Zo schrijf je een succesvolle landingspagina: stappenplan
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 oktober 2019 

Zo schrijf je een succesvolle landingspagina: stappenplan

Als je onze blog al eerder bezocht hebt dan weet je inmiddels dat we het succes van onze business grotendeels te danken hebben aan de combinatie van facebook advertising en e-mail marketing. Onze mailinglijst van 114.000+ abonnees was in no-time opgebouwd, en dat hebben we grotendeels te danken aan een goed converterende landingspagina.

Je leest het goed: de landingspagina is een belangrijke stap in het generen van leads. Wij komen vaak landingspagina’s tegen die slechts één zin bevatten en een box om je e-mail adres achter te laten. Zonde! Zo laat je leads lopen. In deze blog behandelen we hoe je een écht goede landingspagina maakt, opgedeeld in handige stappen.

Maar wat is een landingspagina?

First things first: een landingspagina is een pagina die speciaal ontworpen is om e-mail adressen te verzamelen, niets meer en niets minder! Meestal kan je er dan ook niets anders dan je e-mail adres achterlaten. Als leadmagnet gebruik je een weggever zoals een e-book, videocursus of een andere gratis weggever met toegevoegde waarde. Op de landingspagina haal je de lezer over om een e-mail adres achter te laten in ruil voor deze lead magnet. Waarom hebben ze deze lead magnet nodig? Wat staat er in? Welk resultaat kunnen ze verwachten? Beantwoord deze vragen in korte alinea’s.

landing page illustration

Dit is waarom een landingspagina conversies oplevert

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van een landingspagina, kijk dan even naar dit lijstje met redenen waarom een landingspagina conversies oplevert.

  • Je bezoeker hoeft niet zelf op de website op zoek naar een manier om zich in te schrijven of je e-book te downloaden. Hoe minder tijd en moeite de bezoeker kwijt is aan deze actie, hoe kleiner de kans is dat hij halverwege het proces afhaakt. Maak het hem gemakkelijk!
  • De landingspagina geeft je een extra kans om de bezoeker te overtuigen. Dankzij de structuur van de pagina overtuig je de lezer met argumenten, voordelen en recensies. Zo trek je ook die twijfelende lezer toch nog over de streep!
  • Maak je gebruik van Adwords? Dan kan je geld besparen met behulp van landingspagina’s! Hoe dichter de advertentie en de landingspagina bij elkaar liggen, hoe minder jij betaald.

En al deze bovenstaande punten zorgen weer voor conversies!

Stappenplan: Een landingspagina maken doe je zo!

Dit is “where the magic happens”: potentiële klanten laten hier hun e-mail adres achter. Mits jouw landingspagina goed in elkaar zit en minste. Ik laat je stap voor stap zien hoe je een goede landingspagina bouwt.

1 De perfecte titel voor een landingspagina

De landingspagina valt of staat met de headline. Een goede headline bevat sociaal bewijs, een dreiging of aanbieding. Bij de eerst strategie gebruik je de recensies of ervaringen van anderen (“Al 5000 mensen gebruiken deze strategie”), bij de dreiging bied je ze een oplossing voor een mogelijk probleem (“5 fouten die je als ondernemer wilt vermijden) en bij de aanbieding focus je op de winst die er te behalen valt voor de ontvanger ( “10 tips die jou als ondernemer succes gaan opleveren”).

2 Doe een aantrekkelijk aanbod

In de titel liet je al een beetje los wat je iemand te bieden hebt. Nu treed je in de details! Hier pitch je de gekozen lead-magnet (zoals een e-book of videocursus). Bevat het e-book exclusieve tips die nergens anders te vinden zijn? Is het een simpel te volgen stappenplan? Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van een lead magnet, kijk dan eens naar mijn blog over e-books.

3 Zorg voor meerdere opt-ins

Beperk je niet tot één veld waar mensen hun e-mail adres kunnen achterlaten, maar zorg dat er meerdere op je landingspagina staan: Bovenaan, in het midden (mits er veel tekst aanwezig is) en aan het eind. Dit doe je omdat de landingspagina een structuur heeft waarbij je bezwaren wegneemt. Bij elke alinea probeer je de lezer als het ware opnieuw te overtuigen door het wegnemen van bezwaren of het noemen van nog meer voordelen.

4 Voeg een call-to-action toe

Laat ze weten wat je van ze wil: inschrijven! En meld dit bovenaan het vak waar ze hun e-mail adres kunnen achterlaten 😉

5 Lever sociaal bewijs

Door het leveren van sociaal bewijs of social proof kan je mensen die nog twijfelen om hun e-mail adres achter te laten over de streep trekken. Laat ze weten dat velen ze al voor gingen (“100 mensen hebben mijn e-book al gedownload”). Ook recensies van bezoekers of features op andere websites zijn goede referenties om toe te voegen.

6 Verwijder al het overbodige

En hiermee bedoel ik dan ook echt alles wat iemand kan afleiden van het oorspronkelijke doel: een e-mail adres achterlaten. Zorg ervoor dat het hoofdmenu van je website verborgen blijft en dat er geen links aanwezig zijn naar andere pagina’s.

7 Bouw je landingspagina

Met alle bovenstaande tips in je achterhoofd is het nu tijd om de landingspagina ook daadwerkelijk te bouwen. Je kunt hiervoor plugins gebruiken als WordPress of Phoenix.

8 Vergeet de pop-up niet

Als iemand twijfelt dan klikt diegene weg. Schrijf jouw onweerstaanbare aanbod in een pop-up zodat diegene het aanbod nogmaals te zien krijgt en zich alsnog bedenkt!

Tadaa: een voorbeeld van een landingspagina

screenshot landingspagina

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom hierbij mijn landingspagina even als voorbeeld. Kan je bovenstaande tips daarin terugvinden? 😉

Een landingspagina laten maken?

Wellicht kan je wat hulp gebruiken bij het opstellen van je landingspagina of wil je weten waarom die van jou niet zo goed converteert als je had gehoopt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kijken we met je mee.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?