Facebook Organische Bereik daalt: Groter bereik op Facebook?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 april 2016 

Facebook Organische Bereik daalt - Hoe krijg je een groter bereik op Facebook?

Iedere keer dat een gebruiker Facebook opent dan staan er letterlijk honderden berichten voor hem klaar op gelezen te worden, alleen kan Facebook niet al deze berichten tegelijk laten zien en dus is er een algoritme gecreëerd om te bepalen welke berichten aan wie worden getoond. Een belangrijk onderdeel hiervan is de interactie die een gebruiker met de pagina heeft.

Zie ook: algoritme van Facebook en de Facebook Edgerank

In dit artikel staan een aantal adviezen over hoe je toch nog jouw doelgroep en jouw fans organisch (gratis) kunt bereiken via Facebook. Lees dit artikel eens op je gemak door en laat onder dit artikel even een reactie achter met je nummer #1 inzicht, dat waardeer ik.

Plaats quotes op je Facebook pagina

Quotes krijgen over het algemeen meer likes en shares dan andere berichten. Hiermee kun je dus de engagement op je pagina flink verhogen waar ook je andere berichten weer van profiteren. Quotes hoeven niet van jezelf te zijn, je mag natuurlijk ook gewoon een uitspraak van iemand citeren.

Quotes met de meeste interactie zijn quotes die in principe op iedereen van toepassing zijn en waar iedereen zich goed in kan vinden. Heb je zo’n quote? Plaats hem op een mooie afbeelding via bijvoorbeeld Canva.com en plaats hem op je Facebook pagina.

Betrek je fans

Betrek je fans bij je pagina, stel vragen en reageer op je fans. Op het moment dat je fans betrokken zijn en veel van je berichten liken, delen of op je berichten reageren dan krijgen zij vaker je posts te zien en gaat de waarde van je pagina omhoog.

Wees consistent

Zorg dat je fans op je kunnen rekenen, kies vaste tijden om posts te plaatsen op Facebook en hou dit ook vol. Organisch succes is een lange termijn ding en komt niet als je drie keer iets op je Facebook pagina hebt gepost.

Zie ook: Facebook berichten inplannen op je pagina

Stel vragen

Mensen houden er van nature van om vragen te beantwoorden, stel vragen in je Facebook posts en grote kans dat mensen wel gaan reageren op je post. Stel een vraag over een mening bijvoorbeeld, iedereen wil zijn mening laten horen 😉 Ook hiermee ga je er voor zorgen dat de interactie op je Facebook pagina omhoog gaat en dat Facebook meer waarde aan jouw pagina gaat toekennen.

Boost aan je eigen likes

Dit is dan een tip die niet gratis is, maar waarvoor je een paar euro zult moeten gaan neerleggen. Het wordt gewoon steeds lastiger om organisch getoond te worden in Facebook tijdlijnen. Door een bericht te ‘boosten’ kun je voor enkele euro’s wel in de tijdlijn van je fans komen. Je fans hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn dus het is belangrijk om gezien te worden door hen.

Pay to Play

Als aanvulling op de bovenstaande tip, de tijd dat je alles voor niets gaat krijgen is voorbij. Facebook is ook een bedrijf en moet ook omzet maken. Advertentie’s verkopen is daar een onderdeel van, en dat is ook logisch. Het is logisch dat Facebook een klein bedrag gaat vragen aan bedrijven om al die waardevolle data die zij hebben beschikbaar te stellen.

Veel ondernemers zullen hiervan balen, zullen het niet leuk vinden. Het selecte groepje ondernemers die wel bereid is een paar euro te investeren die zal hier de vruchten van gaan plukken, die zullen gaan winnen.

Kijk naar wat voor je werkt, als je een paar euro spendeert aan Facebook maar je krijgt er meer omzet / winst voor terug, waarom zou je die paar euro dan niet willen uitgeven?

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2020!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?