18 Tips voor meer Instagram volgers en Instagram Likes
arrow_drop_up arrow_drop_down
7 april 2016 

18 Instagram Marketing Tips voor meer Volgers & Likes

Jouw Instagram Promoten? Met onderstaande tips ga jij aan de slag om meer Instagram volgers en meer Instagram Likes te krijgen. Belangrijk is wel dat kwaliteit het altijd wint van kwantiteit. Je kunt nog zo veel Instagram volgers hebben en nog zo veel Instagram likes krijgen, als het niet jouw doelgroep is of wanneer het nep-accounts zijn dan heb je hier niets aan.

Dit artikel is anders dan de andere artikelen die je zult vinden op het internet, met deze tips ga je jouw Instagram promoten op de juiste manier waardoor je kwalitatieve volgers en likes zult krijgen op jouw Instagram account. Volgers en likes waar je iets aan hebt, volgers waar je klanten van kunt maken.

Jouw Instagram Promoten? Met onderstaande tips ga jij aan de slag om meer Instagram volgers en meer Instagram Likes te krijgen. Belangrijk is wel dat kwaliteit het altijd wint van kwantiteit. Je kunt nog zo veel Instagram volgers hebben en nog zo veel Instagram likes krijgen, als het niet jouw doelgroep is of wanneer het nep-accounts zijn dan heb je hier niets aan.

Dit artikel is anders dan de andere artikelen die je zult vinden op het internet, met deze tips ga je jouw Instagram promoten op de juiste manier waardoor je kwalitatieve volgers en likes zult krijgen op jouw Instagram account. Volgers en likes waar je iets aan hebt, volgers waar je klanten van kunt maken.

Hashtags op Instagram; hoe werkt dat nu?

Door de juiste hashtags te gebruiken, ervaar je een hoger engagement dan wanneer je geen hashtags toevoegt aan een Instagram post.

Hoe komt dat? Naast dat Instagram jouw posts zichtbaar maakt op basis van het algoritme van Instagram kunnen gebruikers jouw posts ook vinden door het gebruik van #hashtags. Hashtags op Instagram werken eigenlijk hetzelfde als toen we deze leerden kennen bij Twitter.

Bij Instagram kun je zoeken op een bepaalde hashtag. Hier kun jij strategisch op inspelen door veel gebruikte hashtags in je post te plaatsen. Zorg er wel voor dat de hashtags relevant zijn voor jouw post en doelgroep. Hiermee kun jij jouw doelgroep snel uitbreiden.

Kies ook niet voor te vaak gebruikte hashtags. Wanneer je bijvoorbeeld een post plaatst met de hashtag #voetbal dan zal je post minder opvallen dan wanneer je post met de hashtag #Eredivisie terwijl dit misschien ook wel jouw doelgroep is. Probeer een middenweg te vinden om niet te veel hashtags te gebruiken maar zeker ook niet te weinig.

Je kunt ook gerust meerdere hashtags gebruiken voor één post. Instagram hanteert een maximum van 30 hashtags. Belangrijk is wel dat deze hashtags relevant zijn voor de post die je publiceert.

#KwaliteitBovenKwantitei

Maak gebruik van de doelgroepen die jij al hebt om jouw Instagram te promoten

Zoals ieder begin, is ook het verkrijgen van volgers en likes op Instagram in het begin lastig. Als je eenmaal een following hebt opgebouwd, dan zul je het sneeuwbaleffect van Instagram ervaren en merken dat jouw account ook uit zichzelf verder groeit. Een goed begin is het halve werk!

Een goede start is je bestaande doelgroepen inzetten. Heb je in het verleden bijvoorbeeld een mailinglijst opgebouwd? Ben je een actief Twitteraar of heb je veel volgers op een Facebookpagina? Promoot jouw nieuwe Instagram-account dan ook gerust vanaf deze kanalen.

Het voordeel van het inzetten van deze kanalen is dat deze mensen daadwerkelijk al geïnteresseerd zijn in hetgeen wat jij doet. Dit is dus echt al jouw doelgroep en die wil je natuurlijk ook bereiken met jouw Instagram-profiel.

Naast het promoten van jouw Instagram kun je natuurlijk ook de interactie op een post verhogen door bijvoorbeeld een mailing uit te sturen over een post met de vraag om een reactie. Door deze hogere engagement zul je ook ervaren dat jouw post meer bereik krijgt via de ‘ontdek’-functie van Instagram. Veel interactie staat gelijk aan een goede post.

Schrijf een wervende biografie

Waarom zou ik jou moeten volgen?

Met een wervende biografie in jouw Instagram-profiel zullen andere Instagrammers jou sneller gaan volgen. Simpelweg omdat jij ze daar een reden voor geeft.

Voordat iemand jouw Instagram gaat volgen ziet hij/zij eerst jouw profiel en dus ook jouw biografie. Op welke manier jij jouw Instagram ook gaat promoten, je biografie moet overtuigend zijn.

“In een paar zinnen moet jouw biografie een gebruiker overtuigen om jouw Instagram-profiel te gaan volgen.”

In je biografie laat je zien wie je bent, wat je doet en wat de voordelen zijn om jou te volgen. Schrijf een korte call-to-action en maak het op deze manier aantrekkelijk om jouw profiel te gaan volgen.

Instagram posts inplannen zorgt voor consistentie & regelmaat

Door met regelmaat posts te plaatsen op Instagram zorg je ervoor dat je continu aanwezig bent in de tijdlijn van jouw volgers. Volgers volgen je natuurlijk niet voor niets.

Waarschijnlijk heb je wel iets beters te doen dan continu je Instagram-account te bekijken en nieuwe posts te creëren. Daarom kun je je posts inplannen, (met SkedSocial bijvoorbeeld) zodat je niet iedere dag of ieder uur iets hoeft te plaatsen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld eens per maand alle content creëren & inplannen, zodat je de focus houdt op de dingen die er echt toe doen. Instagram moet een onderdeel van je business-strategie worden en niet andersom; social media moet niet ten koste gaan van jouw onderneming.

Meer volgers dankzij ‘shoutouts’ op Instagram

Je ziet het regelmatig gebeuren bij de grotere accounts, zij promoten elkaar door elkaar te noemen in de begeleidende tekst van een post of in een Instagram Story. Vaak is dit een ‘dealtje’ waarbij beide partijen met ongeveer hetzelfde volgersaantal elkaar promoten.

Dit is een zogenaamde ‘shoutout for shoutout’. Zo helpen accounts elkaar om te groeien. Dit is een goede en effectieve manier om meer volgers te krijgen, omdat de volger er bewust voor kiest om jou hierna te blijven volgen. Wanneer je van plan bent om op deze manier te gaan groeien, zorg er dan wederom wel voor dat deze accounts jouw doelgroep zijn.

Je kunt er eventueel ook voor kiezen een klein bedrag te betalen aan de eigenaar van een groot Instagram-account en daarmee als het ware een post te kopen.

Veel grotere accounts zijn gestart als hobby en de eigenaren vinden het maar wat lastig om geld te verdienen met hun Instagram-profiel, of hier een echte business van te maken.

Op dit soort accounts kun je vaak voor twee tientjes al een promotie ‘kopen’. Vervolgens wordt jouw product of account gepromoot op een ander profiel. Is er een account in jouw markt welke super relevant is voor jouw business? Stuur de eigenaar van dat account dan een privébericht om te kijken naar de mogelijkheden om -al dan niet tegen betaling – een post van jou te publiceren op zijn of haar account.

Meer volgers of kwalitatieve Instagram volgers?

Vaak zijn wij als ondernemer gefocust op het krijgen van meer volgers, maar wat is er eigenlijk belangrijker? Veel volgers of kwalitatieve volgers? Ik wil je uitdagen om ook aan de relatie en kwaliteit van jouw volgers te werken. Een relatie komt van twee kanten. Wil je de engagement op jouw profiel vergroten dan zul je ook de interactie aan moeten gaan met jouw volgers. Dit betekent; inhoudelijk reageren op de reacties die jouw volgers onder jouw posts plaatsen.

Instagram Accounts met veel volgers kopen

Groei en succes zijn ook te koop. Steeds vaker worden Instagram-profielen gekocht. Waarom? Deze profielen hebben al volgers en de engagement, maar in de meeste gevallen hebben zij nog geen commercieel doel. Dat is natuurlijk interessant als ondernemer.

Onlangs kochten wij nog een account met ±14.000 volgers voor een klant tegen een overnamesom van welgeteld 450 euro. Daar kun je, om dit aantal volgers te krijgen, zelf niet voor aan de slag gaan.

Door een groot Instagram-account op te kopen heb je direct een kickstart van jouw account. Je kunt de naam wijzigen en verdergaan met het gekochte account of je kunt vanaf het gekochte account promotie maken voor jouw eigen profiel/product.

Leren van andere Instagrammers

Wie zijn de grote namen in jouw markt? Hoe pakken zij het aan? Zijn zij succesvol op Instagram? Zo ja, doe eens wat inspiratie op bij hen! Zij hebben het al voor elkaar gekregen om een grote following op te bouwen en likes te krijgen. Blijkbaar doen ze dan toch iets goed 😉

Geef je ‘merk’ een gezicht

Wie zit er achter het bedrijf? Post eens wat ‘behind the scenes’ foto’s en video’s. Laat je trouwe volgers op Instagram kennismaken met het team achter het bedrijfslogo. Hiermee creëer je een sterkere band tussen jouw volgers en jouw bedrijf. Je wekt vertrouwen, er werken echte mensen in jouw bedrijf.

Embed Instagram posts op je website

Heb je een blog of een website? Embed dan ook eens een Instagram post in je blog of plaats een teamfoto via Instagram op je website. Hierdoor krijgen bezoekers direct de optie om je foto te liken of te reageren op jouw foto of video. Ook kunnen zij je met twee klikken op de knop direct volgen.

Volg & like vergelijkbare profielen

Nee niet om volgers bij hen weg te kapen… Instagram heeft een ‘ontdekken’ functie. Hier worden vergelijkbare posts getoond op basis van de interesses van de gebruiker. Door vergelijkbare accounts te volgen zal Instagram deze connectie zien en jouw berichten hier ook tonen aan jouw doelgroep.

Wanneer jij enkel en alleen accounts volgt over voetbal dan zullen ‘voetbalgekken’ jouw account eerder bij ‘ontdekken’ terugvinden dan bijvoorbeeld wielrenners. Simpelweg omdat je relevanter bent.

Instagram Volgers & Likes Kopen [NOT DONE!]

Wil je snel veel nieuwe Instagram Likes & Volgers? Dan kun je deze natuurlijk ook gewoon kopen. Vaak zie je dat dit soort activiteiten je enkel nepvolgers en -profielen oplevert of in elk geval profielen die niet in jouw doelgroep passen. Je kunt er dan beter voor kiezen om te gaan adverteren op Instagram. Zo krijg je meer volgers die ook nog eens in jouw doelgroep passen en dus daadwerkelijk effect hebben voor jouw onderneming.

Kies voor een specifiek onderwerp

Jouw Instagram-strategie zal vele malen effectiever worden op het moment dat je ervoor kiest om je te specialiseren in één onderwerp. Je kunt hiermee het meest waardevolle account over dat betreffende onderwerp worden. Door specifiek te zijn trek je de juiste mensen aan die jou gaan volgen.

Volg jouw doelgroep

Wanneer je iemand gaat volgen krijgt diegene een notificatie dat jij hem/haar bent gaan volgen. Veel mensen zijn van nature nieuwsgierig aangelegd en kunnen het niet laten om dan ook even jouw account te bekijken en wellicht terug te volgen. Hier gaat wel tijd inzitten en het is belangrijk dat je je doelgroep goed kent. Zomaar willekeurige mensen volgen heeft geen zin. Iemand met een interesse in wielrennen, heeft niet per definitie ook interesse in whisky.

Follow Back Friday [NOT DONE!]

Je kent ze misschien wel, volg jij mij dan volg ik jou. #FF #FollowBack #FBF #FollowBackFriday, dit soort hashtags worden gebruikt door Instagrammers die willen groeien in het aantal volgers. Prima natuurlijk, immers jij leest dit artikel ook. Alleen doen zij dit op de verkeerde manier, want de doelgroep die zij hiermee bereiken is totaal irrelevant. De volgers die je op deze manier krijgt interesseren zich niet in wat jij te bieden hebt via jouw Instagram-profiel. Hierdoor zal de engagement lager liggen en Instagram het profiel ook minder snel tonen aan relevante gebruikers.

Instagram Contest

Het houden van een contest op Instagram is een effectieve manier om jouw profiel onder de aandacht te krijgen. Je kunt vragen om jouw profiel te volgen of simpelweg jouw foto te liken om deel te nemen. Vervolgens geef je een aantal prijzen weg. Dit is één van de snelste manieren om een groot bereik te creëren, mits je het goed doet natuurlijk.

Eenmalig een groot bereik creëren en er vervolgens niets mee doen is zonde. Probeer in ieder geval meer volgers te krijgen of de naam en e-mailadressen van de deelnemers.

Om de juiste doelgroep te selecteren moet je een prijs verzinnen waar alleen jouw doelgroep iets aan heeft, anders krijg je wel meer volgers maar wederom niet de juiste doelgroep ;).

Post de juiste content op Instagram

Het is belangrijk om te werken aan een strategie. Dit zorgt ervoor dat je weet wat je doet en waarom je iets doet. Het is zonde om met hagel te schieten, omdat dit voornamelijk tijd kost en maar weinig oplevert.

Een goede strategie bestaat uit verschillende typen content. Berichten om het bereik (het aantal volgers) te vergroten, berichten met waarde om de doelgroep te binden, berichten waarin je een connectie maakt met de doelgroep en berichten die jouw producten promoten. Hierbij is het zaak om een gezonde mix te creëren.

Adverteren op Instagram; wanneer is het interessant?

Advertenties op Instagram worden op dit moment nog maar weinig toegepast. Toch zijn ze ontzettend effectief als het gaat om brand awareness en het genereren van leads.

Door te adverteren op Instagram betaal jij om jouw berichten te tonen aan jouw doelgroep. Een leuke hiervan is dat je – naast de doelstelling van de advertentiecampagne – ook zult ervaren dat je meer volgers krijgt, simpelweg omdat je zichtbaarder bent.

Adverteren op Instagram werkt via de advertentiemanager van Facebook. Je kunt hierdoor super specifiek jouw doelgroep bepalen en starten met adverteren.

Je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag, zowel in de tijdlijn als in de Instagram Stories. Stel eens een klein budget in en test voor jezelf de resultaten! 🙂

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!