Page content

Wat is een upsell?

Wat is een upsell?

Een upsell is een strategie op het gebied van verkoop. Bij deze strategie legt de verkoper van een product of dienst mogelijkheden voor aan de klant voor het afnemen van gerelateerde producten of diensten. Upsell wordt in Nederland ook wel ‘bij-verkoop’ genoemd.

Veel webwinkels doen aan upsell

Steeds meer webwinkels zetten een upsell in. Je zal het ook zeker herkennen als je het ziet. Je hebt een bestelling geplaatst, bijvoorbeeld een computermuis, en vlak voordat je naar de digitale kassa gaat wordt er een scherm weergegeven waarop je gevraagd wordt of je niet toevallig ook batterijen wilt bestellen voor deze computermuis. Of er wordt weergegeven ‘Anderen bekeken ook’, gevolgd door gerelateerde producten, zoals bijvoorbeeld muismatten. Dit is upsell.

In het dagelijks leven

Natuurlijk komen we upsell ook tegen in het dagelijks leven. Als je een nieuwe smartphone gaat kopen in een gewone winkel, dan wordt je bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om er direct een passend beschermhoesje bij te kopen, of om voor het toestel een verzekering af te sluiten. Of je gaat naar een snackbar en er wordt je gevraagd of je bij je patat ook saus wilt, een extra snack of misschien iets drinken. Dit soort zaken valt allemaal onder upsell.

Een ander product voorstellen

Een heel andere vorm van upsell, dat eigenlijk slechts gedeeltelijk gerelateerd is aan upsell, is het adviseren van een ander product. In dit geval wordt er dus geen extra product aangeboden, maar een vervangend product. Vaak gaat het hier om een duurder product. Als de consument hier ook daadwerkelijk baat bij heeft, dan is dit een afwijkende vorm van upsell. Als de klant er geen baat bij heeft, maar uiteindelijk wel meer betaalt voor een ander product, dan wordt er gesproken van de strategie die bekend staat onder de ter ‘bait end switch’.

Gerelateerde informatie

Heb je deze artikelen al gelezen:

Comment Section

0 reacties op “Wat is een upsell?

Plaats een reactie


*