Facebook Doelgroepen Samenstellen
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 oktober 2015 

Facebook Doelgroepen Samenstellen

In dit artikel laat ik je kennismaken met alle doelgroepen die je kunt gebruiken wanneer je gaat adverteren op Facebook (of Instagram). Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en combinatie’s mogelijk. Afhankelijk van je budget en hoe snel je kunt en wilt groeien raad ik je aan om met de warmste doelgroepen te starten, voor deze mensen is het het meest logisch om te converteren.

[HEET] Target bezoekers van een specifieke pagina

Je kunt bezoekers van een specifieke pagina op jouw website door middel van retargeting op Facebook terug krijgen naar je website. Sterker nog, je kun ook een conversiedoel opgeven. Wanneer een bezoeker wel pagina 1 heeft bezocht maar niet pagina 2 krijgen ze jouw advertentie te zien.

Voorbeeld 1: Je hebt een webshop, en een klant komt in de winkelwagen. De klant rekent alleen niet af. Je kunt deze klant een advertentie laten zien dat er nog producten in zijn/haar winkelwagentje liggen.

Voorbeeld 2: Je hebt een blog, klanten kunnen een gratis ebook downloaden waarmee jij jouw mailinglijst laat groeien. Dit gaat via een optinpagina, de bezoekers die op je optinpagina zijn geweest (en dus interesse hebben getoond) maar die zich niet hebben ingeschreven kun je een advertentie laten zien met bijvoorbeeld de tekst “Vergeet niet je ebook te downloaden!”

Door een specifieke Website Custom Audience aan te maken kun je dit heel gemakkelijk doen.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.29.42

[HEET] Target de bezoekers van je blog!

Wat ook een heel belangrijk onderdeel kan zijn van je advertentiestrategie is om onderdelen van je website te targeten. Bij een blog is dit heel makkelijk omdat je vaak met een ‘slug’ werkt voor een categorie, maar ook als je geen blog hebt kun je onderdelen aan elkaar koppelen en deze targeten.

Voorbeeld: Op deze website hebben we bijvoorbeeld de categorie Facebook – Alle berichten in deze categorie hebben in de websiteurl het woord ‘Facebook’ staan. Nu kunnen we dus van de sectie ‘Facebook’ een aparte doelgroep maken en hier bijvoorbeeld een Facebooktraining aan aanbieden.

De personen in deze doelgroep hebben al interesse getoond in Facebook of Facebook adverteren doordat ze een artikel hierover hebben gelezen. Het is dus een logische stap om een ebook of training over Facebook te downloaden.

Voorbeeld 2: Stel je bent een bank, dan informeer je vaak op de website de klant al over hypotheken. Dit zijn vaak tientallen pagina’s deze pagina’s kun je aan 1 custom audience koppelen en een advertentie aan de mensen die die pagina’s bezoeken runnen met bijvoorbeeld het aanbod voor een gratis telefonische adviessessie over het afsluiten van een hypotheek of het kopen van een huis.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.31.01

[HEET] Heractiveer je websitebezoekers!

Als je al een doelgroep hebt voor een specifieke pagina en voor bezoekers van de categorieën op je website dan is het ook altijd handig om nog een doelgroep te maken van ALLE websitebezoekers. Je kunt bijvoorbeeld een doelgroep maken van iedereen die in de afgelopen drie dagen jouw website hebben bezocht. Deze mensen hebben kort geleden kennis met jou gemaakt via je website. Je kunt deze websitebezoekers bijvoorbeeld vragen je Facebookpagina te liken of je kunt ze nog een waardevolle video geven. Puur om een connectie op te bouwen.

Met zowel de retargeting op paginaniveau als op categorieniveau en op websiteniveau behalen we goede resultaten. Ik raad je aan om deze drie types van websiteretargeting allemaal toe te passen voor een maximaal resultaat.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.31.52

[WARM] Target je bestaande klanten!

Jup, klinkt gek.. Je bestaande klanten targeten.. Maar die zijn toch al klant? Wrong! Als onderneming heb je vaak meerdere producten aan te bieden. Een mooi voorbeeld is de Mac Donalds, iemand die een frietje besteld bij de Mac wil daar misschien ook frietsaus bij of wat te drinken.

Iemand die interesse heeft in Facebook adverteren heeft misschien ook wel interesse in het adverteren op Twitter 😉

Op Facebook kun je je eigen klantenlijst uploaden. Op basis van de emailadressen matched Facebook de klanten met hun Facebook account. Facebook kijkt dus of het emailadres bekend is in haar database.

Klanten zijn een van de beste doelgroepen om aan te promoten, ze hebben al eens een aankoop bij je gedaan, ze hebben je hun vertrouwen al eens gegeven, ze kennen je 😉

Je kunt deze optie natuurlijk ook gebruiken om een klantendoelgroep te excluden van een advertentie. Je wilt natuurlijk ook geen aanbieding van een product naar iemand sturen die het product al heeft aangeschaft.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.33.02

[WARM] Target jouw mailinglijst op Facebook!

Volgens een studie van Smart Insights is de gemiddelde open rate van een mailing in de Business & Finance sector 21,6% (Augustus 2015) dit zou inhouden dat je 78,4% van je mailinglijst NIET bereikt. Deze 78,4% kun je bereiken met Facebook Ads. Hoe waardevol zou het voor je zijn om een nog groter deel van de mensen, die hebben aangegeven berichten van jou te willen ontvangen, te kunnen bereiken?

Je kunt op twee manieren je mailinglijst targeten, afhankelijk van hoe je jouw emailmarketing software hebt ingericht. Je kunt natuurlijk de hele mailinglijst targeten maar je kunt ook segmenten uploaden. Heb je bijvoorbeeld een mailinglijst met meerdere productengroepen dan is het waardevoller om meerdere segmenten aan te maken en zo de meest waardevolle doelgroepen te targeten met je advertentie op Facebook.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.33.34

[WARM] Target je ‘fans’!

Het klinkt raar, maar je Facebookposts bereiken niet iedereen die op ‘like’ hebben geklikt bij jouw Facebookpagina. Er zijn zoveel posts op Facebook dat zij een algorithme hebben gecreëerd om zo alleen de meest waardevolle posts voor een gebruiker van Facebook te tonen. Helaas betekend dit dat veel Facebookpagina’s hier bereik aan verliezen. Toch kun je heel makkelijk wel al je fans bereiken. Je kunt je Facebook berichten boosten voor 5-10 euro en dan bereik je vrijwel iedereen. Nu gaat dit artikel niet over boosten, maar over adverteren.

Wanneer je een campagne gaat inrichten is het ontzettend waardevol om je fans te targeten. Zij hebben letterlijk gezegd dat ze het leuk of interessant vinden wat je doet. Bouw een relatie op met je fans, ze zijn ontzettend waardevol 😉

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.35.39

[LAUW] Facebook Look-a-Like audiences

Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen nog maar onze eigen resources ingezet om mensen te targeten op Facebook. Nu wordt het tijd om Facebook het werk voor ons te laten doen. Facebook heeft een aantal hele waardevolle targeting tools waarmee je ontzettend snel kunt groeien met jouw business. Een onderdeel daarvan zijn de look-a-like audiences van Facebook. Met een look-a-like audience maakt Facebook een doelgroep aan met soortgelijke mensen uit je Custom Audience. Als je dus een doelgroep hebt aan gemaakt met klanten, dan maakt Facebook een doelgroep die qua interesses, koopgedrag en gedrag hetzelfde zijn als jouw klanten. Daar is Facebook eigenlijk best goed in 😉

Voor look-a-like doelgroepen is het dus belangrijk dat je doelgroepen hebt aangemaakt van je klanten, websitebezoekers & emails. Ook kun je een look-a-like doelgroep aanmaken van de fans van jouw Facebookpagina.

Look-a-likes zijn dus letterlijk mensen met dezelfde interesses als de mensen in jouw Custom Audience die Facebook voor je bij elkaar zoekt. Je kunt Facebook helpen om de doelgroep nog specifieker te maken door er zelf nog interesses aan toe te voegen. Wat er dan gebeurd is dat Facebook een nieuwe doelgroep aanmaakt en dat jij er nog eens een extra filter overheen legt. Zo kun je nog extra targeten op interesses, demografie en gedrag.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.38.44

[LAUW] Target de vrienden van je fans

Zelf ben ik er niet zo’n hele grote fan van maar het werkt 🙂 Target de vrienden van je fans. Als een vriend van je een Facebookpagina liked, dan is het een kleine stap om zelf ook die pagina te liken. Het is eigenlijk hetzelfde als dat een vriend je een goed restaurant aanraadt, je vertrouwd het sneller wanneer een bekende het doet.

Grote kans dat de vrienden van je fans gelijke interesses hebben. Dit maakt het interessant om naar hen te adverteren. Wat mij vaak tegenhoudt is dat er ook veel vrienden zijn die niet relevant zijn aan het product welke een bedrijf aanbiedt. Het is makkelijker om een pagina te liken als een vriend van je dat ook al doet, maar hoe waardevol is die extra like? Zijn die vrienden ook wel echt geïnteresseerd? Ik weet het niet 😉

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.40.24

[KOUD] Facebook’s demografie, interesses en gedrag

Wanneer je bovenstaande allemaal hebt geprobeerd en een groter/breder bereik nodig hebt of gewoon sneller wilt groeien dan heeft Facebook ook nog een heel mooi systeem om de juiste doelgroep te bepalen. De mensen die je bereikt zijn voor het grootste gedeelte koud, ze kennen je nog niet. Grote kans dat deze doelgroepen minder goed converteren en vaak duurder uitvallen dan de andere doelgroepen. Maar het maakt deze doelgroep niet minder interessant, zeker als je snel wilt groeien.

Demografie: Je kunt op Facebook op demografische gegevens targeten, zo kun je selecteren in welk land, provincie, plaats, postcode-gebied een klant zit, je kunt de leeftijd range, het geslacht, de taal, burgelijke staat, opleidingsniveau etc. selecteren. Dit kun je ook combineren met je eigen Custom Audiences. Als je een lokaal bedrijf bent zoals een restaurant kun je hier een leuke campagne mee runnen 😉

Interesses: Facebook heeft een uitgebreide selectie met categorieën, maar toont niet alles in haar overzicht. Je kunt zoeken door hun selectie naar interesses die op jouw doelgroep aansluiten maar ook zelf suggesties opgeven. Ik raad je aan om creatief hierin te zijn. De selecties die Facebook geeft worden vaak gebruikt en zijn dus vaak ook duurder 😉

Om nieuwe interesses te ontdekken kun je gebruik maken van deze vragen:

  • Wie zijn de ‘experts’ in de markt? (Internationaal, je kunt daarna weer demografische gegevens toevoegen0
  • Welke tools gebruiken jouw klanten?
  • Naar welke events gaan jouw klanten?
  • Welke boeken lezen jouw klanten? Wie zijn de auteurs?

Gedrag: Je kunt ook targeten op gedrag, of op een combinatie van alles. Je kunt bijvoorbeeld targeten op de events waar mensen heen gaan, of ze aan het reizen zijn, wat hun online gedrag is en nog veel meer.

Het is ontzettend krachtig om een combinatie van deze mogelijkheden samen met een custom audience of een look-a-like te combineren.

Cool! Dit zijn de doelgroepen die ik altijd gebruik. Doe er je voordeel mee 😉 Ik zou het waarderen als je dit artikel zou delen met jouw social netwerk.

Schermafbeelding 2015-10-18 om 16.40.56

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
miss MIM-PI
Jelle Claes

Door

Jelle Claes

op 25 January 2017

Interessant artikel! Bedankt voor de tips

Jan Caerels

Door

Jan Caerels

op 20 November 2017

Mooi artikel hoor! Ik neem het nu voor de tweede keer door. Ik vind de hierarchische structuur van HEET naar LAUW zeer helder uitgelegd.

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!