Facebookgroep aanmaken en succesvol maken (praktische handleiding)
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 februari 2016 

Hoe maak je een succesvolle Facebook Groep? - Lees alles over het aanmaken en promoten van je Facebook Groep

Met een Facebook groep kun je jouw doelgroep op Facebook het beste bereiken. Waarom? Het bereik van een Facebook groep is veel groter en beter dan het orginische bereik van een Facebookpagina. Bij een Facebookpagina is het nodig om te adverteren op Facebook terwijl dit met een groep niet hoeft. Jouw Facebook groep promoten kan namelijk gratis! Laten we in de Facebook groepen duiken.

Facebook groep aanmaken

Een Facebook groep aanmaken is eigenlijk heel makkelijk. Je kunt via https://www.facebook.com/groups direct je eigen groep starten, al snel kom je dan bij de instellingen van je groep. Hoe je die moet instellen, hangt helemaal af van het doel van de groep.

Facebook groep maken

Een Facebook groep moet uit minimaal twee leden bestaan, je kunt niet ‘alleen’ een groep aanmaken. Je zult dus alvast iemand moeten uitnodigen, dit kan bijvoorbeeld een klant zijn, een medewerker maar een vriend of familielid kan natuurlijk ook.

Je kunt nieuwe leden uitnodigen op basis van zijn of haar Facebooknaam of emailadres. Ik raad je aan in dit stadium nog niet iedereen uit te nodigen omdat we zo eerst de Facebook groep moeten gaan inrichten.

De derde stap bij het aanmaken van een Facebook groep zijn de privacyinstellingen. Deze kun je altijd nog weer wijzigen en zijn afhankelijk van je doel. In principe heb je drie opties:

Openbaar: Iedereen kan de groep, de leden en de berichten zien.

Besloten: Iedereen kan de groep vinden en zien wie er lid is. Alleen leden kunnen de berichten zien.

Geheim: Alleen leden kunnen de groep vinden en de berichten zien.

Vervolgens klik je op “maken” en je groep is aangemaakt 😉

Instellingen van je Facebook groep

Het doel van een Facebook groep

Voordat je de privacyinstellingen goed kunt instellen moet je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Wie komen er in de groep?
  • Wat is de meerwaarde van mijn groep?
  • Wat wil ik met mijn groep bereiken?

Om je wat inspiratie te geven wil ik een aantal type groepen met je delen.

Community op Facebook

Een groep waar je als het ware een community van bouwt is voor iedereen beschikbaar die een interesse heeft in die groep. Hierin promoot je niet altijd en niet direct je business. In zo’n groep netwerken mensen met dezelfde interesses met elkaar, delen mensen informatie, beantwoorden ze elkaars vragen.

Het voordeel van een community is dat het zichzelf kan laten groeien, de groep is openbaar en mensen helpen elkaar. Doordat het niet direct aan je business gerelateerd is willen mensen deze groepen vaak delen.

Enkele voorbeelden van een community groep:

Community groep 1

Deze groep heet ‘Loomen’ – een tijdje geleden was dit razend populair en is deze groep opgezet om mensen die loomen met elkaar te connecten. Tot op de dag van vandaag is deze groep nog actief. Toen der tijd werd er een loomtraining aangeboden in de groep, zo werd er ook nog business uit de groep gehaald.

Dutch Facebook Community groep

Dutch Facebook – de Facebook groep voor de Nederlandse Facebook marketeers. Deze mensen hebben allemaal iets gemeen, ze zijn actief op Facebook voor hun business. Deze groep brengt deze mensen bij elkaar en er ontstaan waardevolle brainstormsessies en vriendschappen.

Wordpress Community groep

Wie kent het niet, je start een WordPress website maar weet je bent net die ene functie kwijt, of iets wil even niet werken. De durf te vragen groep voor WordPress brengt WordPress gebruikers bij elkaar die elkaar vervolgens kunnen helpen.

Kortom, met een community groep kun je als het ware jouw doelgroep bij elkaar brengen, als admin van zo’n groep kun je een bericht “vastpinnen” in een groep. Hier kun je bijvoorbeeld een training aanbieden of een netwerkborrel. Zo kun je een groep monetizen.

Klantengroep

Laat je klanten met elkaar sparren, jouw klanten zijn klant bij jou. Je kunt ze via een klantengroep support leveren maar ook wordt er een hoop support voor je uit handen genomen.

Al deze klanten hebben een product bij jou afgenomen, ze zijn allemaal met dezelfde dingen bezig. Klanten kunnen elkaar helpen wanneer ze ergens niet uitkomen. Tuurlijk zul je de groep moeten modereren en bijspringen waar nodig, maar klanten kunnen elkaar ook uit de brand helpen op het moment dat jij in een meeting zit bijvoorbeeld.

Je kunt dit ook nog specifieker maken door een productgroep aan te maken waar je alleen de klanten van een specifiek product in toelaat.

Een klanten- of productgroep is vaak een “besloten” groep omdat klanten er natuurlijk alleen in mogen.

Medewerkersgroep of Mastermindgroep

Communiceer je vaak met je collegas via Facebook? Of wil je snel over bepaalde beslissingen sparren met een mastermind groep? Dan kun je een “Geheime” groep aanmaken. De leden moet jij uitnodigen en niemand kan de groep vinden.

Met een geheime groep op Facebook kun je dus berichten plaatsen en communiceren met een groep mensen zonder dat iedereen daar vanaf hoeft te weten.

Facebook groep inrichten en opmaken

Nu je hopelijk een idee hebt waar je een groep voor gaat aanmaken wordt het tijd om de groep aantrekkelijk te maken om lid van te worden.

Een paar stappen die je moet nemen na het aanmaken van je groep:

Stap 1: Upload een groepsfoto. Zorg ervoor dat de groep visueel aantrekkelijk is. Wat ik hier niet heb gedaan maar wat wel enorm zou helpen is om de drie benefits van de groep in de foto te benoemen.

Groepsfoto

Stap 2: Stel een groepomschrijving in, waarom moet je lid worden van de groep? In deze groep hebben we geen last gehad van spammers maar je kunt hier ook je groepsregels in kwijt.

Groepsregels

Stap 3: Vul de tags van je groep aan, dit helpt je groep beter vindbaar te worden.

Zo kun jij jouw Facebook groep promoten:

Nu je de groep hebt opgezet en visueel aantrekkelijk hebt gemaakt, wil je waarschijnlijk meer leden in de groep. Hiervoor kun je jouw Facebook groep promoten. Om je Facebook groep te laten groeien hebben we een aantal strategieën.

Promoot je Facebookgroep via je Facebookpagina – De meest makkelijke strategie is om regelmatig je Facebookgroep te delen via je pagina, hier zitten de mensen die al eens kennis met je hebben gemaakt.

Je Facebook groep promoten via je ‘assets’ – Deel je groep via Twitter, Pinterest, Instagram, je blog, je mailinglijst etc.

Nodig je vrienden uit om deel te nemen aan je groep – Dit kan heel eenvoudig via Facebook groepen. Je kunt je vrienden stuk voor stuk uitnodigen.

Maak gebruik van Facebookadvertising voor jouw groep – Dit is de snelste manier om te groeien, zorg voor een goede copy, benoem de benefits en target de juiste doelgroep.

Nadat je bent doorgegroeid naar 500-1000 leden in je groep zul je zien dat de groep zichzelf gaat verspreiden. Dagelijks kun je nieuwe aanmeldingen verwachten, dat is de kracht van social media 😉

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Mieke
Door

Mieke

op 8 August 2016

Hoe adverteer je voor een facebook groep? Ik zie nergens de optie hoe ik kan adverteren.

Sander
Door

Sander

op 2 October 2017

Ik zie die optie ook nergens. Zou graag wat geld betalen aan Facebook om meer in beeld te zijn.

Donna Luisa
Door

Donna Luisa

op 27 November 2017

Is er een maximaal aantal mensen dat je per dag aan een Facebookgroep kunt toevoegen?

Ilonka Vogelaar
Corina
Door

Corina

op 26 March 2018

wanneer krijg je het beheerders icoon achter je naam

Jeanine
Door

Jeanine

op 2 June 2018

Onderwerp toevoegen aan foto's ? Hoe doe ik Dit?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?