Facebook Business Manager - Dit is hoe je de bedrijfsmanager gebruikt
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 februari 2016 

Facebook Business Manager - Dit is hoe je de bedrijfsmanager gebruikt

Met de Facebook Business Manager beheer je al jouw Facebookpagina’s, beheerders en advertentieaccounts gemakkelijk in 1 bedrijfsmanager. De business manager van Facebook instellen is best even een klus maar staat het eenmaal dan is het een stuk prettiger werken. De bedrijfsmanager houdt je namelijk gefocust op je werk. Je hoeft niet langer door de tijdlijn te ploegen om toegang te krijgen tot jouw advertentieaccount.

Om jouw Facebook Business Manager aan te maken surf je naar https://business.facebook.com/create en volg je de genoemde stappen. Vervolgens kun je aan de slag met de business manager aan de hand van deze handige handleiding.

Waarom de Facebook Business Manager?

Met de business manager beheer je gemakkelijk wie – en met welke bevoegdheden –  er toegang heeft tot de pagina en tot het advertentieaccount. Dit is makkelijk wanneer je met een team werkt, toegang nodig hebt tot een ander advertentieaccount en pagina of wanneer je meer dan 1 advertentieaccount in gebruik wilt nemen voor jouw bedrijf.

In de business manager kun je instellen welke users toegang tot welke bevoegdheden mogen hebben. Je voegt teamleden toe aan de business manager met hun persoonlijke profiel, hierdoor kun je, in het logboek, gemakkelijk zien wie welke posts heeft geplaatst en wie er veranderingen heeft gemaakt binnen het advertentieaccount.

Facebook Business Manager account aanmaken

Om gebruik te maken van de bedrijfsmanager van Facebook is het nodig om een bedrijfsaccount aan te maken voor het bedrijf. De maker van dit account krijgt direct beheerdersrechten binnen deze business manager. De beheerder van de bedrijfsmanager zal de klanten, teamleden, pagina’s en advertentieaccounts kunnen beheren.

Om de basis van de Facebook Business Manager in te stellen log je in op Facebook met je persoonlijke profiel en ga je vervolgens je naar business.facebook.com, Facebook leidt je hier verder door het proces.

Teamleden toevoegen aan de business manager

Om teamleden toe te voegen aan de business manager klik je in de business manager op “instellingen”, klik op de linker zijbalk op “Personen” en vervolgens op “Nieuwe personen toevoegen” om een teamlid toe te voegen.

Je kunt een teamlid op zijn of haar werk e-mailadres uitnodigen, maar ze moeten de uitnodiging op hun persoonlijke account bevestigen.

Vervolgens kun je klikken op “Pagina’s” of “Advertentieaccounts” om je pagina’s en advertentieaccounts te koppelen aan de business manager. Vervolgens kun je de rollen verdelen per pagina en advertentieaccount tussen teamleden.

Teamleden toevoegen aan business manager

Middelen toevoegen, claimen en toegang aanvragen

Je kunt aan de bedrijfsmanager teamleden toevoegen, pagina’s toevoegen, advertentieaccounts aanmaken, een productcatalogus toevoegen maar ook je betaalmethodes beheren.

Naast dat je nieuwe middelen kunt toevoegen kun je ook middelen claimen, wanneer je een pagina of advertentieaccount claimt met de business manager wordt “het bedrijf” als het ware eigenaar van de pagina en de advertentieaccounts in plaats van een persoon. Claim alleen middelen die ook daadwerkelijk van jou zijn 😉

Je kunt ook toegang vragen tot bepaalde middelen, niet te verwarren met middelen claimen. Wil je voor een ander bedrijf adverteren dan kun je toegang vragen tot het advertentieaccount. Hiermee wordt jij geen eigenaar maar kun je gebruik maken van het account en de pagina wanneer de eigenaar van de middelen het verzoek accepteert.

Middelen claimen, toevoegen of toegang vragen

 

Facebook Pixel / Doelgroepen delen tussen advertentieaccounts

Om een doelgroep te delen met een ander advertentieaccount op Facebook is het noodzakelijk dat beide advertentieaccounts eigendom zijn van de Facebook bedrijfsmanager. Door een doelgroep of pixel te delen kun je vanuit een ander advertentieaccount adverteren op die doelgroep. Je kunt helaas geen vergelijkbare doelgroepen maken op basis van deze doelgroepen en een doelgroep verkopen mag natuurlijk ook niet.

Om een doelgroep te delen ga je naar ‘Doelgroepen’ in het advertentiebeheer, selecteer je de doelgroep en klik je op ‘acties’. Vervolgens kun je de doelgroep delen door het Advertentieaccount-ID van het andere account in te vullen en de toestemmingen voor dit account te bepalen.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
tink
Door

tink

op 11 July 2016

Hallo, Ik wil graag met business manager aan de slag, maar ben nog een beetje onzeker of het wel gaat werken. De klanten moeten namelijk hoe dan ook via het normale facebookgebeuren kunnen blijven inloggen op hun bedrijfspagina en zij moeten overal bijkunnen. Is het te garanderen dat het bedrijfsmanager alleen gezien wordt als een soort extra beheerder en dat er voor de klant aan de andere kant niets veranderd? Bovendien werk ik met 1 advertentieaccount voor meerdere klanten en dit hoef ik ook niet te veranderen. Zou je hier uitsluitsel over kunnen geven? Ik moet namelijk kunnen garanderen dat voor de andere kant er niets veranderd. PS. als ik aangeef het advertentieaccount te claimen, kan deze dan ook nog voor de andere pagina's gebruikt worden? Ik hoor het graag.

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?