaag.

Ook voor andere (koudere) doelgroepen op Facebook kun je direct adverteren naar een optinpagina waar je gebruikers de optie biedt om iets te downloaden in ruil voor hun naam en e-mailadres. Dit heb ik gedaan om aan de 30.000 nieuwe inschrijvingen binnen één maand te komen en is ook super effectief.

Maak gebruik van Twitter adverteren om nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen

Steeds meer ondernemers gaan de kracht inzien van het adverteren op Facebook, Twitter laten veel ondernemers nog achterwege. Op Twitter kun je eigenlijk dezelfde targeting gebruiken als dat je gewend bent om op Facebook te gebruiken, alleen is Twitter een heel ander platform waar mensen nog niet zo heel erg gewend zijn aan advertenties.

De advertenties op Twitter zijn over het algemeen iets duurder, maar vanuit Twitter doe ik vaak meer sales dan vanuit Facebook. Dit omdat gebruikers van Facebook vaak op zoek zijn naar entertainment terwijl gebruikers van Twitter veel meer naar business en nieuws op zoek zijn. De gebruikers zitten dus in een andere modus.

Op Twitter kun je ook naar een artikel adverteren, of juist naar een optinpagina. Wat het beste werkt verschilt per campagne, dit zul je dus moeten gaan testen.

Vergroot je mailinglijst met Google Adwords

Veel marketeers die een aantal jaar geleden fan waren van Google Adwords zijn in de afgelopen jaren gestopt met het adverteren op Google Adwords, omdat de regels van Google Adwords zijn aangescherpt maar ook omdat Google Adwords gewoonweg duurder is geworden.

In mijn ogen een enorme opportunity, alle foute websites zijn door Google geblokkeerd van haar advertentieprogramma dus wanneer jij je aan de regels kunt houden is het enorm waardevol om ook gebruik te maken van Google Adwords. Waar je met Twitter en Facebook op iemand zijn pad komt zijn gebruikers van de Google zoekmachine echt op zoek naar tips of een ebook bijvoorbeeld. Traffic vanuit Google converteert daarom weer beter dan traffic van social media kanalen.

De klikprijs van Google Adwords is over het algemeen duurder dan de klikprijs van Facebook of Twitter maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant. Maak eens een campagne aan en bekijk wat het resultaat zal zijn. Baseer je keuzes op resultaten en niet op verwachtingen.

Gebruik support om je mailinglijst te laten groeien

Krijg je vaak vragen per mail binnen? Plaats dan standaard in de PS. een link naar een optinpagina of stel bijvoorbeeld standaard de vraag wie er mogelijk geïnteresseerd is in een ebook of gratis training, vervolgens kun je hen een aanbod doen.

Ook kun je kijken naar de mogelijkheid om een contest te organiseren met iedereen die je een mail stuurt, wanneer je hier een sociaal element aan toevoegt is de kans groot dat je ook een boel nieuwe mensen gaat bereiken.

Gebruik maken van je klantgegevens

Wist je dat wanneer iemand klant bij je is dat je die persoon mag mailen? Ook kun je je webinarregistraties toevoegen aan je mailinglijst, of een contest organiseren om je huidige klanten te heractiveren en via Social Media nieuwe klanten te vinden voor op je mailinglijst.

Organiseer een contest

Like, optin & win acties genereren een enorm bereik en een enorme hoeveelheid aan nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief. Je kunt mensen je post laten liken om iets te winnen waardoor de post viraal gaat of je kunt mensen een bericht op social media laten delen voordat ze toegang krijgen tot bijvoorbeeld jouw ebook.

Om een bericht te laten delen op Social Media voordat iemand toegang krijgt tot een ebook of online training gebruik ik BetaalSociaal, een Nederlandse app die dit allemaal voor mij regelt. Je kunt met BetaalSociaal je bericht (verplicht) laten delen via Twitter, Facebook, LinkedIn & Google+.

Bezoek netwerkevenementen om jouw potentiële klanten te vinden

Naar wat voor evenementen en borrels gaat jouw potentiële klant, op veel netwerkborrels en evenementen worden veel visitekaartjes uitgewisseld. Wanneer jij een waardevol persoon hebt gesproken kun je deze persoon gerust achteraf eens een mailtje sturen met de vraag of je hem wat tips mag toesturen / op je mailinglijst mag plaatsen.

Zo onderhoud je het contact, het contact is al gemaakt en door regelmatig voorbij te komen in het hoofd van een potentiële klant vergroot je ook nog eens de kans dat de klant tot aankoop overgaat bij jou.

E-mailmarketing lijsten kopen

Wanneer je snel wilt groeien kun je ook lijsten met naam en e-mailadressen opkopen, je lijst groeit dan heel hard maar wat je je moet afvragen is wat de waarde van zo’n gekochte lijst is.

De mensen op zo’n lijst ontvangen vaak al tientallen spam mailtjes en de kans is groot dat ze jouw mail niet eens zien. Als ze jouw mail al wel zien maar jou niet kennen dan is de kans aanwezig dat ze op “spam” klikken, dit zorgt ervoor dat jouw toekomstige mails niet meer bij hen aankomen MAAR ook de afleverratio van al je andere mails komt hiermee in gevaar.

Wanneer je wilt investeren in e-mailmarketing en veel mensen wilt bereiken kun je beter op zoek gaan naar een actieve lijst en daar een keer een paar honderd euro voor een advertorial betalen bijvoorbeeld. Veel grote blogs bieden deze mogelijkheid, als dit jouw doelgroep is dan is het zeker de moeite waard hier gebruik van te maken.

Maak gebruik van LinkedIn & Facebook groepen

Nee, je moet deze groepen niet gebruiken om in te spammen. Op het moment dat je simpel een linkje plaatst naar jouw webshop of website zonder van waarde te zijn in de groep dan kan dat worden ervaren als niet relevant, storend en spam.

Je kunt natuurlijk niet voor iedereen altijd waardevol zijn maar ook jouw klanten die in die groep zitten zien jouw online gedrag. Dit kan zelfs schadelijk zijn voor je bedrijf, buiten dit leest niemand al die spam berichten die tegenwoordig rond gaan 😉

Beter kun je actief deelnemen in de groep, van waarde zijn voor de groep op LinkedIn of Facebook. Wanneer je dan eens een linkje plaatst naar een artikel of een ebook op jouw website, wat ook van waarde moet zijn, zal dit eerder als waardevol worden ervaren.

Het is zeker een tijdsinvestering om dit goed op te pakken maar het is het meer dan waard. Je kunt dit eigenlijk beschouwen als onderdeel van je content marketing strategie.

Maak gebruik van affiliates om je mailinglijst te laten groeien

Er zijn veel grote blogs die maar met moeite kunnen blijven bestaan, ze krijgen veel bezoekers maar hebben geen businessmodel. Vaak zijn dit soort websites wel geïnteresseerd in een affiliateconstructie. Je kunt een affiliatepartner bijvoorbeeld 1 euro per naam en e-mailadres betalen die via zijn/haar website zich heeft aangemeld.

Jij krijgt dan alle gegevens en rechten voor dit naam en e-mailadres en betaald de affiliate 1 euro hiervoor. Wanneer een website met 50.000 bezoekers per maand dit voor je gaat doen kun je binnen no-time een grote mailinglijst opbouwen, zeker wanneer je dit doet in combinatie met de andere tips uit dit artikel.

Ga deur-tot-deur

Niemand zal dit doen, ben jij een kapperszaak? Loop eens door de omgeving en in plaats van een flyer door de brievenbus te stoppen bel eens aan. Ga een gesprek aan en bied geheel vrijblijvend een digitaal magazine aan met de nieuwste kapsels o.i.d in ruil voor een naam en e-mailadres.

Vervolgens stuur je ze nog een coupon waarmee je in plaats van een koffie’tje een biertje krijgt wanneer je op donderdagavond naar de kapper gaat en bedank je die persoon voor het gesprek.

Enquêteer op straat

Neem een korte enquête af op straat, vraag hierbij minimaal om de naam en het e-mailadres van de ondervraagde. Wanneer je een leuk onderwerp kiest en het leuk aanpakt, niemand lastigvallen, dan zijn mensen vaak wel bereid om even wat vragen te beantwoorden.

In de mail kun je de persoon vervolgens beantwoorden en een leuke aanbieding doen.

Pak de telefoon!

Via de telefoon kun je heel specifiek bekijken wie jouw doelgroep is en diegene opbellen. Je kunt hele lijsten met telefoonnummers opkopen die in jouw doelgroep zitten. Het voordeel hiervan is dat je eerst een kort gesprek hebt met de potentiële klant, je geeft veel meer waarde dan welke concurrent dan ook.

Host een Facebook Challenge

Een Facebook evenement kan ontzettend snel groeien, Facebook toont deze berichten namelijk graag. Wanneer iemand geïnteresseerd is of naar een evenement gaat wordt het evenement gedeeld op de tijdlijn van de geïnteresseerde zodat een groot deel van zijn/haar vrienden dit evenement ook zien.

Je bent in de afgelopen weken/maanden vast wel de challenges tegengekomen waarin je 30 dagen kunt ‘planken’ of mediteren. Dit soort challenges op Facebook gaan viraal, als je het slim aanpakt kun je een bericht vastzetten op de eventpagina waarin je aangeeft dat mensen ter voorbereiding nog iets kunnen downloaden, daarvoor moeten ze natuurlijk wel even hun e-mailadres achterlaten 😉

Je mailinglijst laten groeien met YouTube

YouTube is de op één na grootste zoekmachine van de wereld, heel veel gebruikers zoeken hier dus naar instructies en entertainment. Jij kunt hier maximaal van profiteren door toffe video’s op te nemen en halverwege deze video te verwijzen naar een ebook die men kan downloaden of een whitepaper.

Wanneer je het helemaal goed wilt aanpakken kun je ook adverteren op YouTube, YouTube daar adverteert slechts een klein groepje ondernemers nog en wordt ontzettend ondergewaardeerd. Het is zeker de moeite waard om je eens te gaan verdiepen in YouTube adverteren.

Je mailinglijst opbouwen – Best Practises

Natuurlijk verteld iedereen je dat je een mailinglijst moet gaat opbouwen want ‘the money is in the list’ right? Maar wat zijn nu dan echt de strategieën en technieken die werken?

De opt-in pagina

Een optinpagina is eigenlijk niets anders dan een pagina waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten en dat deze dan vervolgens bij jou op de mailinglijst terecht komen. Nu zijn er allerlei verschillende soorten en maten qua optinpagina’s maar wat werkt nu het beste?

Het is belangrijk dat je optinpagina geen afleidingen heeft op de pagina zelf zijn. Het enige doel van de pagina is om de naam en e-mailadres te krijgen van de bezoeker en niet om die bezoeker ook nog je nieuwste blogartikel te laten lezen en je te bellen en je nieuwste video te bekijken.

Het is dus belangrijk om ALLEEN de optie te geven om je naam en e-mailadres achter te laten. In een ideaalbeeld haal je zelfs het menu weg en strip je de hele pagina zodat een bezoeker alleen die actie kan nemen die jij wilt dat ze nemen.

De 2-step opt-in pagina

Wat een enorme boost in de conversie van de opt-in pagina heeft gegeven is het implementeren van de 2-step opt-in. Met de 2-step opt-in staat er niet direct een formulier waar je je naam en e-mailadres in kunt achterlaten maar zit er een stap tussen.

Namelijk de “download” button, mensen worden een beetje moe van de opt-in formulieren om iets te kunnen downloaden. Maar door eerst een download button te laten zien verwachten ze eigenlijk niet dat ze ook nog hun naam en e-mailadres moeten invullen. In hun hoofd maken ze alleen al wel de beslissing dat ze het willen hebben. Daardoor is de vervolgstap om hun naam en e-mailadres in te vullen een stuk kleiner en doet een groter percentage dit.

Je ‘leadmagnet’

Als je wilt dat mensen hun naam en e-mailadres invullen moet er natuurlijk ook iets voor tegenover staan. De tijden dat je simpelweg op je website kon zetten dat een bezoeker zich kon inschrijven voor de ‘nieuwsbrief’ die zijn voorbij.

Iedereen krijgt veel mail en tijd wordt steeds belangrijker voor veel mensen, daarom zul je met een goed aanbod moeten komen.

Een veel gebruikte ‘leadmagnet’ is bijvoorbeeld een ebook waarin je een aantal tips geeft, of een oplossing voor een specifiek probleem. Ook een online videotraining is populair, of een webinar. Het is dus heel erg van belang dat je iets van waarde geeft in ruil voor een naam en e-mailadres.

Een veel voorkomende vraag is dan “hoe veel pagina’s moet zo’n ebook dan zijn?” en dat is een hele logische vraag. Je ziet ebooks van meer dan 200 pagina’s maar ook ebooks van 10 pagina’s. Het aantal pagina’s is dan ook niet zo belangrijk, het is vooral belangrijk dat je ebook specifiek is en de juiste doelgroep aantrekt.

Geld verdienen met je mailinglijst

Het is natuurlijk heel leuk om een grote mailinglijst op te bouwen, maar hoe houd je het vol om te adverteren en geld uit te geven aan het opbouwen van je mailinglijst? Juist.. Door ook geld te gaan verdienen met je mailinglijst.

In de afgelopen periode ben ik voor meerdere klanten een advertentiecampagne gestart om hun mailinglijst uit te breiden. Voor mij was toen het doel om te zorgen dat de mailinglijst werd uitgebreid maar tegelijkertijd dat er ook inkomsten uit werden gegenereerd op korte termijn zodat de advertentiekosten daarmee konden worden betaald.

Na een korte tijd op de mailinglijst te hebben gestaan deden we daarom een aanbod met een goedkoop product van minder dan 100,- het zogenaamde “front-end” product. We hadden berekend dat op het moment dat wanneer 2% van de nieuwe inschrijvingen gebruik zouden maken van dit aanbod dat we quitte zouden spelen met de advertentiekosten.

In werkelijkheid converteerde we 3,75% van de nieuwe inschrijvingen en maakte we al winst op de voorkant van de ‘funnel’ waar de nieuwe inschrijvingen doorheen gingen. En dit front-end product was alleen bedoeld om een deel van te advertentiekosten mee te financieren. Op lange termijn worden er duurdere producten aan deze mensen verkocht waardoor de campagne nog winstgevender zal gaan worden.

Een winstgevende advertentiecampagne via Facebook

Natuurlijk leuk dat het ons is gelukt om zo’n winstgevende advertentiecampagne op te zetten maar hoe kun je dit nou zelf doen?

Wat wij hebben gedaan is op het moment dat een gebruiker de (gratis) online training downloadde toen gaven we de optie op de bedanktpagina om mee te doen met een gratis live (online) Q&A sessie over hetzelfde onderwerp waar een groot deel van de bezoekers zich voor aanmeldde.

Tijdens deze Q&A sessie stond er vervolgens contant onder in beeld dat je kon deelnemen aan de training voor ‘gevorderde’ voor slecht een paar tientjes. Tussen de vragen door verwezen we hier dan ook naar.

Het resultaat? Gedurende de Q&A sessies die we hebben gegeven stroomde de sales letterlijk binnen!

Daarnaast hebben we ook nog een autoresponder ingericht voor iedereen die de online training had gedownload, met in deze autoresponder een aantal mails. De eerste was de afleveringsmail van de training, in deze mail vond je de details om de training te gaan volgen en nog een bedankje voor het downloaden.

De tweede mail bestond uit een uitnodig voor de live Q&A sessie (ja, nog een keer ;)) en daar kwamen ook weer veel aanmeldingen uit.

De derde mail was letterlijk een salesmail voor iedereen die geen interesse had in de Q&A sessie maar mogelijk wel geïnteresseerd is om een vervolgstap te nemen. Deze mail was echt een verkoopverhaal en je kon vanuit die mail direct het front-end product kopen.

Als het goed is heb je nu een redelijk beeld van hoe je zelf je mailinglijst kunt laten groeien en hoe je dit ook kunt financiëren. Mocht je zelf nog tips hebben waardeer ik het enorm als je deze hieronder in de comments wilt achterlaten. Zo helpen we elkaar weer een stukje verder.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Ira Lutvica
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!