Simone Levie: Maak van jezelf een contentmachine | Marketingevent Youri
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 augustus 2019 

Instagram & Branding: Tips van Simone Levie

Voordat Simone Levie haar bedrijf oprichtte, had ze schulden en was ze hoogzwanger van haar tweede kind. Een paar maanden later lanceerde ze haar eerste online training en een maand daarna had ze meer dan een ton omzet gedraaid. Dat heeft ze niet alleen voor elkaar gekregen met haar ‘Fuck it, gewoon doen’ mentaliteit, maar ook met het geven van waardevolle, gratis content. Waarom en hoe maak jij nu van jezelf zo’n contentmachine die écht geld oplevert? Waarmee jij jouw omzet kunt verdubbelen of verdriedubbelen? Simone Levie vertelde erover tijdens het Facebook- en Instagram Marketingevent.

Behandel jouw business als een mediabedrijf

Als (startende) ondernemer ben je vaak druk bezig met het ontwikkelen van je huisstijl, je logo en je visitekaartje. Wist je dat dit de minst belangrijke zaken zijn om te regelen?

Focus juist op jouw boodschap en jouw online aanwezigheid. Dit is het belangrijkste wat je doet in je business. Creëer enorme hoeveelheden content. Maak mensen verslaafd aan jou. Zorg ervoor dat ze elke dag naar je social media kanalen gaan om te kijken of je nog iets nieuws hebt gepost. Dat ze echt zitten te wachten op een nieuwe weggever. En het allerbelangrijkste: dat ze je keer op keer weer opnieuw zouden gaan volgen, je weggever downloaden of iets bij je willen kopen.

Amerikanen zijn hier steengoed in omdat zij hun business als een mediabedrijf behandelen. Zij zorgen ervoor dat ze overal zichtbaar zijn en dat je niet om hen heen kunt.

Veel Nederlanders zijn geneigd om zich klein te houden. Bang dat mensen het irritant vinden dat ze je weer voorbij zien komen. Terwijl dat vaak totaal niet het geval is. Je ziet jezelf waarschijnlijk nog niet als mediabedrijf. Negatieve gedachtes over wat anderen denken over je online zichtbaarheid zijn gebaseerd op kleine groepjes van oud klanten en bestaande volgers. Daardoor zie je niet hoe groot de kansen en mogelijkheden zijn. Je mist de hele massa die je nog kunt bereiken!

Zorg er dus voor dat niemand meer om je heen kan. En dat er dan een enkeling tussen zit die zegt of denkt: ‘daar heb je hem/haar weer’, dat maakt niet uit.

Straal uit dat je een super pro bent

Is het voor anderen al duidelijk dat jij de super pro bent op jouw vakgebied? Straal je dat al uit op Instagram? Via je weggevers? Op je website? Kijk eens door de ogen van een ander en splits dit op in twee onderdelen.

1. Uitstraling van jouw content

De uitstraling van jouw content moet on point zijn. Dat geldt voor je Instagramprofiel, maar ook voor je website, weggevers, etc. Zorg ervoor dat het direct vanaf het begin al professioneel wordt neergezet en investeer bijvoorbeeld in iemand die:

  • Het design van jouw weggever maakt. Ga hier niet zelf mee aan de slag in Canva.
  • Professionele foto’s van jou maakt. Vraag hier liever niet de buurvrouw voor. Of zij moet fotograaf zijn 😉
  • Teksten schrijft. Vooral wanneer dit jou teveel tijd kost of jouw teksten net niet pakkend genoeg zijn, is het goed om dit uit te besteden.
  • Je advertenties opmaakt, aanzet en optimaliseert.

“Contentmarketing heeft mij het meest gekost, maar ook het meest opgeleverd” – Simone Levie

2. De boodschap

De boodschap moet direct duidelijk zijn voor mensen. Iemand die naar jouw Instagram profiel gaat, ziet als eerste jouw biografie en de eerste 9 foto’s. Daar moet iemand direct aan kunnen zien wie jij bent en waar je voor staat.

Als je kijkt naar het profiel van Simone Levie, dan zie je o.a.:

  • Wat haar missie is en waar zij voor staat;
  • Dat er binnenkort een challenge plaatsvindt waar je jezelf voor kan aanmelden;
  • Dat zij moeder is;
  • Dat ze spreker is op een event;
  • Dat ze met een artikel in een tijdschrift staat.

Daar kun je direct een paar conclusies aan verbinden wat betreft wie Simone Levie is, waar zij voor staat en of zij de super pro is op haar vakgebied.

Branding tips Simone Levie

Denk nu eens na welke 5 woorden er bij jou en je merk passen. Schrijf ze op en bedenk hoe je dat kunt laten terugkomen op jouw Instagramprofiel. Bouw daar een strategie omheen. Wees vooral jezelf, heb lef en wees niet te wollig. Juist door helder, duidelijk en op jouw manier te communiceren onderscheid jij jezelf van anderen. Speel in op de verlangens en behoeftes van jouw volgers.

Wordt een contentmachine

Om een contentmachine te worden, zijn er 2 acties die je moet uitvoeren. Het gaat dan om content produceren én het herhalen van content. Des te meer content jij online plaats, des te groter jouw online zichtbaarheid wordt en jij er bovenuit springt binnen jouw vakgebied.

Content produceren

Jij bent jouw bedrijf. Je hebt alle kennis en waarschijnlijk 1001 ideeën. Ga eens zitten en bedenk één of meerdere onderwerpen waar jij onbeperkt over kan praten. Waar je niet eens een notitieboek voor nodig hebt. Probeer al die informatie niet als normaal te zien, maar als iets dat anderen nog niet weten. Vaak zien we onze kennis namelijk als heel normaal, terwijl het voor anderen iets heel bijzonders is.

Voor iemand die interieurstylist is bijvoorbeeld, is het heel normaal dat bepaalde kleuren en vormen goed bij elkaar passen en anderen niet. Voor iemand die daar niet mee bezig is, is dat totaal niet normaal en juist waardevolle informatie.

“De informatie waarvan jij denkt dat het normaal is, dat is jouw goud” – Simone Levie

Wanneer je er goed voor gaat zitten, dan merk je dat er zoveel informatie is om mensen mee te inspireren. En het mooie is, dat is niet het enige dat je kan delen. Je kunt mensen ook meenemen in jouw leven, de manier waarop jij jouw bedrijf runt of bezig bent met bepaalde diensten of producten.

Een paar voorbeelden:

  • Als interieurstylist kun je mensen jouw interieur of dat van een klant laten zien. Hoe ben je tot bepaalde keuzes gekomen, waar heb je bepaalde dingen gekocht, etc.
  • Verkoop je artikelen online en regel je zelf de inkoop, dan kun je laten zien hoe het proces van inkopen gaat. Om het nog interactiever te maken, kun je jouw community laten kiezen uit producten door middel van een poll.
  • Coach je mensen? Vertel dan na een gesprek hoe het is gegaan. Deel jouw visie en eventuele tips.

Nog iets anders dat je kunt gebruiken om content te produceren, is door na te denken over de 10 grootste keerpunten in je leven. Dat zijn vaak interessante verhalen die je kunt gebruiken voor je branding. Het vertelt heel veel over wie jij als persoon bent.

Content hergebruiken

Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Dat zorgt er naast het maken van content voor dat jij een echte contentmachine wordt. Er heerst soms een bepaalde angst om berichten te herhalen. Angst dat mensen een bericht te vaak voorbij zien komen. Maar naast dat je een bericht na een bepaalde periode kunt laten terugkomen op dezelfde plek, kun je het ook verspreiden over andere kanalen. Want de één kijkt misschien wel op Instagram, maar niet op Youtube. Of krijgt wel jouw e-mails, maar kijkt niet op jouw social media kanalen.

Hoe doe je dat precies, content hergebruiken? Van één stuk content, nog meer content maken?

Stel je interviewt een klant op locatie. Dan kun je hier de volgende content van maken:

  • Een video van het interview voor je Youtubekanaal;
  • Een podcast;
  • Een e-book;
  • Instagram Stories;
  • Eén of meerdere blogs;
  • Meerdere social media berichten;
  • Eén of meerdere Facebookadvertenties;
  • Eén of meerdere mails voor in je funnel(s);
  • Indien het interview zich daarvoor leent, een testimonial voor op je website.

Dat is dus ontzettend veel content, alleen al vanuit 1 interview van 30 à 60 minuten. Je kunt er voor kiezen om al die content zelf te gaan maken, maar je kunt dit ook uitbesteden en het direct door iemand laten doen die daar een pro in is. Op die manier komt jouw content nog professioneler over en heb jij zelf meer tijd om te werken aan je business.

De kracht van een community voor jouw business

Een community kan jouw merk nog sterker maken en ervoor zorgen dat jouw e-maillijst en het aantal volgers op je social media kanalen groeit.

Om jouw community op een effectieve manier in te zetten, is het belangrijk dat je mensen zo betrokken en enthousiast mogelijk maakt, dat ze dingen over en van jou willen delen.
Soms doen mensen dit al uit zichzelf. Wanneer Simone Levie een webinar geeft, dan zijn er ontzettend veel mensen die dit weer delen in hun Stories en Simone Levie taggen. Door dit vervolgens weer in je eigen Stories te delen, laat je aan anderen de positieve reacties, betrokkenheid en community zien. Mensen willen daar ook graag een onderdeel van zijn.

Doen mensen dit nog niet uit zichzelf, dan kun je mensen ook zelf vragen om dit te doen. Wanneer je een webinar geeft, dan kun je aan het begin bijvoorbeeld vragen aan mensen om te laten weten dat ze erbij zijn zodat je na het webinar nog even kan connecten. Vraag de mensen die aanwezig zijn om een foto te maken, die op Stories te zetten en je daarin te taggen. Vaak vinden mensen dit geen enkel probleem en vinden ze het zelfs leuk om te doen.

Daarnaast heeft een community nog een bijkomend voordeel en dat is dat je vragen aan hen kan stellen. Ben je aan het nadenken over een nieuwe dienst of product? Vraag in je Instagram Stories wat jouw community ervan vindt. Op die manier hoef jij het wiel niet uit te vinden en speel je direct in op hun behoeftes. Of vraag door middel van een 9 word e-mail naar hun mening.

Onbeperkt gratis weggeven (H2)
Door veel waarde gratis weg te geven, domineer jij al snel de markt. Misschien ben je bang dat je te veel weggeeft en dat mensen daardoor juist geen klant worden. Het tegenovergestelde is waar. Door veel te geven, worden mensen juist eerder klant. Zorg er wel voor dat hetgeen dat jij weggeeft van zoveel waarde is, dat het zelfs een beetje pijn doet wanneer je het weggeeft omdat je er eigenlijk geld voor had kunnen vragen.

“Denk als ondernemer aan de lange termijn in plaats van de korte termijn” – Simone Levie

Kijk bijvoorbeeld eens naar de IMU. Zij organiseerden een gratis event in het Circustheater voor 1800 deelnemers. De factuur die ze daarvoor kregen zal vast een beetje pijn hebben gedaan. Maar uiteindelijk heeft het hen ook nieuwe klanten opgeleverd.

Of denk iets kleiner, aan een e-book dat je weggeeft. Een e-book met zoveel waarde en dat zo professioneel is vormgegeven, dat mensen verbaasd zijn over hoe goed het is. Want hoe goed zal het betaalde programma dan wel niet zijn?

Denk niet in schaarste, maar in overvloed. Wordt die contentmachine en domineer jouw markt!

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!