Het Facebook Experiment: Optimaliseren voor Klikken VS Conversies
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 februari 2019 

Het Facebook Experiment: Optimaliseren voor Klikken VS Conversies

Wanneer je jouw Facebookadvertentie gaat optimaliseren, dan is het testen van de doelstelling van de Facebookadvertentie één van de splittesten om te doen.

 

Wat werkt er nu beter? Betrokkenheid bij paginabericht, Klikken op links of conversies?

Het algoritme van Facebook helpt ondernemers zoals jij en ik die adverteren op Facebook met het behalen van hun doelstellingen.

Dit betekent dat wanneer jij jouw advertentie optimaliseert voor ‘betrokkenheid bij paginabericht’ Facebook met je meekijkt wie er reageren op jouw bericht en vervolgens de advertentie tonen aan soortgelijke personen en personen die over het algemeen sneller reageren op een bericht. Bij klikken op links zal Facebook kijken naar klikken en bij conversies naar wie er converteren.

Om eens te kijken wat er zou gebeuren, dupliceerde ik mijn advertentiecampagne voor de Checklist: ‘Adverteren op Facebook’ en wijzigde ik de doelstelling van conversies naar klikken op links.

In de periode van 28 januari – 3 februari spendeerde ik 243,43 euro aan de test op basis van link kliks en nog eens 233,94 euro aan de test op basis van conversies. Een totaal testbudget van 477,37 euro.

Het moment van de waarheid…

Laten we starten met de advertentie geoptimaliseerd op basis van conversies. Voor deze test ben ik voornamelijk benieuwd naar de resultaten: kosten per klik, kosten per conversie.

Beide campagnes zijn opgezet met dezelfde doelgroepen en advertenties en zijn tussentijds niet geoptimaliseerd. Dit om een zo eerlijk mogelijke test te doen.

De campagne geoptimaliseerd voor conversies behaalde met een gespendeerd budget van 233,94 euro een resultaat van 205 klikken op de link (1,14 euro per klik) en 111 downloads van de checklist. Er was een conversieratio van 54% op de opt-in pagina. Hierdoor betaalde wij 2,11 euro per inschrijving.

De kosten per klik en kosten per conversie in deze campagne liggen een stukje hoger dan onze normale campagnes, maar 2,11 euro per inschrijving is een inschrijving ons meer dan waard.

Toen ik vervolgens de resultaten van de campagne geoptimaliseerd op kosten per klik bekeek, was ik enorm verbaasd. De resultaten zagen er ongelooflijk positief uit. Ik spendeerde namelijk maar 0,50 euro per klik. Dat is ruim 55% voordeliger dan de campagne op basis van kosten per conversie.

Tot ik keek naar de aanmeldingen. Ik had dan wel 486 klikken (meer dan 2x zoveel!) op de link ontvangen, maar er waren een stuk minder aanmeldingen dan met de campagne geoptimaliseerd op conversies. Ik had slechts 28 aanmeldingen waardoor ik 8,69 euro per inschrijving betaalde en 5,76% conversie behaalde in plaats van 54% op basis van conversies.

Het algoritme van Facebook doet dus goed zijn werk. Het helpt om de juiste personen te bereiken wanneer geoptimaliseerd is op conversies. Maar de waarde van een link klik is veel lager dan een klik op de link indien geoptimaliseerd voor conversies.

Invloedrijke factoren?

  • Nu er veel meer klikken plaatsvinden naar de landingspagina wordt het optimaliseren van de opt-in pagina natuurlijk nog belangrijker. En als ik die 5,76% kan optimaliseren, zullen de kosten per conversie ook snel afnemen.
  • Beide campagnes zijn in de tussentijd niet geoptimaliseerd. Bij optimalisatie zullen de resultaten verbeteren maar het verschil blijft erg groot.
Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!