Facebook Lead Ads - Leads genereren met Facebook Advertising
Facebook Lead Ads - Leads genereren met Facebook Advertising
7 januari 2016 

Facebook Lead Ads - Leads genereren met Facebook Advertising

Het komt steeds vaker voor, marketeers die naam en emailadressen verzamelen voor bedrijven. Steeds vaker zie je een Facebook advertentie linken naar een zogenaamde optinpagina.

Facebook heeft hier iets op bedacht, het doel van Facebook is om de gebruiker een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Om doorgelinkt te worden naar een optinpagina is niet heel gebruiksvriendelijk, door gebruik te maken van Facebook lead ads wordt dit al beter.

Wat Facebook doet met de Lead Ads is dat Facebook haar gebruikers op haar platform houdt. Hierdoor voorkom je dat trage websites de gebruikerservaring verminderen. In plaats van dat je naar een optinpagina wordt doorgestuurd krijg je een formulier van Facebook te zien die Facebook zelf ook nog eens invult. Je hoeft alleen maar op verzenden te klikken.

Facebook Lead ADs

Hoe maak ik een Facebook Lead Ad?

Via de Facebook Power Editor kun je deze advertentie om leads te genereren op Facebook aanmaken.

Wanneer je in de Power Editor een nieuwe campagne aanmaakt kun je nu kiezen voor “Leads genereren”

Camapgne doel Leads genereren

Op het moment van schrijven kun je enkel kiezen om de Facebook Lead Ads op mobiele aparaten weer te geven. Er wordt gesuggereerd dat de Leads Ads ook naar desktop komen, wanneer dit beschikbaar komt is nog niet bekend.

Hierna kun je de advertentie gaan aanmaken. Dit werkt hetzelfde als een normale advertentie voor websiteklikken. Je geeft aan welke tekst je in de advertentie wilt, de koptekst van de link, een linkomschrijving en een afbeelding. De afbeelding voor Lead Ads is 1200 x 628 px groot.

Als laatste selecteer je een CTA-button, je kunt op dit moment kiezen tussen: Nu aanvragen, Downloaden, Offerte aanvragen, Meer informatie, Registreren & Abonneren.

Een Facebook Leadformulier Aanmaken…

Voordat je met Facebook Lead Ads aan de slag kunt moet je een leadformulier maken. Dit formulier wordt door Facebook ingevuld voor iedere gebruiker, voordat Facebook dat kan doen moet Facebook natuurlijk wel weten welke informatie je van de gebruiker wilt ontvangen.

Dit leadformulier kun je aanmaken in de power editor, waar je ook je advertentie aanmaakt. Deze optie staat direct onder het aanmaken/opmaken van je advertentie.

Facebook Lead Formulier aanmaken

Standaard zal Facebook je de naam van de gebruiker en het emailadres doorgeven. Wanneer je meer informatie wilt kun je in de geavanceerde opties instellen welke informatie je nog meer wilt.

Waar kan ik de data van mijn Facebook Lead Ads downloaden?

Het is niet heel duidelijk waar je de leads kunt downloaden die je hebt verzameld met de Facebook Lead ads. Je moet naar je pagina gaan en klikken op “publicatietools”, vervolgens klik je nog op “formulierenbibliotheek” en daar kun je handmatig de Facebook Leads downloaden.

Facebook Leads Downloaden

Nadat je de leads hebt gedownload kun je deze importeren in de emailmarketing software die jij gebruikt.

Wil je de leads automatisch op je mailinglijst krijgen? Vraag dan of de emailmarketing software die jij gebruikt dit voor je kan inbouwen met behulp van de API voor Facebook Lead Ads.

De Kwaliteit van Facebook Lead Ads

Samen met een collega-marketeer had ik het over Facebook Lead Ads en wat de waarde van de leads zouden zijn. Wordt de kwaliteit van de leads niet minder omdat het zo gemakkelijk wordt om je naam en emailadres achter te laten?

Doordat Facebook het primaire emailadres doorstuurt waarmee gebruikers geregistreerd zijn bij Facebook is het niet alleen zo dat je een emailadres krijgt, vaak is dit ook nog het persoonlijke emailadres van een gebruiker.

In plaats van dat je het zakelijke emailadres ontvangt waar iedereen ook andere aanbiedingen op ontvangt krijg je nu het prive adres van de gebruiker. Hiermee krijgen jouw mails zeker meer aandacht.

Een ander bijkomend voordeel is dat de emailadressen die je ontvangt ook daadwerkelijk geregistreerd staan bij Facebook. Je kunt de emailadressen vervolgens uploaden als Custom Audience en deze gebruikers ook via Facebook nog targeten met bijvoorbeeld een upsell.

Heb jij de Facebook Lead Ads al uitgeprobeerd? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!