Is Facebook Marketing geschikt of ongeschikt voor mijn business?
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 januari 2017 

Is Facebook Marketing geschikt of ongeschikt voor mijn business?

Steeds vaker hoor je positieve verhalen over ‘adverteren op Facebook’ en vraag je je af of dit ook geschikt is voor jouw business. Want hé, iedere business is weer anders dus is het logisch dat je je afvraagt of Facebook ook relevant is voor jouw bedrijf.

Ik help honderden ondernemers met hun Facebook marketingstrategie en zij hebben allemaal een ander bedrijf. Nog nooit kreeg ik te maken met een bedrijf waarvoor geen Facebook marketingstrategie te bedenken was. Soms vraagt het wat creativiteit, maar het lukt mij – in samenwerking met de ondernemer – altijd.

In dit artikel wil ik je een aantal voorbeelden geven over hoe bepaalde bedrijven gebruikmaken van de verschillende strategieën die er zijn. Mocht je hierna nog steeds twijfelen of Facebook ook iets voor jouw bedrijf is, meld je dan gerust aan voor mijn gratis online training over Facebook marketing voor meer inspiratie.

Hoe zet je Facebook Marketing in als Tandarts?

Zoals ik al zei… Voor iedere business is iets te verzinnen en daarom wil ik je wat inspiratie geven voor niet alledaagse advertenties op Facebook.

Zo kun je als tandarts Facebook inzetten om nieuwe klanten aan te trekken. Bied bijvoorbeeld een gratis tandbleekbehandeling aan om zo contact te maken met een nieuwe klant of geef gratis een Oral-B elektrische tandenborstel cadeau na inschrijving bij de praktijk.

De behandelingen worden toch door de verzekering vergoed. Door er een beloning tegenover te stellen, komen mensen vanzelf wel naar je praktijk. Je kunt lokaal adverteren zodat je enkel mensen uit de omgeving naar je praktijk krijgt.

Maar… Wat moet ik op Facebook als advocaat?

Facebook is natuurlijk echt even iets anders dan Google Adwords. Op Facebook zoeken mensen niet naar informatie, je komt echt bij iemand terecht. Je moet dus maar net de juiste doelgroep selecteren. Voor een advocaat is er natuurlijk niet echt één doelgroep, iedereen heeft je op een ander moment nodig. Daarom kun je als advocaat de stap maar beter zo laagdrempelig mogelijk houden en kijken naar nog een extra stap, voordat iemand je nodig heeft. Dit wordt duidelijk aan de hand van de volgende twee voorbeelden:

Echtscheidingsadvocaat: Iemand die gaat scheiden zit in een enorme onzekerheid. Wat gaat er op hem of haar afkomen? Hoe zit het met de kids? Kan hij of zij straks nog wel in het huis blijven wonen?

Als echtscheidingsadvocaat kun je bijvoorbeeld voor de eerste stap een informatie whitepaper schrijven met ’12 tips hoe om te gaan met lastige situaties bij een echtscheiding’ of  ’14 dingen die op je afkomen bij een echtscheiding’.

Vervolgens kun je iemand, die jouw whitepaper heeft gedownload, opvolgen. Bel of stuur een e-mail en informeer of diegene plannen heeft om te scheiden of wellicht al in die lastige situatie zit en daar hulp bij nodig heeft. Jij kunt als advocaat vervolgens weer jouw dienstverlening aanbieden.

Arbeidsrecht advocaat: In 2016 was er de nodige ophef over de nieuwe wet: Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) voor ZZP’ers. Veel ZZP’ers zaten met vragen over hoe zij nu verder moesten met hun onderneming en welke stappen ze moesten zetten.

Deze groep ZZP’ers kun je bijvoorbeeld gratis een modelovereenkomst aanbieden op Facebook of een informatie webinar aanbieden waarin je de wijzigingen in normale mensentaal uitlegt. Is er vervolgens vraag naar een persoonlijk opgestelde overeenkomst, dan kun jij jouw dienstverlening aanbieden.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Ik werk B2B, is Facebook dan ook geschikt voor mij?

100%! Het is een misvatting dat Facebook alleen voor consumenten is. Ondernemers vragen mij vaak of Facebook ook geschikt is voor B2B producten en dienstverlening.

Ondernemers & managers zijn eveneens massaal aanwezig op Facebook en zijn ook regelmatig actief. De doelgroep ‘eigenaren van kleinbedrijven’ heeft in Nederland alleen al 170.000 personen. En dit zijn alleen directeuren, dan heb je ook nog de managers.

En mijn erotische webwinkel dan? Dat mag toch niet op Facebook?

Dat is inderdaad een lastige. Erotiek, dating et cetera is niet toegestaan op Facebook. Tenzij… je het slim & creatief aanpakt.

Natuurlijk kun je geen naaktfoto’s of iets dergelijks gebruiken, maar neem eens een zijspoor. Een e-book met ’12 tips voor een spannende nacht met z’n tweeën’ of  eentje met ’12 romantische dates’ zijn hier voorbeelden van. Vervolgens maak je via e-mailmarketing van deze leads jouw klanten.

En mijn ‘normale’ webwinkel?

Met een ‘normale’ webwinkel verkoop je jouw producten natuurlijk gewoon via Facebook, maar wat misschien nog wel belangrijker is… Je kunt retargeting toepassen. Met retargeting laat je iedereen, die bijvoorbeeld een product heeft bekeken of in de winkelwagen is geweest maar nog niet heeft betaald, een advertentie zien op Facebook waarin je een korting aanbiedt of waarin je nog even de voordelen van jouw shop benadrukt.

Dat is allemaal heel leuk Youri maar hoe promoot ik mijn softwareoplossing dan op Facebook?

Natuurlijk is ook dat geheel afhankelijk van welk type software je aanbiedt. Ik zal je wederom twee voorbeelden geven.

Webwinkelsoftware: Je geeft een e-book vol tips voor webwinkels – die het makkelijkst zijn toe te passen met jouw software – gratis weg. Daarbij kan iemand, die het e-book download, gratis een proefabonnement van 14 dagen krijgen. Oh, en als diegene binnen 14 dagen upgrade naar een betaald abonnement dan krijgt hij of zij ook nog eens een mooie korting.

Boekhoudsoftware: Stel je voor; je hebt een softwarepakket ontwikkeld specifiek voor ondernemers. Hoe ga je dat promoten? Natuurlijk kun je hiervoor ook een -x aantal tips in een e-book plaatsen, maar je kunt ook een webinar organiseren waarin je alle vragen over boekhouden beantwoordt. Natuurlijk is de oplossing jouw softwarepakket! Je kunt ook een strategiesessie doen met een ondernemer en hierin uitleggen waar op bespaard kan worden. Uiteraard  is dit alles via jouw boekhoudpakket makkelijk in te zien. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden te bedenken.

Als monteur repareer je auto’s, maar via Facebook is het heel lastig om mensen te bereiken die net een kapotte auto hebben of die een ongeluk hebben gehad. Wel heeft iedereen een APK-keuring nodig en een winter-, lente-, zomer- en/of herfstcheck.

Door zo’n check gratis aan te bieden via Facebook – of maak het nog spannender en geef er 10 gratis weg – kun je vervolgens wel aangeven dat de banden aan vervanging toe zijn of dat de olie moet worden ververst. Voor deze extra handelingen kun jij dan natuurlijk wel een factuur sturen.

Als iemand daarna tevreden is met de service zal diegene in de toekomst wellicht ook het standaard onderhoud bij jouw garage laten doen. Dit kun je ook nog eens extra stimuleren door een pechhulp of onderhoudscontract aan te bieden.

31 Facebook Marketing TipsDownload mijn GRATIS ebook met 31 Facebook Marketing Tips *Klik*

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Miranda Staal
Tatiana
Door

Tatiana

op 28 May 2018

Hoi Youri, hoe ga je hierbij om met de nieuwe wetgeving AVG? Degene die download, moet specifiek toestemming hebben gegeven dat je zijn email adres gebruikt voor iets anders dan het toesturen van het document/product. Als je het mailadres of telefoonnummer ook voor een ander doel wil gebruiken moet je dat expliciet aangeven. Een dubbele opt-in is dan belangrijk waarbij de bezoeker dus kan kiezen geen toestemming te geven voor de nieuwsbrief of verder contact. Je bent dan wel verplicht die download / product toe te sturen. Maar hebt er marketing technisch niks aan, omdat je geen toestemming hebt om de persoon te contacten. Ik hoor het graag van je!

Thara
Door

Thara

op 12 June 2018

Hoi Youri, Ook een tip voor een platformorganisatie die als derden fungeert. Find Your Fitcoach is een online platform waar sporters (vraag) diversen diensten kunnen afnemen van personal trainers (aanbod). Wat zou ik kunnen weggegeven voor beide partijen om aan een mailadres te komen of om personal trainers een profiel aan te laten maken op de website?

Anke
Door

Anke

op 6 August 2018

Schema met oefn. Korting bij inschrijven

T. van Dommelen
Door

T. van Dommelen

op 30 August 2018

En voor een media bedrijfje dat instructiefilms maakt voor onderwijs en bedrijfsleven?

Esther
Door

Esther

op 1 October 2018

Ik ben medium/paragnost en lifecoach. Ik heb elke maand een kortingsactie maar krijg daaruit te weinig conversie. Heb 2 x-tips gratis om eeg te geven (listbuilding) maar verder weet ik het niet te verzinnen. Tips?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?