Bij e-mailmarketing is het belangrijk om een opt-in pagina te hebben om jouw mailinglijst te laten groeien. Zelf stuur ik al mijn traffic naar een landingspagina of opt-in pagina om ze vervolgens te converteren naar een nieuwe inschrijving op mijn mailinglijst. Maar wat is een opt-in pagina? Deze vraag beantwoord ik als eerste.
Verder krijg ik vaak de vraag hoe je dan zo’n opt-in pagina kunt maken. Het maken van een opt-in pagina kan op verschillende manieren. De eerste keer zal het even lastig zijn. Maar… wanneer je vaker een opt-in pagina gaat maken, wordt het steeds eenvoudiger.
Ook zijn er verschillende tools die het werk voor je uit handen nemen, waar je enkel en alleen nog maar tekst hoeft in te vullen. Alle mogelijkheden zal ik in dit artikel naar voren brengen, zodat jij een duidelijk beeld hebt van hoe ook jij een opt-in pagina kunt maken.
Wat is een opt-in pagina?
Een optinpagina is een pagina op je website met maar één doel: een nieuwe aanmelding op jouw mailinglijst verkrijgen. Deze pagina heeft verder geen afleidingen, dus in het meest voordelige geval wordt het menu, de sidebar en alle tierelantijntjes ook van deze pagina verwijderd.
Op een optinpagina staat dus een optie om je in te schrijven op je mailinglijst en alles hieromheen is hierop ingespeeld. Zo benoem je de voordelen, geef je visueel aan wat iemand kan verwachten en speel je in op de behoefte van een bezoeker.
Het aantal bezoekers op je optinpagina delen door het aantal nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst via deze pagina is het conversiepercentage van je optinpagina. Hoe hoger het conversiepercentage is, hoe meer inschrijvingen je krijgt op je mailinglijst. Je kunt je opt-in pagina optimaliseren door deze pagina te splittesten.
Opt-in pagina maken via ActiveCampaign (MailBlue)
Wanneer je één van de grotere e-mailmarketing software gebruikt om je mailinglijst mee te beheren dan hebben deze vaak een eigen landingspagina builder geïntegreerd.
Het voordeel van het werken met een goede e-mailmarketing software is dat je alles onder één dak kunt houden en geen externe tools meer nodig hebt om je e-mailmarketing mee te kunnen uitvoeren.
Met MailBlue.nl (Nederlandstalig tussenpartij ActiveCampaign) kun je mailinglijsten beheren en inzetten op je e-mailmarketing.
(Klik hier om je aan te melden voor een gratis 14 dagen trial bij MailBlue)
Of lees hier hoe je een opt-in pagina maakt via MailBlue Pages.
Een opt-in pagina maken in HTML & CSS
Iedere pagina die je op het internet kunt vinden is opgemaakt in code. Je kunt in deze code ook een eigen opt-in pagina bouwen, maar dat is erg ingewikkeld wanneer je hier geen verstand van hebt.
Op deze optie ga ik niet al te diep in simpelweg omdat dit voor de meeste lezers niet relevant is en om eerlijk te zijn ik hier ook niet genoeg kennis over heb. 😉
Een opt-in pagina maken in code is nog niet zo moeilijk, maar om deze vervolgens ook nog goed op te maken en te optimaliseren voor conversie dan wordt het al snel iets lastiger.
Tools om een opt-in pagina te maken
Wanneer je aan de slag wilt gaan met e-mailmarketing en gebruik wilt maken van de beste opt-in pagina’s die er zijn dan raad ik je aan om gebruik te maken van de tools die er zijn en die zich alleen hiermee bezig houden.
Hieronder zal ik een aantal tools benoemen waarmee ik heb gewerkt en die simpelweg goed zijn in wat ze doen. Iedere tool, stuk voor stuk, heeft duizenden klanten waarvan ze de resultaten bestuderen. Zo kunnen jij en ik simpelweg kiezen voor de best converterende opt-in pagina.
Opt-in pagina’s maken met Phoenix
Phoenix is een softwareoplossing om heel gemakkelijk landingpagina’s en opt-in pagina’s mee te bouwen. Je klikt simpelweg een template aan en je verandert de teksten en eventueel de afbeeldingen. Vervolgens ben je ready to go.
Naast dat Phoenix een betaalbare oplossing is voor het vormgeven van jouw landingspagina’s bouw je ook gemakkelijk jouw gehele website met deze software, ook ova.nl is gebouwd met de Phoenix websitesoftware. Dankzij de ontwikkelaars is Phoenix niet alleen goed voor conversie, maar juist ook voor de vindbaarheid in de Google zoekresultaten. Lees ook onze review over Phoenix >
Mailinglijst laten groeien
E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van mijn business net zoals dat het is van een groot deel van mijn klanten. Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe je meer inschrijvingen krijgt op je mailinglijst. Daarover heb ik eerder al een artikel geschreven, je kunt hier lezen hoe je je mailinglijst kunt laten groeien.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Facebook Campagnebudget Optimalisatie (CBO)
- Optimaliseer je campagnes met Automatische Regels op Facebook
- Hoe je meer boeken verkoopt via Facebook met Seph Fontane Pennock
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Lead Magnet: laat je maillijst groeien! - MailBlue
op 02 May 2021