Page content

E-mail marketing Software: MailChimp vs. ActiveCampaign

Bedrijven kunnen doormiddel van e-mail marketing op een eenvoudige manier contact houden met klanten en andere contacten. Het versturen van een nieuwsbrief, doen van aankondigingen of verstrekken van informatie kan eenvoudig met e-mail marketing software. De meest gebruikte en bekende software pakketten om aan e-mail marketing te doen zijn waarschijnlijk wel pakketten zoals MailChimp en ActiveCampaign. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen deze twee programma’s en welke voordelen hebben MailChimp en ActiveCampaign eigenlijk?

 

E-mail marketing, wat is dat eigenlijk?

Met behulp van e-mail marketing is het voor bedrijven eenvoudig om klanten en relaties op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Hierbij kun je denken aan het maken van reclame, het aanbieden van producten of het versturen van een nieuwbrief. E-mail marketing is een effectieve en voordelige manier om klanten snel op de hoogte te brengen. Met behulp van de juiste software kunnen alle contacten met één klik op de knop op de hoogte worden gesteld van de nodige informatie. Voor het versturen van e-mail als onderdeel van e-mail marketing moet de ontvanger wel klant zijn bij jouw bedrijf. E-mail marketing is dus een effectieve en snelle manier van reclame maken.

 

Soorten e-mail marketing

E-mail marketing komt voor op verschillende manieren. Wil je een aankondiging doen over bijvoorbeeld de verhuizing van het bedrijf of nieuwe regels omtrent het beleid binnen het bedrijf? Dan stuur je een informatieve mail. Wil je bekend maken dat er nieuwe producten in het assortiment komen, prijzen veranderen of dat de klant gebruik kan maken van een bepaalde aanbieding? Dan is de e-mail meer gericht op het maken van reclame. Voor de verschillende soorten e-mail marketing kun je gebruik maken van verschillende soorten opbouw in de teksten. Een e-mail waarbij je nieuwe producten aankondigt is erop gericht dit product te verkopen. Hierin vertel je eerst over het product, de eigenschappen en dan de prijs. Een informatieve mail kan in het begin al de nodige informatie geven.

 

Gebruik maken van e-mail marketing software

Als je een groot aantal klanten en contacten hebt die je op de hoogte wilt brengen van bepaalde feiten met behulp van e-mail marketing, dan kun je het beste gebruik maken van e-mail marketing software. Het gebruik van e-mail marketing software biedt verschillende voordelen. Zo kun je eenvoudig de e-mail opstellen die je wilt versturen naar jouw contacten. Dit kan op inhoud, maar ook met betrekking tot de opmaak van de e-mail. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat het bericht aantrekkelijk overkomt en gelezen wordt door de ontvanger. Het versturen van de e-mail marketing kan op gezette tijden en naar alle contacten of naar verschillende groepen in één keer.

Geen spam

Een ander groot voordeel van het gebruik van e-mail marketing software is dat de e-mails die verstuurd worden in de meeste gevallen goed aan komen. De kans is klein dat de e-mails terecht komen in de map met spam van de ontvanger. Dit is in het geval van sommige providers wel zo als je zelf de e-mails zou versturen. E-mail die in de spam map terecht komt wordt vaak niet gelezen en komt dus niet goed terecht. Met e-mail marketing software worden de e-mails zo verstuurd dat de berichten gewoon in de inbox van jouw contacten terecht komen.

 

MailChimp en ActiveCampaign

De meest gebruikte en bekende e-mail marketing software programma’s zijn MailChimp en ActiveCampaign. Het is met deze beide programma’s zeer eenvoudig om naar één of meerdere groepen met contacten voor opgestelde e-mails te verzenden. Hierbij krijg je dan ook ondersteuning vanuit het programma zodat het verzenden zeer eenvoudig gaat. Hierbij is MailChimp snel te begrijpen, maar zijn er bij ActiveCampaign bijvoorbeeld meer en verschillende mogelijkheden. Wat de verschillen tussen deze beide e-mail marketing software pakketten zijn en de voordelen van deze programma’s zullen we hieronder uitleggen.

 

Verschillen

Beide programma’s ondersteunen jou in het proces van het versturen van veel e-mails. De verschillen zitten in:

  • De manier waarop er gebruik wordt gemaakt van contacten
  • Hoe lijsten met contacten zijn samengesteld
  • Het verdelen van lijsten in segmenten
  • Het gebruik van formulieren
  • Verschillende templates
  • Het automatisch versturen van e-mails op gezette tijden
  • Sitetracking, waarbij kan worden gezien welke pagina’s op jouw website worden bezocht door een contact
  • Gebruik van het programma als CRM software of niet
  • De prijzen

 

Gebruik van contacten

Het hoofddoel van e-mail marketing software is om zoveel mogelijk contacten in één keer te kunnen voorzien van de juiste informatie. In MailChimp en ActiveCampaign wordt er op verschillende manieren gebruik gemaakt van contacten. Bij MailChimp wordt er gebruik gemaakt van lijsten waarin contacten kunnen worden geplaatst. Per lijst kunnen er apart contacten worden toegevoegd. In ActiveCampaign is het mogelijk om alle contacten in één keer te bekijken. Ook als deze contacten in verschillende lijsten zijn opgenomen. In het overzicht zie je dan alle informatie met betrekking tot een contact en ook in welke lijst deze is opgenomen.

 

Lijsten in de programma’s

Om alle contacten of bepaalde groepen met contacten in één keer te kunnen e-mailen wordt er zowel in MailChimp als in ActiveCampaign gebruik gemaakt van lijsten. In deze lijsten staan de contacten die je specifiek wilt voorzien van bepaalde berichten. Bij MailChimp is het zo dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende lijsten. Lijsten hoeven bij de e-mail marketing software van ActiveCampaign niet per se gebruikt te worden. Het is bij ActiveCampaign namelijk mogelijk om bepaalde contacten te voorzien van een tag. Dit is een label waarmee wordt aangetoond dat het contact tot een bepaalde groep behoort binnen jouw klantenkring. MailChimp maakt geen gebruik van deze manier van labeling.

 

Segmenten aanmaken

Beide programma’s beschikken over de mogelijkheid om de lijsten die je wilt gebruiken op te delen in bepaalde segmenten. Door te segmenteren kunnen contacten aan de hand van bepaalde eisen worden gerangschikt. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudiger contacten te vinden of lijsten samen te stellen. Het verschil tussen MailChimp en ActiveCampaign hierbij is dat de mogelijkheden bij laatstgenoemde een stuk uitgebreider zijn. Zo is het met ActiveCampaign in tegenstelling tot MailChimp mogelijk om segmenten aan te maken aan de hand van de informatie van een contact of informatie met betrekking tot het bezoek van jouw website. Hierbij kun je ook instellen dat een contact aan verschillende eisen moet voldoen.

 

Gebruik van formulieren

Om zich aan te melden voor bepaalde e-mails of informatie kunnen contacten hun gegevens invullen op formulieren. Deze formulieren kunnen bijvoorbeeld op jouw website worden geplaatst. Met MailChimp is het mogelijk om 1 formulier te maken die gebruikt kan worden voor het aanmelden van contacten. ActiveCampaign biedt daarentegen de mogelijkheid om meerdere formulieren te gebruiken. Deze formulieren kunnen verschillende doeleinden hebben en je kunt ook gebruik maken van verschillende soorten opmaak. Hiermee maak je het mogelijk om klanten bijvoorbeeld aan te laten melden voor een nieuwsbrief, informatie of een andere soort van e-mail marketing.

 

Templates gebruiken

Voor het opstellen van een e-mail om te versturen naar jouw contacten is het mogelijk om bij beide programma’s gebruik te maken van verschillende soorten templates. Dit zijn modellen van e-mails die het eenvoudig maken om een bericht op een bepaalde manier op te stellen. Je kunt zowel bij MailChimp als bij ActiveCampaign gebruik maken van blokken die tekst of afbeeldingen kunnen weergeven. Deze kun je in het bericht plaatsen en vullen met de nodige informatie. Het is bij ActiveCampaign ook nog mogelijk om bepaalde informatie weg te laten als het bericht bijvoorbeeld op een mobiel apparaat in een kleiner formaat wordt weergegeven. Dit is niet mogelijk bij het gebruik van MailChimp.

 

Geautomatiseerd berichten versturen

Het grootste voordeel van e-mail marketing software pakketten zoals ActiveCampaign en MailChimp is wel dat je berichten automatisch kunt laten versturen naar jouw klanten. Je kunt bij beide programma’s instellen dat bepaalde lijsten met contacten op een bepaalde tijd de eerder gemaakte e-mail ontvangen. Ook is het hierbij mogelijk dat bepaalde klanten die zich aan hebben gemeld voor een mailing en die bijvoorbeeld een product hebben gekocht, automatisch ook berichtgeving ontvangen met betrekking tot dit product. Op deze manier kun je gericht en specifiek de juiste doelgroepen benaderen.

 

Site tracking

Met ActiveCampaign is het mogelijk om bij te houden welke pagina’s er zijn bezocht door een bepaald contact. Dit maakt het mogelijk om deze contacten specifieke e-mails te sturen die betrekking hebben op de pagina’s die zijn bezocht. Om gebruik te maken van deze optie moet er op de website een tracking code worden geplaatst die aan de e-mail marketing software kan laten zien welke informatie of e-mails er naar een klant gestuurd kunnen worden naar aanleiding van hun bezoek.

 

Klantbeheer

Om de gegevens en informatie met betrekking tot contacten en klanten goed te kunnen beheren kun je gebruik maken van CRM software. CRM staat voor Customer Relations Management en biedt jou de mogelijkheid om contacten te beheren en gericht te zoeken naar bepaalde informatie. Het voordeel van ActiveCampaign is dat deze software ook gebruikt kan worden voor klantbeheer. Het is namelijk mogelijk om verschillende categorieën toe te voegen waaraan een contact kan worden toegevoegd. Het is dan mogelijk om snel duidelijk te hebben welke informatie je zoekt. Met MailChimp is het helaas niet mogelijk om het programma te gebruiken voor klantbeheer.

 

Prijzen

Beide e-mail marketing software pakketten hanteren verschillende prijzen. Je betaald vaak een maandelijks bedrag om gebruik te kunnen maken van de software. Bij ActiveCampaign is het zo dat je per contact éénmalig een bedrag betaald. MailChimp is zo opgezet dat je elke keer dat je een contact wilt gebruiken in een lijst je hiervoor moet betalen. Maak je gebruik van meerdere lijsten waar het contact op staat, dan betaal je hiervoor dus extra. Omdat je bij ActiveCampaign éénmalig betaald en meerdere lijsten kunt aanmaken ben je in dat geval voordeliger uit bij ActiveCampaign.

 

Voordelen van MailChimp

Het gebruik van MailChimp als e-mail marketing software pakket biedt verschillende voordelen. Deze voordelen zijn:

  • De gebruiksvriendelijkheid van MailChimp
  • Drag en drop systeem
  • Importeren van bestaande contacten
  • Eenvoudige in of uitschrijving voor een nieuwsbrief
  • Overzichtelijke statistieken
  • Efficiënt verzenden van e-mails

 

De gebruiksvriendelijkheid van MailChimp

Om gebruik te kunnen maken van MailChimp als e-mail marketing software pakket hoef je geen technische achtergrond te hebben. De vormgeving van het programma is overzichtelijk en zonder het lezen van een handleiding kun je zelf al veel ontdekken in korte tijd. Het aanmaken van lijsten met contacten, opzetten van berichten met behulp van templates of verzenden van e-mails zijn dan zaken waar je aan kunt denken. De gebruiksvriendelijkheid van MailChimp is één van de voordelen van dit programma omdat je er dan snel mee aan de slag kunt.

 

Drag en drop systeem

Het opstellen van een e-mail om te versturen naar jouw contacten kan natuurlijk ouderwets door zelf een bericht op te stellen. In MailChimp wordt je dit een stuk gemakkelijker gemaakt doordat je gebruik kunt maken van verschillende templates. Deze kun je instellen op jouw eigen manier met behulp van een drag en drop systeem. Hierbij kun je afbeeldingen of tekstvakken slepen (drag) naar de plek waar je deze graag zou willen hebben en ze daar plaatsen (drop).

 

Importeren van bestaande contacten

Met MailChimp is het mogelijk om contacten die zich aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwbrief automatisch te voorzien van een mailing. Als je gebruik gaat maken van MailChimp dan wil je natuurlijk ook de contacten en klanten die je op dat moment al hebt aan het systeem toevoegen. Het importeren van deze contacten kan eenvoudig en op verschillende manieren. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een Excel of een CSV bestand. Zo wordt het mogelijk om veel contacten inclusief de nodige gegevens in één keer aan het programma toe te voegen.

 

Eenvoudige in of uitschrijving voor een mailing

Door gebruik te maken van een formulier die op jouw website geplaats kan worden kunnen contacten zich aanmelden voor een nieuwsbrief of mailing. Het aanmelden voor de mailing gaat door het invullen van de benodigde gegevens op het formulier. Zodra een contact zich heeft aangemeld wordt deze automatisch opgenomen in de lijst van ontvangers. Als een contact geen berichten meer wil ontvangen dan kan hij of zij gebruik maken van de uitschrijflink die aan de mailing is toegevoegd. Wanneer het contact zich uitschrijft worden de gegevens ook direct uit de betreffende lijst verwijderd.

 

Overzichtelijke statistieken

Aan de hand van statistieken kan een hoop duidelijk worden over het gedrag van jouw contacten. Met MailChimp heb je snel overzichtelijk op bijvoorbeeld welke links contacten het meest klikken in de mailing. Zo wordt het ook mogelijk om te zien welke pagina’s op de website van jouw bedrijf er door het contact zijn bezocht. Aan de hand van deze informatie kun je gericht een mailing versturen en doelgroepen voor bepaalde producten of diensten specifieker in kaart brengen.

 

Efficiënt verzenden van e-mails

Het grootste voordeel om gebruik te maken van een e-mail marketing software pakket zoals MailChimp is de manier waarop je snel veel contacten kunt bereiken. Met een paar eenvoudige handelingen kun je efficiënt en snel veel contacten een e-mail sturen. Dit kan met behulp van de lijsten die je kunt creëren in het programma. Het is ook mogelijk om eerder gebruikte e-mails of templates opnieuw te gebruiken en te versturen. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de opmaak van jouw mailing altijd hetzelfde is.

 

Voordelen van ActiveCampaign

Net als bij het gebruik van MailChimp heeft het e-mail marketing software pakket van ActiveCampaign ook veel verschillende voordelen. Deze voordelen hebben betrekking op:

  • Lijsten voor het versturen van e-mails
  • De contacten
  • De gebruiksvriendelijkheid van de software
  • Ondersteuning en hulp die wordt geboden bij gebruik van het programma
  • De eenvoudige analyse van informatie en gegevens

 

Lijsten

In ActiveCampaign kun je gebruik maken van verschillende lijsten voor het versturen van een mailing. Contacten kunnen aan één of meerdere lijsten worden toegevoegd zodat ze de e-mails ontvangen die aan de betreffende lijsten zijn gekoppeld. Dit kan ook automatisch gebeuren als een contact bijvoorbeeld een bepaald product heeft gekocht. De klant kan dan aan de lijst worden toegevoegd van de mailing die betrekking heeft op het betreffende product.

 

Contacten

Je maakt met een reden gebruik van e-mail marketing software zoals ActiveCampaign. Je wilt namelijk zo snel en eenvoudig mogelijk jouw contacten bereiken. Het beheer van contacten is dan ook goed ingericht met ActiveCampaign. Als een contact eenmaal in een lijst staat, dan wordt deze niet dubbel toegevoegd. Dat is voordelig, omdat je per contact betaald. Je betaald overigens maar één keer per contact, ook als deze in meerdere lijsten voorkomt. De informatie met betrekking tot een contact staan in een duidelijk overzicht. Wil je contacten verplaatsen, toevoegen of verwijderen uit lijsten? Dan kan dit ook zeer eenvoudig.

 

Gebruiksvriendelijkheid

Om ervoor te zorgen dat iedereen goed gebruik kan maken van ActiveCampaign is er gedacht aan de gebruiksvriendelijkheid van het programma. Met ActiveCampaign is het al snel duidelijk welke acties en mogelijkheden je in de basis kunt uitvoeren. Je hebt het programma dan ook snel onder de knie zonder dat je hiervoor diep in de boeken hoeft te duiken. Voor het opstellen van een mailing kun je gebruik maken van veel verschillende templates. Hiermee geef je de e-mails de vorm en het uiterlijk die je wilt uitstralen met jouw bedrijf.

 

Ondersteuning

Niets is zo belangrijk als de juiste hulp krijgen op het moment dat je vragen hebt. De helpdesk van ActiveCampaign is dan ook altijd per e-mail of chat te bereiken om jouw verder te helpen. Om ActiveCampaign gebruiksvriendelijk te houden wordt er constant gewerkt aan de verbetering van het programma. Doormiddel van updates worden er functies toegevoegd of verbeterd. Het samenwerken van ActiveCampaign met WordPress en CRM systemen gaat dan ook zeer eenvoudig.

 

Is ActiveCampaign Nederlandstalig?

ActiveCampaign heeft Nederlandstalige partners zoals MailBlue. Je gebruikt het platform van ActiveCampaign maar kunt gebruikmaken van Nederlandstalige software en support. (e-mail & bellen)

 

Analyseren van informatie

Niet alleen het beheer van klanten en het opzetten van mailings kan eenvoudig worden gedaan met ActiveCampaign. Aan de hand van de mailings en de gegevens die hieruit worden gehaald kun je in een handomdraai verschillende soorten informatie in zien. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien welke links er in een e-mail zijn aangeklikt door een contact of welke pagina’s op de website er zijn bezocht naar aanleiding van de e-mail. Met deze informatie kun je dan weer gerichter een mailing opzetten en versturen.

 

Nadelen van MailChimp

Het gebruik van MailChimp als e-mail marketing software pakket brengt ook verschillende nadelen met zich mee. Zo zijn de prijzen die je moet betalen vaak hoger dan bij ActiveCampaign. Ook is het zo dat je elke keer betaald voor een contact als deze in een lijst voorkomt. Bij ActiveCampaign betaal je één keer per contact en kan deze gebruikt worden in verschillende lijsten. Het gebruik van de automatische mailing in MailChimp is ook beperkt en heeft minder functionaliteiten dan bijvoorbeeld ActiveCampaign.

 

Nadelen van ActiveCampaign

Ook het gebruik van ActiveCampaign als e-mail marketing software programma brengt verschillende nadelen met zich mee. Doordat het programma uitgebreider is dan MailChimp zul je – ondanks de gebruiksvriendelijkheid – meer functionaliteiten moeten ontdekken en jezelf dit eigen maken.

 

Conclusie

Alle feiten op een rij gezet kunnen we concluderen dat je met ActiveCampaign een pakket in handen hebt met veel functies en uitgebreide mogelijkheden voor het versturen van mailing. De prijs die je hiervoor betaald is dan ook aantrekkelijk in verhouding tot MailChimp. MailChimp is daarentegen weer iets eenvoudiger onder de knie te krijgen. In veerhouding tot ActiveCampaign kleven er ook meerdere nadelen aan MailChimp. Dit komt in het bijzonder door de beperkte mogelijkheden met betrekking tot contacten en lijsten, wat juist de reden is dat je gebruik wilt maken van een dergelijk programma.

 

MailChimp of ActiveCampaign?

Het gebruik van zowel MailChimp als ActiveCampaign heeft verschillende voor en nadelen als je gebruik wilt maken van een e-mail marketing programma. Het belangrijkste bij het maken van een keuze is welke functionaliteiten je graag terug zou willen zien in de software en wat de wensen van het bedrijf zijn met betrekking tot een mailing. Maak een keuze voor één van de software pakketten door goed op een rij te zetten waar je het programma voor wilt gebruiken, welke functies je nodig denkt te hebben, hoe je het beheer van contacten wilt onderhouden en natuurlijk ook de kosten die je maximaal wilt besteden aan een e-mail marketing software pakket.

    Comment Section

    0 reacties op “E-mail marketing Software: MailChimp vs. ActiveCampaign

    Plaats een reactie


    *