Met een Facebook groep kun je jouw doelgroep op Facebook het beste bereiken. Waarom? Het bereik van een Facebook groep is veel groter en beter dan het orginische bereik van een Facebookpagina. Bij een Facebookpagina is het nodig om te adverteren op Facebook terwijl dit met een groep niet hoeft. Jouw Facebook groep promoten kan namelijk gratis! Laten we in de Facebook groepen duiken.
Facebook groep aanmaken
Een Facebook groep aanmaken is eigenlijk heel makkelijk. Je kunt via https://www.facebook.com/groups direct je eigen groep starten, al snel kom je dan bij de instellingen van je groep. Hoe je die moet instellen, hangt helemaal af van het doel van de groep.
Een Facebook groep moet uit minimaal twee leden bestaan, je kunt niet ‘alleen’ een groep aanmaken. Je zult dus alvast iemand moeten uitnodigen, dit kan bijvoorbeeld een klant zijn, een medewerker maar een vriend of familielid kan natuurlijk ook.
Je kunt nieuwe leden uitnodigen op basis van zijn of haar Facebooknaam of emailadres. Ik raad je aan in dit stadium nog niet iedereen uit te nodigen omdat we zo eerst de Facebook groep moeten gaan inrichten.
De derde stap bij het aanmaken van een Facebook groep zijn de privacyinstellingen. Deze kun je altijd nog weer wijzigen en zijn afhankelijk van je doel. In principe heb je drie opties:
Openbaar: Iedereen kan de groep, de leden en de berichten zien.
Besloten: Iedereen kan de groep vinden en zien wie er lid is. Alleen leden kunnen de berichten zien.
Geheim: Alleen leden kunnen de groep vinden en de berichten zien.
Vervolgens klik je op “maken” en je groep is aangemaakt 😉
Het doel van een Facebook groep
Voordat je de privacyinstellingen goed kunt instellen moet je jezelf een aantal vragen stellen:
- Wie komen er in de groep?
- Wat is de meerwaarde van mijn groep?
- Wat wil ik met mijn groep bereiken?
Om je wat inspiratie te geven wil ik een aantal type groepen met je delen.
Community op Facebook
Een groep waar je als het ware een community van bouwt is voor iedereen beschikbaar die een interesse heeft in die groep. Hierin promoot je niet altijd en niet direct je business. In zo’n groep netwerken mensen met dezelfde interesses met elkaar, delen mensen informatie, beantwoorden ze elkaars vragen.
Het voordeel van een community is dat het zichzelf kan laten groeien, de groep is openbaar en mensen helpen elkaar. Doordat het niet direct aan je business gerelateerd is willen mensen deze groepen vaak delen.
Enkele voorbeelden van een community groep:
Deze groep heet ‘Loomen’ – een tijdje geleden was dit razend populair en is deze groep opgezet om mensen die loomen met elkaar te connecten. Tot op de dag van vandaag is deze groep nog actief. Toen der tijd werd er een loomtraining aangeboden in de groep, zo werd er ook nog business uit de groep gehaald.
Dutch Facebook – de Facebook groep voor de Nederlandse Facebook marketeers. Deze mensen hebben allemaal iets gemeen, ze zijn actief op Facebook voor hun business. Deze groep brengt deze mensen bij elkaar en er ontstaan waardevolle brainstormsessies en vriendschappen.
Wie kent het niet, je start een WordPress website maar weet je bent net die ene functie kwijt, of iets wil even niet werken. De durf te vragen groep voor WordPress brengt WordPress gebruikers bij elkaar die elkaar vervolgens kunnen helpen.
Kortom, met een community groep kun je als het ware jouw doelgroep bij elkaar brengen, als admin van zo’n groep kun je een bericht “vastpinnen” in een groep. Hier kun je bijvoorbeeld een training aanbieden of een netwerkborrel. Zo kun je een groep monetizen.
Klantengroep
Laat je klanten met elkaar sparren, jouw klanten zijn klant bij jou. Je kunt ze via een klantengroep support leveren maar ook wordt er een hoop support voor je uit handen genomen.
Al deze klanten hebben een product bij jou afgenomen, ze zijn allemaal met dezelfde dingen bezig. Klanten kunnen elkaar helpen wanneer ze ergens niet uitkomen. Tuurlijk zul je de groep moeten modereren en bijspringen waar nodig, maar klanten kunnen elkaar ook uit de brand helpen op het moment dat jij in een meeting zit bijvoorbeeld.
Je kunt dit ook nog specifieker maken door een productgroep aan te maken waar je alleen de klanten van een specifiek product in toelaat.
Een klanten- of productgroep is vaak een “besloten” groep omdat klanten er natuurlijk alleen in mogen.
Medewerkersgroep of Mastermindgroep
Communiceer je vaak met je collegas via Facebook? Of wil je snel over bepaalde beslissingen sparren met een mastermind groep? Dan kun je een “Geheime” groep aanmaken. De leden moet jij uitnodigen en niemand kan de groep vinden.
Met een geheime groep op Facebook kun je dus berichten plaatsen en communiceren met een groep mensen zonder dat iedereen daar vanaf hoeft te weten.
Facebook groep inrichten en opmaken
Nu je hopelijk een idee hebt waar je een groep voor gaat aanmaken wordt het tijd om de groep aantrekkelijk te maken om lid van te worden.
Een paar stappen die je moet nemen na het aanmaken van je groep:
Stap 1: Upload een groepsfoto. Zorg ervoor dat de groep visueel aantrekkelijk is. Wat ik hier niet heb gedaan maar wat wel enorm zou helpen is om de drie benefits van de groep in de foto te benoemen.
Stap 2: Stel een groepomschrijving in, waarom moet je lid worden van de groep? In deze groep hebben we geen last gehad van spammers maar je kunt hier ook je groepsregels in kwijt.
Stap 3: Vul de tags van je groep aan, dit helpt je groep beter vindbaar te worden.
Zo kun jij jouw Facebook groep promoten:
Nu je de groep hebt opgezet en visueel aantrekkelijk hebt gemaakt, wil je waarschijnlijk meer leden in de groep. Hiervoor kun je jouw Facebook groep promoten. Om je Facebook groep te laten groeien hebben we een aantal strategieën.
Promoot je Facebookgroep via je Facebookpagina – De meest makkelijke strategie is om regelmatig je Facebookgroep te delen via je pagina, hier zitten de mensen die al eens kennis met je hebben gemaakt.
Je Facebook groep promoten via je ‘assets’ – Deel je groep via Twitter, Pinterest, Instagram, je blog, je mailinglijst etc.
Nodig je vrienden uit om deel te nemen aan je groep – Dit kan heel eenvoudig via Facebook groepen. Je kunt je vrienden stuk voor stuk uitnodigen.
Maak gebruik van Facebookadvertising voor jouw groep – Dit is de snelste manier om te groeien, zorg voor een goede copy, benoem de benefits en target de juiste doelgroep.
Nadat je bent doorgegroeid naar 500-1000 leden in je groep zul je zien dat de groep zichzelf gaat verspreiden. Dagelijks kun je nieuwe aanmeldingen verwachten, dat is de kracht van social media 😉
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Facebook lookalike audience of doelgroep aanmaken
- Alle Facebook Afbeeldingsformaten voor Facebook Ads op een rij
- Een Call to Action button op je Facebookpagina
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Mieke
op 08 Aug 2016Sander
op 02 Oct 2017Donna Luisa
op 27 Nov 2017Ilonka Vogelaar
op 31 Jan 2018Corina
op 26 Mar 2018Jeanine
op 02 Jun 2018