Wat betekent above the fold (definitie en uitleg door OVA.nl)
Wat betekent above the fold?

Wat betekent above the fold?

Above the fold houdt het gedeelte van je website in dat direct zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Door content of door een call-to-action above the fold te plaatsen weet je zeker dat dit gezien wordt door jouw bezoeker. Inhoud above the fold plaatsen wordt voornamelijk aangeraden op landingspagina's, optinpagina's en verkooppagina's.
Door een call-to-action te plaatsen op een plek op jouw pagina waar het in één oogopslag is te zien, is de kans groot dat je de conversie van jouw landingspagina verhoogt. Simpelweg omdat het direct duidelijk is waar iemand moet klikken omdat dit direct zichtbaar is.
Voorbeeld van een optinpagina waar de call-to-action zich bevind above the fold:

Above the fold

Dit is een voorbeeld van een pagina waarin de call-to-action niet above the fold is:

Voorbeeld above the fold

Natuurlijk verschilt het per computer en per scherm welke inhoud er boven de vouw wordt weergegeven. Heeft de bezoeker een groot scherm, dan zal er ook meer tekst en meer inhoud worden weergegeven dan wanneer iemand je website op zijn of haar smartphone bezoekt.
Om je landingspagina te optimaliseren is het daarom ook belangrijk om per apparaat te bekijken hoe je de landingspagina kunt optimaliseren. Zodoende kun je per type media bepalen waar de call-to-action moet komen te staan en waar de benefits van jouw product moeten komen te staan.

Je kunt je landingspagina gemakkelijk splittesten met Google Content Experiments om zo het verschil te zien in conversie wanneer je de CTA plaatst voordat een gebruiker moet scrollen of wanneer de bezoeker van jouw website juist wel moet scrollen.
Heb je deze artikelen al gelezen:
Reactie plaatsen