Facebook Retargeting Stappenplan (+ 7 praktische tips!)
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 januari 2019 

Facebook Retargeting Stappenplan (+ 7 praktische tips!)

Facebook Retargeting is de meest effectieve manier van adverteren op Facebook wanneer je meer wilt verkopen aan jouw bestaande doelgroep. Je bereikt namelijk de mensen die jouw website of verkooppagina al eens hebben bezocht, zij kennen jou dus al. Doordat zij jou kennen, zul je zien dat je met deze doelgroep tegen lagere kosten zowel meer inschrijvingen op je mailinglijst krijg alsook meer verkopen.

In dit artikel help ik je op weg met het aanmaken van jouw eerste retargeting campagne. Daarnaast deel ik ook de best werkende strategieën met je.

Inhoudsopgave: Facebook Retargeting

Facebook tracking pixel aanmaken

Voordat je een retargeting campagne kunt opzetten moet Facebook eerst weten welke mensen er op jouw website zijn geweest. Hiervoor kun je in het advertentiebeheer een tracking pixel aanmaken. Dit is een klein stukje code welke je op jouw eigen website plaatst, zodat Facebook exact weet wie jouw website heeft bezocht.

Om de pixel aan te maken ga je naar het Advertentiebeheer > Meten en rapporteren > Pixels.

Tracking pixel op je WordPress website plaatsen

De Facebook pixel plaats je gemakkelijk op je website met behulp van de ‘Insert Headers and Footers’ plugin voor WordPress.

Maak je geen gebruik van WordPress, dan raad ik je aan om de pixel met behulp van de Google Tag Manager op je website te plaatsen.

Werk je met WooCommerce, dan raad ik de WooCommerce Facebook Plugin aan om te gebruiken. Deze plugin zorgt ervoor dat je zelfs de orderwaarde van een bestelling terug kunt vinden bij jouw advertentiecampagne.

Facebook pixel checker: Controle

Tot slot wil je altijd controleren of de pixel goed is geïnstalleerd op jouw website. Dit doe je met de Facebook Pixel Helper. De checker is een plugin voor Google-chrome die exact aangeeft of de pixel wel of niet goed is geïnstalleerd.

Retargeting doelgroep aanmaken

Je bent bijna zover, het aanmaken van de doelgroep is de één-na-laatste stap voordat je jouw advertentie live kunt zetten. Bij het aanmaken van een doelgroep kun je ervoor kiezen om alle websitebezoekers in deze doelgroep op te nemen, maar je kunt er ook voor kiezen om een hele specifieke doelgroep hierin op te nemen. Bijvoorbeeld de bezoekers van een verkooppagina.

Een aangepaste doelgroep maak je via het Advertentiebeheer > Middelen > Doelgroepen.

Facebook retargeting campagne maken in het advertentiebeheer

Alle instellingen staan nu goed en het is tijd om jouw eerste advertentiecampagne aan te maken. In deze advertentiecampagne selecteer je als doelgroep de aangepaste doelgroep die je zojuist hebt aangemaakt. Vergeet ook niet de Checklist: Adverteren op Facebook te gebruiken bij het opzetten van jouw Facebook campagne.

7 Praktische tips voor jouw Facebook Retargeting campagne

Facebook Retargeting is één van de best converterende en meest winstgevende advertentie-strategieën van dit moment. Maar hoe haal je hier vandaag nog het maximale resultaat uit?

Schrijf verschillende advertentieteksten voor verschillende doelgroepen

Iedere bezoeker is anders en iedereen die heeft een andere ‘trigger’ nodig om over te gaan tot een aankoop. Zorg ervoor dat je weet hoe jouw bezoeker koopt en pas daar jouw retargeting advertentie op aan.

Het heeft geen zin om 30 dagen lang dezelfde advertentie te tonen. In mijn ervaring werkt het het beste om verschillende advertenties te tonen in de volgende categorieën:

  • Websitebezoekers in de afgelopen 1-2 dagen
  • Websitebezoekers in de afgelopen 3-4 dagen
  • Websitebezoekers in de afgelopen 5 dagen
  • Websitebezoekers in de afgelopen 7 dagen

Door de Facebook campagne zo specifiek op te zetten kun je de klant informeren over jouw product. Daarnaast kun je bezwaren wegnemen in een andere advertentie, persoonlijk in contact komen of de druk ietsjes ophogen door aan te geven dat vandaag de laatste dag is om gebruik te maken van een speciale kortingscode.

Optimaliseer voor bereik in plaats van conversies

Normaliter raad ik aan om je Facebook campagne altijd te optimaliseren voor conversies. Dit omdat het algoritme van Facebook je op deze manier helpt om jouw doelstelling te behalen.

In het geval van retargeting raad ik je aan om de advertentie te optimaliseren op basis van bereik. Dit omdat de doelgroep kleiner is en al specifiek genoeg is. Stel; je adverteert aan iedereen die een product heeft achtergelaten in zijn of haar winkelmandje, dan wil je hier niet nog eens in segmenteren. Je wilt iedereen bereiken met een verlaten winkelmandje.

Zet retargeting in voor jouw conversie pagina’s

Naast dat je jouw websitebezoekers wilt gebruiken als doelgroep raad ik je aan om losse campagnes te maken voor specifieke doelgroepen. Denk aan mensen die jouw opt-in pagina hebben bekeken maar niet hebben gekocht, mensen die de prijzenpagina hebben bezocht maar geen demo hebben aangevraagd of mensen die een product aan hun winkelmand hebben toegevoegd maar nog niet hebben afgerekend.

Sluit kopers uit van jouw Facebook advertentie

Vergeet niet om bestaande klanten uit te sluiten van de advertentie. Hoe vervelend is het wanneer je net je schoenen hebt afgerekend en je ziet de komende week nog exact dezelfde schoenen als advertentie? Buiten dat het irriteert kost het simpelweg ook onnodig geld. Je betaalt tenslotte voor het bereik.

Gebruik de Facebook Tracking Pixel voor het maken van vergelijkbare doelgroepen

Een ander groot voordeel van de Facebook Tracking Pixel is dat je op basis van de data die deze pixel voor jou verzamelt, ook vergelijkbare doelgroepen kunt maken. In het advertentiebeheer van Facebook kunnen wij als marketeer natuurlijk een aantal interesses benoemen, maar met het algoritme van Facebook doet Facebook dit voor je op basis van honderden overeenkomsten van de doelgroep!

Combineer Facebook ads met e-mailmarketing

Wist je dat je met ActiveCampaign ook jouw advertenties in één lijn kunt laten lopen met jouw e-mailmarketing? ActiveCampaign heeft een koppeling ontwikkeld waarbij je mensen, die een mail wel of juist niet openen, in een aangepaste doelgroep kunt plaatsen. Volledig automatisch! Zo kun je mensen die een mail openen een aanbieding van jouw product tonen en iemand die de mail niet opent, kun je de mail tonen op Facebook!

Webwinkel: Dynamische Retargeting

Wil je als webwinkel gebruikmaken van retargeting, dan kun je jouw webwinkel koppelen aan Facebook. Met behulp van dynamische retargeting hoef je niet per product een nieuwe doelgroep en advertentie aan te maken, omdat Facebook dit volledig automatisch voor jou doet!

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Maarten

Door

Maarten

op 13 March 2017

Nice is was dit net van plan

Denise

Door

Denise

op 14 March 2017

Jouw menu ziet er heel anders uit dan het huidige menu van Facebook Business manager. Of in ieder geval hoe het er bij mij uit ziet. Ze spreken nu namelijk over een basis code en een gebeurtenis code die je op je website moet plaatsen en de optie "Doelgroep aanmaken" zoals jij beschrijft is er bij mij niet meer. Heeft FB een nieuwe interface hier? Of zie ik er verkeerd? Ik kom er nl niet uit adhv je artikel..

Johan

Door

Johan

op 13 February 2019

Beste Youri, Waardevol artikel! Maar welke frequentie adviseer jij te gebruiken bij het retargetting op bereik? Groeten, Johan

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!