Page content

article content

Het verschil tussen Facebook Ads en Google Adwords

Wanneer je al een tijdje meegaat in de online marketing wereld dan is de kans groot dat je weleens hebt gehoord van Google Adwords. Misschien heb je het zelf ook weleens gebruikt.

De afgelopen jaren is Facebook Ads enorm in opkomst maar wanneer je adverteert op Google Adwords en dezelfde advertentie’s plaatst op Facebook dan zie je dat de resultaten niet eens in de buurt komen van de resultaten die je bereikt met Google Adwords. Dit komt opdat de platformen en het gedrag van de gebruikers enorm verschillen.

Wie Google Adwords gebruikt zal dit waarschijnlijk inzetten om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Het voordeel hiervan is, is dat mensen daadwerkelijk zoeken naar een product. Deze doelgroep is veel koopgerichter dan de doelgroep op Facebook.

google-zoeken

De doelgroep die je op Facebook bereikt zul je anders moeten gaan benaderen. Dit is namelijk interruptie marketing in plaats van search marketing.

Mensen zijn vaak helemaal (nog) niet op zoek naar jouw product. Of ze weten wel wat ze willen maar zijn niet in de ‘koop’-stemming.

facebook-ad

Je zult deze doelgroep dus echt hand-aan-hand moeten nemen vanaf de eerste advertentie tot aan de aankoop. Dit kun je op meerdere manieren doen.

In de strategieën die wij voor onze klanten inzetten zorgen we er altijd voor dat we de eerste stap zo laagdrempelig mogelijk maken, een soort kennismaking. Dit doen we vaak door video’s / blogartikelen of weggevers in te zetten.

Een Facebook Video start automatisch met afspelen en hiermee trek je dus snel de aandacht. In de Facebook video is het de bedoeling om waardevol of entertainend te zijn.

Een voorbeeld: stel je voor dat je voedingssupplementen verkoopt. In een video kun je dan aangeven waarom je bepaalde producten niet moet eten of welke trainingsoefeningen de snelste resultaten geven.

Vervolgens kun je iedereen die een video van jou heeft bekeken retargeten. Je kunt dus een advertentie laten zien aan iedereen die jouw video heeft bekeken. Deze doelgroep is dan al bekend met je en zal eerder tot aankoop overgaan.

schermafbeelding-2017-01-12-om-21-44-02

Je kunt er ook voor kiezen om blogartikelen te promoten via Facebook. In een blogartikel kun je in principe hetzelfde als in een Facebook video alleen heb je net even wat meer ruimte.

Iemand op Facebook zit natuurlijk niet te wachten op een video van 30 minuten maar als dezelfde persoon een blogartikel voorgeschoteld krijgt kan hij/zij dit artikel bewaren en op een later moment consumeren.

Net als bij een Facebook video kun je de bezoekers van bijvoorbeeld een blog op je website ook retargeten op Facebook. Je kunt dus aan iedereen die het artikel op jouw website heeft gelezen een advertentie tonen.

schermafbeelding-2017-01-12-om-21-45-21

Het derde voorbeeld welke ik je wil meegeven is het werken met een weggever zoals een gratis mini-training, ebook of winactie.

Om de mini-training te ontvangen (of het ebook) zul je je e-mailadres moeten achterlaten. Op deze manier kun je een persoon niet alleen retargeten op Facebook maar je kunt ook nog eens e-mailmarketing toepassen.

Enkel je e-mailadres achterlaten is nog steeds een stuk laagdrempeliger dan een aankoop doen maar toch krijg je al veel informatie. Daarom is dit vaak de manier waarop ik adverteer.

Een trouwjurken winkel kan bijvoorbeeld een ebook te downloaden met de top 10 leukste trouwlocaties. Hiermee kun je de e-mailadressen verzamelen van mensen die zich oriënteren op een bruiloft.

schermafbeelding-2017-01-12-om-21-49-52

Als je vervolgens het e-mailadres hebt gekregen dan kun je waardevolle content ook via de mail delen en hoef je dus niet opnieuw te betalen om jouw doelgroep te bereiken.

Nu wordt het natuurlijk wel tijd dat er vroeg of laat ook een conversie gaat behalen. Door retargeting en e-mailmarketing toe te passen bouw je aan een connectie van een potentiële klant en kun je met verschillende marketingacties een potentiële klant converteren naar een betalende klant net zoals je op Google Adwords zou doen of denk eens aan een proefversie van jouw product om alsnog heel laagdrempelig kennis te maken!

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Comment Section

1 reactie op “Het verschil tussen Facebook Ads en Google Adwords


Door Mariette vd Hooft op 7 maart 2017

Wat een leuk artikel. Wel bekend maar heel goed om eens onder de loep te nemen.

Plaats een reactie


*