Opt-in pagina optimaliseren: 15 tips voor meer inschrijvingen op je mailinglijst
Opt-in pagina optimaliseren: 15 tips voor meer inschrijvingen op je mailinglijst

Opt-in pagina optimaliseren: 15 tips voor meer inschrijvingen op je mailinglijst

De opt-in pagina van jouw business is een belangrijke pagina, deze pagina zorgt er voor dat bezoeker in leads (naam en e-mailadressen) converteren. Als het goed is, is de opt-in pagina een van de meest bezochte pagina’s op je website en deze wil je natuurlijk maximaal benutten.

Belangrijk om voor het lezen te benoemen: wanneer je een opt-in pagina hebt waar je 10 bezoekers per dag krijgt (niet denigrerend bedoeld) dan is dit nog een te vroeg stadium om de opt-in pagina te gaan optimaliseren. Wijzigingen hebben te weinig effect, je kunt in dit geval beter eerst kijken naar manieren om meer bezoekers te krijgen naar de opt-in pagina.

Dat gezegd hebbende, wanneer je minimaal 50 bezoekers per dag krijgt op je opt-in pagina, is het mega waardevol om dit artikel door te nemen en te bekijken hoe jij jouw opt-in pagina’s kunt optimaliseren.

Wanneer je nu bijvoorbeeld 10% van de bezoekers converteert dan krijg je 5 nieuwe leads per dag via die pagina. Als je dit naar een conversie van 20% op de opt-in pagina kunt brengen dan krijg je al 10 nieuwe leads of sales per dag. Dit is geen verbetering van 10% conversie maar een verbetering van 100%!

Al meer dan drie jaar werk ik aan verschillende opt-in pagina’s om zo het maximale uit de verschillende pagina’s te halen. Met opt-in pagina’s die tot wel 74% converteren durf ik wel te zeggen dat ik door heb hoe dit werkt 😉

Splittest je opt-in pagina met Google Analytics Content Experiments

Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat er geen ‘one size fits all’ opt-in pagina is. In iedere markt, in iedere business verschillen de resultaten die je krijgt met een opt-in pagina.

Natuurlijk zijn er wel elementen die in de meeste gevallen werken maar ik raad je altijd aan om je opt-in pagina te splittesten, de tips die ik in dit artikel geef zijn een goede basis maar de verschillende elementen kun je splittesten om zo de best converterende opt-in pagina te maken voor jouw business.

Het splittesten van een opt-in pagina is vrij eenvoudig, je moet het alleen even in de vingers krijgen. Voor het splittesten gebruiken wij Google Analytics en haar Content Experiments. Hiervoor is een plugin voor WordPress websites beschikbaar en jij hoeft enkel aan te geven welke pagina’s je wilt splittesten, Google doet de rest.

Optinpagina Splittesten

1 Pagina, 1 Doel – Less is more!

Een goede opt-in pagina heeft één doel, optins scoren! Daarom is het belangrijk dat de pagina ook maar één optie heeft, of eigenlijk twee.. Inschrijven via deze pagina of de pagina verlaten.

Ieder linkje die op jouw landingspagina staat en linkt naar een andere pagina is een linkje te veel. Je moet willen dat de bezoeker niets anders kan dan jou zijn of haar informatie geven.

Om dit te doen moet je een landingspagina maken waarbij alle afleidingen zijn verwijderd, je kun bijvoorbeeld het menu uit de pagina halen, de footer van de website deactiveren en de sidebar verwijderen. Zo houd je een kale pagina over waar mensen zich of kunnen inschrijven of op het kruisje kunnen klikken maar niets anders.

Maak de juiste give-away voor jouw doelgroep

Er zijn maar weinig mensen die zich willen inschrijven voor een nieuwsbrief om alleen maar meer mail te krijgen, mailboxen stromen al over.. Je moet jouw doelgroep de optie ‘verkopen’.

Ik werk altijd met het maken van een ‘give-away’ in deze give-away geef ik informatie of inspiratie vrij waar mijn doelgroep in geïnteresseerd is. In plaats van ‘Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’ wordt het nu ‘Laat me even weten waar ik dit gratis whitepaper heen mag mailen’.

Wanneer de give-away aansluit op de interesse van je doelgroep zul je met het aanbieden hiervan een enorme boost in je conversies zien.

De juiste give-away moet je ook nog ‘verkopen’ aan jouw doelgroep. Je moet ze een reden geven waarom ze zich moeten inschrijven op jouw mailinglijst. De give-away moet niet alleen aansluiten bij de doelgroep het moet ook nog eens aantrekkelijk zijn.

Om je give-away aantrekkelijk te maken zul je met een goede titel danwel headline moeten komen voor je optinpagina. De give-away zelf moet ook visueel aantrekkelijk zijn zodat je doelgroep zichzelf hierheen beweegt.

Een killer headline voor jouw optinpagina

Wat ziet een bezoeker wanneer hij/zij op jouw optinpagina beland? Hoogstwaarschijnlijk krijgt de bezoeker een titel of headline te zien. Deze headline moet direct aanspreken zodat de bezoeker converteert naar een lead.

De headline moet omschrijvend zijn over wat de nieuwe lead gaat ontvangen maar tegelijkertijd ook inspirerend zodat de interesse van een bezoeker wordt getrokken.

Dit kun je doen door een benefit van jouw product te gebruiken als headline. Wat voor resultaat gaat een bezoeker krijgen door jouw ebook te downloaden?

Optinpagina Headline

Werk aan het vertrouwen van je bezoeker

Iemand die je voor het eerst tegenkomt, die voor het eerst op je website komt, die moet genoeg vertrouwen hebben om jou te verreiken met zijn of haar gegevens. Hier kun je een aandeel in leveren door je landingspagina zo in te richten dat je wat onzekerheden van bezoekers wegneemt.

Je kunt bezwaren wegnemen door social proof toe te voegen aan je optinpagina. Dit kun je bijvoorbeeld doen door aan te geven hoe vaak je give-away al is gedownload. ‘Dit e-book is al meer dan 40.982x gedownload’ dat suggereert wel dat het veilig is om jouw give-away te downloaden.

Je kunt ook testimonials toevoegen aan je optinpagina waarin je klanten aan het woord laat over wat jij voor ze hebt betekend. Voeg foto’s toe van deze klanten zodat bezoekers zich in deze klanten kunnen herkennen.

Implementeer de ‘two-step optin’

De ‘two-step optin’ is een functie die ik de afgelopen periode uitvoerig heb getest en die in ELKE case goed voor mij heeft gewerkt. Toch raad ik je aan dit wel te testen..

In plaats van gebruikers direct hun naam en e-mailadres te laten invullen kun je ook een button plaatsen met daarop de tekst “Download mijn give-away >>”

Het voordeel hiervan is dat bezoekers niet direct opkijken tegen het invullen van hun naam en e-mailadres. Ze zien enkel en alleen de button welke suggereert dat de give-away direct gedownload kan worden. Psychologisch heb je de keuze al gemaakt om de give-away te downloaden wanneer je op de button klikt waardoor je makkelijker de stap afmaakt om je naam en e-mailadres achter te laten.

Wanneer je op de button klikt krijg je alsnog een popup waarin je je naam en e-mailadres kunt invullen, ik wil je uitdagen deze stap toe te voegen. Voor mij heeft dit een groot verschil opgeleverd.

Plaats de call to actions direct in beeld

Wanneer een bezoeker jouw landingspagina in beeld krijgt dan moet de CTA button, de button waarop men kan klikken om jouw give-away te downloaden. Door de button direct weer te geven hoeft een gebruiker niet te scrollen. Een groot percentage van je websitebezoekers scrollen niet!

Door contrast toe te voegen aan de CTA button zorg je ervoor dat er aandacht naar de CTA button wordt gestuurd. Door de button van je CTA een opvallende kleur te geven ten opzichte van een rustige achtergrond weet je zeker dat de button opvalt.

Plaats de benefits in de vorm van bullets op je optinpagina

Bezoekers nemen niet altijd de tijd om alles te lezen wat je schrijft. Plaats 6-10 benefits op je landingspagina zodat de bezoeker weet wat hij krijgt. Schrijf deze benefits in de vorm van balletpoints zodat ze makkelijk leesbaar zijn. Bedenk wat de bezoeker gaat krijgen op het moment dat hij jouw give-away gaat downloaden.

Vraag niet om onnodige informatie

Hoe meer vragen bezoekers moeten beantwoorden, hoe meer gegevens iemand moet invullen hoe eerder bezoekers zullen afhaken en hoe lager het conversiepercentage van je landingspagina zal zijn.

Normaliter vraag ik enkel om de naam en het e-mailadres van een bezoeker. In sommige gevallen kan het nodig zijn om bijvoorbeeld ook het telefoonnummer te vragen maar beperk dit tot een minimum, vraag alleen de echt noodzakelijke gegevens.

Foto’s van mensen converteren

Foto’s van mensen trekken de aandacht en converteren goed. Ze geven een persoonlijke tint aan de landingspagina. In het beste geval kun je een foto van jezelf gebruiken, bijvoorbeeld terwijl je een klant aan het helpen bent. Dit straalt autoriteit uit en geeft een bezoeker vertrouwen.

Houd er ook rekening mee waar de persoon op de foto naar kijkt. Mensen volgen vaak de ogen van iemand, wanneer je een foto als achtergrond gebruikt dan kun je kijken of je een foto kunt gebruiken waarbij de persoon kijkt naar de CTA button.

Een mooi opgemaakte landingspagina of een goed converterende landingspagina?

Veel mensen zie ik uren, soms dagen besteden aan het maken van een ‘mooie’ landingspagina. Terwijl een ‘mooie’ landingspagina niet perse beter converteert dan een ‘lelijke’ landingspagina. Blijf niet te lang in de design-fase zitten je pagina moet converteren, de opmaak is van secundair belang.

Overigens kun je via Instapage (TIP!) goedkoop en makkelijk mooie en goed converterende landingspagina’s maken, mocht je geen technische kennis hebben dan is dit een waanzinnige tool om gebruik van te maken.

Speelt de traffic source een rol bij de conversie van mijn landingspagina?

Ja, ik zie verschillen in conversie afhankelijk vanaf welk kanaal er traffic wordt gestuurd. Logisch ook eigenlijk.. Als je kijkt naar Google dan typen gebruikers echt een zoekopdracht in naar hetgeen zij opzoek zijn, terwijl je op bijvoorbeeld Facebook geconfronteerd wordt met een aanbod. Logischerwijs dat Google beter converteert.

Daarbij is het belangrijk dat je ALLES meet, de conversie kan lager zijn maar de kosten per klik zijn vaak ook lager bij Facebook. Je moet alle data meten wil je hier een afweging in kunnen maken.

De doelgroepen die je kiest en de advertentie die je aanmaakt spelen hier ook een rol bij. In de meest ideale situatie sluit je landingspagina aan bij je advertentie, zowel qua copywriting als qua visuals.

Online Marketing Traffic

Golden Nuggets bij landingspagina optimalisatie

Tof dat je alle tips en mogelijkheden om jouw landingspagina te optimaliseren hebt doorgelezen, dit houdt in dat je nu weet wat je kunt gaan doen om je conversie op deze pagina’s flink te verbeteren!

Heb je zelf nog tips of testen uitgevoerd, voel je vrij deze te delen in de reactie’s hieronder.

Voor nu heb ik nog drie ‘golden nuggets’ die niet zozeer te maken hebben met het optimaliseren van je landingspagina maar wel drie tips die je campagne tot een succes gaan maken.

Optimaliseer de bedanktpagina

Waarom zou je op de bedanktpagina een standaard tekst plaatsen waarin je de nieuwe lead verwijst naar zijn/haar mailbox? Je kunt er ook voor kiezen om daar een bedanktvideo te plaatsen en misschien al wel een front-end aanbod te doen van een goedkoop product.

Richt je bedanktpagina slim in, je kunt hier een connectie maken met iemand die zich net heeft aangemeld voor jouw mailinglijst of een aanbod doen.

Know your numbers

Wat is een optin je waard? Wat is de lifetime value van je klant? Hoeveel kun je uitgeven aan advertising om de campagne winstgevend te laten zijn? Dit zijn allemaal vragen die je zeker moet kunnen beantwoorden als je een campagne gaat opstarten om leads te verzamelen.

“If you don’t know your numbers, you don’t have a business”

Maximaliseer je conversie met retargeting

Op het moment dat je 20% conversie hebt op je optinpagina dan betekend dat dat 80% van je bezoekers niet zijn geconverteerd tot een lead. Dit kan verschillende redenen hebben, misschien kwam het even niet uit of zat een gebruiker op zijn mobiele telefoon..

In dit geval kun je via Facebook, Google Adwords & Twitter een gebruiker ‘retargeten’. Wat je dan doet is een advertentie op deze platformen plaatsen die alleen aan de mensen die op de landingspagina zijn geweest maar die zich niet hebben ingeschreven. Je kunt dan een advertentie maken in de trant van ‘vergeet je niet iets?’ of ‘mis dit niet!’

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!