Facebook Lead Ads vs Landingspagina: wij hebben het getest
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 december 2018 

Facebook Lead Ads vs Landingspagina: wij hebben het getest

Met Facebook Lead Ads is het super makkelijk om contactgegevens achter te laten. Facebook vult deze namelijk voor de gebruiker in, zonder dat de gebruiker Facebook hoeft te verlaten. Dit in tegenstelling tot het adverteren naar een opt-in pagina.

Een ‘natte droom’ voor de online marketeer, toch?

Eerder (2015) bleken lead ads vele malen duurder te zijn dan adverteren naar een opt-in pagina. In de afgelopen maanden hoorde ik steeds vaker ondernemers over lead ads en iedereen die ik hierover sprak had het ‘gevoel’ dat deze beter presteerde. Maar niemand kon het onderbouwen met cijfers.

Dus.. Tijd voor een testje! In december 2018 testte ik deze advertenties opnieuw. Tijdens deze testperiode is een  budget van 1982,54 euro gespendeerd uit mijn eigen marketingbudget.

Hoe zag deze test eruit? Omdat ik doorlopend adverteer met een weggever, zoals een gratis e-book of PDF heb ik de best presterende campagnes gedupliceerd en omgebouwd naar een lead advertentie. Deze advertenties liepen gelijktijdig met een budget van 75 euro per dag.

Het enige verschil: een button naar een opt-in pagina en een button naar de lead ad.

Omdat deze advertentiecampagne tijdens de looptijd al meer dan 5000 leads heeft verzameld, wist ik welke doelgroepen het best zouden presteren. Namelijk de vergelijkbare doelgroepen 1-2% van de mailinglijst.

Beide campagnes toonde ik aan dezelfde doelgroep op dezelfde plaatsing, namelijk de tijdlijn van zowel mobiele als desktop gebruikers.

Het resultaat?

Zoals je kunt zien zijn de lead ads duurder, maar het scheelt niet veel meer. In dit geval winnen de advertenties die doorlinken naar de landingspagina.

Er zijn echter wel een aantal variabelen die deze resultaten drastisch kunnen veranderen. Hierbij kun je denken aan:

  • Er wordt nu enkel gevraagd om een naam en e-mailadres. Wanneer je ook een telefoonnummer of andere gegevens vraagt, zal dit invloed hebben op de cijfers.
  • Na aanvraag van de weggever kom je via de landingspagina op een pagina terecht waarop een aanbieding gedaan kan worden. Dit kan met een Lead Ad niet. De waarde van een lead via de landingspagina is daarom in dit geval hoger.
  • Via de landingspagina ontvang je meer ‘zakelijke’ e-mailadressen (info@) terwijl er via de lead ads veel meer persoonlijke e-mailadressen (Youri@) zijn ontvangen. Afhankelijk van jouw doelgroep kan dit ook verschillen in de uiteindelijke waarde van een lead.
  • De landingspagina converteerde in dit geval 24%. Voor een gratis weggever waar enkel om naam en e-mailadres wordt gevraagd is dit niet extreem hoog. Dit kan nog worden geoptimaliseerd.
Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Immie keizer

Door

Immie keizer

op 14 May 2019

Ik heb nu mijn berichten pagina als landingspagina of moet ik daar een andere pagina voor aanmaken in WP?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!