Hoe maak ik een opt-in pagina?
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 juli 2016 

Hoe maak ik een opt-in pagina?

Bij e-mailmarketing is het belangrijk om een opt-in pagina te hebben om jouw mailinglijst te laten groeien. Zelf stuur ik al mijn traffic naar een landingspagina of opt-in pagina om ze vervolgens te converteren naar een nieuwe inschrijving op mijn mailinglijst. Maar wat is een opt-in pagina? Deze vraag beantwoord ik als eerste.

Verder krijg ik vaak de vraag hoe je dan zo’n opt-in pagina kunt maken. Het maken van een opt-in pagina kan op verschillende manieren. De eerste keer zal het even lastig zijn. Maar… wanneer je vaker een opt-in pagina gaat maken, wordt het steeds eenvoudiger.

Ook zijn er verschillende tools die het werk voor je uit handen nemen, waar je enkel en alleen nog maar tekst hoeft in te vullen. Alle mogelijkheden zal ik in dit artikel naar voren brengen, zodat jij een duidelijk beeld hebt van hoe ook jij een opt-in pagina kunt maken.

Wat is een opt-in pagina?

Een optinpagina is een pagina op je website met maar één doel: een nieuwe aanmelding op jouw mailinglijst verkrijgen. Deze pagina heeft verder geen afleidingen, dus in het meest voordelige geval wordt het menu, de sidebar en alle tierelantijntjes ook van deze pagina verwijderd.

Op een optinpagina staat dus een optie om je in te schrijven op je mailinglijst en alles hieromheen is hierop ingespeeld. Zo benoem je de voordelen, geef je visueel aan wat iemand kan verwachten en speel je in op de behoefte van een bezoeker.

Het aantal bezoekers op je optinpagina delen door het aantal nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst via deze pagina is het conversiepercentage van je optinpagina. Hoe hoger het conversiepercentage is, hoe meer inschrijvingen je krijgt op je mailinglijst. Je kunt je opt-in pagina optimaliseren door deze pagina te splittesten.

Opt-in pagina maken via ActiveCampaign (MailBlue)

Wanneer je één van de grotere e-mailmarketing software gebruikt om je mailinglijst mee te beheren dan hebben deze vaak een eigen landingspagina builder geïntegreerd.

Het voordeel van het werken met een goede e-mailmarketing software is dat je alles onder één dak kunt houden en geen externe tools meer nodig hebt om je e-mailmarketing mee te kunnen uitvoeren.

Met MailBlue.nl (Nederlandstalig tussenpartij ActiveCampaign) kun je mailinglijsten beheren en inzetten op je e-mailmarketing.

(Klik hier om je aan te melden voor een gratis 14 dagen trial bij MailBlue)

Een opt-in pagina maken in HTML & CSS

Iedere pagina die je op het internet kunt vinden is opgemaakt in code. Je kunt in deze code ook een eigen opt-in pagina bouwen, maar dat is erg ingewikkeld wanneer je hier geen verstand van hebt.

Op deze optie ga ik niet al te diep in simpelweg omdat dit voor de meeste lezers niet relevant is en om eerlijk te zijn ik hier ook niet genoeg kennis over heb. 😉

Een opt-in pagina maken in code is nog niet zo moeilijk, maar om deze vervolgens ook nog goed op te maken en te optimaliseren voor conversie dan wordt het al snel iets lastiger.

HTML CSS

Tools om een opt-in pagina te maken

Wanneer je aan de slag wilt gaan met e-mailmarketing en gebruik wilt maken van de beste opt-in pagina’s die er zijn dan raad ik je aan om gebruik te maken van de tools die er zijn en die zich alleen hiermee bezig houden.

Hieronder zal ik een aantal tools benoemen waarmee ik heb gewerkt en die simpelweg goed zijn in wat ze doen. Iedere tool, stuk voor stuk, heeft duizenden klanten waarvan ze de resultaten bestuderen. Zo kunnen jij en ik simpelweg kiezen voor de best converterende opt-in pagina.

ClickFunnels voor opt-in pagina’s

ClickFunnels is een tool om volledige funnels mee te bouwen. Vanaf het punt van registratie tot aan de verkoop. ClickFunnels heeft op het moment van schrijven meer dan 12.000 actieve gebruikers en zijn één van de betere tools op de markt.

Omdat ClickFunnels een totaal product is, niet alleen om inschrijvingen te verzamelen op je mailinglijst maar ook om hele funnels, salespages en membership omgevingen mee te bouwen is de investering voor ClickFunnels wellicht wat aan de hoge kant om enkel leads mee te verzamelen. ClickFunnels is de investering van $97 per maand echter meer dan waard.

Wil je ClickFunnels gratis uitproberen? Klik dan hier voor een gratis 14-dagen trial.

Opt-in pagina’s maken met Instapage

Instapage is een softwareoplossing om heel gemakkelijk opt-in pagina’s mee te bouwen. Je klikt simpelweg een template aan en je veranderd de teksten en eventueel de afbeeldingen. Vervolgens ben je ready to go.

Met meer dan 250.000 landingspagina’s die al zijn gebouwd met Instapage heeft Instapage alle data in huis die ze nodig hebben om jou te kunnen adviseren welke opt-in pagina het beste converteert.

Je kunt al gebruik maken van Instapage vanaf $29 per maand wat de software meer dan waard is.

Wil je eerst Instapage eerst 30 dagen gratis uitproberen om te kijken hoe simpel het is? Klik dan hier voor jouw gratis Instapage trial >>

OptimizePress 2.0

OptimizePress is een op WordPress gebaseerde tool om je website geheel marketinggericht in te richten. Met OptimizePress kun je salespagina’s maken maar ook landingspagina’s. Ook kun je hier je volledige website mee bouwen of een ledenomgeving.

OptimizePress is een totaaloplossing voor je website en biedt zowel een theme voor je website als een WordPress plugin zodat je hier altijd gebruik van kunt maken.

OptimizePress is ‘slechts’ $97 dollar per jaar en hiermee de goedkoopste tool die ik tot dusver heb gevonden die zoveel mogelijkheden biedt. Je kunt OptimizePress hier aanschaffen >>

Mailinglijst laten groeien

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van mijn business net zoals dat het is van een groot deel van mijn klanten. Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe je meer inschrijvingen krijgt op je mailinglijst. Daarover heb ik eerder al een artikel geschreven, je kunt hier lezen hoe je je mailinglijst kunt laten groeien.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?