Net als 90% van de internetgebruikers open ik ook dagelijks mijn mailbox. Tussen de werkmails door lees ik dat de uitverkoop van mijn favoriete kledingmerk begint en dat de auteur van een e-book dat ik recent gedownload heb een nieuwe bijdrage heeft gepubliceerd op zijn blog. Handige informatie die ik graag direct onder mijn neus krijg: immers is de kans groot dat ik deze informatie zelf had misgelopen in alle drukte van het dagelijks leven.
Anno 2019 is e-mail marketing weer terug van weggeweest. Doe je dit goed, dan kan je rekenen op veel interactie en nieuwe klanten. In deze blog lees je waarom e-mail marketing de investering waard is en hoe je dit middel succesvol inzet om jouw business te laten groeien!
Met behulp van de strategieën uit dit blog ondersteunen wij onze 1-op-1 klanten bij het vormgeven van hun e-mail marketing strategie en lieten wij onze eigen mailinglijst in korte tijd (amper 3 jaar) groeien naar meer dan 100.000 inschrijvingen. E-mail marketing is het hart van onze onderneming, het versturen van een e-mail staat gelijk aan een piekmoment in de omzet.
Werkt e-mailmarketing nog in 2019?
Daar kan ik kort en bondig antwoord op geven: JA! De informatie overload is vandaag de dag enorm. Zowel op straat als online worden we overspoeld met advertenties. Zie dan nog maar eens onder de aandacht te komen van je potentiële klanten. E-mail marketing heeft unieke eigenschappen: je bent direct in staat met de klant te communiceren en de klant heeft waarschijnlijk al een band met jouw merk of bedrijf opgebouwd (of in ieder geval een bovengemiddelde interesse in jouw product). Dat betekent dat zij al verder zijn in het beslissingsproces en eerder geneigd zullen zijn om zaken met jou te doen.
Waarom e-mail marketing?
E-mail marketing beschikt over een unieke eigenschap die social media en andere kanalen niet hebben: je communiceert direct met de ontvanger. Terwijl het bereik en de interactie op facebook kelderen wordt een mail nog steeds door een significant percentage van de ontvangers geopend. En dat zonder dat je er hoge budgetten tegenaan hoeft te gooien.
Dit is logisch te verklaren: mensen hebben niet gevraagd om facebook advertenties, maar hebben zich wel ingeschreven voor jouw mailinglijst. Dat betekent dat ze de e-mail willen ontvangen! En het blijft niet bij een goed bereik: ook de conversies blijven niet achter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gemiddeld een derde van de ontvangers van een e-mail nieuwsbrief bereid is om een aankoop te doen.
Zo bouw je een mailinglijst op
We beginnen bij stap 1: het opbouwen van een mailinglijst oftewel het genereren van e-mail adressen van potentiële klanten. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw e-mails willen ontvangen?
- Doe bezoekers een aanbod die ze niet kunnen weerstaan
Bied mensen iets aan dat ze meteen kunnen gebruiken en die toegevoegde waarde heeft: een week lang gratis recepten van hun favoriete food blogger, een e-book met de geheimen van SEO die jouw website meteen hoger in de Google zoekresultaten doet belanden of een sollicitatie checklist waardoor dat gesprek van morgen feilloos verloopt.
- Optimaliseer je website voor het genereren van inschrijvingen
Is het jou ooit opgevallen dat succesvolle websites als Facebook en Pinterest geen content op hun homepagina hebben staan? In plaats daarvan zie je een signup box waar je wordt aangemoedigd een account aan te maken. Dit zijn zogenaamde landingspagina’s waarop de bezoeker slecht één actie kan ondernemen: inschrijven! Wellicht is deze vorm van leads genereren nog wat te agressief voor jouw website, maar een inschrijfformulier hoeft zeker niet aan de onderkant van de pagina verstopt te worden. Plaats je uitnodiging voor inschrijving strategisch om meer abonnees te werven: bijvoorbeeld prominent in het midden van je webpagina of als pop-up. De “over ons” pagina is er zo een die goed converteert. Bezoekers die meer over jou willen weten tonen bovengemiddeld veel interesse en zullen eerder geneigd zijn om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Ook mensen die bij jouw webshop een product in hun winkelwagentje hebben gestopt zijn potentiële klanten die je graag in je contactenlijst hebt staan. - Exit intent Pop-Up
Een ontzettend effectieve manier om je e-mail lijst op te bouwen die ik graag met je wil delen is de exit intent pop-up. Door ‘m te personaliseren is dit dé kans om een klant toch voor je te winnen, zelfs als ze eigenlijk op het punt stonden om je website te verlaten. Je biedt ze bijvoorbeeld een interessante korting als ze op het punt staan om hun winkelwagentje leeg achter te laten. Of je vraagt ze om een e-mail adres achter te laten voor een persoonlijke aanbieding die ze niet kunnen weigeren. Een persoonlijke touch en goede timing maken deze pop-up niet irritant maar juist onweerstaanbaar!
Van abonnee naar lezer: verhoog de Open Ratio van jouw e-mails
Het genereren van abonnees is stap één, maar je hebt natuurlijk ook graag dat zij je nieuwsbrief openen. Met enkele simpele trucs zorg je voor een hoge open ratio van jouw email.
- Optimaliseer je verzendtijd
Je wil dat jouw mail bovenaan in de mailbox komt te staan en niet ondergesneeuwd wordt door andere nieuwsbrieven en belangrijke werkmails. Daarom raad ik je aan om je mail niet in de ochtend te verzenden wanneer de ongelezen mails van de vorige dag én de ochtend zich opstapelen. De late ochtend en het einde van de middag zijn over het algemeen de beste tijden om je nieuwsbrief te versturen. Echter is dit een richtlijn: Experimenteer met verschillende zendtijden en kijk wat dit doet voor jou open ratio. - De 80/20 regel
Deze regel kan simpel uitgelegd worden: 80% van je mails moet aantrekkelijke inhoud bevatten met meerwaarde voor de klant en 20% moet een aanbieding of commerciële boodschap bevatten. Geen inspiratie voor goede content? Mensen zijn dol op een inspirerend en persoonlijk verhaal. Ook informatie waar zij direct iets aan hebben doet het goed: Denk bijvoorbeeld aan 5 tips om doel X te bereiken. Of je nu een e-mail verstuurd met een inspirerend verhaal of je abonnees meteen wil informeren over een scherpe aanbieding: begin met een pakkende titel en openingszin en kom straight to the point. - Deliverability
Het belangrijkste is natuurlijk dat de e-mail ook daadwerkelijk aankomt, oftewel de afleverbaarheid. Een slechte afleverbaarheid is zowel vervelend voor de verzender die nu valse informatie heeft over het aantal ontvangers als voor de ontvanger die uitkijkt naar de e-mail. In deze blog lees je er meer over.
Van lezer naar klant
Je hebt een mailinglijst opgebouwd en potentiële klanten hebben zich ingeschreven: Wat nu? Je wil niet in de spam box van je ontvangers belanden. Zorg dus voor een goede inhoud en structuur.
- Segmentatie: sluit aan bij de behoefte van je klant
De effectiviteit van een e-mailmarketing campagne hangt samen met het aanbod dat je doet. Sluit jouw aanbod aan bij de behoefte van de klant, dan zal een groter percentage daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Zo wil je als aanbieder van dierenproducten niet het hondenvoer in de aanbieding doen voor katteneigenaren. Door segmentatie toe te passen binnen de mailinglijst zorg je ervoor dat de juiste boodschap bij de juiste persoon aankomt. Site-tracking stelt je in staat om klanten een “label” mee te geven waardoor je ze gerichte aanbiedingen kunt doen. - Call to action
Voor welke vorm en inhoud je ook kiest, voeg altijd een call to action toe aan je mail in de vorm van een duidelijke alinea. Laat ze precies weten wat er van ze verwacht wordt zoals het claimen van de aanbieding of het bekijken van de pagina waarop jouw nieuwe service staat uitgelegd. Hou het kort en bondig, immers lezen ze de uitgebreide informatie wel op de website. Tip: Veel mensen “scannen” je e-mail, wat betekent dat ze de mail slechts oppervlakkig lezen. Deze mensen kan je toch bereiken door een extra call to action aan het einde van je pagina te plaatsen. - De juiste e-mail marketing software
Het moge duidelijk zijn: -mail marketing is een must. Om jouw e-mail marketing optimaal door te voeren dien je te beschikken over de juiste software zoals bijvoorbeeld MailBlue - Bespaar tijd met marketing automation
Goede e-mail marketing kost veel tijd. Gelukkig zijn er manieren om het proces gedeeltelijk geautomatiseerd uit te voeren zodat je er weinig tijd aan kwijt bent terwijl je er nog wel invloed op kunt uitoefenen. Bij OVA zetten we Marketing Automation bijvoorbeeld in aan de hand van de break-even funnel. Met de break-even funnel laat je jouw mailinglijst exponentieel groeien. Zo wordt er geadverteerd op Facebook en aan de hand van een kennismakingsaanbod worden deze advertentiekosten direct weer terugverdiend. Meer over de break-even funnel ontdek je in dit blog: Winstgevend adverteren op Facebook
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Waarom ActiveCampaign in het Nederlands via Mailblue voordelen biedt voor jou
- E-mailmarketing: dit zijn de 14 meest gestelde vragen inclusief alle antwoorden
- 26 E-mailmarketing tips voor een betere e-mailmarketing strategie
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.