In deze casestudy onthul ik de strategie waarmee ik meer dan 1600 boeken verkocht in 2 weken tijd met behulp van mijn mailinglijst. MAAR daarna maakte ik hier een doorlopende Facebookcampagne van welke een ROI van 368% opleverde! Dit betekent: Iedere geïnvesteerde euro levert 3,68 euro WINST op, iedere dag weer. Benieuwd? Lees dan verder 😉
Halverwege deze zomer (augustus 2018) was mijn boek “Doe mij maar klanten!” echt af! Tijd om hem naar de drukker te sturen… Dit was het laatste moment om te kiezen: Geef je het boek zelf uit of laat je het boek uitgeven door een uitgeverij?
Gedurende de maanden dat ik aan het schrijven was, wist ik zeker dat ik het boek via een uitgeverij uit wilde geven. Dit zou ervoor zorgen dat ik het boek via Managementboek.nl kon verkopen en hoe gaaf is het als ik hier al mijn marketing-effort in zou stoppen en in de top 5 van meest verkochte boeken zou komen te staan?
Het doel van mijn boek was om een doelgroep te bereiken die ik normaal niet bereikte en daar zou dit perfect voor zijn, toch? Of was het meer een ego dingetje?
Toen ik de laatste letter op papier zette dacht ik: “Waarom doe ik niet iets compleet anders?”, iets geks wat in Nederland gewoon niet voorkomt?
Dit was het moment waarop ik besloot om mijn boek GRATIS weg te gaan geven. (En ja, onderaan dit artikel is het boek nog steeds gratis te verkrijgen.) Gratis? Ja gratis!
Huh?
Ik wilde een nieuwe doelgroep bereiken en door het boek gratis weg te geven kwam ik natuurlijk in contact met een heleboel nieuwe mensen die ik anders nooit had ontmoet. Een kostbaar geintje, dat wel.
Daarom besloot ik om het boek niet helemaal gratis weg te geven. Je betaalt zelf de verpakking & verzendkosten. Dit komt uit op 7,95 inclusief btw. Dankzij deze bijdrage kost een boek mij nog maar 2 euro per verkocht boek.
Voor 2 euro sta ik FYSIEK bij mijn doelgroep in de kast, hoe gaaf! Natuurlijk is dit niet de enige reden. Na aankoop van mijn boek kom je terecht in een funnel waarbij het doel is om de waarde van een aankoop te verhogen. Ik blijf natuurlijk geen boeken gratis weggeven.
Stap 1: Het aanvragen van het boek
Wil je het boek aanvragen? Dan word je niet direct lastiggevallen met alle gegevens die wij nodig hebben om het boek te verzenden. Je hoeft alleen je naam- en e-mailadres even in te vullen.
Na het invullen van je naam- en e-mailadres kom je alsnog in het afrekenproces terecht. Waarom ik dit doe? Soms heb je net die gegevens niet bij de hand of heb je simpelweg geen zin om al die gegevens in te vullen. Door in eerste instantie enkel om de naam en het e-mailadres te vragen, kun je iedereen die de aankoop niet heeft afgerond per e-mail alsnog informeren over hun volle winkelwagentje.
Dit zorgt ervoor dat veel mensen, die hun bestelling niet direct afronden, dit alsnog in de avond of de dag erna doen. Door het implementeren van deze stap zie je DIRECT een stijging in de omzet.
Stap 2: De (eerste) upsell
Een gratis boek weggeven waar ik zelfs verlies op maak? Dat lijkt niet alleen een slecht idee, dat is het ook. Daarom besloot ik om een upsell aan te bieden. Niet enkel om de boekenverkoop winstgevend te maken, maar ook omdat dit een laagdrempelig trainingsprogramma is waar veel ondernemers echt direct stappen mee kunnen zetten. Dit is het ‘Marketingplan in 1 dag’-Trainingsprogramma. Dit bied ik voor eenmalig 47 euro aan.
47 euro.
Een mooie prijs waar je eenvoudig de keuze kunt maken tussen ‘ja, ik doe mee’ of ‘nah, niet vandaag’. Per boek maak ik 2 euro verlies dus als 1 op de 23,5 boekenkoper gebruikmaakt van dit programma dan speel ik in elk geval break-even en maak ik geen kosten voor het weggeven van het ebook. (Later deel ik ook de echte cijfers ;-))
Leuk. Break-even. Ook daar doen we het natuurlijk niet voor.
Stap 3: De “downsell”
De mensen die besluiten om geen gebruik te maken van de aanbieding krijgen van mij nog een laagdrempeligere aanbieding: een gratis strategiegesprek met 1 van onze coaches.
De coaches van OVA.nl kijken waar je staat in jouw onderneming en kijken of OVA.nl jou verder kan helpen met de groei van jouw onderneming. Wanneer dit zo is dan zullen zij een trainingsprogramma aanbieden. Zo’n gesprek levert gemiddeld 30 euro op.
Stap 4: De “reminder-funnel”
Wanneer je hebt gekozen om niet deel te nemen aan het ‘Marketingplan in 1 dag’ Trainingsprogramma dan ben je nog niet van mij af. Na aankoop wordt ook de e-mailmarketing funnel via MailBlue geactiveerd.
In alle eerlijkheid, door een technische uitdaging koos 1 op de 200 boekenkopers om bij stap 2 al het programma aan te schaffen. Een stuk minder dan begroot. Maar 17 op de 200 boekenkopers (8,5%) meldde zich aan voor het trainingsprogramma na het krijgen van de funnel per e-mail.
Stap 5: Upside only
Op dit punt in de funnel zijn we al flink winstgevend. Maar het gaat niet om de ‘snelle’ euro’s. Ik had en heb nog steeds het gevoel dat dit boek een gamechanger is als het gaat om mijn eigen positionering, maar ook de lange termijn relatie met mijn klant.
Ik sta nu bij mijn klant in de boekenkast! Wanneer iemand na 5 jaar de boekenplank weer afstoft dan lig ik daar. Naar mijn idee is dat nog veel krachtiger dan een advertentie plaatsen of zo nu en dan een e-mail versturen. Een boek gooi je niet zomaar weg. Waarom zou je ook? 🙂
Als ik kijk hoeveel boeken ik heb gekocht maar niet heb gelezen dan word ik daar niet blij van. Als ik dit doe, hoeveel anderen zouden dit dan ook doen? Tijd om mijn klanten te activeren!
Ik besloot om een nieuwe e-mailfunnel te activeren voor de kopers van mijn boek waarin je iedere week een korte samenvatting en een opdracht ontvangt van wat er in het hoofdstuk is geschreven. Op deze manier wil ik ervoor zorgen dat je het boek ook daadwerkelijk uit de boekenkast haalt, leest en ermee aan de slag gaat. Want resultaten die komen pas wanneer jij zelf actie onderneemt natuurlijk.
Stap 6: Lange termijn klant
Nu ken je mijn strategie. Maar in alle eerlijkheid; al was ik niet winstgevend dan was deze strategie het alsnog meer dan waard geweest om mijn marketingbudget in te investeren.
Vandaag is simpelweg niet voor iedereen het moment om een trainingsprogramma aan te schaffen of om een samenwerking met mij aan te gaan.
Een tijdje geleden gaf ik een workshop bij ons op kantoor en daar zaten ondernemers die helemaal niet op mijn mailinglijst stonden, maar ook ondernemers die al bijna 2 jaar mijn mails ontvangen, al eerder een trainingsprogramma hadden aangeschaft en live op een event zijn geweest.
Die relatie is op de lange termijn van veel meer waarde dan de korte termijn ‘euro’s’.
De cijfers: Ook niet onbelangrijk…
De cijfers van een marketingcampagne zijn natuurlijk niet onbelangrijk om te bepalen wat je vervolgstappen zijn.
Op basis van de eerste 1603 verkopen realiseerde wij de onderstaande resultaten:
Voor ieder GRATIS boek verdiende ik gemiddeld 10,87 euro. En toen dacht ik: waarom niet adverteren op Facebook?
Ik startte mijn campagne aan een koude doelgroep op Facebook, een vergelijkbare doelgroep van mijn jaarprogramma deelnemers en betaalde nog maar 2,95 euro per verkoop!
2,95 euro wordt 10,87 euro. Een goede deal, niet?
En het allermooiste? Dit is niet 1 verkoop maar deze campagne kan doorlopend worden getoond. Dit betekend dat er iedere dag mensen zijn die het boek aanschaffen en er iedere dag nieuwe mensen zijn die mij leren kennen.
*Bestel jouw boek
In ‘doe mij maar klanten’ ontdek je exact met welke strategieën ik mijn bedrijven laat groeien maar vooral ook hoe jij online marketing voor jouw business kunt laten werken. Je ontdekt de kracht van Funnel & Advertising zodat jij jouw business exponentieel kunt laten groeien. Bestellen >>
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- CASESTUDY: 300% ROI met Facebook Video Ads
- [CASESTUDY] Hoe mijn eerste productlancering maar liefst 21.144,80 euro opleverde…
- Lessons Learned after spending $1 million on Facebook Ads
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Willem Stroopwafelworld
op 28 Feb 2019Youri Meuleman
op 28 Feb 2019Kiki
op 20 May 2019Tanya
op 29 May 2019Youri
op 30 May 2019