Adverteren op Instagram - Alles wat je moet weten over Instagram voor bedrijven
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2019 

Adverteren op Instagram - Alles wat je moet weten over Instagram voor bedrijven

Instagram is aan het veranderen. Zo zien we het aantal gebruikers nog steeds flink toenemen. Adverteren op Instagram wordt steeds populairder en de doelgroep is langzaam aan het vernieuwen.

Het beeld bij Instagram is dat het overgrote deel van de gebruikers uit jongeren bestaat. Maar dit is sterk aan het veranderen en dat zorgt ervoor dat adverteren op Instagram voor bedrijven steeds interessanter wordt.

De doelgroep van Instagram

Statista publiceert jaarlijks cijfers, waaronder ook de cijfers over het gebruik en de doelgroep van Instagram. Volgens de laatste cijfers is zelfs het merendeel van de gebruikers boven de 25 jaar. Dus of je nu jongeren wilt bereiken of de werkende bevolking, Instagram is inmiddels zo in ons leven geïntegreerd dat je niet meer om een goede strategie heen kunt.

Een Instagram advertentie aanmaken

Het maken van een Instagram advertentie is helemaal niet zo ingewikkeld. Je kunt namelijk op twee manieren een nieuwe advertentie aanmaken.

  1. Via de Instagram App
  2. Via de Facebook advertentiemanager

Natuurlijk is adverteren via de App de meest eenvoudige manier om te adverteren op Instagram. Hierbij navigeer je naar jouw profiel, kies je het te promoten bericht en met drie klikken heb jij jouw advertentie online staan. Rest alleen de vraag nog: “Is dit de meest effectieve manier?”

Via de app kun je jouw berichten namelijk maar beperkt promoten. Je kiest een doelstelling, maakt een actieknop aan, stelt de doelgroep in en kiest een budget. Een advertentie staat vervolgens binnen 5 minuten online. Dit is perfect wanneer je simpel een bericht wilt promoten met een budget van 5-10 euro. Maar wanneer je advertising inzet om leads of sales te genereren en op regelmatige basis adverteert, dan raad ik je aan om met de Facebook advertentiemanager te werken. Waarom?

    • Je kunt conversies meetbaar maken en het algoritme hierop laten sturen.
    • Je kunt meerdere doelgroepen testen om te kijken welke doelgroep het beste reageert op jouw bericht.
    • Je kunt verschillende advertentieteksten en afbeeldingen testen voor een beter resultaat.
    • Je kunt effectievere strategieën via de advertentiemanager gebruiken waaronder retargeting.
    • Je kunt berichten adverteren die niet op jouw tijdlijn of in jouw story’s komen te staan.

 

  • Ofwel; je kunt veel meer resultaat halen uit datzelfde advertentiebudget.

 

Adverteren op Instagram via de advertentiemanager

Via de advertentiemanager van Facebook een Instagram advertentie aanmaken is – zeker de eerste keer – iets meer werk. Je kunt nu wel op ‘echte’ resultaten gaan sturen, want wil je meer websitebezoekers of wil je meer kopers?

Eenmaal in de advertentiemanager kun je aan de slag met het creëren van verschillende doelgroepen. Je kunt jouw advertentie laten tonen op basis van: locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses en gedrag, maar ook op basis van jouw klantenbestand, websitebezoekers of vergelijkbare doelgroepen.

Via de advertentiemanager maak je direct een Instagram advertentie zoals een Facebook advertentie. Het is erg belangrijk om tijdens het bepalen van jouw doelgroep de plaatsing alleen op Instagram te zetten omdat de formaten en hoe de advertentie wordt weergegeven verschillen per platform. Maak ook onderscheid tussen een Instagram overzicht advertentie welke in de tijdlijn wordt weergegeven, of juist een Instagram Story advertentie. Dit vanwege de hele andere formaten en vormgeving. Door deze plaatsingen van elkaar te scheiden kun je ook hier jouw advertentiemateriaal weer optimaliseren.

Instagram advertentie optimaliseren

Nu je klaar bent om te adverteren op Instagram is het natuurlijk belangrijk om het maximale resultaat uit jouw Instagram advertentie te gaan halen. Afhankelijk van het budget voor het adverteren op Instagram kun je verschillende testen uitvoeren om tot dit resultaat te komen. Denk aan verschillende doelgroepen, verschillende afbeeldingen, videoadvertenties en advertentieteksten. Ook buiten Instagram kun je de resultaten doormeten en optimaliseren, denk aan de landingspagina, de funnel en de totale klantwaarde.

Wil je liever dat er een Instagram-expert met je meekijkt? Wij helpen je graag bij het opzetten van effectieve en winstgevende Instagram marketingcampagnes! Vrijblijvend kennismaken doe je via https://skyamsterdam.nl/

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!