Facebook Power Editor - Een complete handleiding door OVA.nl
Facebook Power Editor - Een complete handleiding
09 februari 2016 
11 min. leestijd

Facebook Power Editor - Een complete handleiding

Wanneer je gaat adverteren op Facebook zul je al snel horen over de advertentie manager maar ook over de Facebook Power Editor. In de Power Editor van Facebook kun je net even iets meer dan met de advertentie manager.

In deze handleiding gaan we door de hele Power Editor heen en kijken we naar de voor- en de nadelen van de Power Editor. Aan het einde van deze handleiding zul je in staat zijn zelf je advertentie te kunnen aanmaken in de Power Editor en deze ook te managen.

Allereerst wil ik een kleine sidenote maken, wanneer je gaat adverteren op Facebook hoef je geen gebruik te maken van de Facebook Power Editor, sterker nog.. Op het moment dat je net begint met adverteren wil ik je aanraden te beginnen met de advertentie manager van Facebook. De advertentie manager is net even iets gebruiksvriendelijker en makkelijker te begrijpen.

Wanneer je gaat adverteren op Facebook kun je gebruik maken van de advertentie manager, maar ook van de Power Editor. Wat is nou eigenlijk het verschil? En wanneer moet je welke tool gebruiken?

De advertentie manager is een simpelere tool dan de Power Editor, op het moment dat je net begint met adverteren is het een goed idee om te beginnen met de advertentie manager, maak het niet moeilijker dan nodig šŸ˜‰ Maak ook vooral gebruik van de tool die je het prettigst vindt werken.

Natuurlijk zijn er wel een aantal verschillen tussen de tools, anders had Facebook ook geen twee tools gebouwd. Ik wil een aantal van de grootste verschillen met je delen.

Als eerste de nieuwste Facebook updates

Facebook rolt de nieuwste updates uit aan de gebruikers van de Power Editor, wanneer Facebook een nieuwe tool heeft of haar advertentie mogelijkheden uitbreidt komen deze als eerste in de Power Editor terecht. (Zorg er ook voor dat je je Facebook accountinstellingen op Engels hebt staan, dan krijg je de updates nog eerder ;))

De koptekst en advertentietekst van je advertentie

In de advertentiemanager van Facebook kun je maximaal 25 karakters gebruiken voor de koptekst van je advertentie, in de advertentietekst kun je ook slechts 90 karakters kwijt. In de Power Editor heb je deze limieten gelukkig niet.

Meerdere tracking pixels per advertentie

Wil je een paginabezoek meten en een websiteconversie? Of een aankoop en een upsell? Je kunt met de Power Editor meerdere tracking pixels per advertentie instellen zodat je alle stappen in je aankoopproces kunt meten.

Mobiele advertenties

Met de Power Editor kun je instellen dat wanneer je mobiele gebruikers target met je advertentie dat je bijvoorbeeld alleen mensen target die hun telefoon gebruiken op het moment dat ze op een wifi netwerk zitten.

Dark posts en ongepubliceerde berichten

In de Power Editor kun je zogenaamde dark posts aanmaken, dit zijn berichten die niet op je pagina worden gepubliceerd maar alleen worden gebruikt voor het adverteren. Handig op het moment dat je berichten tegen elkaar wilt splittesten bijvoorbeeld.

Je Facebook advertentie aanpassen

Je berichten in bulk aanpassen? Bijvoorbeeld je budgetten instellen of een nieuwe advertentie toevoegen aan je Facebookcampagne? Met de Facebook Power Editor kun je heel makkelijk je berichten in bulk aanpassen. Met de advertentie manager zou dit per campagne, per advertentie moeten.

Je Facebook campagne dupliceren

Wil jij je campagne opschalen, of dupliceren omdat je vaker dezelfde doelgroepen target, of vaker hetzelfde event geeft bijvoorbeeld, in de Power Editor kun je je campagnes heel makkelijk dupliceren met dezelfde doelgroepen en budgetten, zo hoef je enkel het bericht nog aan te passen naar de juiste data. Dit kan vervolgens weer in bulk šŸ˜‰

Nu je het verschil weet tussen de advertentie manager en de Power Editor van Facebook kun je de keuze maken of je met de advertentie manager gaat werken of dat je kiest voor de Power Editor.

Door hier te klikken open je direct de Power Editor binnen Facebook.

Nu je in de Power Editor zit zul je eerst al je data even moeten downloaden, dit zorgt ervoor dat je geen data mist. Dit moet je iedere keer dat je een aanpassing gaat doen even doen om er zeker van te zijn dat je geen aanpassingen mist.

Downloaden naar Power Editor

Maak een campagne met de Power Editor

Een facebook campagne bestaat eigenlijk uit drie onderdelen. Je hebt natuurlijk de advertentie, die bestaat uit je teksten en afbeeldingen, wat iemand daadwerkelijk te zien krijgt.

Dan volgt de advertentieset waarin je eigenlijk de plaatsing en doelgroep van je advertentie’s bepaald. Hier ga ik later in dit artikel nog dieper op in.

Dan als laatste heb je de campagne, hierin komen de advertentiesets en advertenties te staan. Bij de campagne kies je wat het doel is van de campagne, zijn dat websiteklikken of pagina likes.

Om makkelijk een campagne aan te maken klik je in de Power Editor op ā€œCampagne makenā€ vervolgens kun je hier heel gemakkelijk je campagne, advertentieset en advertentie aanmaken. Vervolgens kun je die nog aanpassen.

Campagne aanmaken

Campagne aanmaken 2

Hier selecteer je de doelstelling van jouw campagne en kun je de methode waarop je afgerekend wilt worden. Je kunt bieden op een klik bijvoorbeeld of een vaste prijs betalen per klik op je advertentie.

Facebook zelf is behoorlijk goed in het bieden van het juiste bod, ik raad je dan ook aan om deze op ā€œbiedenā€ te laten staan. Hoogstwaarschijnlijk zul je hier nog goedkopere kliks aan over houden.

That’s it, meer heb je niet nodig om een campagne aan te maken.

Je budget, doelgroep & plaatsing bepalen in de Facebook Power Editor

Nu begint het pas echt, in de advertentieset moet je je budget, je doelgroep en de plaatsing van je advertentie gaan bepalen. Je klikt op de campagne die je net hebt aangemaakt en vervolgens zie je alle advertentiesets in deze campagne. Op dit moment zal dat er 1 zijn.

Je budget bepalen

Als allereerste zul je een budget moeten gaan bepalen, dit kan een budget per dag zijn maar ook een looptijdbudget. Zelf bepaal ik eigenlijk altijd een budget per dag zodat je altijd kan bijsturen waar nodig, je weet direct waar je aan toe bent.

Je hoeft ook niet te beginnen met honderden euro’s aan advertentiebudget, test het eerst eens met 10 of 20 euro per dag šŸ˜‰

Budget instellen

De planning van je advertentie instellen

De tweede stap is je advertentie in te plannen, je kunt ervoor kiezen om een doorlopende campagne te starten of om de advertentie een einddatum te geven. Wanneer je bijvoorbeeld een evenement of webinar geeft dan is het logisch dat je een einddatum aan je campagne wilt hangen.

Wanneer je bij stap 1 een looptijdbudget hebt ingesteld kun je ook je advertentie alleen op bepaalde tijden laten weergeven. Op het moment dat je een budget per dag een budget hebt ingesteld kan dit helaas niet.

Je advertentie inplannen

Je doelgroep bepalen in de Power Editor

Je doelgroep bepalen.. Via Facebook kun je echt iedereen targeten, heel specifiek ook. Zorg dat je je doelgroep kent en het is een kwestie van invullen. Over de targeting op Facebook heb ik een ander uitgebreid artikel geschreven. Voor nu laat ik het hier dan ook bij. Hier lees je het uitgebreide artikel over je doelgroep targeten via Facebook.

Je doelgroep bepalen

De plaatsing van je Facebook advertentie

Waar wil je dat je advertentie wordt weergegeven? Is je website niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers? Sluit dan mobiele gebruikers uit šŸ˜‰ Je kunt hier ook kiezen of je de advertentie in de tijdlijn wilt laten tonen of alleen in de rechterkolom je Facebook tijdlijn. En natuurlijk of je op Instagram of op Facebook wilt adverteren.

De Plaatsing van je advertentie

Optimalisatie en prijzen

Hoe wil je dat je Facebook advertentie wordt geoptimaliseerd? Wil je meer bezoekers naar je website of wil je meer weergaven voor je advertentie. Op het moment dat je puur opzoek bent naar branding dan zou ik je advertentie optimaliseren voor weergaven, maar ga je voor kliks of conversies kies dan ook vooral voor kliks. Die verantwoordelijkheid kan Facebook wel aan šŸ˜‰

Je kunt ook instellen of je wilt dat Facebook voor je op advertenties gaat bieden of dat je dit handmatig wilt doen. Mijn advies hierin zou zijn om het vooral aan Facebook over te laten, je kunt het natuurlijk testen maar Facebook weet echt wel waar ze mee bezig zijn.

Optimalisatie en prijzen

Je advertentie aanmaken met de Facebook Power Editor

Cool! Je bent nu halverwege, je moet nu alleen nog de advertentie aanmaken. Eigenlijk is het heel simpel, je schrijft een goede, krachtige en vooral wervende advertentie en voegt hier eventueel een video of afbeelding aan toe.

Je kunt een normaal bericht gebruiken als advertentie maar je kunt ook een echte advertentie opmaken. Wanneer je een advertentie gaat opmaken moet je verplicht een afbeelding of video bijvoegen.

Je vult een website-url in, een tekst voor boven de advertentie, een kop voor in je advertentie, en een korte linkomschrijving. Eventueel kun je ook nog een Call to Action button toevoegen aan je advertentie.

Je advertentie maken

Mocht je buiten de websiteklik ook nog een bedanktpagina willen meten of een conversie willen bijhouden dan kun je nog een zogenaamde trakingpixel instellen, deze houdt de Power Editor dan automatisch bij.

Tracking van je advertentie

Je wijzigingen uploaden

Is je advertentie helemaal ready? Vergeet dan vooral niet om je wijzigingen te uploaden via de Power Editor. Dit doe je heel makkelijk door op ā€œWijzigingen uploadenā€ te klikken aan de bovenkant van de Power Editor, direct hierna worden je advertenties gecontroleerd waarna deze actief zullen worden.

Je wijzigingen uploaden

Good luck!

Heb je deze artikelen al gelezen:

Wil je jouwĀ Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij deĀ inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Maak jij nog geen gebruik van MailBlue?

Blue Academy