Facebook Pagina Statistieken: de cijfers van jouw Facebook Pagina
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 februari 2016 

Facebook Pagina Statistieken - Weet jij al precies welke berichten het beste hebben gewerkt?

Bijna iedere ondernemer heeft tegenwoordig wel een Facebookpagina, de een is er alleen iets actiever mee dan de ander… Bij iedere ondernemer speelt de vraag hoe ze meer uit zijn of haar Facebookpagina kunnen halen. Daarvoor is het belangrijk om zo nu en dan eens naar de statistieken van je Facebookpagina te kijken.

Statistieken van je Facebookpagina

Statistieken in één overzicht

Wanneer je op je pagina naar je statistieken gaat kijken zul je eerst op een overzichtspagina terecht komen waar je heel eenvoudig kunt bekijken wat er de afgelopen weken op je Facebookpagina is gebeurt.

Hier vind je in het kort of je nieuwe pagina-vind-ik-leuks hebt gekregen, welk bereik je berichten hebben gehad en welke acties er vanuit de berichten zijn genomen, zoals likes, reacties en shares.

Facebook pagina statistieken overzicht

Data over een bepaalde periode

Dit overzicht geeft enkel de data van de afgelopen week weer, op het moment dat je in de linkerkolom een specifiek onderdeel kiest dan krijg je hier meer informatie over en kun je de periode ook direct instellen.

Je kunt hier je vind-ik-leuks, je bereik, de paginaweergaven, je berichten, je video’s en informatie over je fans analyseren.

Zo kun je bijvoorbeeld ook zien hoeveel “vind ik niet meer leuks” je hebt gekregen op je pagina. Dit kun je zelfs per dag zien, eens kijken of je fans je nog waardevol vinden 😉

vind-ik-niet-meer-leuks

Bereik

Bij bereik kun je heel goed zien hoeveel bereik je berichten hebben gehad en welk gedeelte betaald bereik is geweest en welk gedeelte je organisch hebt bereikt. Maar ook welke acties er aan de hand van je berichten zijn genomen. Overigens, wanneer je in het tab op berichten klikt kun je zien welke berichten het beste hebben gepresteerd 😉 Daar kun je echt op sturen.

Bereik van je Facebookpagina

Tabs gebruiken

Je kunt ook “tabs” maken op je Facebookpagina, maar of deze daadwerkelijk resultaat boeken is een tweede vraag 😉 In dit artikel gebruik ik een voorbeeld van een niet zo actieve Facebookpagina maar ook bij andere klanten zie ik dat de resultaten uit Facebooktabs te verwaarlozen zijn en daarom pas ik ze vrijwel nooit meer toe.

Paginaweergaven en Facebook pagina tabs

Wanneer is je doelgroep online?

Wil je meer engagement op je Facebookposts? Dan moet je je berichten posten op het moment dat je doelgroep ook online is op Facebook. In de statistieken van je Facebookpagina kun je dit mooi zien 😉

Wanneer je fans online zijn op Facebook kun je zien onder het tabje “berichten” hier kun je ook je recente berichten zien en bekijken welke berichten echt goed voor je hebben gewerkt en deze nog een keer gebruiken bijvoorbeeld, want ze hebben zich al bewezen 😉

Wanneer zijn jouw fans online

Statistieken video’s op Facebook

Op het moment dat je gebruik maakt van Facebookvideo’s kun je ook de statistieken zien van de video’s die je hebt geplaatst. Het mooie aan deze statistieken is dat je kunt kijken hoeveel personen meer dan 30 seconden van je video hebben bekeken, hierdoor weet je hoeveel mensen daadwerkelijk interesse hebben getoond in je video.

Waar mensen afhaken in je video of de resultaten per video kun je het beste bekijken bij de video zelf. Per video krijg je namelijk ook nog statistieken van Facebook.

Facebook video analyse

Demografische gegevens

Ben je er nog niet helemaal uit wie nou jouw doelgroep is? Maak dan ook zeker gebruik van de statistieken van je Facebookpagina. Hierin geeft Facebook al de demografische en geografische gegevens van jouw fans.

Jouw fans, die dus al interesse in jouw bedrijf, product of dienst hebben getoond. Dat is meestal wel je doelgroep. Hierop kun je je doelgroep wellicht zelfs wel baseren zonder allemaal moeilijke personages te moeten bedenken.

Wie zijn je fans

Een Facebookpagina hebben is door Facebook goed doordacht en Facebook geeft je zoveel insights over het gebruik van je pagina dat het zonde is om hier niets mee te doen. Analyseer de gegevens die Facebook voor je naar buiten brengt en bekijk wat je beter kunt doen.

Begin je net? Analyseer dan vooral je berichten. Welke berichten genereren het meeste bereik en krijgen de meeste likes, shares en reacties? Maak vervolgens meer van die berichten want die hebben zich al bewezen.

Je kunt overigens ook alle gegevens over je posts, video’s maar ook de paginagegevens exporteren, rechtsboven staat een knop “exporteren” zo kun je al deze gegevens ook nog eens bewaren of aan een dashboard toevoegen.

Paginagegevens exporteren

Succes!

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Jan De Kimpe
Michele

Door

Michele

op 12 July 2018

Hoi Youri, ik heb net 2 tabbladen toegevoegd op mijn pagina, en zou graag willen zien of erop geklikt wordt. Waar kan ik dat terug vinden?

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?