Facebook Advertentiebeheer: Stap-voor-stap handleiding | OVA.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 januari 2016 

Facebook Advertentiebeheer: Stap-voor-stap handleiding om te adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook heeft al bewezen ontzettend effectief te zijn. Met 10,1 miljoen actieve gebruikers in Nederland ( Statista ) bevindt ook jouw doelgroep zich op Facebook. Je hebt dus een goede keuze gemaakt om te gaan adverteren op Facebook. Om advertenties aan te maken gebruik je het Facebook Advertentiebeheer.

Binnen het advertentiebeheer van Facebook kun je jouw doelgroepen heel specifiek samenstellen. Je moet je voorstellen dat al deze actieve gebruikers vrijwel altijd zijn ingelogd op Facebook en dat zij hierdoor ontzettend veel data kunnen verzamelen over jouw doelgroep. Die data, die kun je dan weer gebruiken om te adverteren op Facebook.

Hoe maak je nu jouw eerste Facebookadvertentie met behulp van het advertentiebeheer? Daar ga ik je bij helpen. Allereerst moeten we het advertentiebeheer even openen op Facebook. Dit doe je door hier even te klikken.

Vervolgens gaan we de advertentie aanmaken. Geloof me; als dit de eerste keer is dat je gaat adverteren op Facebook dan is het even zoeken, maar het wordt gemakkelijker. Echt waar! ūüėČ Om te beginnen klik je op de groene knop ‘advertentie maken’ in het advertentiebeheer.

Stap 1: Wat is jouw doelstelling om te adverteren op Facebook?

De eerste stap bij het maken van een Facebookadvertentie is het bepalen met welk doel jij jouw advertentie wilt publiceren. Afhankelijk van de doelstelling van de advertentie zullen er in sommige gevallen advertentiemogelijkheden bijkomen of wegvallen.

Dit gebeurt automatisch binnen Facebook en hoef jij je geen zorgen om te maken. Op basis van jouw doelstelling worden de resultaten van de advertentie aan je gerapporteerd. Per campagne kun je een andere doelstelling selecteren. In de meeste gevallen gebruiken we de doelstelling ‘Conversies’. Hiermee worden door jouw ingestelde doelen (in plaats van acties) gemeten.

Doelstelling bij Facebook Adverteren

Merkbekendheid: Bereik mensen die waarschijnlijker je advertenties zullen opmerken en verhoog de bekendheid van je merk.

Bereik: Geef je advertentie aan zoveel mogelijk mensen weer.

Verkeer: Stuur meer mensen naar een bestemming op Facebook of daarbuiten, zoals een website, app of Messenger-gesprek.

Betrokkenheid: Zorg ervoor dat meer mensen je bericht of pagina zien en erop reageren. Betrokkenheid omvat opmerkingen, deelacties, vind-ik-leuks, reacties op evenementen en geclaimde aanbiedingen.

Appinstallaties: Stuur mensen naar de App Store om je app te downloaden.

Videoweergaves:¬†Promoot video’s met beelden van achter de schermen, productlanceringen of klantverhalen om je merk bekender te maken.

Leads genereren:¬†Verzamel leadinformatie van mensen die in je bedrijf zijn ge√Įnteresseerd.

Chatberichten: Zorg dat meer mensen gesprekken met je bedrijf aangaan via Messenger om aankopen te voltooien, antwoord op vragen te krijgen of om hulp te krijgen.

Conversies: Zorg dat mensen een waardevolle actie verrichten op je website, in je app of in Messenger, zoals hun betalingsgegevens toevoegen of een aankoop doen. Gebruik de Facebook-pixel of appgebeurtenissen om conversies bij te houden en te meten.

Verkopen uit catalogus: Maak advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.

Winkelverkeer: Genereer meer bezoeken aan je fysieke winkels door advertenties te laten zien aan mensen in de buurt.

Stap 2: Advertentiebudget bepalen in het Advertentiebeheer

Adverteren op Facebook is interessant voor de kleine ondernemer vanwege de lage minimum advertentiekosten (je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag) en interessant voor de grotere bedrijven vanwege het mega-bereik dat het platform heeft opgebouwd. Wat kost dat nou, adverteren op Facebook? Vanaf welk advertentiebudget is dit interessant?

Mijn antwoord in het kort; is dit de eerste keer dat je een advertentie plaatst? Start dan met een klein budget. Je kunt het budget altijd nog ophogen.

Een budget kun je op twee manieren instellen; een dagelijks budget of een looptijdbudget. Het verschil? Bij een dagelijks budget blijft Facebook het budget uitgeven, iedere dag, totdat jij de advertentie uitschakelt. Bij een looptijdbudget stel je een einddatum in en verdeeld Facebook het budget over de meest gunstige tijden. Een bijkomend voordeel is dat je bij een looptijdbudget ook de tijdstippen waarop een advertentie wordt vertoond kunt instellen.

Budget en planning

Stap 3: Facebook Advertentiebeheer – Je doelgroep bepalen

Facebook heeft het advertentiebeheer onderverdeeld in drie onderdelen om jouw advertentiecampagne in te richten;

Campagne – Hier bepaal je de doelstelling van je advertentiecampagne
Advertentieset – Hier bepaal je de doelgroep van je advertentiecampagne
Advertentie – Hier plaats je de teksten en afbeeldingen welke je wilt gebruiken in jouw advertentiecampagne.

Na het besluiten welke doelstelling je gebruikt, bepaal je in de advertentieset welke doelgroepen je gaat bepalen.Wanneer je de doelstelling hebt gekozen moet je in de advertentieset bepalen wie je met je advertenties wilt bereiken. Hieronder zal ik de verschillende mogelijkheden uitleggen.

Doelgroep bepalen bij FB Adverteren

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen zijn de meest effectieve doelgroepen die je kunt gebruiken. Voor aangepaste doelgroepen maak je namelijk gebruik van je eigen data. Data waar de concurrent niet op kan adverteren. Zo kun je mensen bereiken die op jouw website zijn geweest (Facebook retargeting), mensen die op jouw mailinglijst staan maar ook vergelijkbare doelgroepen. Facebook stelt in een vergelijkbare doelgroep samen op basis van honderden kenmerken uit jouw klantdata.

Locaties

Waar komt jouw klant vandaan? Nederland, Belgi√ę of misschien wel uit Frankrijk? Je kunt targeten op een land, een provincie, een stad en zelfs een postcode. Ook kun je een omgeving aangeven. Bijvoorbeeld wanneer je iedereen binnen een straal van 5km om jouw postcode heen wilt bereiken via Facebook.

Handige tip: Wil je enkel Vlaanderen bereiken? Kies dan voor Vlaams Gewest of Flemish Region. (In sommige gevallen herkent Facebook enkel de Engelstalige term.)

Leeftijd

In welke leeftijdscategorie bevindt jouw klant zich?

Geslacht

Is jouw ideale klant een man, een vrouw of kan het allebei?

Talen

Welke taal (of talen) spreekt jouw doelgroep? Ben je bijvoorbeeld een taalopleiding in de Nederlandse taal dan kun je bijvoorbeeld Pools-sprekende personen die in Nederland wonen bereiken.

Zo kun je ook je doelgroep bepalen op basis van een relatiestatus, opleidingsniveau, vakgebied, ouders, politiek of levensgebeurtenis.

Zie ook deze artikelen:

Gedetailleerde doelgroepbepaling

Dat brengt ons bij de gedetailleerde doelgroepbepaling op basis van interesses. De gedetailleerde doelgroepbepaling bestaat uit demografische gegevens, interesses en gedrag. Facebook geeft hier direct al suggesties voor. Het nadeel is dat iedereen deze brede categorie√ęn kan gebruiken. Wat je daarom wilt is dat je eigen interesses gaat invullen.

Om zelf interesses in te voeren, binnen de doelgroepbepaling, die Facebook niet in haar categorie√ęn weergeeft kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke (software)tools gebruiken mijn klanten?
  • Welke boeken lezen mijn klanten?
  • Welke vakliteratuur is er over mijn vakgebied?
  • Wie zijn de “autoriteiten” in mijn markt?

Tot slot kun je ook nog connecties van een Facebookpagina, app of evenement bereiken. Je kunt hiermee dus de mensen bereiken die eerder al interesse hebben getoond in jouw Facebookpagina en onderneming.

Stap 4: Waar wil je jouw advertentie tonen?

Facebook geeft aan dat ‘automatische plaatsingen’ zijn aanbevolen, maar waarom? Op Instagram gebruik je hele andere formaten afbeelding dan op Facebook. De ervaring leert dat je hier beter specifieke advertenties voor kunt maken. In de advertentieset kun je bij ‘plaatsingen’ de plaatsing van jouw Facebookadvertentie aanpassen.

Waar wil je jouw advertentie tonen?

Stap 5: Je advertentie opmaken in het Facebook Advertentiebeheer

Als laatste stap in het advertentiebeheer van Facebook gaan we aan de slag met de vormgeving van de advertentie. Hoe wil je dat jouw boodschap wordt getoond aan jouw doelgroep? Heb je al eens een bericht geplaatst op jouw Facebookpagina welke je wilt gebruiken als advertentie, dan gebruik je ‘bestaand bericht gebruiken’. Zo niet, dan maken we een nieuwe advertentie.

Hier kies je ervoor of je een afbeelding, video, carrousel of collectie advertentie wilt maken. Deze ‘visuals’ upload je gemakkelijk naar Facebook. Direct hieronder is er de mogelijkheid om de advertentietekst en de link naar jouw website te plaatsen. Aan de rechterkant wordt getoond hoe jouw advertentie er uit komt te zien voor gebruikers van Facebook.

Je advertentie opmaken in het Facebook Advertentiebeheer

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?