Page content

article content

Facebook Marketing Uitbesteden | Waar moet je op letten?

Je hebt besloten om je Facebook Marketing te gaan uitbesteden, maar nu? Er zijn zoveel verschillende partijen waarbij je dit kunt doen. Wat is nu beter? Een freelancer of een groter marketingbureau en waarom betaal je bij de één 35 euro per uur en bij de ander 140 euro per uur?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je jouw Facebook marketing strategie naar het volgende niveau wilt trekken dat je veel vragen hebt en door de bomen het bos soms even niet meer zit. Daarom zet ik in dit artikel even een aantal aandachtspunten op een rij:

De website van een Facebook-marketeer

Wanneer je op zoek gaat naar een marketeer waaraan je jouw Facebook marketing kunt uitbesteden dan zul je in eerste instantie gaan Google’n en kom je op mooie websites terecht die er goed en gelikt uitziet. Maar wat zegt dit over de kwaliteiten van de marketeer? Een mooie website is natuurlijk zo gekocht. Laat je niet verleiden door een mooie website maar…

Drink een kop koffie

De beste manier om te kijken of een bedrijf of freelancer bij jou en je organisatie past is door iemand gewoon eens op de koffie uit te nodigen. Ga het gesprek aan en vraag naar wat de marketeer zou doen als hij in jouw schoenen zou staan. Niet alleen de kwaliteiten zijn belangrijk maar misschien nog wel belangrijker is of jij een klik voelt met de partij die straks namens jou berichten op Facebook gaat plaatsen.

Recensies

Wat zijn de in het verleden behaalde resultaten van een freelancer? Niet onbelangrijk! Is iemand net nieuw in het vak of draait deze partij al een tijdje mee en weten ze precies wat ze doen? Door naar de ervaringen van (oud)klanten te vragen weet je of je goed zit.

Het uurtarief voor het uitbesteden van de Facebook marketing

Sommige marketeers kosten 35 euro per uur en andere vragen soms wel 250 euro per uur. Wat is nu het verschil? Logischerwijs zal een freelancer die voor 35 euro per uur werkt veel harder moeten werken om rond te komen dan iemand die 250 euro per uur rekent voor deze service.

Een freelancer met een uurtarief voor het uitbesteden van de Facebook Marketing van 35 euro per uur zal daardoor vaak meer klanten bedienen en minder tijd hebben om alle energie in jouw campagnes te investeren.

Terwijl een freelancer met een uurtarief van 250 euro veel meer rust en ruimte in z’n kop heeft en veel geïnspireerder aan de slag kan gaan. Natuurlijk is dit niet altijd zo maar vaak zie je hier toch een verschil in. Het is niet voor niets dan de ene marketeer een hoger uurtarief kan vragen dan een andere marketeer.

Geef jij de opdracht of denkt de tegenpartij met je mee?

Wat ik vaak zie gebeuren als een klant een opdracht geeft om de ‘Facebook marketing strategie’ op te pakken dat bedrijven enkel het noodzakelijke werk doen maar niet actief meedenken met de klant.

Daaraan kun je zien of je met de juiste freelancer samenwerkt. Een goede freelancer zal pro-actief met advies komen om jouw advertentiecampagnes te verbeteren terwijl een ‘minder’ goede marketeer enkel stappen zal zetten op het moment dat jij daarom vraagt.

De resultaten

Misschien nog wel het allerbelangrijkst om goed duidelijk te hebben voor jezelf zijn de resultaten die worden bereikt. Weet jij wat een e-mailadres op jouw mailinglijst je waard is? Wat de lifetime value van een klant is en hoe snel je een eerste verkoop kunt realiseren wanneer er vandaag iemand op jouw pad komt?

Laat niet alles van de freelancer afhangen. Zorg ervoor dat je zelf ook goed weet wat het je kost en wat het je oplevert, jij blijft tenslotte de ondernemer. Een freelance Facebook marketeer kan veel taken voor je uit handen nemen maar kan ook een boel gedoe opleveren.

Facebook Marketing uitbesteden aan een marketingbureau of freelancer?

Tja, wat is nu beter? Een bedrijf inschakelen of een eenmanszaak/freelancer? Over het algemeen werk ik graag met freelancers samen, simpelweg omdat je weet wie je kunt bellen en wie er verantwoordelijk is voor de resultaten die je behaald. Je wilt natuurlijk niet de hoofdprijs betalen voor een marketingbureau om er vervolgens achter te komen dat een stagiair jouw advertenties aan het draaien is.

Daarbij is het wel zo dat een bureau natuurlijk met meerdere personen samenwerkt en kennis met elkaar kan delen en zo met meer mankracht aan jouw campagnes werken. Een uitgesproken mening heb ik hierover niet. Het is net wat goed bij jou past.

Waar vind je een Freelancer voor je Facebook Marketing?

Je bent nu een hoop wijzer over het vinden van een goede marketeer voor jouw Facebookcampagnes maar waar kun je nu starten met het zoeken naar een Facebookmarketeer? Je kunt natuurlijk gewoon Google’n naar een marketingbureau of een kijkje nemen op http://freelancer.nl/ maar ook kun je contact opnemen met mij via https://ova.nl/samenwerken/ In samenwerking met een marketingbureau vinden we dan zeker een gepaste marketeer voor jouw business!

Start met een ‘pilot’

Sluit geen langdurige contracten af met een marketingbureau, dit is enkel maar een ‘trucje’ om je vast te kunnen houden. Als jij tevreden bent dan blijf je toch wel bij een bureau of freelancer hangen.

Start daarom met een verkorte test, sluit voor een maand de deal om te gaan samenwerken zodat de freelancer ook de tijd heeft om bij te sturen en bij te schakelen en evalueer na een maand of de samenwerking is zoals gewenst.

Maak heldere afspraken, ook over de resultaten

Als freelancer of als marketingbureau kun je onmogelijk aangeven welke kosten Facebook marketing verder nog met zich mee zal nemen. Natuurlijk kun je een budget afspreken maar niemand kan je beloven dat er een x bedrag per klant wordt betaald. Een inschatting kan natuurlijk wel.

Maak hier ook heldere afspraken over dat het budget bijv. enkel volledig mag worden gebruikt wanneer de kosten van een nieuwe klant onder een x bedrag blijven zodat dit voor jou ook winstgevend blijft. Geef de freelancer wel wat ruimte om dit voor jou te optimaliseren ook.

Comment Section

1 reactie op “Facebook Marketing Uitbesteden | Waar moet je op letten?


Door Miranda Tollenaar op 6 augustus 2017

Hallo Youri, ik mis in dit blog eigenlijk de rol die de opdrachtgever ook heeft in het geheel. Je stipt het even aan door erop te wijzen dat het zijn bedrijf is etc etc. Wat ik in de praktijk merk is dat het heel belangrijk is dat de opdrachtgever kiest en zijn niche helder heeft/krijgt voordat er überhaupt wordt geadverteerd. Dit vind ik telkens dr grootste uitdaging als ik een FB campagne opzet. Ik durf te zeggen dat dat in een campagne een van de belangrijkste onderdelen is samen met het weten waar de behoefte/de pijn van je audience zit! En dat moet de ondernemer echt zelf bepalen (met hulp van de marketeer😊)

Plaats een reactie


*