Facebook Advertentie Rapporten - De resultaten van je Facebook advertenties meten
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 januari 2016 

Facebook Advertentie Rapporten - De resultaten van je Facebook advertenties meten

Je gaat adverteren op Facebook maar als je niet weet wat je advertenties je opleveren, dan wordt het natuurlijk lastig om te bepalen of je advertenties succesvol zijn.

Gelukkig heeft Facebook daar ook een functie voor gebouwd. Je kunt namelijk rapportages maken met Facebook, hierin kun je instellen welke meetpunten je wilt meten en je kunt instellen dat Facebook dit rapport automatisch naar je toestuurt.

Cool maar waar moet je beginnen?

Facebook Aangepaste Rapporten Maken

Om een aangepast rapport aan te maken ga je naar de advertentie manager, hier vind je al een overzicht van al je advertenties. Die weergave, daar kun je een aangepast rapport van maken.

Filter aanmaken in je Facebook Rapporten

Om te beginnen kun je een filter aanmaken voor het rapport. Wil je bijvoorbeeld een rapport voor 1 campagne maken of wil je per advertentiedoelstelling andere delen van je advertenties meten dan kan dat.

Een filter aanmaken kan op basis van:

  • De weergave: actief, gepland, wachtend op beoordeling, niet goedgekeurd, niet actief, niet weergegeven, afgelopen en geweigerd.
  • De advertentiedoelstelling: betrokkenheid bij paginabericht, pagina-vind-ik-leuks, klikken naar website, websiteconversies, app-installaties, betrokkenheid bij app, brand awareness, lokale bekendheid, reacties op evenementen, geclaimde aanbiedingen, videoweergaven, leads genereren, productcatalogusverkoop
  • Kooptype: veiling, vaste prijs, bereik en frequentie, reach block
  • Plaatsing: nieuwsoverzicht op desktop, nieuwsoverzicht op mobiele apparaten, rechterkolom op computer, instagram, doelgroepennetwerk
  • Statistieken: kosten per resultaat, uitgegeven gedurende looptijd, kosten per actie (CPA), kosten per 1000 weergaven (CPM), frequentie, weergaven, bereik, resultaten
  • Je kunt ook kiezen om een nieuw filter aan te maken. Hier heb je nog een aantal extra opties zoals een filter maken voor een specifieke campagne, advertentieset of advertentie.

Filter aanmaken op je aangepaste Facebook rapporten

Ook kun je instellen of je het rapport van de afgelopen 30 dagen moet zijn, of van de afgelopen 7 dagen bijvoorbeeld. Je kunt de data ook handmatig instellen.

Datum instellen Facebook Rapport

Nu je een filter hebt kunnen aanmaken kunnen we gaan beslissen welke data we van die campagne willen ontvangen.

Kolommen aanpassen in je Facebook Advertentie Rapporten

Facebook heeft een aantal standaard kolommen ingesteld voor je om de meeste resultaten van jouw advertenties te kunnen inzien, alleen op het moment dat je all-in gaat met Facebook advertenties en je advertenties echt wilt gaan verbeteren dan kun je nog meer data kwijt in het rapport.

Allereerst zal ik met je delen wat er allemaal mogelijk is en vervolgens zal ik je ook een aantal voorbeelden geven van hoe ik de rapportages heb ingesteld voor klanten.

Op het moment dat je op kolommen -> kolommen aanpassen klikt dan kun je de kolommen aanpassen naar de data die jij nodig hebt. Een overzichtje welke opties je hebt om je rapport mee te vullen.

De prestaties van je Facebook advertenties meten

  • Resultaten
  • – Resultatenratio
  • Geschatte stijging in advertentieherinnering (personen)
  • Ratio geschatte stijging in advertentieherinnering
  • Bereik
  • Frequentie
  • Weergaven
  • Sociaal bereik
  • Weergaven met sociale context
  • Acties
  • Personen die actie nemen
  • Totale conversiewaarde

 

  • Relevantiescore
  • Positieve feedback
  • Negatieve feedback
  • Kosten
  • Kosten per 1000 bereikte personen
  • CPM (kosten per 1000 weergaven)
  • Kosten alle acties
  • Besteed bedrag
  • Vandaag besteed

De betrokkenheid bij je Facebook advertenties meten

  • Pagina-vind-ik-leuks
  • Betrokkenheid met pagina
  • Betrokkenheid met bericht
  • Vind-ik-leuks van bericht
  • Reacties op bericht
  • Gedeelde berichten
  • Fotoweergaven
  • Klikken op links
  • Geclaimde aanbiedingen
  • Check-ins
  • Pagina-vermeldingen
  • Weergaven paginatabs
  • Aantal keer gespeeld
  • Cadeauverkoop
  • Antwoorden op vragen
  • Gevolgde vragen
  • Klikken op knop
  • Unieke klikken op link

 

  • Kosten per pagina-vind-ik-leuk
  • Kosten per actie op bericht
  • Kosten per berichtactie
  • Kosten per bericht-vind-ik-leuk
  • Kosten per reactie op bericht
  • Kosten per gedeeld bericht
  • Kosten per fotoweergave
  • CPC (Link)
  • Kosten per geclaimde aanbieding
  • Kosten per check-ik
  • Kosten per paginavermelding
  • Kosten per paginatabbladweergave
  • Kosten per gespeelde game
  • Kosten per verkocht cadeau
  • Kosten per antwoord op vraag
  • Kosten per volger van vraag
  • Kosten per unieke klik naar link
  • Conversiewaarde cadeauverkoop
  • CTR (Link)

Je videoadvertenties op Facebook meetbaar maken

  • Klikken om video af te spelen
  • Videoweergaven
  • Gem. % van videoweergave
  • Gem. duur van videoweergave
  • 10 seconden bekeken
  • Weergaven van 30 seconden
  • Videoweergaven tot 25%
  • Videoweergaven tot 50%
  • Videoweergaven tot 75%
  • Videoweergaven tot 100%
  • Kosten per klik om video af te spelen
  • Kosten per videoweergave
  • Kosten per weergave van 10 seconden

Je websiteacties meten via Facebook

  • Website-acties (alle)
  • Betaling starten (Facebook-pixel)
  • Betalingsgevens toevoegen (Facebook-pixel)
  • Aankoop (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan winkelwagen (Facebook-pixel)
  • Toevoegen aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Inhoud weergeven (Facebook-pixel)
  • Zoeken (Facebook-pixel)
  • Lead (Facebook-pixel)
  • Registratie voltooien (Facebook-pixel)
  • Betalingen (conversiepixel)
  • Registraties (conversiepixel)
  • Leads (conversiepixel)
  • Weergaven belangrijke webpagina (conversiepixel)
  • Toevoegingen aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Overige websiteconversies (conversiepixel)

 

  • Kosten per website-actie (alle)
  • Kosten per gestarte betaling (Facebook-pixel)
  • Kosten per ‘betalingsgegevens toevoegen’ (Facebook-pixel)
  • Kosten per aankoop (Facebook-pixel)
  • Kosten per toevoeging aan winkelwagentje (Facebook-pixel)
  • Kosten per toevoeging aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Kosten per weergegeven inhoud (Facebook-pixel)
  • Kosten per zoekopdracht (Facebook-pixel)
  • Kosten per lead (Facebook-pixel)
  • Kosten per voltooide registratie (Facebook-pixel)
  • Kosten per betaling (conversiewaarde)
  • Kosten per registratie (conversiepixel)
  • Kosten per lead (conversiepixel)
  • Kosten per weergave van belangrijke webpagina (conversiepixel)
  • Kosten per toevoeging aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Kosten per overige websiteconversie (conversiepixel)

 

  • Waarde website-actie (alle)
  • Conversiewaarde gestarte betaling (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde ‘betalingsgegevens toevoegen’ (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde aankoop (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde toevoegen aan winkelwagentje (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde toevoegen aan verlanglijstje (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde inhoud weergeven (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde zoeken (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde lead (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde registratie voltooien (Facebook-pixel)
  • Conversiewaarde betalingen (conversiepixel)
  • Conversiewaarde registraties (conversiepixel)
  • Conversiewaarde leads (conversiepixel)
  • Conversiewaarde belangrijke webpaginaweergaven (conversiepixel)
  • Conversiewaarde toevoegingen aan winkelwagentje (conversiepixel)
  • Conversiewaarde overige website (conversiepixel)

App Metrics – Facebook rapport

  • App-installaties
  • Insteractie met app
  • Acties op appverslag
  • App-gebruik
  • Uitgegeven tegoedpunten
  • Mobiele-appinstallaties
  • Acties in mobiele app
  • Startacties mobiele app
  • Registraties mobiele app
  • Inhoudweergaven mobiele app
  • Zoekopdrachten in mobiele app
  • Beoordelingen van mobiele app
  • Voltooide zelfstudies van mobiele app
  • Toevoegingen aan winkelwagentje in mobiele app
  • Toevoegingen aan verlanglijstje in mobiele app
  • Betalingen mobiele app
  • Betalingsgegevens in mobiele app
  • Aankopen in mobiele app
  • Prestaties in mobiele app
  • Ontgrendelde functies in mobiele app
  • Uitgegeven tegoedpunten mobiele app
  • Andere acties in mobiele app

 

  • Kosten per app-installatie
  • Kosten per actie in app
  • Kosten per actie op appverslag
  • Kosten per app-gebruik
  • Kosten per gebruikt tegoedpunt
  • Kosten per installatie van mobiele app
  • Kosten per actie in mobiele app
  • Kosten per start van mobiele app
  • Kosten per registratie van mobiele app
  • Kosten per inhoudsweergave in mobiele app
  • Kosten per zoekopdracht in mobiele app
  • Kosten per beoordeling in mobiele app
  • Kosten per voltooide zelfstudie in mobiele app
  • Kosten per toevoeging aan winkelwagen in mobiele app
  • Kosten per toevoeging aan verlanglijstje in mobiele app
  • Kosten per betaling van mobiele app
  • Kosten per betalingsdetail in mobiele app
  • Kosten per aankoop in mobiele app
  • Kosten per prestatie in mobiele app
  • Kosten per ontgrendelde functie in mobiele app
  • Kosten per uitgegeven tegoedpunt van je mobile app
  • Kosten per overige actie mobiele app

 

  • Conversiewaarde acties in mobiele app
  • Conversiewaarde weergave inhoud in mobiele app
  • Conversiewaarde beoordelingen mobiele app
  • Conversiewaarde toevoegingen aan winkelwagentje in mobiele app
  • Conversiewaarde voor toevoegingen van mobiele app aan verlanglijstje
  • Conversiewaarde betalingen in mobiele app
  • Conversiewaarde aankopen in mobiele app
  • Conversiewaarde uitgegeven tegoedpunten in mobiele app
  • Conversiewaarde uitgegeven tegoedpunten

Je evenement in de rapporten

  • Reacties op evenementen
  • Kosten per reactie op evenement

De klikken op je website analyseren

  • Klikken (alle)
  • Unieke klikken (alle)
  • Sociale klikken (alle)
  • Unieke sociale klikken (alle)
  • CTR (alle)
  • Unieke CTR (link)
  • Unieke CTR (alle)
  • CPC (alle)
  • Kosten per unieke klik (alle)

De instellingen van je campagne in je Facebook rapport weergeven

  • Start rapportage
  • Einde rapportage
  • Account-ID
  • Account
  • Campagnenaam
  • Campagne-ID
  • Naam advertentieset
  • Advertentieset-id
  • Advertentie-ID
  • Weergave

 

  • Doelstelling
  • Kooptype

 

  • Begint op
  • Eindigt op
  • Bod
  • Budget
  • Schema

 

Zoals je kunt zien kun je daadwerkelijk alles instellen wat je wilt weten over je Facebook advertenties. Hierdoor heb je geen aparte software nodig om je campagnes te beheren.

Bij een campagne voor optins (naam en emailadressen) kun je bijvoorbeeld een custom rapportage daarvoor maken. Wanneer ik een campagne voor optins inricht dan stel ik deze kolommen in: Campagnenaam, Klikken op links, CTR (Link), CPC (Link), Leads (conversiepixel), Kosten per lead (conversiepixel)

Hierdoor kan ik zien hoeveel klikken er zijn, of de advertentie goed is geoptimaliseerd voor kliks, of de klikprijs goed is, of de landingspagina goed converteert en het belangrijkste wat ik daadwerkelijk uitgeef per lead. Op basis van deze gegevens kan ik een campagne aanpassen om zo betere resultaten te behalen.

Aangepaste Facebook Rapportage Opslaan

Nu je je eigen Facebook rapportage kunt maken is het ook wel zo handig om deze op te slaan, zodat je niet iedere keer opnieuw deze rapportage hoeft te maken. Je kunt er een naam aan geven zodat je de rapportage makkelijk kunt terugvinden, bijvoorbeeld wanneer je iedere maand een rapportage naar een klant wilt sturen.

Campagnerapport opslaan

Facebook rapportage mailen

Op het moment dat je voor een klant een rapportage moet uitbrengen of dat je gewoon zelf op de hoogte wilt blijven van wat er gebeurd met je advertenties kun je een reminder per dag, week of maand instellen. Je krijgt dan automatisch een mailtje van Facebook, vervolgens kun je een export van de rapportage maken en deze doorsturen naar een klant of hier zelf mee aan de slag gaan om deze te optimaliseren.

Facebook rapportage mailen

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?