Facebook relevantiescore verbeteren en optimaliseren
arrow_drop_up arrow_drop_down
Facebook relevantiescore verbeteren en optimaliseren
23 juni 2016 

Facebook relevantiescore verbeteren en optimaliseren

De Facebook relevantiescore geeft de waardering aan waarop Facebook jouw advertentie beoordeeld. De Facebook relevantiescore is te vergelijken met de kwaliteitsscore van Google Adwords en komt in de meeste gevallen ook weer overeen met de kosten per klik die je betaald.

In dit artikel lees je meer over hoe je je advertentie’s kunt optimaliseren, hoe je minder kunt gaan betalen per klik en wat je kunt doen om de relevantiescore van Facebook te verbeteren.

Wat is de Facebook relevantiescore?

De Facebook relevantiescore geeft aan hoe relevant een advertentie is voor een bepaalde doelgroep, vandaar ook de ‘relevantiescore’. Maar niet alleen de relevantie wordt hier in meegenomen. Facebook kijkt ook naar de hoeveelheid positieve en negatieve feedback op je advertentie’s en de actie’s die haar gebruikers ondernemen.

Voorbeelden van negatieve feedback zijn bijvoorbeeld de ‘bericht verbergen’ en de ‘Alles verbergen van deze pagina’ optie wanneer je een Facebook advertentie ziet.

Voorbeelden van positieve feedback die Facebook kan ontvangen zijn het aantal shares, likes, reacties, klikken, conversies etc.

Ja ook het aantal conversies of het doel van je advertentie wordt meegerekend. Heb jij een advertentie aangemaakt met als doel meer klikken naar je website? Dan speelt het aantal klikken naar je website vanuit die advertentie een rol bij het bepalen van je relevantiescore.

De score wordt bepaald op een schaal van 1 tot 10, waarbij een score van 1 heel slecht is en een score van 10 heel goed is. Wat opmerkelijk om te zien is is de invloed van de relevantiescore op de kosten per websiteklik op Facebook.

In de onderstaande grafiek van AdEspresso wordt getoond wat invloed van de score is op de kosten per klik:

Facebook relevantiescore vs Kosten per klik via Adespresso

Hoe kan ik de Facebook relevantiescore verbeteren?

Je kunt de Facebook relevantiescore verbeteren door te gaan sleutelen aan je Facebook advertentie. Eigenlijk ieder onderdeel van je advertentie heeft invloed op de relevantiescore.  Dus wat kun je dan zoal optimaliseren? Hieronder lees je wat ideeën:

Je afbeelding aanpassen

De afbeelding bij je Facebook advertentie is één van de eerste dingen die een gebruiker van Facebook ziet wanneer hij/zij jouw advertentie voorbij ziet komen in zijn of haar tijdlijn. Het is dus belangrijk dat de afbeelding aanspreekt en de aandacht trekt.

Wat kun je zoal testen met je afbeelding? Om je wat ideeën te geven wat je kunt testen met alleen al je afbeelding heb ik hier wat voorbeelden:

Mensen & Gezichten – Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot mensen, je kunt eens kijken of je een afbeelding met daarop een persoon kunt gebruiken. Of juist andersom natuurlijk, als je al een afbeelding van een persoon gebruikt om eens een afbeelding van iets heel anders te gebruiken.

Klein logo – Je kunt ook een klein logo in je afbeelding plaatsen, een logo geeft in de meeste gevallen vertrouwen en herkenbaarheid in je advertentie’s.

Call to Action – Plaats een call to action op je afbeelding, op deze manier trekt de afbeelding niet alleen de aandacht maar is ook het doel direct duidelijk. Vergeet niet dat een afbeelding op Facebook maximaal uit 20% tekst mag bestaan.

Relevantie vs. irrelevant – Gebruik je nu een relevante afbeelding voor je advertentie? Probeer dan eens een totaal irrelevante afbeelding te gebruiken voor je advertentie, misschien valt dit juist wel meer op 😉

Man vs. vrouw – Staat er een man of een vrouw afgebeeld op de foto bij je advertentie, per doelgroep is dit verschillend maar vaak trekt een vrouw toch net even iets meer aandacht, zowel bij een mannelijke doelgroep als bij een vrouwelijke doelgroep.

Bereik de juiste doelgroep met Facebook Ads

Facebook geeft je zoveel mogelijkheden om te adverteren dat het soms even zoeken is wat nu de beste doelgroep is om te targeten met jouw advertentie. Je kunt koude doelgroepen targeten maar je kunt ook bestaande klanten via Facebook bereiken.

Een tijdje geleden schreef ik een artikel met hierin verschillende manieren hoe je bij Facebook kunt targeten en welke doelgroepen het meest waardevol zijn. Je kunt in dit artikel lezen hoe je Facebook doelgroepen samenstelt >>  

Optimaliseer je Facebook advertentie

Je Facebook advertentie speelt ook een grote rol in het verhogen van je relevantiescore. Dit bericht is uiteindelijk hetgeen waar mensen op reageren en waardoor mensen actie ondernemen. Een paar tips om je Facebook advertentie te optimaliseren:

Link preview of geen link preview – Wanneer je een link plaatst in je advertentie verschijnt er een klikbare afbeelding met een titel en een subtitel. Deze kun je weghalen, vaak bij langere berichten werkt het beter om deze weg te halen maar bij kortere berichten kun je hierdoor makkelijker doorklikken naar de website.

Korte berichten vs. lange berichten – In een lang bericht kun je de benefits van je product al benoemen en kun je de bezwaren wegnemen van een klant, je kunt op de emotie inspelen en vervolgens een aanbod doen. In een kort bericht is dit veel lastiger maar krijg je vaak wel meer klikken. Testen dus 😉

De call to action – Staat de Call to Action duidelijk in je advertentie? Is het duidelijk wat het voordeel voor de lezer is om door te klikken naar jouw website, zich aan te melden en misschien wel een aankoop te doen? Herformuleer je CTA en verbeter hiermee de prestatie van je advertentie.

Gebruik een ‘verse’ advertentie

Wanneer jij al 6 maanden achter elkaar dezelfde advertentie aan dezelfde doelgroep toont dan kun je er vanuit gaan dat iedereen jouw advertentie al wel heeft gezien, veel mensen hebben al gebruik gemaakt van jouw aanbod en andere hebben besloten geen gebruik te maken van jouw aanbod.

In het advertentiebeheer van Facebook kun je bekijken wat de frequentie is geweest van het tonen van advertentie’s. Wanneer je advertentie gemiddeld 9 of 10x is weergegeven aan dezelfde persoon dan zit de levensduur van de advertentie er wel zo’n beetje op. Je kunt dan het beste een nieuwe advertentie maken, of simpelweg de afbeelding vervangen.

Welke invloed heeft de Facebook relevantiescore op mijn advertentie?

De Facebook relevantiescore is een indicatie die door Facebook wordt gebruikt om aan te geven hoe waardevol je advertentie is voor de gebruiker die jouw advertentie te zien krijgt. In principe staat dit dus los van de advertentie zelf en de resultaten hiervan.

Wat wel logisch is, is dat Facebook de prijzen per klik verhoogt of je advertentie minder vaak laat zien wanneer er veel negatieve feedback is en je relevantiescore dus laag is. Facebook haar doel is om waardevol te zijn voor de gebruiker van Facebook, want zonder gebruikers ook geen advertentie inkomsten.

Is je advertentie winstgevend en behaal je veel conversies tegen een lage prijs? Maak je dan niet te druk over de relevantiescore, het is niet bepalend voor je advertentie. Wanneer jij met jouw advertentie het doel bereikt welke je wilde bereiken dan is de advertentiecampagne succesvol. Behaal je de doelstellingen niet dan kun je naar de relevantiescore kijken en deze optimaliseren.

Facebook Advertentiecampagne OptimaliserenHaal het maximale resultaat uit je Facebook Advertenties met dit GRATIS ebook! *Klik*

Waar kun je de relevantiescore van je Facebook advertentie vinden?

Mocht de Facebook relevantiescore niet direct zichtbaar zijn bij je advertentie in het advertentiebeheer dan moet je even de kolommen aanpassen in het advertentiebeheer. Hoe doe je dit?

Stap 1: Ga naar je advertentiebeheer en klik op de advertentiecampagne

Advertentiecampagne

Stap 2: Klik twee keer door, wanneer je op de advertentiecampagne klik kom je in de advertentieset terecht en klik je vervolgens nog een keer dan kom je bij de statistieken van een specifiek bericht terecht.

Advertentieset

Stap 3: Hier vind je de relevantiescore, vind je deze hier niet dan kun je de kolommen even aanpassen.

Relevantiescore

Klik op kolommen, selecteer kolommen aanpassen en zoek naar ‘relevantiescore’ selecteer deze vervolgens en klik op toepassen, nu moet de relevantiescore bij je statistieken staan 🙂

Kolommen

Kolommen aanpassen

Relevantiescore kolom

Facebook Advertentiecampagne OptimaliserenHaal het maximale resultaat uit je Facebook Advertenties met dit GRATIS ebook! *Klik*

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?