Facebook fanpage aanmaken
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 november 2015 

Facebook fanpage aanmaken

Wanneer je commerciele activiteiten wilt uitoefenen op Facebook kom je al snel uit bij een Facebook fanpage. Het grootste voordeel van een Fanpage ten opzichte van een persoonlijk profiel is dat je kunt adverteren ­čśë

Hoe maak je een Facebook fanpage aan?

Je kunt heel hier (klik!) heel makkelijk een nieuwe fanpage aanmaken. Het enige wat je nodig hebt is een persoonlijk Facebookprofiel. Als je een nieuwe Facebook pagina gaat aanmaken heb je de keuze uit zes verschillende categorie├źn, namelijk: ‘Local Business or Place‘, ‘Company, Organization or Institution‘, ‘Brand or Product‘, ‘Artist, Brand or Public Figure‘, ‘Entertainment‘ en ‘Cause or Community‘. Maar welke Facebook pagina categorie is voor jou van toepassing?

Welk type pagina je nodig hebt ga ik zo op in, voor de laatste twee types alvast even een waarschuwing. Deze pagina’s zijn community pagina’s. Facebook neemt het beheer van je over als deze groot worden. Je hebt dus een kans dat je die pagina’s ineens kwijt bent.

Facebook pagina aanmaken

Ben je een lokaal bedrijf, zoals een supermarkt of een kapperszaak, of ben je een lokale bezienswaardigheid zoals een museum of monument? Dan kies je voor de eerste optie, de Facebookpagina voor ‘Local Business or Place‘. Het voordeel van deze pagina’s is dat je adres, je openingstijden en je prijsklasse kunt aangeven. Zo kunnen klanten alvast een voorselectie maken voordat ze naar jouw winkel komen.

Bedrijf, organisatie of instelling

Ben je een bedrijf, organisatie of instelling? Dan kies je voor het tweede type pagina. Die voor ‘Company, Organization & Institution‘ Deze pagina is handig als je bijvoorbeeld een webwinkel bent zonder fysieke locatie, of juist een winkelketen met meerdere vestigingen, maar ook een ING Bank bijvoorbeeld valt in deze categorie.

Merk of product

Heb je een merk of een product op de markt gebracht welke jij zelf niet als enige verkoopt maar bijvoorbeeld bij andere winkelketens in het assortiment ligt? Dan kun je het beste kiezen voor een ‘Brand or Product‘ pagina. Dit type pagina ligt heel dicht bij het vorige type pagina omdat een merk of een product natuurlijk door een bedrijf is ontwikkeld. Het verschil met een bedrijf is dat je in dit type pagina een specifiekere categorie kunt kiezen waar je als bedrijf een sector kiest.

Artiest, band of bekend persoon

Ben je een artiest, band of een bekend persoon dan kun je kiezen voor de ‘Artist, Band or Public Figure‘ category. Je kunt dan selecteren waarin je gespecialiseerd bent.

Ben je een artiest die net een nieuwe single heeft uitgebracht, heb je een boek geschreven of wil je de fans van je tv-programma leren kennen? Dan is een ‘Entertainment‘ pagina geschikt.

Politieke discussie

Wil je een pagina starten voor een politieke discussie of een ander onderwerp dan kun je een pagina aanmaken met het type ‘Cause or Community‘.

Bovenstaande type pagina’s zijn slechts categorie├źn. Er is een klein verschil in de zoekresultaten maar je wordt niet beperkt door functionaliteiten. Alleen als Lokaal bedrijf heb je het voordeel dat je je openingstijden kunt tonen. Bij de Entertainment pagina en de Cause or Community pagina heb je de kans dat Facebook het beheer van je overneemt.

Resources:

Handige resources:

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
erna

Door

erna

op 5 March 2017

ha Youri, in je video vertel je dat je afscheid moet nemen van je klanten op je persoonlijke pagina, maar daar komen ze soms toch als eerste terecht, als je ze dan niet als 'vriend' accepteert kun je ze geen uitnodiging voor je bedrijfspagina sturen. ( of heb ik het verkeerd ?)Een bericht sturen dat de bedrijfspagina meer geschikt is geeft mensen soms het gevoel dat ze niet op je priv├ę pagina welkom zijn: 'dat je ze niet als vriend' wilt... niet handig. Dit zou ik wel willen omzeilen, tips ?

Youri Meuleman

Door

Youri Meuleman

op 30 May 2017

Je zou het kunnen stimuleren door aan te geven dat iemand bijvoorbeeld een gratis ebook ontvangt als diegene je pagina liked, of dat de aanbiedingen daar plaatsvinden zodat het een logischere stap is om daar naar toe te gaan.

Theo

Door

Theo

op 19 April 2017

Hallo Youri, ons bedrijf heeft al een Facebook pagina. Is jaren geleden door een bedrijf aangemaakt. Waar kan ik zien wat voor een soort pagina het is? Het is in ieder geval een zakelijke pagina. Maar ik kan bijvoorbeeld niet adverteren. Daarvoor heb ik een persoonlijke pagina moeten aanmaken. Is het belangrijk om te weten onder welke categorie hij valt?

Youri Meuleman

Door

Youri Meuleman

op 20 April 2017

Hi Theo, Het beste kun je even contact opnemen met het bedrijf welke de pagina heeft aangemaakt. Zoals ik het nu lees heb je niet alle rechten op de pagina want je zou juist vanuit de pagina moeten kunnen adverteren en niet vanuit je prive-persoon. Youri

Theo

Door

Theo

op 20 April 2017

Helaas bestaat dat bedrijf niet meer. Hebben dat enkele jaren geleden ingesteld. Hier is echter niet veel met Facebook gedaan, afgezien van wat berichtjes posten. Ik ben sinds kort met dit verhaal gaan bemoeien.

Joyce

Door

Joyce

op 26 May 2017

Youri, Ik zit met de zelfde vraag als Erna. Zie dat je nog geen antwoord hebt gegeven. Ben benieuwd. Gr joyce

Youri Meuleman

Door

Youri Meuleman

op 30 May 2017

Die had ik even over het hoofd gezien maar ik hoop dat je verder kunt met het inmiddels gegeven antwoord :)

Marieke

Door

Marieke

op 21 June 2017

Hoi Youri, Ik heb al een zakelijke Facebookpagina maar kan je via die pagina ook mensen uitnodigen? Ik werk ook op een school waar mijn doelgroep zit maar ouders wil ik niet op mijn persoonlijke pagina maar wel op mijn zakelijke pagina

Lisette

Door

Lisette

op 16 February 2018

Hoi Youri, Ik zit met dezelfde vraag als Marieke. Zou jij hier nog een antwoord op kunnen geven? Alvast bedankt.

Catherine

Door

Catherine

op 26 February 2018

Hallo, inderdaad kan je via je bedrijfspagina iemand uitnodigen? Ik vind het alvast niet terug. Je kan volgens mij enkel via je prive iemand uitnodigen je bedrijfspagina te liken . Is nogal opdringerig niet ?

Gerry

Door

Gerry

op 3 August 2017

Hoi Youri, ik heb een tijd terug mijn facebook pagina aangemaakt maar ik sta vermeld als vrijwilligersorganisatie terwijl ik dat niet ben. Ik krijg het er niet uit en fb reageert niet als ik vraag hoe dit aan te passen. Hoor graag of jijeen oplossing hebt. Bedankt alvast!

Monique Verhagen

Door

Monique Verhagen

op 26 October 2017

Hoi Youri Ik heb een zakelijke pagina verbonden aan mijn persoonlijke pagina, is dat wel/niet goed?

Alfons

Door

Alfons

op 25 January 2018

Hoi youri, Ik heb drive-in disco show, maar verhuur ook apparatuur, zou jij dan artiest kiezen op bedrijf als facebookpagina? Ik ben een dj dus artiest, maar ook een bedrijf want ik verhuur apparatuur, was is t verschil? Wat zou jij doen, ik heb inderdaad een prive profiel, hoe zet ik.m dan om naar bedrijfsprofiel zonder mn contacten te verliezen? Grt Alfons

Thierry Bonnaff├ę

Door

Thierry Bonnaff├ę

op 29 March 2018

Ik ben filmmaker & graficus, welke 'categorie'?...

Monique de Waard

Door

Monique de Waard

op 16 July 2018

Ha Youri, Ik verzorg trainingen en coachingtrajecten voor zorgprofessionals en dienstverleners. Welke categorie zou je mij aan bevelen. In beginsel wil ik 'fysiek' blijven werken in mijn eigen regio (dus geen incompany ver van huis). Ben benieuwd Groet Monique

Monique de Waard

Door

Monique de Waard

op 16 July 2018

Aanvullende vraag; wat hebben Dolly en Simone bijvoorbeeld? ;-)

Lies van der Velde

Door

Lies van der Velde

op 6 November 2018

Hallo youri, Ik heb een bedrijfspagina die is gekoppeld aan mijn privepagina (dat kon dacht ik toen niet anders) sinds kort is er echter een probleem dat ik niet op reacties van klanten meer kan reageren met de winkelpagina, als ik van daaruit reageer dan komt de profiel foto en naam van mijn prive account in beeld i.p.v. de naam van de winkel. Hoe kan dit?

Koos van den Kerkhof

Door

Koos van den Kerkhof

op 1 April 2019

Hallo Youri, Bij het aanmaken van een pagina verschenen twee keuzes in het Nederlands. Local Business leek me de beste optie. Mijn bedrijf biedt schrijfcursussen en schrijfworkshops aan op diverse plaatsen in het land en daarbuiten: Venlo, Eindhoven, Utrecht, Den Haag, Amsterdam, Maastricht, Frankrijk. Heb ik wel de goede keuze gemaakt? Of kan ik me beter presenteren als instelling?

Yvonne van Oosten

Door

Yvonne van Oosten

op 2 April 2019

Hoi Youri, Mijn werk als" New age life coach" Waar doe ik wijs aan welke facebook bedrijf pagina moet ik dan hebben? Al vast super bedankt voor je reactie

Yvonne Kramers

Door

Yvonne Kramers

op 25 April 2019

Hoi Youri, Ik ben Kindercoach. Bij welk onderdeel kan ik me het beste aansluiten? Ik denk zelf dat Company, Organization and Institution wel het beste is, jij? Alvast bedankt voor je hulp! Groetjes Yvonne Kramers

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?