8 Facebook Marketing trends voor 2019
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 december 2018 

8 Facebook Marketing trends voor 2019

In deze blog wil ik de kansen en trends van Facebook marketing in 2019 met je gaan delen op het gebied van Facebook advertising. Zoals je ongetwijfeld weet, zijn de prijzen van Facebook continu aan het stijgen. Wanneer je nu een advertentie maakt voor Facebook, betaal je veel meer per klik, per weergave of per conversie in vergelijking met 2 jaar geleden. Aan de ene kant is dit natuurlijk negatief, maar aan de andere kant biedt dit ook een heleboel mooie kansen. Want dit betekent wel dat de kwaliteit van de Facebook advertenties flink omhoog gaat. Maar waarom?

Iedereen die een slecht product en een minder sterk bedrijf heeft, zal minder snel gaan adverteren op Facebook vanwege de hogere advertentiekosten. Als jij dus een goed businessmodel hebt en jouw bedrijf goed en stevig staat, ga jij hier alleen maar de vruchten van plukken.

Nogmaals, in deze video wil ik onderstaande Facebook marketing trends voor 2019 met je gaan delen. Ondanks dat de prijzen omhoog gaan, zijn er wel een heleboel mooie kansen op Facebook om wel meer resultaten voor jouw bedrijf te gaan halen…

Facebook marketing trends 2019

  1. Meer waarde leveren middels een gratis weggever
  2. Data importeren naar Facebook voor meer interactie
  3. Van desktop naar mobiel
  4. Personalisatie
  5. Videomarketing in Facebook advertenties
  6. Testen, testen en nog eens testen
  7. Dalende én stijgende advertentiekosten
  8. Van tv naar social media

Trend #1: Meer waarde leveren middels een gratis weggever

Nu de prijzen omhooggaan, betekent dat je slimmer zult moeten adverteren op Facebook. Dat betekent dat je meer waarde moet gaan geven en dat je niet direct voor een verkoop wil gaan.

Op het moment dat je direct een verkoop wil krijgen en je plaatst een advertentie op Facebook, krijg je bijvoorbeeld 100 kliks naar je website, waarvan uiteindelijk één persoon jouw product koopt. Maar dat betekent dat 99% van de websitebezoekers gelijk de website verlaat zonder het product te kopen. Een strategie die ik voor mijn klanten inzet, is het geven van meer waarde. In plaats van een product te verkopen, zoek ik een soortgelijke weggever waar de klant in geïnteresseerd is.

Even een voorbeeld: je kunt bij mij jouw Facebook Marketing uitbesteden. In dit geval geef ik een gratis e-book over Facebook Marketing weg, waarin ik bijvoorbeeld 10 tips deel voor het optimaliseren van jouw Facebook advertentie. En wanneer je dit gratis e-book downloadt, dan krijg je vervolgens van mij een opvolg mail. Hierin stuur ik alsnog de uitnodiging om met mij te gaan samenwerken. Waarom doe ik dit? Op het moment dat ik met zo’n gratis weggever werk, dan zie ik dat die conversie, van die 100 mensen die naar mijn website doorklikken, vaak tussen de 30% en 50% ligt.

In plaats van die ene bezoeker die daadwerkelijk jouw product gaat kopen, krijg je nu 30 tot 50 mensen van dezelfde 100 mensen, die jouw weggever downloaden. En dit zijn letterlijk 30 tot 50 die hun hand omhoog hebben gestoken en bij wijze van spreken hebben gezegd: “Oké, ik vind jouw product interessant, ik heb interesse in jouw dienstverlening. Vertel mij meer.”

Deze mensen niet misschien nog niet bereid om een aankoop te doen, omdat ze je bijvoorbeeld nog niet goed genoeg kennen, dus daarmee moet je een relatie mee opbouwen.

Dus om te winnen op Facebook, zul je eerst meer waarde moeten gaan geven. Ik doe dat door middel van een weggever, maar je kunt dat ook doen met een coupon code. Simpelweg is het noodzakelijk om de naam en het e-mailadres van jouw klant te krijgen. Waarom dan?

Op het moment dat je de naam en het e-mailadres van een klant hebt, dan heb je zelf het heft in handen. Je kunt zelf proactief contact opnemen met de klant om hem of haar te converteren naar een product of dienst.

Wil je jouw Facebook marketing uitbesteden? Bekijk in mijn andere blog over Facebook Marketing waar je op moet letten als je dit gaat doen.

Trend #2: Data importeren naar Facebook voor meer interactie

Een tweede kans van Facebook advertising op dit moment is dat je veel meer op interactie kunt gaan richten. Waar je voorheen enorme massa’s kon aanspreken met Facebook, maakt het je nu super makkelijk voor jou als ondernemer om juist die mensen, die bereid zijn om te converteren, te gaan bereiken met jouw Facebook advertentie.

Stel je voor: ik neem nu deze video trends over de Facebook Marketing trends voor in 2019. In dit geval is niet iedereen écht zo geïnteresseerd in Facebook Marketing dat ze mijn producten afnemen of dat ze hun Facebook Marketing aan mij uitbesteden. Maar wat ik weet… iedereen deze video bekijkt, heeft een interesse in Facebook Marketing. En hen wil ik vervolgens mijn andere advertenties laten zien. Aan hen wil ik andere video’s en mijn gratis e-book laten zien, zodat iedereen toch mijn e-book kan downloaden.

Hiervoor wil ik graag in contact blijven met de mensen die bij wijze van spreken meer dan 25% van de video heeft bekeken, waardoor je de eerste tips hebt gezien. In zo’n geval kan ik dan een andere advertentie aan je laten zien.

Of nog specifieker: mensen die 70% van deze video hebben bekeken, hoe waardevol is dat publiek voor jou als ondernemer? Als iemand in dit geval zo’n 70% van een video bekijkt over Facebook Marketing, zal diegene dan ergens een interesse hebben in Facebook Marketing? Ik denk het wel. En dat is de doelgroep die ik dan wil bereiken.

Ik heb het nu over een video, maar je kunt ook kijken naar wie er gereageerd heeft op jouw Facebook advertenties. Wie heeft er geklikt op een advertentie? Welke personen hebben er geklikt naar jouw website? Wie is er überhaupt op je website geweest? Welke klanten hebben één aankoop bij je gedaan? Of welke klanten hebben zelfs 2 of 3 aankopen bij je gedaan? Al die data kun je importeren in Facebook en dan kun je daar je advertenties op gaan richten. Dus je kunt mega specifiek gaan adverteren op Facebook.

Trend #3: Van desktop naar mobiel 

Een andere kans die ik plaats zie vinden, is de verschuiving van desktop naar mobiel. En natuurlijk is dat niet nieuw, want we hebben het er al jaren over dat mensen steeds hun smartphone gebruiken. Maar ook in Facebook zie je nu… Waar ik voorheen mijn voordeligste conversies via een advertentie op een desktop kreeg, zie ik nu dat de eerste conversie van het kennisproduct (de weggever à gratis e-book) vaak plaats vindt op een mobile device.

Maar vervolgens zie ik wel dat de meeste aankopen nog steeds via de desktop gedaan worden. Dus ik raad je aan om op mobile je eerste interactie plaats te laten vinden. Dus met een mobiele advertentie. Dit is heel laagdrempelig, want mensen zijn onderweg of zitten op de bank. Zij willen niet al teveel lezen en verlangen dan naar een korte en krachtige mobiele advertentie. Daarmee laat je vervolgens iemand je weggever downloaden. Daarmee maak je een connectie met iemand. En vervolgens laat je ze via de desktop advertenties jouw producten zien.

Dus via de desktop advertenties zorg je ervoor dat degene, die net jouw weggever heeft gedownload of aangevraagd, nog een keer op je website komt. Maar nu niet voor een weggever, maar voor een product of dienst. En dit gaat ervoor zorgen dat je specifieker kunt adverteren. Zoveel meer gericht op de consumenten, die op dit moment al bedient. Dat is mega waardevol.

Trend #4: Personalisatie

In deze video zul je daar nog meer informatie over krijgen, want het draait allemaal om personalisatie. Het gaat erom dat je jouw klant precies op het juiste manier weet te behandelen en op het juiste moment weet te triggeren om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Dit houdt dus ook in dat je andere boodschappen per plaatsing wilt gaan tonen. Je wilt hiervoor op mobiel een andere advertentie tonen dan op desktop. Maar ook per categorie, want adverteer jij ook Instagram? Of ook in Facebook Messenger? Adverteer je in de kolom aan de rechterzijde in Facebook? Oftewel: waar adverteer je?

Facebook maakt het je super makkelijk, want je hoeft maar één advertentietekst aan te leveren en Facebook plaatst dit vervolgens op ieder kanaal. Maar… Op Facebook kun je een linkje in je advertentie plaatsen. Op Instagram is het linkje niet klikbaar. In de kolom aan de rechterzijde op Facebook heb je maar een klein stukje tekst. In de Facebook tijdlijn kun je weer langere content plaatsen.

Dus wat je wilt, is dat je content gaat schrijven voor iedere positie waarop jij een advertentie gaat plaatsen. Je wilt dit niet langer meer op één advertentie doen, want iemand op Instagram kijkt anders naar jouw advertentie dan op Facebook. Dus het is onzin om daar hetzelfde bericht voor te gebruiken. Dus maak een echte campagne, waarbij je meerdere advertentieteksten schrijft gericht op het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt.

Trend #5: Videomarketing in Facebook advertenties

Ook videomarketing wordt steeds interessanter, waardoor een video-advertentie op Facebook steeds beter gaat presteren. Dus ik raad je aan om naast een persoonlijke foto, bedrijfsafbeelding of stockfoto om gewoon eens een video op te nemen. En dit hoeft niet professioneel te zijn. Je mag dit gewoon met je smartphone opnemen, want dat maakt niet uit…

Waar het om gaat, is dat mensen jouw zien en weten met wie ze contact hebben. Of dat ze het product zien, zodat ze weten waar het omgaat. Een bewegend beeld trekt veel meer de aandacht dan een stilstaande afbeelding. Dus ik raad je zeker aan om eens een video te schieten.

Wat ik merk dat goed werkt, is om daarboven en daaronder een twee zwarte blokken neer te zetten en daar de teksten in te zetten. Onder deze video laat ik hiervan zeker even een voorbeeld zien, zodat je kunt zien wat voor mij goed werkt. Want ook in mijn advertenties zie je zelden een ondertiteling. Wat ik wel doe is dat ik twee grote kopteksten in de video meeneem. En dat presteert super goed. Dat zorgt ervoor datje de aandacht focust op de video-advertentie en vanuit daar doorgaat naar de conversie. Ik zal onder deze video nog even laten zien wat ik precies bedoel.

Trend #6: Testen, testen en nog eens testen…

En nu we het toch over video-advertenties hebben, raad ik het je aan om alles te testen. De tijd van een zogenaamd ‘single shot campagne’ is voorbij. Dit is de tijd dat één advertentietekst maakte, één afbeelding gebruikte en op één doelgroep adverteerde.

Dus ik raad je zeker aan om campagnes voortaan uitgebreid op te gaan zetten. Dus je hebt één campagne. Stel je voor: je hebt weggever zoals een gratis e-book. Dat is je campagne. Oftewel: de focus waar je alles omheen gaat bouwen.

Vervolgens is het de bedoeling dat je de advertentiesets raadpleegt, waarin je de verschillende doelgroepen kunt segmenteren. Wie zit er op Instagram? Wie zit er op Facebook? Wat voor doelgroep is dit? Met één of twee doelgroep kun je heel weinig mee testen. Dus ik raad je aan om daarin misschien wel 8 of 16 verschillende doelgroepen te gaan maken. Zo kun je heel specifiek gaan adverteren op Facebook, waardoor precies kunt zien welke doelgroepen de meeste resultaten behalen. Zo kom je er ook achter welke doelgroepen je alleen maar geld kosten.

Dus maak meetbaar wat je aan het doen bent. Dit heeft te maken met het testen van verschillende doelgroepen, advertentieteksten, afbeeldingen en video’s. Testen is het meest belangrijke aspect hierbij.

Schrijf dus niet één advertentietekst, maar bijvoorbeeld vier of vijf. Zo kun je beter testen welke advertentietekst voor jou het beste presteert. En vervolgens kun je dit ook doen bij de verschillende afbeeldingen, doelgroepen en video’s. Zo blijft Facebook een spelletje wat niet vanzelf ophoudt. Je blijft daar continu mee bezig om jouw resultaten continu te verbeteren. Dus blijf niet stil zitten, maar test wat voor jou het beste werkt en optimaliseer waar mogelijk.

In een andere blog deel ik meer informatie over het optimaliseren van een Facebook advertentiecampagne.

Trend #7: Dalende én stijgende advertentiekosten 

Ik benoemde Instagram al eerder even. Hierop is veel meer aandacht dan op Facebook. Als je een advertentie op Instagram plaats in bijvoorbeeld de Instagram Story, is daar veel meer interactie. Mensen kijken met veel meer aandacht naar jouw advertentie, dus het is superkrachtig om dat ook te gaan testen.

Toen Instagram de mogelijk bood om advertenties te plaatsen, ben ik dit direct gaan testen. Uiteindelijk lagen de kosten per conversie hierbij zoveel hoger dan op Facebook. Maar hier bevindt zich nu een verschuiving. Nu merk ik bij mijn eigen Facebook Marketing klanten dat de Instagram conversies steeds verder aan het dalen zijn qua kosten, terwijl de Facebook advertentiekosten steeds meer stijgen. Dit betekent dat Instagram advertenties mega waardevol worden. Mensen hebben meer aandacht en reageren sneller wat ook voor jouw branding super krachtig is. Dus ik raad je zeker aan om hier ook een naar te kijken.

Trend #8: Van tv naar social media  

Tot slot merk ik dat steeds bedrijven budget vrijmaken voor een social media campagne. Dit doen ze met name voor Facebook en Instagram. Waar eerst grote budgetten ingezet werden voor de televisiereclames vindt er steeds meer een verschuiving plaats vindt met vele investeringen in social media. Dit houdt wel in dat je slimmer moet gaan adverteren, waarbij je meetbaar maakt wat er gebeurt met een advertentie en het budget. Dit met als doel om te achterhalen wat je kunt doen om het maximale uit je social media campagnes te gaan halen.

Conclusie

Tot zover de Facebook marketing trends voor 2019.

Het kernwoord voor 2019 is: meetbaarheid. Test alles wat je kunt testen en daarmee kun je in 2019 jou concurrentie verslaan. Op deze manier leer je stap voor stap wat beter werkt voor jou als ondernemer en kun je jouw verschillende segmenten persoonlijker benaderen met verschillende advertentieteksten, afbeeldingen en doelgroepen. Dit met als doel om een betere relatie met elkaar op te bouwen en uiteindelijk de conversie te verhogen.

Wat vond je van dit overzicht? Mis je nog tips? Welke tips ga je zelf het eerste toepassen? Ik hoor het graag van je in de comments.

Laten we er een heel mooi Facebook marketing jaar van maken in 2019!

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Luis Devos

Door

Luis Devos

op 15 March 2019

Leuke tips. Ik ben heel hard bezig met social media marketing, maar dankzij jou artikel heb ik weer iets extra bijgeleerd. Bedankt!

Simone
Madeleine

Door

Madeleine

op 18 May 2019

Dank je Youri, erg waardevolle content! Wat is jouw ervaring als je momenteel de conversie van Facebook advertenties afzet tegenover SEA? Raad je dan FB ads aan of verschilt dat per branche/doelgroep?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!