Instagram Marketing voor Bedrijven met Anouk van Vliet (TheSocialBrand)
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 april 2019 

Instagram Marketing voor Bedrijven met Anouk van Vliet (TheSocialBrand)

In dit interview met Anouk van Vliet van The Social Brand over Instagram Marketing voor Bedrijven onthuld Anouk waardevolle strategieën en deelt zij interessante tips voor het inzetten van Instagram als marketingtool voor bedrijven.

Via Ninke van de Leck, waar ik de Facebookmarketing voor doe, heb ik Anouk van Vliet leren kennen. Zij heeft een Instagram Agency, The Social Brand genaamd, waarmee ze alles doet op het gebied van Instagram. Wat mij betreft is Anouk dé Instagram Expert van Nederland en ik mocht haar interviewen 🙂

Wat doet The Social Brand?

The Social Brand richt zich voornamelijk op ondernemers en kleine bedrijven en noemt zich hét Social Branding Bureau voor ondernemers. Op een zo toegankelijk mogelijke manier delen zij advies en geven ze handige tips over social media en dan hoofdzakelijk over Instagram. Hoe je Instagram kunt inzetten en hoe je zo authentiek mogelijk overkomt. Daarnaast hebben ze ook handige tools en producten waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen gaan. Eén van deze producten is een offline magazine. The Social Brand onderscheidt zich dus mede doordat zij drie keer per jaar een fysiek magazine uitgeven. Ze zijn ermee gestart als marketingtool om mensen kennis te laten maken met The Social Brand en om de naamsbekendheid te vergroten. Dat is goed gelukt!

Het offline magazine

In het Magazine wordt alles gedeeld over social media, ondernemerschap en branding. Het magazine is voortgekomen uit de studie van Anouk. Ze vertelt dat ze grafisch vormgeving en advertising heeft gestudeerd en het erg leuk vindt om tastbare dingen te maken. Iets wat je kunt vasthouden, zodat je niet altijd maar op je telefoon hoeft te scrollen. Bovendien bekijk je dan de dingen over social media vaak ook vanuit een ander perspectief. Daarnaast worden er interviews in het magazine geplaatst, bijvoorbeeld die met mij :), maar ook met andere ondernemers en social mediagoeroes. En tot slot is het natuurlijk superleuk wanneer je met jouw magazine bij mensen thuis op de bank ligt of in de kast tussen andere boeken staat! Daar ben ik het zeker mee eens, gezien mijn pas uitgebrachte boek ‘Doe mij maar klanten!’

Waarom de focus op Instagram?

The Social Brand legt de focus vooral op Instagram vanwege het stukje vormgeving en branding, maar ook willen zij zichzelf laten zien. Dat kan heel goed op het visuele platform Instagram. Instagram vertelt namelijk een verhaal in de loop van de posts en content die je deelt. Dit kun je heel mooi overbrengen via een bepaalde stijl die je hier neer kunt zetten. Het visuele gedeelte is voor The Social Brand de aantrekkingskracht van Instagram.

Facebook versus Instagram

Ik als Facebook-expert ben natuurlijk super benieuwd naar de kracht van Instagram ten opzichte van Facebook. Anouk vertelt dat Instagram organisch iets sterker is dan Facebook doordat je hashtags kan gebruiken en meer vragen op kunt roepen onder posts waar mensen sneller op reageren. Ook in de doelgroep is er misschien wel een klein verschil. Instagram trekt een jongere doelgroep dan Facebook, alhoewel dit al wel aan het veranderen is. Het grootste verschil zit hem in het visuele gedeelte. Op Facebook deel je toch vaak afzonderlijke posts terwijl je op Instagram het ‘verhaal’ kan vertellen, meer een geheel. Wanneer je hier tijd en energie in steekt, dus met regelmaat post en je verhaal en ervaring deelt, dan zie je al snel dat mensen je echt gaan volgen. Je bent dan aan de relatie met je ‘trouwe’ volgers aan het werken.

Hoe bouw je een post op, zodat je nieuwe mensen bereikt?

Het belangrijkste volgens The Social Brand is dat je jezelf blijft. Ga je niet anders voordoen. Deel oprecht de dingen vanuit je eigen kennis en ervaring, om ook echt mensen verder te helpen. Denk ook na over de tekst; past deze goed bij het beeld? Sluit het mooi bij elkaar aan, zodat het één verhaal is? Plaats hashtags het liefst alleen in de reacties, zodat je tekst niet afleidt of als verkoopverhaaltje overkomt. In de reacties heeft het precies hetzelfde effect, het komt subtieler over, maar is alleen niet zichtbaar. Voeg in je bericht alleen leuke hashtags toe die ook echt iets toevoegen aan het bericht. Denk na over het soort hashtags. Sluiten ze aan bij de niche waarin je werkt? Bij de foto? Zijn ze populair? De samenhang moet er zijn en het moet goed voor je voelen.

Hoe zijn de reacties op een bericht?

Zelf heb ik ervaren, in de korte tijd dat ik met Instagram nu bezig ben, dat de reacties veel persoonlijker zijn dan op Facebook. Ze komen minder zakelijk over. Anouk is het met mij eens en vertelt dat als je Instagram zakelijk inzet, je eigenlijk meer een kijkje in de keuken geeft. Je laat jouw bedrijfscultuur zien. Volgers krijgen dus echt een kijkje binnen jouw bedrijf. Dit in tegenstelling tot Facebook waar je toch meer cases, video’s, portfolio, producten die je verkoopt, blogs of persberichten deelt. Doordat je op Instagram meer deelt over wat er binnen het bedrijf gebeurt, bijvoorbeeld een lancering die eraan komt of een probleem waar je tegenaan loopt, maak je het persoonlijker. Je bouwt hiermee aan de relatie van je volgers en dat zie je dan ook weer terug in de reacties. Als je jezelf blijft en dus ook emotie toont (op een positieve manier) krijgen mensen het gevoel dat ze je kennen.

Voor wie is Instagram interessant?

Eigenlijk is Instagram voor iedereen interessant. Het maakt niet uit of je nu een kleine ondernemer bent, een coach of een grote onderneming hebt. Je moet er echter wel goed over nadenken wat je er komt doen. Het platform werkt niet wanneer je er af en toe iets post over je bedrijf omdat je er ‘actief’ wilt zijn. Je moet er wel echt met een strategie aanwezig zijn. Elke ondernemer en ieder bedrijf heeft namelijk zijn eigen verhaal, passie of ambacht wat gedeeld kan worden. Wellicht denk je bij een advocatenkantoor: ‘Instagram is niets voor hen, die branche is te zakelijk en scoort misschien beter op LinkedIn’. Toch zou juist deze groep ondernemers ervoor kunnen kiezen om op Instagram te gaan, juist om die ‘muur’ te doorbreken. Vraag je altijd twee dingen af: Vind ik Instagram leuk? En zit mijn doelgroep daar? Besluit je te gaan voor Instagram dan moet je er dus zeker open voor staan, en tijd en aandacht in stoppen. The Social Brand zelf post gemiddeld zes keer per week en probeert elke dag op een spontane manier Instagram stories te delen.

Wat moet ik doen om de eerste 1000 volgers te krijgen?

Aangezien ikzelf net ben begonnen met Instagram, een mooie vraag voor Anouk 🙂 ‘Hoe kan ik het beste starten en hoe krijg ik mijn eerste 1000 volgers?’ Het antwoord is dat ik eerst na moet denken voor wie ik het ga doen. Wie is mijn doelgroep en wie is mijn ideale klant. Vraag je bij iedere post af of jouw klant dit waardevol vindt, of ze hier iets aan hebben en of ze dit leuk vinden. Dan deel je namelijk kwaliteit. Dan werk je dus echt aan de Know, Like en Trust Factor en richt je je op het opbouwen van de relatie met je volgers. Gebruik hashtags voor de eerste 1000 volgers. Wees ook niet bang om te adverteren en geld uit te geven. Doe dit wel altijd met een bepaald doel. En tot slot wees ook vooral jezelf, authenticiteit is heel belangrijk. Daar kun je als ondernemer of bedrijf ook echt het verschil in maken. Stop er tijd en energie in. Het kan dan heel snel gaan!

Wat werkt goed op Instagram?

Op Facebook presteren video’s over het algemeen beter dan een afbeelding. Geldt dit voor Instagram ook of wat werkt op dat platform juist beter? Anouk vertelt dat uit onderzoek is gebleken dat foto’s met mensen een stuk hoger scoren dan foto’s van producten. Hier komt dus ook weer terug dat je vooral jezelf of de mensen binnen je bedrijf moet laten zien. Potentiele klanten willen graag zakendoen met mensen en vinden het dan fijn dat ze ook de gezichten achter een bedrijf zien en hun verhalen kunnen volgen. Video’s worden eveneens steeds beter bekeken op Instagram.

De drie beste tips

Tot slot ben ik natuurlijk nog erg nieuwsgierig naar wat nu de drie beste tips zijn om meer bereik en uiteindelijk meer klanten te halen via Instagram. Een lastige vraag volgens Anouk, maar belangrijk is vooral dat je heel erg bewust bezig bent met wat je post, het stukje kwaliteit, de strategie. Tip 1 is dus het opzetten van een strategie. De 2e tip, hier hebben we het al meerdere keren over gehad, wees jezelf, oprecht en authentiek. Deel uit eigen ervaringen, deel je eigen tips en visie om je te onderscheiden. En de 3e tip is betrokkenheid bij de mensen die jij volgt. Het is niet alleen zenden en ‘Hier ben ik’. Bouw ook een relatie op met mensen die jij heel interessant vindt en die jou inspireren. Net als in een ‘echte’ relatie, het moet van twee kanten komen 🙂

Een mooie slotzin van ons gesprek. Bedankt Anouk voor dit toffe interview!

Interesse in het offline magazine van The Social Brand? Het is te koop via de site op www.thesocialbrand.nl/shop Aan het 4e magazine wordt hard gewerkt. Houd dus zeker de site in de gaten.

En natuurlijk kun je Anouk en haar bedrijf ook volgen op https://www.instagram.com/thesocialbrand.nl/

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Kunnen wij je helpen?

Wil je jouw Facebook en Instagram Marketing uitbesteden? Wij verzorgen Facebook Marketing & Advertising voor bedrijven. Ook verzorgen wij de inrichting van Funnels en Marketing Automation? Wij helpen je graag, neem gerust contact met ons op.

Over de schrijver
Youri Meuleman is de oprichter van OVA B.V. en mede-eigenaar bij MailBlue B.V. Hij specialiseert zich in het exponentieel laten groeien van bedrijven door het inzetten van funnels & advertising. In 2017 liet hij MailBlue B.V. 2887,5% groeien in bedrijfsresultaat na overname zonder tussenkomst van externe financierders. Naast zijn eigen ondernemingen ondersteunt hij ondernemers om extreme groei te realisereren in hun business door middel van online trainingsprogramma's en zijn z'n ebooks meer dan 92.000x gedownload.
Anneke Swartjes
Reactie plaatsen

Download de Facebook Marketing Checklist 2019!

 

50%
Stuur mij de checklist!
Een Cookie erbij?