Facebook Custom Audience of aangepaste doelgroep aanmaken
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 december 2015 

Facebook Custom Audience of aangepaste doelgroep aanmaken

Met Facebook Custom Audiences ofwel Facebook Aangepaste Doelgroepen kun je je eigen klantendata gebruiken om bijvoorbeeld je websitebezoekers te targeten via Facebook.

Je kunt ook e-mailadressen van klanten uploaden, Facebook zal dan kijken of die e-mailadressen ook in hun database voorkomen en vervolgens koppelt Facebook die personen aan een nieuwe doelgroep.

Enkele voorbeelden van een Custom Audience: Websitebezoekers, Mailinglijst, Klantenbestand

Je kunt hier best creatief mee zijn, je kunt bijvoorbeeld een custom audience aanmaken van iedereen die jouw ebook heeft gedownload of iedereen die wel op je optinpagina is geweest maar niet zijn of haar naam en emailadres heeft achtergelaten.

Deze doelgroepen hebben al eens kennisgemaakt met je, om deze reden is dit een hele waardevolle doelgroep om toe te voegen aan je advertentiestrategie.

Hoe maak ik een Facebook Custom Audience aan?

Om van je eigen klantgegevens een doelgroep te maken op Facebook ga je naar de ‘advertentie manager‘, klik je op ‘hulpprogramma’s‘ en vervolgens op ‘doelgroepen‘. Je klikt op ‘Doelgroep maken‘ -> ‘Aangepaste doelgroep‘.

Hier kun je vervolgens je Aangepaste doelgroep aanmaken. Je krijgt de keuze om een klantenlijst aan te maken, een aangepaste doelgroep van je websiteverkeer of van App-activiteiten.

Facebook Custom Audience aanmaken

Heb je een mailinglijst dan klik je op klantenlijst, wil je het verkeer van je website opslaan? Dan klik je op websiteverkeer. Wil je de gebruikers van jouw app targeten? Dan kies je voor App-activiteiten.

Wanneer je het verkeer van je website als doelgroep wilt aanmaken moet je de Facebook Custom Audience Pixel op je website installeren.

In een ander geval upload je een document met de gebruikersgegevens (emailadressen) en neemt Facebook het op zich om daar een doelgroep van te maken.

Vervolgens kun je bij het adverteren de Custom Audience kiezen als doelgroep:

Aangepaste doelgroep adverteren

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Tineke

Door

Tineke

op 13 June 2016

Hoe zit dat met privacy wetgeving? Ik neem aan dat je niet zomaar de mailadressen van je klanten hiervoor mag gebruiken?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?