Facebook Advertentiecampagne Optimaliseren
arrow_drop_up arrow_drop_down

Facebook Advertentiecampagne Optimaliseren

Zoals je misschien al wel weet ben ik enorm fan van adverteren op Facebook, niet omdat ik zo graag geld aan Facebook geef (of eigenlijk wel) maar omdat ik weet dat voor iedere euro die ik aan Facebook uitgeef er meer voor terugkomt.

Stel je zelf eens de vraag.. Als er voor iedere euro die je uitgeeft drie euro terug komt, hoe vaak zou je die euro dan willen uitgeven? Onbeperkt toch..?

Dat resultaat bereik je niet zonder je advertenties door te meten en te optimaliseren, tenzij je natuurlijk een “one-hit wonder” hebt.

Facebook Ads is echt een geval “Know your numbers” wanneer je de cijfers van je business weet, weet wat je kunt uitgeven en wat er voor terug komt dan wordt Facebook een leuk spel.

Waarom werken mijn Facebook advertenties niet zo goed?

Wanneer je begint met adverteren op Facebook dan gaat het of direct heel goed, of je schrikt van de kosten. Wanneer je schrikt van de kosten, of wanneer je het idee hebt dat je meer uit je advertentie budget kunt halen dan doe je er goed aan de onderstaande tips door te lezen en je Facebook campagne te optimaliseren waar nodig.

Target ik de juiste doelgroep?

Heb je binnen je advertentieset een goede specifieke doelgroep gekozen? Je kunt op Facebook heel specifiek targeten op jouw doelgroep maar die moet je natuurlijk wel zelf instellen.

Je kunt jezelf afvragen wie de grootste ‘beïnvloeders’ zijn in jouw markt of welke boeken jouw doelgroep leest. Zo kun je een hele specifieke doelgroep gaan targeten met jouw Facebook advertentie.

Is je advertentie relevant voor je doelgroep?

Target je mannen tussen de 45 en 65 jaar met een interesse voor reizen met een advertentie voor een kinderwagen, dan is de advertentie wellicht niet helemaal relevant voor deze doelgroep.

Maak de advertentie gericht op de doelgroep die je target zodat je in je advertentie je doelgroep echt kunt aanspreken en jouw doelgroep zich in de advertentieteksten herkend.

De copywriting van je Facebook advertentie

De copywriting voor je Facebook advertentie is één van de belangrijkste onderdelen van je advertentie. In de tekst van je advertentie moet je mensen namelijk niet alleen overtuigen om op je link te klikken, ook is je advertentie al het voorbereidende werk voor je landingspagina.

Vaak krijg ik de vraag wat beter werkt, lange advertentie’s of korte teksten. Door veel ‘social media experts’ wordt er gesuggereerd dat korte teksten beter werken, tijd is schaars toch?

De afgelopen tijd heb ik veel getest betreft lange of korte advertentie teksten en op het eerste gezicht lijken de korte teksten inderdaad beter te werken, je krijgt meer klikken tegen een lagere klikprijs.

In de gemiddelde campagne betaal ik 3x minder wanneer ik een korte tekst met een link plaats dan wanneer ik gewoon een lange tekst plaats, maar de conversie die ik vervolgens op de landingspagina behaal liggen soms wel 7x zo hoog met de lange teksten dan met de korte teksten.

Hoe lang een ideale advertentie voor jou is raad ik je aan om te splittesten, maar kijk hierbij niet alleen naar de klikprijs maar vooral ook naar het eindresultaat.

In een goede tekst neem je een gebruiker mee in een verhaal, benoem je de benefits en laat je weten wat ze krijgen voordat ze op de link klikken. Probeer het eens voor jezelf.

Afbeelding voor je advertentie

Op Facebook worden dagelijks miljoenen berichten geplaatst, door een visual zoals een video of een afbeelding te plaatsen val je al meer op in de tijdlijn. Maar niet iedere visual valt even veel op natuurlijk…

Je kunt testen met verschillende afbeeldingen wat beter werkt, over het algemeen werken foto’s van personen en foto’s van eten het beste. Nu kan het zijn dat dit helemaal niet relevant is voor jouw advertentie, dan kun je het beste gaan voor een opvallende visual, felle kleuren bijvoorbeeld.

Wist je dat veel mensen pas op iets klikken wanneer het voor hen herkenbaar is dat het klikbaar is? Een afbeelding is dat niet perse, je kunt er ook aan denken om bijvoorbeeld een button op je afbeelding te plaatsen zodat het duidelijk is wat het doel is van de advertentie.

Werk in je afbeelding vooral ook veel met contrast, dat valt op en trekt de aandacht. Dit kan zijn in tekst, maar ook met bijvoorbeeld een button.

Als laatste, je kunt op Facebook maximaal 20% tekst gebruiken. Gebruik je meer tekst op je afbeelding dan wordt je advertentie afgekeurd. Wees dus kort en krachtig op je visual.

De call to action in je advertentie

Hoe duidelijk is je call to action vermeld in je advertentie. Is het duidelijk waarom lezers moeten klikken of verschijnt er ineens een link?

In iedere advertentietekst die je schrijft moet je eigenlijk vanaf het begin al naar de call to action toe schrijven zodat het een no-brainer is om op de link te klikken en te converteren.

Benoem ook altijd even kort de nummer 1 benefit van het klikken op de link in de call to action. “Klik hier om mijn gratis Facebook Advertising training te volgen”

Is het je Facebook advertentie of is het je landingspagina?

Wat je je ook moet afvragen als je aan het adverteren bent op Facebook is of het echt aan je advertentie ligt dat je weinig conversies binnen haalt of dat dit mogelijk ook aan je landingspagina kan liggen.

Wanneer je landingspagina 10% van de bezoekers converteert en jij verbeterd de landingspagina zodat je 20% conversie binnen sleept dan is dit geen verbetering van 10% maar een verdubbeling van het aantal leads wat jij binnen gaat krijgen.

In de campagnes die ik run heb ik conversies op de landingspagina tussen de 8% en de 74% gezien. Moet je nagaan dat 74% bijna een vertienvoudiging is van het aantal leads wat je binnen krijgt. Misschien toch de moeite waard om ook je landingspagina eens te optimaliseren.

Facebook Adverteren: Sturen op Cijfers

Iedere Facebook campagne brengt ontzettend veel cijfers met zich mee. Op al die cijfers kun jij de campagne optimaliseren en dus verbeteren, alleen voor vele van ons zeggen die cijfertjes niet zo veel en weet je na het inzien van de cijfers nog niet wat je beter kunt doen.

In de meeste gevallen zijn het ook teveel cijfers die je terug krijgt. Voor de meeste klanten raad ik alleen 5 basis ‘metrics’ aan om in de gaten te houden. Hiervoor kun je een aangepast rapport maken in Facebook zodat je alleen deze cijfers te zien krijgt.

CPM – Cost per Mille

CPM betekend ‘cost per mille’ en houdt de kosten per bereikte 1000 personen in. Om de CPM van je advertentie te meten moet je de berekening ‘besteed bedrag/(bereik/1000)’ maken. Facebook geeft zelf de optie al weer om CPM in een aangepast rapport te tonen zodat je deze berekening niet hoeft te maken.

Wanneer je de CPM weet van een advertentie weet je dus de kosten die je maakt voor iedere 1000 personen die je bereikt. Aan de hand hiervan kun je zien of je de advertentie beter kunt optimaliseren voor klikken of voor bereik.

CTR – Click through rate

CTR betekend ‘click through rate’ en houdt in welk percentage van de personen die jouw advertentie hebben gezien ook hebben geklikt op de link in je advertentie.

Om de CTR te berekenen heb je de volgende data nodig: het aantal mensen die je hebt bereikt met je advertentie, en het aantal klikken die je hebt gekregen op je advertentie.

Vervolgens kun je de CTR berekenen door het bereik te delen door het aantal klikken. (Bereik/klikken = CTR) Aan de hand van de CTR kun je vervolgens aflezen of je CTA (Call to Action) duidelijk is in je advertentie en of de doelgroep relevant voor je advertentie is.

CPC – Cost per Click

CPC betekend ‘cost per click’ en houdt de kosten per websiteklik in. De CPC is net als de CTR een goede indicator om te zien of je Call to Action en de doelgroep van je advertentie goed zijn.

Wanneer je gaat splittesten en de kosten per klik naar je website gaan naar beneden dan is dat natuurlijk een goed teken.

De kosten per websiteklik bereken je door het besteedde bedrag te delen door het aantal websitekliks die je hebt gekregen. (Besteed bedrag/klikken = CPC)

Conversiepercentage landingspagina

Om te kunnen zien of je landingspagina (de pagina waar je heen adverteert) goed converteert is het belangrijk om het conversiepercentage van die pagina in combinatie met de traffic vanuit Facebook te meten.

Het conversiepercentage van je landingspagina kun je meten door het aantal klikken van je website te delen door de conversies op je landingspagina. (Klikken/conversies = conversiepercentage)

Voordat je grotere bedragen budget aan Facebook gaat spenderen is het belangrijk je landingspagina goed te optimaliseren omdat hier vaak veel winst te behalen is.

CPS – Cost per Sale

CPS betekend ‘cost per sale’ in dit geval gebruik ik deze metric om de kosten per conversie mee te berekenen, of dit nu een aankoop is of een inschrijving op de mailinglijst.

De CPS geeft dus aan wat je betaald per conversie. Wanneer je een product verkoopt is deze metric heel belangrijk en heel eenvoudig om te meten. Is de winstmarge op een product hoger dan de kosten per verkoop? Dan zit je goed. Geef je meer geld uit dan dat er voor terugkomt? Dan is het tijd om je campagne te optimaliseren.

Je kunt de kosten per conversie of per aankoop berekenen door het besteedde bedrag van de campagne te delen door het aantal conversies welke je via Facebook hebt behaald op je website. (Besteed bedrag/conversies = CPS)

Good luck!

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!