Page content

article content

Facebook Marketing Interview met Wilco de Kreij (ConnectAudience)

Wilco de Kreij - ConnectAudienceIn dit artikel interview ik Wilco de Kreij, Wilco ontwikkeld tools die online marketing een stuk gemakkelijker en meer efficiënt maken. Hij is bekend van onder andere tools zoals UpViral, ConnectLeads en ConnectAudience.

Wilco is geen eendagsvlieg, hij bouwt aan tools en gebruikt strategieën die op de lange termijn werken en die simpelweg meer business opleveren. Ik leerde Wilco zo’n drie jaar geleden kennen toen ik een eerste tool van hem ging gebruiken.

De tools die hij ontwikkeld zijn beschikbaar op de internationale markt en zijn marketing ligt daarom ook voornamelijk op de internationale markt. Dat neemt niet weg dat de tools ontzettend effectief zijn, ook in Nederland.

Voordat ik met Wilco ga sparren over Facebook Ads was ik benieuwd hoe Wilco is gestart en welke route hij heeft bewandeld. Zo vertelde hij dat hij op 16-jarige leeftijd zijn eerste webwinkel in Nederland startte in zonnebrillen. Daar kwam hij er al achter dat hij de online marketing hiervoor onwijs leuk vond maar pakketten inpakken en de support dat was niet zijn ding.

Vanaf dat moment dook hij volledig in de online marketing en heeft letterlijk alle mogelijkheden al toegepast voor zijn business, affiliate marketing, Google Adwords, Google Adsense etc.

Terwijl hij druk was met zijn online marketing strategie kwam hij regelmatig een ‘probleem’ tegen die met een stukje software zou kunnen worden opgelost. Wilco ging opzoek naar een programmeur, toen het tooltje gebouwd was ontdekte hij dat daar ook een markt voor was, andere marketeers helpen hun werk een stuk eenvoudiger en meer efficiënt te maken.

Op die manier is Wilco begonnen en gegroeid, nu ligt zijn volledige focus op de ontwikkeling van tools voor Facebook marketeers en is hij gegroeid van eenpitter naar een team van 15 man.

UpViral

UpViral is een super krachtige tool om wijacties mee te organiseren, om give-aways mee weg te geven en voornamelijk om een viraal bereik te genereren. Klik hier voor meer informatie over UpViral >>

ConnectAudience

ConnectAudienceOp 15 september lanceert Wilco een nieuwe tool ConnectAudience, een tool waar ik al even mee heb mogen werken en die bizarre resultaten oplevert.

ConnectAudience connect jouw mailinglijst met een doelgroep op Facebook zo kun je de mensen die op jouw mailinglijst staan direct ook een advertentie op Facebook laten zien, en dit is realtime. Dus iedere keer dat iemand zich inschrijft komt hij direct ook in die doelgroep terecht en dat geeft een nieuwe kijk op e-mailmarketing.

Zowel Wilco als ik zijn beide fan van het opbouwen van een mailinglijst via Facebook, simpelweg omdat dit het beste werkt. Deze personen kun je ook enorm makkelijk bereiken. Via de mail kun je vervolgens een speciale aanbieding versturen om zo ook omzet te realiseren.

Alleen vaak is het zo dat iemand een bericht 7x moet zien voordat hij/zij daadwerkelijk overgaat tot een aankoop. Tegelijkertijd wordt het steeds lastiger om in iemands inbox terecht te komen. We ontvangen gemiddeld MEER DAN 200 mailtjes per dag!!

Wat je dan kunt doen om alsnog 7x gezien te worden is door simpelweg veel meer te gaan mailen maar dat is niet echt netjes en zal worden gezien als SPAM.

Facebook heeft een optie om mensen die op je mailinglijst staan een advertentie te laten zien op Facebook, en om het proces hiervan te automatiseren en realtime te laten kloppen daarvoor gebruik je ConnectAudience.

Zo kun je bijvoorbeeld, wanneer je een product verkoopt, een mailing versturen en vervolgens de hele week – wanneer de mail geopend is – een advertentie tonen op Facebook. Dit gaat je conversies een mega-boost geven!

Op deze manier kun je dus mensen targeten die jouw mail geopend hebben of juist mensen die je mail wel hebben ontvangen maar nog niet hebben geopend.

Maar ook kun je simpelweg iedereen die op jouw mailinglijst staat als doelgroep instellen of enkel mensen die op bepaalde lijsten staan.

ConnectAudience verbind je mailinglijst met je Facebook advertentieaccount.

En dit is geen techniekje of trucje wat vandaag werkt en misschien volgende week ook nog werkt maar dit is iets wat op de lange termijn zal blijven werken, deze tool is aan de hand van alle eisen van Facebook ontwikkeld.

ConnectAudience is nog niet eerder publiekelijk beschikbaar geweest om aan te schaffen, Wilco heeft enkel zijn huidige klanten bestand de mogelijkheid gegeven om met ConnectAudience aan de slag te gaan. Op 15 september 2016 lanceert Wilco zijn tool ConnectAudience dan ook publiekelijk en vanaf dat moment kun je gebruik maken van deze tool!

(Of klik hier voor een ‘geheime’ achterdeur om nu al te gaan werken met ConnectAudience >>)

7 Strategieën om ConnectAudience succesvol in te zetten

#1 – Toon een advertentie op Facebook aan je mailinglijst

Mijn mailinglijst (Youri) groeit op dit moment met meer dan 1500 contacten per week via Facebook. De gemiddelde openratio van een mail is 30% dus de andere 70% van de mailinglijst opent mijn e-mail niet en die kan ik targeten met ConnectAudience, een soort retargeting op je mailinlijst.

#2 – Bouw een Facebook funnel

Bouw mini-funnels op Facebook, laat Facebookgebruikers zich inschrijven op jouw mailinglijst en stuur volledig geautomatiseerd nieuwe advertenties iedere week naar een gebruiker. 

#3 – Toon videoadvertenties aan gebruikers die jouw mail niet hebben geopend

Je kunt alle advertentie type van Facebook tonen aan inschrijvingen op jouw mailinglijst via Facebook. Wilco voegt hier terecht aan toe dat videoadvertenties vaak goedkoper zijn en meer interactie veroorzaken.

#4 – Verkoop meer producten met ConnectAudience

Wilco is eigenaar van meerdere tools waaronder UpViral, ConnectLeads en ConnectAudience. Wilco verteld over een test die hij laatst heeft gedaan om zijn nieuwe tool ConnectAudience eens goed te testen.

Hij heeft zijn mailinglijst willekeurig door tweeën gedeeld. De ene helft (groep A) kreeg enkel een mail en de tweede groep (groep B) kreeg exact dezelfde mail maar er werd een Facebook advertentie getoond wanneer de mail was geopend.

Het resultaat? Groep B draaide 50% MEER OMZET! Hiervoor gaf hij 85 dollar aan advertenties en daarvoor boekte hij 1800 dollar extra omzet. Het inzetten van ConnectAudience en Facebook Ads voor je mailinglijst is onwijs conversie verhogend.

#5 – Houd je doelgroepen geüpdatet

Van je mailinglijst / klantenbestand kun je een custom audience aanmaken op Facebook zodat je iedereen op je mailinglijst een advertentie kan voorschotelen.

Van een custom audience kun je een lookalike audience aanmaken waarin Facebook soortgelijke personen voor jou bij elkaar zoekt.

Lookalike audiences zijn vaak de best presterende doelgroepen wanneer je je Facebook advertenties gaat opschalen maar deze doelgroepen moeten regelmatig worden geüpdatet. ConnectAudience update jouw doelgroepen geheel automatisch zodat je altijd nieuwe relevante personen zal bereiken met jouw Facebook Ads.

#6 – Sluit je klanten uit van een advertentie

Als iemand net een aankoop bij jou heeft gedaan dan wil je diegene de advertentie eigenlijk niet meer laten zien. Door jouw klantenbestand te koppelen aan Facebook wordt deze automatisch geüpdatet, iedere keer dat er een aankoop of een download wordt behaald. Zo blijf je relevant en geef je je kostbare advertentie euro’s niet voor niets uit.

#7 – Cross-sell & Upsell

Wanneer een klant product A wel heeft gekocht maar product B welke gerelateerd is aan product A nog niet, dan kun je via Facebook een unieke aanbieding doen zodat je de klantwaarde omhoog brengt.

Wat is het verschil met ConnectLeads?

connect-leads-logoIk gebruik ConnectLeads om e-mailadressen te verzamelen en zo mijn mailinglijst en die van een aantal van mijn klanten te vergroten. In sommige gevallen betaal ik slechts 0,12 euro per inschrijving. Kun je iets meer vertellen over ConnectLeads?

Facebook kreeg een tijdje geleden een nieuw soort advertentie, de Facebook Lead Ads. In het begin werkte deze enkel op mobiele apparaten maar inmiddels ook op desktop.

In plaats van dat je wordt doorgestuurd naar een website om je naam en e-mailadres in te vullen toont Facebook je een formulier die volledig automatisch al voor je is ingevuld. Je hoeft dan alleen nog maar even op “versturen” te klikken.

Facebook heeft het proces om van een inschrijving op Facebook de gegevens door te sturen naar jouw e-mailmarketing provider nog niet geautomatiseerd. Hierdoor moet je eigenlijk ieder uur zelf de nieuwe inschrijvingen importeren naar jouw mailingprovider. Terwijl dit met ConnectLeads geautomatiseerd kan.

ConnectLeads verbind Facebook Lead Ads dus met jouw mailinglijst. Op deze manier kun je direct een give-away afleveren en starten met het bouwen van een relatie via een geautomatiseerde mail.

Het fijne aan Facebook Lead Ads is dat je vaak ook nog betere e-mailadressen ontvangt. Vaak wanneer je een e-mailadres moet invullen wordt er een nep e-mailadres of een algemeen e-mailadres ingevuld terwijl het e-mailadres waarmee iemand geregistreerd is op Facebook vaak het echte, persoonlijke e-mailadres is.

Facebook Ads – Best Practices

Eerder gaf je aan dat video ads goed werken heb je nog andere tips voor succesvolle ads?

  • Techniek

Praat niet over techniek maar benoem de voordelen van jouw product en advertentie. Maak gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen en een duidelijke call to action.

  • Social Proof

Een andere tip die Wilco geeft is om gebruik te maken van een carrousel advertentie met daarin meerdere afbeeldingen van klanten en daarbij de ervaring van die klant. Heel simpel een quote uit een testimonial bijvoorbeeld.

  • Video: Laatste dag korting

Zoals Wilco het zelf zegt “dit werkt super goed”. Je kunt nog zo’n goed product hebben en iemand zal dan zeggen “als ik het nodig heb dan koop ik het dan wel” terwijl je door er een tijdslimiet aan te koppelen ervoor zal zorgen dat iemand die keuze niet uitstelt maar direct actie onderneemt. Dit kun je doen in een video waarin je aangeeft dat de korting bijvoorbeeld vanavond afloopt.

  • Hoe trek je de aandacht in een video?

Heel stom, je springt met een krijtbord in de video, niet statisch. Op deze manier trek je ook de aandacht wanneer het geluid niet automatisch afspeelt.

Hoe pak je een lancering aan?

De vraag “hoe pak je een lancering aan?” is bijna dezelfde vraag als “hoe bouw je een huis?” maar het belangrijkste is het product. Gebruik je het product zelf ook? Sta je er 100% achter?

Producten, diensten of services die nog niet bestaan maken het lanceren makkelijker. Je hebt geen concurrentie.

Wilco geeft nog aan dat hij een groot deel van zijn verkopen door affiliates plaatsvinden. Dus anderen die zijn producten promoten. Dit omdat de affiliate in dit geval vaak al een relatie heeft met zijn lijst en dat je daarom veel gemakkelijker converteert. Heb je deze relatie nog niet? Begin dan voor de lancering al om deze relatie op te bouwen!

Als laatste tip gaf Wilco nog aan om bonussen aan te bieden bij je product. Dit geeft vaak net even dat laatste duwtje in de rug om tot aankoop over te gaan.

Waar kunnen we meer over jou vinden Wilco?

Emarky – Blog
Connectio – ConnectAudience + ConnectLeads
Upviral

Comment Section

0 reacties op “Facebook Marketing Interview met Wilco de Kreij (ConnectAudience)

Plaats een reactie


*