%%title%% De self liquidating offer: adverteren zonder dat het je geld kost
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 november 2019 

Adverteren zonder dat het je geld kost: de self liquidating offer

Advertentiekosten terugverdienen? De self liquidating offer is het antwoord!

Voor niets gaat de zon op! En toch kregen we het bij OVA voor elkaar om te adverteren op Facebook én onze mailinglijst te laten groeien zonder dat het ons ook maar één euro aan advertentiebudget heeft gekost! Hoe? De self liquidating offer is het antwoord! En het leuke is: dit trucje is zo simpel dat ook jij ‘m kunt toepassen. Ik leg je uit hoe!

Wat is een self liquidating offer?

Een self-liquidating offer is een onmisbaar onderdeel van de funnel. Het is een goedkoop geprijsd product dat je aanbiedt aan het eind van de funnel. Een aanbieding die de klant simpelweg niet kan weerstaan en die lekker laagdrempelig is. Voor jou als ondernemer levert jou dat een lead op én een manier om je advertentiekosten terug te verdienen.

 


Gratis adverteren op Facebook: zo doen wij dat bij OVA

Wij bij OVA weten als geen ander dat leadgeneratie misschien wel het belangrijkste onderdeel van zakelijk succes is. In amper 3 jaar wisten wij door
middel van Facebook advertenties en leadgeneratie een mailinglijst met meer dan 114.000 abonnees op te bouwen! Een deel daarvan werd klant. Onze funnel en self liquidating offer zijn daar verantwoordelijk voor geweest. Alleen de checklist “adverteren op facebook” wordt inmiddels al door bijna 10.000 ondernemers gebruikt, en een groot deel daarvan is ingegaan op onze self-liquidating offer voor een persoonlijk advies. Door de self liquidating offer hebben we niet alleen alle advertentiekosten terugverdient, maar hebben we inmiddels ook een groot aantal klanten aan ons weten te binden!


 

De self liquidating offer en de sales funnel: hoe zat dat ook alweer?

De self liquidating offer is een onderdeel van de sales funnel. Als je de blog van OVA al eens eerder hebt bezocht, dan ben je de funnel vast al eens tegengekomen. Maar ook dan is het fijn om je geheugen even op te frissen 😉 

voorbeeld van een break even tunnel

Zo ziet hij eruit! De funnel begint met een gratis weggever die je onder andere via Facebook kunt adverteren. Deze speelt in op een pijnpunt van de klant. Neem bijvoorbeeld de “31 Facebook Marketing Tips” van Youri Meuleman. De aanvrager laat zijn of haar e-mail adres achter om deze tips te ontvangen. En dat is waar de funnel begint! Vervolgens wordt het e-book met de tips afgeleverd, maakt de klant kennis en creëren we een gunfactor. En dat allemaal in pakweg 6 mails. Aan het einde van deze reeks doen we een kennismakingsaanbod voor een product tussen de €1 en €47: de self liquidating offer. Ons enige doel is om hiermee de advertentiekosten terug te verdienen en break even te draaien. Zoals eerder vermeld is winst maken nog niet het doel, dat gebeurt later. Immers heb je het e-mail adres binnen en heb je vrij spel om de leads op te volgen met een aanbod.

Maar dat levert mij toch geen geld op?

Als een klein percentage van de mensen jouw self liquidating offer aanschaft dan heb je de kosten van je advertentie al terug verdient en daar je break even. Het echte geld zit ‘m echter in de follow up. De mensen op de mailinglist en hebben al interesse. Zo kan je ze met enige regelmaat een (duurdere) aanbieding doen. Zie het ook een een beetje als een sample. Als je bij de parfumerie een aankoop doet dan krijg je er vaak een klein flesje parfum bij bijvoorbeeld. Zo werkt het online eigenlijk ook! Mensen maken alvast kennis met jouw product en zullen als ze tevreden zijn eerder geneigd zijn om later weer een aankoop bij je te doen.

Self liquidating offer VS een gratis weggever

Een self liquidating offer en een gratis weggever zijn dus zeker niet hetzelfde. Ze kunnen wel in dezelfde funnel voorkomen. Zo kan je een gratis weggever aanbieden om mensen te motiveren om een e-mail adres achter te laten. Vervolgens komen zij in de funnel terecht en ontvangen zij verschillende mailtjes van jou waarin jij jezelf voorstelt en nog meer gratis kennis met ze deelt. Je werkt zo toe naar een aanbod: de self liquidating offer. 

Waarom een self liquidating offer en geen gratis product? Immers is de prijs van dit product toch zo laag? Dat klopt. Maar je wil natuurlijk de kaf van het koren scheiden en betalende klanten aantrekken, en niet alleen de mensen die voor de gratis producten komen. Bovendien geef je, ondanks de lage prijs, toch een signaal af dat je een product van waarde aanbiedt. Een betalende klant is meer waard dan een gratis lead.

Aan de slag: Dit heb je nodig voor een self liquidating offer

De self liquidating offer is dus een onderdeel van de funnel. Ik leg je in een notendop uit hoe je naar de self liquidating offer toewerkt:

E-mail marketing strategie

Creëer een gratis weggever

Gratis werkt! Zorg dat je gratis weggever een pijnpunt van jouw doelgroep behandelt en dat deze direct een simpele oplossing biedt. Denk aan een stappenplan, e-book of videocursus. Dit schept vertrouwen, komt sympathiek over en is een voorproefje van jouw geweldige product of dienst.

Maak een landingspagina

Richt een speciale pagina op je website in met maar één doel: een e-mail adres achterlaten. Hier motiveer je mensen om hun contactgegevens achter te laten zodat zij de gratis weggever kunnen ontvangen.

Bepaal de self liquidating offer

Biedt een bestaande dienst aan met leuke korting of ontwerp er één speciaal voor je self liquidating offer. Ik raad aan om de prijs van je self liquidating offer onder de psychologische prijs van €47 te houden.

Creëer de funnel

Nadat mensen een e-mail adres hebben achtergelaten komen ze in de funnel terecht. In zo’n 6 mails werk je toe naar de self liquidating offer. Je stelt jezelf voor en deelt je kennis om vertrouwen te wekken en mensen over de streep te trekken op dit aanbod in te gaan.

Begin met adverteren

Je kan de funnel en self liquidating offer prima aanbieden op je eigen website. Maar om meer mensen te bereiken raad ik je aan om ook aan de slag te gaan met (Facebook) advertenties.

Zo, nu ken jij ons trucje ook! Zoals je ziet is het niet moeilijk, maar er gaat wel een hoop tijd in zitten.Tijd die je als ondernemer niet altijd kan missen. Of die je gewoon liever aan andere dingen besteedt dan aan marketing (dat begrijpen we best ;)). Nou helpen wij ook andere ondernemers met het inrichten van hun funnels, het opzetten van advertenties en het geld verdienen met hun business. Hoe we dat voor jou kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?