Met Facebook Lead Ads is het super makkelijk om contactgegevens achter te laten. Facebook vult deze namelijk voor de gebruiker in, zonder dat de gebruiker Facebook hoeft te verlaten. Dit in tegenstelling tot het adverteren naar een opt-in pagina.
Een ‘natte droom’ voor de online marketeer, toch?
Eerder (2015) bleken lead ads vele malen duurder te zijn dan adverteren naar een opt-in pagina. In de afgelopen maanden hoorde ik steeds vaker ondernemers over lead ads en iedereen die ik hierover sprak had het ‘gevoel’ dat deze beter presteerde. Maar niemand kon het onderbouwen met cijfers.
Dus.. Tijd voor een testje! In december 2018 testte ik deze advertenties opnieuw. Tijdens deze testperiode is een budget van 1982,54 euro gespendeerd uit mijn eigen marketingbudget.
Hoe zag deze test eruit? Omdat ik doorlopend adverteer met een weggever, zoals een gratis e-book of PDF heb ik de best presterende campagnes gedupliceerd en omgebouwd naar een lead advertentie. Deze advertenties liepen gelijktijdig met een budget van 75 euro per dag.
Het enige verschil: een button naar een opt-in pagina en een button naar de lead ad.
Omdat deze advertentiecampagne tijdens de looptijd al meer dan 5000 leads heeft verzameld, wist ik welke doelgroepen het best zouden presteren. Namelijk de vergelijkbare doelgroepen 1-2% van de mailinglijst.
Beide campagnes toonde ik aan dezelfde doelgroep op dezelfde plaatsing, namelijk de tijdlijn van zowel mobiele als desktop gebruikers.
Het resultaat?
Zoals je kunt zien zijn de lead ads duurder, maar het scheelt niet veel meer. In dit geval winnen de advertenties die doorlinken naar de landingspagina.
Er zijn echter wel een aantal variabelen die deze resultaten drastisch kunnen veranderen. Hierbij kun je denken aan:
- Er wordt nu enkel gevraagd om een naam en e-mailadres. Wanneer je ook een telefoonnummer of andere gegevens vraagt, zal dit invloed hebben op de cijfers.
- Na aanvraag van de weggever kom je via de landingspagina op een pagina terecht waarop een aanbieding gedaan kan worden. Dit kan met een Lead Ad niet. De waarde van een lead via de landingspagina is daarom in dit geval hoger.
- Via de landingspagina ontvang je meer ‘zakelijke’ e-mailadressen (info@) terwijl er via de lead ads veel meer persoonlijke e-mailadressen (Youri@) zijn ontvangen. Afhankelijk van jouw doelgroep kan dit ook verschillen in de uiteindelijke waarde van een lead.
- De landingspagina converteerde in dit geval 24%. Voor een gratis weggever waar enkel om naam en e-mailadres wordt gevraagd is dit niet extreem hoog. Dit kan nog worden geoptimaliseerd.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:
- Leadgeneratie: Hoe ik meer dan 110.000 leads genereerde via Facebook
- LeadsBridge – Facebook Lead Ads & Mailinglijsten Synchroniseren
- Facebook Lead Ads – Leads genereren met Facebook Advertising
Kunnen wij je helpen?
Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.
Immie keizer
op 14 May 2019