Dit is waarom jij een Facebook pixel nodig hebt
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 november 2019 

Dit is waarom jij een Facebook pixel nodig hebt

De Facebook wat….? Precies 😉 Kort gezegd is de Facebook pixel een stukje code die je kan toevoegen aan je website en die dan gekoppeld wordt aan je advertentieaccount. En dat is heel handig! Want zo kan je de interesses van gebruikers monitoren en zorgen dat jij ze de content toont waar ze naar op zoek zijn. Hoe? Dat behandel ik in deze blog.

Wat is een Facebook Pixel?

Oke, zoals ik al eerder beschreef is de Facebook Pixel een code die je kan installeren op je website. Deze wordt dan gekoppeld aan je Facebook advertentie account. Zo kan je precies zien welke pagina’s de (Facebook) bezoekers hebben bezocht. Hieruit kan je opmaken waar hun interesses liggen. En dat helpt je weer om je advertenties nog verder te optimaliseren! 

Voorbeeld: Een bezoeker van jouw website bezoekt de pagina over jouw cursus ondernemen, maar heeft zich nog niet ingeschreven. Facebook vertoont vervolgens advertenties over deze cursus aan deze bezoeker. 

Natuurlijk kan je deze info niet alleen gebruiken om je advertenties te optimaliseren, maar ook om content en updates te plaatsen die beter aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.

Facebook pixel resultaten

De Facebook pixel installeren

Klinkt goed hè? Goed nieuws, want ook jij kan zo’n pixel installeren. Je hebt hier slechts twee dingen voor nodig: een website en een facebook advertentieaccount. Ik leg het je uit aan de hand van 4 stappen.

1 Haal de pixelcode op

De code kan je vinden in het menu van de advertentieomgeving. Klap het menu uit door op “alle hulpmiddelen” te klikken. Je vindt de pixel dan onder het onderdee geberutenisbeheer of pixels. Vervolgens staat daar uitgelegd wat je moet doen.

2 Installeer de pixel op je website

Je kan de code handmatig toevoegen aan je website. Facebook vertelt je waar in de code je de pixel dient te plaatsen. Let er op dat je de pixel apart dient te plaatsen op elke apgina die je wil monitoren. Heb je een WordPress website? Een facebook pixel aan een WordPress website toevoegen doe je gemakkelijk via een plugin die ‘m dan automatisch voor je plaatsen zonder dat je aan de code hoeft te zitten. Lukt dit niet of laat je je website door een derde beheren? Dan kunnen zij je vast helpen 😉

3 Check of de pixel werkt

Wel zo handig natuurlijk 😉 Je gaat in de advertentieomgeving gewoon weer naar pixels. Hier zie je meteen of hij werkt. Ook kan je hier de statistieken bekijken.

4 Voeg de pixel toe aan je cookiemelding

Tegenwoordig is iedereen verplicht om dergelijke informatie aan te geven in de cookiemelding an de website. Tevens moet je de bezoeker de optie geven om de pixel uit te schakelen.

Wat doe ik met een Facebook pixel?

Leuk zo’n pixel, maar wat moet ik er verder mee?

Een Facebook interactie

Optimaliseren van doelgroepen

De Facebook pixel verzamelt gegevens over jouw bezoekers. Hiermee kan je verschillende doelgroepen aanmaken in de advertentie omgeving. Zo kan je aangepaste doelgroepen maken die helpen om websitebezoekers automatisch de producten te laten zien die ze op je website hebben bekeken (retargeting). Ook kan je nieuwe doelgroepen aanmaken op basis van de gegevens die je met de Pixel hebt verzameld.

Content van waarde creëren

Als het goed is ben je sowieso al bezig met het maken en plaatsen van content op Facebook. Naast advertenties kunnen dat Facebookberichten zijn in de vorm van tekst, foto’s, videos, evenementen en dergelijke. Met de inzichten die de Facebook pixel je verschaft kan je deze content optimaliseren. Omdat je nu weet waar de bezoeker interesse in heeft kan je nog beter inspelen op de behoeften. En dat is goed voor zowel jou als voor de klant, die nu relevante informatie te zien krijgt.

Conversies vanuit Facebook bijhouden

Zo kan je bijhouden hoe je advertentie het doet door middel van rapporten. Ook kan je de pixel aan Facebook laten doorgeven dat je advertentie moet worden getoond aan personen die waarschijnlijk naar de betaalpagina gaan. Dit heeft de pixel namelijk bijgehouden.

Kort samengevat kan een Facebook pixel ervoor zorgen dat de juiste advertenties aan de juiste mensen worden getoond, dat je de resultaten kunt meten en dat je de verkoop kunt stimuleren. 

Aan de slag met Facebook pixels

Super handig dus zo’n pixel. Wellicht ben je al lekker bezig met je Facebook advertising en ben je daarom op zoek naar meer informatie over de pixel om je advertenties nog beter te maken. Of wellicht kom je net kijken en ben je nog in de oriëntatiefase. Hoe het ook zei, we kijken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Over de schrijver
Webshoppertje

Door

Webshoppertje

op 22 November 2019

Ondanks dat de pixel echt nodig is omdat we willen promoten via FB, voelt het stiekem toch een beetje als een deal met de duivel om ze NOG meer informatie te geven.

Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?