Page content

article content

Casestudy: Break-even funnel

Als je mij al een tijdje volgt dan heb je mij vast al weleens horen praten over de ‘break-even funnel’ of ‘winstgevend adverteren’. Die terminologie zal een stuk duidelijker worden na het doorlezen van deze casestudy.

Deze casestudy is opgemaakt uit een campagne die in begin februari voor één van onze klanten is uitgevoerd. Deze klant heeft gevraagd of wij haar en haar business niet willen benoemen in dit blog. Vandaar zijn een aantal gegevens onherkenbaar gemaakt, neemt niet weg dat ik je meeneem in de cijfers 😉

Doelstellingen: Groei mailinglijst & membershipprogramma
Periode: 1 februari 2017 – 22 februari 2017

De business waarin ik je meeneem is gevestigd in een hobbymarkt en bestaat uit het verkopen van digitale producten en een maandelijks membershipprogramma. Tijdens de campagne hebben we ingezet op het membershipprogramma omdat deze ervoor zorgt dat er maandelijks terugkerende inkomsten zijn hieruit en dat we dus echt kunnen bouwen aan de business.

De resultaten?
770,04 euro uitgegeven aan Facebook
4035 inschrijvingen op de mailinglijst
42 aanmeldingen op membership (direct)
82 aanmeldingen op membership (na funnel)

Een simpel rekensommetje:
82 aanmeldingen * 9,95 euro maandelijks lidmaatschap = 815,90 euro per maand. Nu weten we dat slechts 27% langer dan 3 maanden lid blijft. 815,90/100*27=220,29 euro.

Er blijft dus maandelijks 220,29 euro over.

Nu hebben we 770,04 euro gespendeerd aan Facebook advertenties (770,04/220,29=3,5) We hebben dus 3,5 maand nodig om break-even te draaien en vervolgens maken we enkel nog maar winst, zolang een lid blijft deelnemen!

Uit de statistieken blijkt dat een lid die langer dan 3 maanden lid blijft gemiddeld 1,25 jaar lid blijft van het membershipprogramma. Dat zou een extra 3304,35 euro aan omzet zijn. Dan hebben we het nog niet over het upside voordeel van de 4035 inschrijvingen op de mailinglijst.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Leuk… Maar ehm… Hoe doe je dat dan?

Dat vind ik ook altijd interessanter 😉 Hoe hebben we de campagne ingericht en hoe kun jij ook werken aan deze resultaten?

Als je mij al langer volgt dan weet je dat ik er fan van ben om een e-maildatabase op te bouwen en dus om naam en e-mailadressen te verzamelen via een Facebook Marketing campagne.

Zo gezegd, zo gedaan.

De weggever
Enerzijds hebben we een e-book gepromoot met daarin 12 tips. Om deze te downloaden moest je je naam en e-mailadres achterlaten op een zogenaamde optinpagina.

De bedanktpagina
Wanneer je je naam en e-mailadres achterliet dan kreeg je natuurlijk het e-book naar je mail toegestuurd maar in de tussentijd kwam je eerst op een ‘bedanktpagina’ waarop je een aanbieding te zien kreeg om deel te nemen aan het membershipprogramma.

Op de bedanktpagina hadden we de melding staan dat het e-book naar het opgegeven e-mailadres werd verzonden en daarna begon de verkooppagina voor het membershipprogramma.

Het aanbod
Het aanbod moesten we natuurlijk wel extra waardevol maken om zo het aanbod laagdrempelig te houden zodat iemand die het e-book download ook over zou gaan tot de aanmelding voor het membershipprogramma. Dit deden we door het membership aan te bieden voor 1 euro in de eerste maand. Na 1 maand zou je pas de volledige 9,95 euro gaan betalen.

Het resultaat
Zo hebben we in 3 weken tijd 4035 e-mailadressen verzameld en 42 nieuwe betalende klanten erbij gekregen. Maar juist de laatste stap die wij gezet hebben leverde nog eens 40 extra betaalde aanmeldingen op. Niet verkeerd.

Funnel: laaghangend fruit
Doordat de aanbieding alleen op de bedanktpagina nadat je het e-book kon downloaden te zien was, waren er mensen die niet konden betalen of de random reader niet bij de hand hebben gehad. Natuurlijk waren er ook mensen die ons nog niet kenden en daardoor die beslissing nog niet hebben genomen.

In de dagen nadat je het e-book downloade kreeg je daarom nog een aantal mailtjes. De ene keer met een waardevol blogartikel en de andere keer een mail die gericht was op een verkoop zoals het delen van testimonials of letterlijk de aanbieding.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Comment Section

0 reacties op “Casestudy: Break-even funnel

Plaats een reactie


*