Facebook Conversiepixel - Conversies meten via Facebook
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 mei 2016 

Facebook Conversiepixel - Conversies meten via Facebook

Wanneer je gaat adverteren op Facebook dan wil je natuurlijk wel weten wat een advertentie je daadwerkelijk heeft opgeleverd. Facebook heeft hiervoor de conversiepixel ontwikkeld, deze kun je op de bedanktpagina (de pagina waar bezoekers terecht komen na een bestelling of een andere actie) en iedere keer dat er een bezoeker op die pagina komt zal die bezoeker als conversie worden geteld.

Tot voorkort had Facebook altijd twee pixels, de retargetingpixel en de conversiepixel. Deze zullen verdwijnen in het tweede gedeelte van 2016, Facebook heeft namelijk een nieuwe pixel ontwikkeld waarmee zowel websitebezoekers als conversies kunnen worden gemeten.

In dit artikel over de Facebook conversiepixel zal ik je dan ook laten zien wat en vooral hoe je de nieuwe conversiepixel in gebruik kunt nemen.

Facebook Conversiepixel plaatsen op je website

Nu alle pixels in 1 pixel zijn gebundeld, namelijk in de voormalige retargetingpixel kun je de conversiepixel van je website en bedanktpagina’s verwijderen.

Heb je helemaal nog geen pixel op je website staan of weet je niet meer zeker welke je nou wel en welke je niet op je website hebt staan? Dan gaan we eerst de nieuwe pixel even installeren op jouw website.

Om de Facebookpixel op je website te plaatsen ga je eerst naar het “advertentiebeheer” van Facebook, klik je op “hulpprogramma’s” om vervolgens op “pixels” te klikken.

Vervolgens klik je “Actie’s” -> “Pixelcode weergeven” om je nieuwe pixelcode te krijgen die je vervolgens in de <head> van je website kunt plaatsen. Gebruik je een WordPress website? Dan kun je hier heel gemakkelijk de Headers & Footers plugin voor gebruiken, heb je een andere website? Vraag dan je websitebouwer dit voor je te doen.

Facebook Pixelcode

Nu je Facebookpixel op de website is geplaatst kun je aangepaste conversies gaan instellen in je Facebook advertentiebeheer. Hiervoor klik je wederom op “Hulpprogramma’s” en vervolgens klik je op “Aangepaste conversies” om een nieuwe conversie aan te maken.

Aangepaste Conversie Aanmaken

Je kunt 20 aangepaste conversies aanmaken en zoals je hierboven kunt zien kan een conversie worden toegewezen op drie verschillende manieren. Namelijk met een “url bevat” als je bedanktpagina zich bijvoorbeeld op ova.nl/bedankt.php bevind dat kun je hier “bedankt.php” invullen. Je kunt ook een “URL is gelijk aan” gebruiken, dan gebruik je de volledige URL. Of natuurlijk een Evenement.

Omdat de Facebookpixel al op al je website staat hoef je hier dus alleen nog maar een URL in te vullen. Vervolgens deel je de conversie nog in in een categorie en Facebook doet de rest voor je.

Aangepaste Conversie Categorie

Tot slot kun je een waarde aan een conversie toekennen. Heb je bijvoorbeeld een verkoop gerealiseerd of is een lead je 20 euro waard dan kun je dit instellen en zal Facebook de inkomsten direct tonen in de rapportages van Facebook.

Aangepaste Conversie met conversiewaarde

Wanneer je vervolgens een nieuwe advertentie gaat aanmaken op Facebook dan kun je heel gemakkelijk als conversie jouw pixel selecteren, in je rapportages kun je vervolgens onderscheid maken welke conversies je wilt tonen, maar Facebook houd nu al jouw conversies bij zodat je je advertentie niet hoeft te optimaliseren voor meerdere conversies.

Adverteren Conversiepixel

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?