Guerrilla Marketing | Definitie en Uitleg: OVA.nl
Guerrilla Marketing | Definitie en Uitleg

Guerrilla Marketing | Definitie en Uitleg

Guerrilla marketing is een techniek waarbij de traditionele marketinginstrumenten worden gecombineerd om een groot effect mee te bereiken, terwijl er slechts een klein budget beschikbaar wordt gesteld. Guerrilla technieken werden al in de oorlog toegepast, waardoor de kleine legers de baas konden blijven over de grotere legers.
Bij Guerrilla marketing worden er creatieve middelen ingezet, zoals het opzetten van ludieke campagnes, om met een klein budget de doelstellingen te bereiken. Het gaat erom dat er veel ophef ontstaat over de campagne, waardoor er grote resultaten kunnen worden behaald, terwijl er toch weinig investering vereist is.

Guerrilla marketing is echter niet eenvoudig. Er komt veel bij kijken en in de meeste gevallen gaat het dan ook om campagnes die ook verkeerd kunnen uitpakken. Vaak worden de grenzen opgezocht en als het verkeerd valt bij het grote publiek, dan kan dit een heel negatief effect hebben voor de betreffende onderneming. Als een onderneming de publiciteit positief weet te houden met het zogenaamde ‘grensgeval’ dan is de guerrilla marketing met succes toegepast.
Guerrilla marketing draait om het bereiken van het zogenaamde wauw-effect onder het grote publiek. Het moet origineel en opvallend zijn, onvoorspelbaar en onconventioneel. Daarnaast moet het bereik goed zijn en is het belangrijk dat het relevant is. Ook is het goed om te zorgen voor een perfecte timing.
De grootste voordelen van guerrilla marketing zijn wel de tijdwinst die ermee behaald kan worden en het financiële voordeel. Het gaat om een snelle techniek waarbij de kosten zo laag mogelijk worden gehouden. De grootste nadelen zijn wel het bedenken van een ludieke actie die goed aanslaat en het feit dat deze campagnes vaak op het randje van het toelaatbare blijven hangen, waardoor het ook negatieve publiciteit op kan leveren.
Heb je deze artikelen al gelezen:
Reactie plaatsen