Facebook Adverteren & Funnels voor E-commerce
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 september 2019 

Facebook Adverteren & Funnels voor E-commerce

Waar denk jij aan bij het laten groeien van jouw e-commerce business? Wil je nieuwe bezoekers naar je website krijgen via adverteren? Door te adverteren ben je in staat om in korte tijd veel nieuwe bezoekers en klanten naar je e-commerce business te trekken. 

Je kunt nog zoveel bezoekers naar jouw website krijgen, maar als deze bezoekers niet overgaan tot een daadwerkelijke aankoop dan heeft het geen zin om te gaan adverteren. Daarvoor moet je de buying journey van je bezoeker optimaliseren: een funnel kan je daarbij helpen.

Iedere bezoeker op jouw website is uniek. Een enkeling is bereid om meteen een aankoop te doen, maar velen ook niet. Ondanks dat al jouw bezoekers zich in een andere fase van het aankoopproces bevinden behandel je ze waarschijnlijk hetzelfde. Dat kan anders! Door het gebruik van een e-commerce funnel speel je in op de fase waarin de klant zich bevindt en stuur je diegene exact de content die hem over de streep trekt om een aankoop te doen. 

In deze blog lees je hoe adverteren jouw e-commerce business kan laten groeien en wat een funnel voor jou betekent.

Tip 1: Pas segmentatie toe in je e-commerce funnel

Pas jij al segmentatie toe voor jouw e-commerce business? De effectiviteit van een e-mailmarketing campagne hangt samen met het aanbod dat je doet. Sluit jouw aanbod aan bij de behoefte van de klant, dan zal een groter percentage daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.

Zo wil je als dierenspeciaalzaak niet het kattenvoer in de aanbieding doen voor een hondeneigenaar. Door segmentatie toe te passen binnen de mailinglijst zorg je ervoor dat de juiste boodschap bij de juiste persoon aankomt.

Zo zijn we gestart met site-tracking om te bekijken welke pagina’s en categorieën een klant bezocht. Bezocht een klant vaker dan 1x een pagina in de categorie ‘dwerghamsters’ dan gaven we de klant een label ‘dwerghamster’. Dit zorgde ervoor dat we later conditionele inhoud konden toevoegen aan de mail op basis van het label.

Vervolgens hebben we een integratie opgezet met de webshop zodat, wanneer iemand een aankoop deed, ook dan de categorie meetbaar gemaakt kon worden. Tevens konden we dan ook inzichtelijk maken welk product er was aangeschaft. Op basis van het aangeschafte product boden we namelijk weer gerelateerde producten aan. Wanneer het een verbruiksartikel was -zoals een specifiek merk dierenvoeding- konden we dit in de toekomst opnieuw aanbieden.

Tip 2: Red de abandoned cart

Wanneer heb jij voor het laatst in jouw Google Analytics gekeken? Let de volgende keer eens goed op het aantal personen dat naar de winkelwagen is gegaan en welk aantal mensen ook daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Volgens een recent onderzoek blijkt dat 64% van alle winkelwagentjes worden achtergelaten. Oftewel; een abandoned cart. 

Door een extra tussenstap aan het afrekenproces (oftewel de “checkout”) toe te voegen kan je een aantal van deze “abandoned carts” redden. Wij lieten bezoekers die het boek “Doe mij maar klanten” in hun winkelwagentje hadden gedaan enkel hun naam en hun e-mailadres invullen alvorens ze door te sturen naar stap 2: de adresgegevens.

Het resultaat: Van de 8562 personen die hun bestelling niet volledig hadden afgerond, wisten wij toch nog 894 orders te ‘redden’. Dat is 10,4% van de verloren bestellingen!

Dit hele cart abandonment proces automatiseren wij via e-mailmarketingsoftware. In beide gevallen maakten wij gebruik van MailBlue (van ActiveCampaign).

Tip 3: Bouw een mailinglijst

Als E-commerce ondernemer is het natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat je enkel kunt adverteren naar een directe verkoop. Dat de strategieën die coaches gebruiken met een ebook, het bouwen van een mailinglijst en vervolgens verkopen realiseren niet voor E-commerce werkt.

Het tegendeel is waar! We geven je een voorbeeld.

Al een tijdje adverteren wij voor een supplementen business. In eerste instantie zijn we gestart met een advertentiecampagne die direct moest converteren. Dit ging een aantal weken goed. Totdat de kosten begonnen te stijgen. We kwamen na een aantal weken op 25 euro per verkoop uit en later 35 euro; dat was niet meer zo winstgevend als voorheen.

We zijn gaan kijken welke andere mogelijkheden er waren. Zo zijn we gestart met het adverteren van verschillende ebooks. We hebben gekeken naar wat het pijnpunt van de klant was en schreven hier een ebook over. Met dit ebook konden we adverteren. We betaalden tussen de €0,40 en €0,60 euro per inschrijving op de mailinglijst. Bij de eerste mails waren we in staat om ±2% van deze inschrijvingen te converteren naar een klant. Zo betaalden we minder per nieuwe klant dan we voorheen deden met de advertentiecampagne.

Tegelijkertijd groeide de mailinglijst met enkele honderden personen per dag. Aan deze personen verstuurden we regelmatig een aanbieding, maar we boden hen ook andere supplementen aan. Wat bleek; op de lange termijn was deze strategie nog veel succesvoller.

Tip 4: Haal jij het maximale uit jouw webshop: Conversie optimalisatie

Adverteer jij al voor jouw E-commerce business op Facebook? Waar optimaliseer jij jouw advertentiecampagnes dan op: Betrokkenheid, Conversies of Klikken?

Wij hebben het getest!  Wat bleek? Het algoritme van Facebook wordt steeds slimmer. De campagne geoptimaliseerd op basis van klikken kreeg veel meer -en voordeligere- klikken dan de campagne op basis van conversies. Alleen deze klikken leidden vaak niet tot een daadwerkelijke conversie. Bij de campagne op conversies geoptimaliseerd betaalden we soms wel 2x zo veel voor een klik maar zagen we dat deze klikken veel beter converteerden.

Zet jij je doelstelling op klikken dan krijg je klikken. Is jouw doelstelling conversies? Dan krijg je betalende klanten.

Alle resultaten uit de test doornemen? Lees hier het blog over de doelstellingen op Facebook >>

Tip 5: Retargeting op Facebook

Keer op keer is het raak. Het lanceren van een retargeting campagne voor e-commerce businesses blijkt telkens weer de meest winstgevende campagne te zijn. Wie zal als eerste tot een aankoop overgaan? Juist, de mensen die al eens hebben gezocht op jouw product of dienst.

Voor retargeting op Facebook heb je geen grote budgetten nodig, omdat je enkel de bezoekers die jouw website al eens hebben bezocht bereikt met deze advertentie. Start bijvoorbeeld eens met 5 euro per dag.

Moet je dan voor ieder product een nieuwe advertentie maken? Nee hoor! Specifiek voor e-commerce businesses met veel producten zijn er dynamische retargeting advertenties. Dit houdt in dat je 1x een advertentie aanmaakt en dat Facebook dit vervolgens voor al jouw producten doet. 

Lees hier de ‘Retargeting op Facebook‘ tutorial >>

Tip 6: Gebruik jij al Video Advertising via Facebook?

Wist je dat je ook de kijkers van jouw facebook video kunt bereiken met nieuwe advertenties?

Videoadvertenties zijn enorm voordelig. Zo komt het regelmatig voor dat we minder dan 0,01 euro per kijker betalen. Dat is 1 cent! 

Door de kijkers van een video te ‘retargeten’ bereik je de interactieve kijker. Je adverteert met een super voordelige videoadvertentie -waar vaak ook al sales uitkomen- om vervolgens de kijkers een verkoopadvertentie te tonen. Werkt perfect!

Moet je dan nu een hele video opnemen? Nee hoor, in het advertentiebeheer van Facebook kun je zelfs met een paar afbeeldingen geautomatiseerd een simpele video maken. Daar is geen geavanceerde techniek voor nodig en je bent direct in staat om te meten wie jouw video allemaal hebben bekeken. 

Tip 7: Het effect van de Winactie funnel voor e-commerce

Adverteren op Facebook voor een e-commerce business wordt vaak heel ‘saai’ gedaan door simpelweg het product te promoten. Deze campagnes kun je optimaliseren, maar vaak is het een ‘het werkt’ of ‘het werkt niet’ campagne en daar houden veel van de mogelijkheden al wel op. Dat kan leuker én effectiever met een winactie.

De winactie staat voornamelijk in het teken van het genereren van leads, ofwel potentiële klanten en is opgedeeld in 2 onderdelen. De front-end en de back-end van de business.

Door een product via Facebook weg te geven zul je zien dat de interactie & betrokkenheid een stuk hoger ligt dan normaal bij de advertentie. Dit is goed want nu wordt je bericht voordeliger verspreid en zullen klanten het bericht eerder onthouden.

Door als ‘voorwaarde’ aan de winactie te stellen dat iemand zich inschrijft op de mailinglijst kun je je mailinglijst opbouwen. Je geeft de prijs weg en aan de niet winnaars deel je een kortingscode met een waanzinnig aanbod. Waarom? Om break-even te spelen op de advertentiekosten.

Zeg dat door de kortingsactie 3% van alle deelnemers een product bij je heeft gekocht. Dat betekent dat 3/100 mensen een aankoop bij je hebben gedaan. Dit betekent dat 97/100 mensen dit nog niet hebben gedaan. Wel hebben deze 97 personen een interesse getoond in jouw product. Nu kun je via de opgebouwde mailinglijst jouw product onder de aandacht brengen door te inspireren, in te spelen op speciale dagen, educatie over het product te bieden en de geïnteresseerden mee te laten doen aan toekomstige acties.

Tip 8: Kijk naar de achterkant van je business

Toen ik onlangs werd uitgenodigd door een klant om mee te gaan naar Atlanta, naar een mastermind over Facebook Advertising in de ‘health’ branch, hoefde ik niet lang na te denken. Toen het mastermind startte werd mij al snel duidelijk dat de marketeers in Amerika al een heel ander spel speelden dan in Nederland.

Je kunt op 3 manieren adverteren:

  • Zeker; je adverteert winstgevend.
  • Veilig; je bent in staat om een klant te ‘kopen’ en hier ‘break-even’ voor te adverteren.
  • Risicovol; dit is wat de grote jongens doen. Zij adverteren ‘verliesgevend’ maar weten dat op de langere termijn de strategie extreem winstgevend is.

Laatst hoorde ik nog dat Zalando, Uber & Tesla bijvoorbeeld allemaal nog niet winstgevend zijn. Toch groeien zij als kool. Dit is exact de strategie die in Amerika al gehanteerd moet worden vanwege de grote concurrentie.

In Nederland is dit helemaal nog niet nodig, maar wel is het een onwijs interessante gedachtegang. Je hebt een ‘voorkant’ van de business en een ‘achterkant’ van de business. Vaak zijn wij als ondernemer gefocust op de voorkant van de business. Alles moet direct iets opleveren.

Terwijl de ondernemers daar bereid zijn om vandaag een ‘verlies’ te pakken. Zij weten dat wanneer een klant een eerste aankoop doet er ook een tweede, derde, vierde of vijfde aankoop volgt. Het kan best zijn dat zij pas winstgevend worden bij de derde aankoop. 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?