Page content

article content

Hoe Fred 700.000+ mensen heeft bereikt via Facebook zonder advertentiebudget

“Het organische bereik op Facebook is dood” – misschien heb je het al weleens gehoord en om eerlijk te zijn… ik ben zelf ook meer fan van betaald adverteren en direct business binnenhalen, totdat er een nieuwe functie in Facebook beschikbaar kwam; Facebook Messenger ‘bots’.

Tijdens een evaluatie-call met Fred van Fred’s bouwtekeningen – waarmee ik al langer dan 1,5 jaar samenwerk – kwam deze functie dan ook ter sprake. Ik werd uitgedaagd om een ‘viral’ post op te gaan zetten, hiermee inschrijvingen te krijgen voor deze Facebook Bots en natuurlijk verkopen binnen te halen.

Nou…

Dat is allemaal gelukt! Zelfs boven verwachting.

Voordat ik je ga vertellen hoe we dit hebben aangepakt en wat die ‘bots’ nu precies zijn, wil ik je eerst even meenemen naar de resultaten van de eerste week van deze post:

  • 700.000+ mensen bereikt
  • 9.000+ comments
  • 2.800+ optins voor onze Facebook Messenger Bot
  • 0,- advertentiebudget
  • 8 directe verkopen (8*47= 376 euro)

Nu gaat het niet om die 8 directe verkopen. Het gaat er wel om dat Fred de kosten die hij heeft gemaakt, door deze campagne door mijn team en mij op te laten zetten, DIRECT heeft terugverdiend.

Nu heeft hij ruim 2.800 inschrijvingen op zijn Facebook Messenger Bot die hij op IEDER gewenst moment een berichtje kan sturen. En zal ik je eens wat vertellen? Deze berichten worden vrijwel ALTIJD geopend!

Facebook Messages worden namelijk tussen de 89% – 96% geopend! Okay ik moet toegeven; dit is allemaal nog vrij nieuw en dit zijn de eerste cijfers die ik beschikbaar heb.

MAAR…

Moet je deze cijfers eens vergelijken met de cijfers van een e-mailtje… Een e-mail wordt vaak maar 20-40% van de tijd geopend. De opportunity die hier ligt is natuurlijk enorm!

Facebook Messenger Bots…

Youri, vertel eens. Wat is dat nou eigenlijk?

Okay, even uit het jargon 😉

Facebook heeft een tijdje geleden alweer een update gedaan aan het Facebook Messenger platform, daar waar je berichtjes kunt sturen naar vrienden, familie, kennissen en bekenden. Bij deze update introduceerde Facebook haar eigen ‘Chatbots’. Deze kunnen voor jouw bedrijf bijvoorbeeld automatisch antwoorden geven.

Stel, een klant vraagt: ‘Wat zijn jullie openingstijden?’ De chatbot ziet dan ‘openingstijden’ en op basis van dit zoekwoord kan de chatbot antwoord geven op de vraag.

Nadat Facebook deze update heeft doorgevoerd kon je er natuurlijk op wachten dat er een aantal geavanceerdere tools op de markt zouden komen om de marketeer nog meer te helpen. Zo werk ik bijvoorbeeld met een systeem waarmee je geautomatiseerd ook nog eens berichten kunt sturen.

Deze berichten werken eigenlijk hetzelfde als een e-mail. Je typt een berichtje, verstuurt deze en de ontvanger opent het bericht.

Het grote verschil is dat de berichten op Facebook bijna 4x zo vaak worden geopend dan de berichten per e-mail. Dat is natuurlijk omdat dit allemaal nog nieuw is. Daarom is dit ook HET moment om hiermee aan de slag te gaan.

 

Viraal op Facebook

Maar wat hebben jullie dan precies gedaan voor die 700.000 bereikte personen?

Dit is de allereerste campagne die we op deze manier voor Fred hebben uitgevoerd. Onze intentie was om het als ‘kleine’ test op te zetten, maar dit liep een stuk sneller dan verwacht.

In de post hebben we namelijk wel rekening gehouden met het platform en we hebben gekeken hoe we de post ook ‘viral’ konden maken.

Als je kijkt naar Facebook dan gaat het om interactie met vrienden en kennissen en daar hebben we gebruik van gemaakt. Zie hieronder de post:

Dit type post zie je (ik in ieder geval) steeds vaker op Facebook voorbij komen. Simpelweg omdat het werkt. Of nou ja… het zorgt voor veel bereik.

Je kunt in de reacties een naam noemen. Dit zorgt ervoor dat de vrienden, van iedereen die een comment achterlaat, het bericht te zien krijgen en natuurlijk de genoemde persoon.

Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik 0,0 geef om het bereik van een bericht, de likes of de reacties. Persoonlijk vind ik de juiste opvolging van alle interactie veel belangrijker. Want met likes koop je niets in de supermarkt 😉

Dit is ook het moment dat de Facebook Messenger Bot zijn werk gaat doen. De chatbot verstuurt aan de hand van alle reacties automatisch een berichtje.

In dit geval was de doelgroep ‘klussers’ en hebben we in de post ook al aangegeven dat je 3 gratis bouwtekeningen ontvangt. De reden dat we dit doen is omdat we een soort bevestiging via de Facebook Chat nodig hebben, voordat we een berichtje mogen versturen van Facebook.

Wat we dus gedaan hebben, was het stellen van de volgende vraag: “Hey Klusser, wil je mijn 3 gratis bouwtekeningen downloaden?”

Wanneer de klusser vervolgens met ‘ja’ antwoordde, kreeg deze een linkje om de bouwtekeningen te downloaden. Natuurlijk moest de klusser dan nog wel even een e-mailadres achterlaten. Op die manier vingen we twee vliegen in één klap. Nu mogen we namelijk niet alleen via Facebook berichten versturen, maar ook via de e-mail.

Vanuit deze reacties hebben we vervolgens ruim 2.800 mensen gehad die hier een reactie op hebben gegeven.

Twee dagen later – nadat er ingeschreven was – ontving de klusser nog een berichtje van ons met hierin een herinnering om de bouwtekeningen te downloaden én direct een berichtje waarin je alle 10.000 bouwtekeningen van Fred kon downloaden voor 47 euro.

Weer één dag later werd nog een berichtje gestuurd met een herinnering om de 10.000 bouwtekeningen aan te schaffen en daarna hield het voor nu even op. Dit kun je dus allemaal automatisch instellen. Hier zijn inmiddels al 8 verkopen uit voortgekomen.

Nu zullen we regelmatig nieuwe blogs delen, maar ook deze groep inschrijvingen op de hoogte houden van nieuwe bouwtekeningen en aanbiedingen. Op lange termijn zit er nog veel meer waarde in deze groep mensen. Ook via de mail ontvangen deze personen nu gedurende een aantal weken waardevolle tips en aanbiedingen.

Nu is het aan jou. Hoe ga jij dit voor jouw business inzetten?

Comment Section

15 reacties op “Hoe Fred 700.000+ mensen heeft bereikt via Facebook zonder advertentiebudget


Door Jolien op 22 oktober 2017

Hoi Youri,

Zou dit ook werken voor mijn taartenbedrijf?



Door Nellie Timmermans op 22 oktober 2017

En ik zou wel graag potentiele stiefouders willen bereiken.
Hoe kan ik dat doen?



Door Gerwin Franken op 22 oktober 2017

Ik ben personal trainer
En behandel mensen met pijnklachten en blessures. Werkt zoiets ook voor mij?


Door Robert Mares op 22 oktober 2017

Mooie case study Youri. Leuk dat je met Fred hierin samenwerkt!



Door Roell Brouns op 22 oktober 2017

Hallo Youri, staat de uitleg van de messenger bot ook in jouw systeem bij een van de video’s?
Groetjes
Roell


Door Cynthia op 22 oktober 2017

Top en leuk zelf eens mee aan de slag te gaan. Ik ga er zeker over nadenken welke leuke actie ik hieraan kan koppelen.


Door Chantal op 22 oktober 2017

Hoi Youri,
Hoe moet ik dat instellen die berichten. Ik heb eerlijk gezegd totaal geen idee


Door antoine kerstjens op 23 oktober 2017

hoi Youri. klinkt interessant, neem even contact met ons op inzake een dergelijke campagne voor essing performance center speed



Door Barry Poppenburg op 24 oktober 2017

Ik ben al jaren bezig met het zoeken van nieuwe en practische produkten uit de gehele wereld.
Hoe kun je mij goede tips en adviezen geven om het tot een nog groter succes te maken en om nog meer mensen en bedrijven te bereiken?

Ik ben benieuwd.
Barry


Door Dré op 25 oktober 2017

Hi Youri,
Ben heel benieuwd of en hoe je bots kan inzetten voor escaperooms. Kan je me een beetje op weg helpen? Thanks, Dré


Door Doortje van der Molen op 30 oktober 2017

Goedenavond,
Ik ben mijn eigen bedrijf aan het opstarten met kinder-meditatielessen. Hoe zou dit voor mij kunnen werken?
Fijne avond!
Doortje

Plaats een reactie


*